Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko palstalla ketään ulkosuomalaista? Teetkö uudessa kotimaassa koskaan suomalaisia ruokia?

Vierailija
10.04.2022 |

Miten on?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt tätä. Kun muuttaa ulkomaille, kuka opettaa sen maan perinnearkiruokia tekemään tai edes syömään? Mistä mä tiedän, mitä naapurusto syö? Ei jossain maassa asuminen tee minusta sen maan ruokaperinteen asiantuntijaa.

Keittokirjasta/netistä ne ohjeet löytyy, mutta en tosiaan kanssa näe syytä miksi pitäisi kokkailla juuri sen maan ruokia, jossa elää tai josta on kotoisin.

Vierailija
22/44 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt tätä. Kun muuttaa ulkomaille, kuka opettaa sen maan perinnearkiruokia tekemään tai edes syömään? Mistä mä tiedän, mitä naapurusto syö? Ei jossain maassa asuminen tee minusta sen maan ruokaperinteen asiantuntijaa.

Tuttavat ja ystävät, mikseivät juuri ne naapuritkin arjessa tai juhlassa? Paikallista ruokaa myyvät ravintolat, ruokakojut, tapahtumat, "kansalaisopistojen" kurssit...

Sellaisia tuttavia ei ole, että tavattais arkiruokien äärellä. Puhuinkin koko ajan arkiruuista, en juhlasta. Ravintoloista ei saa hernekeittoa Suomessakaan. Ruokakojuista täällä niinkuin muuallakin saa streetfoodia, rasvaista sormiruokaa. Suomessa esim. lörtsyt tai hodarit eivät ole suomalaisten kotien arkiruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saa jostain niin suomea ostetaan ja etsitään mutta tietysti muutakin.Samat appelsiinit on kaikissa maissa ja banaanit,maissia saa Suomesta mutta tietty perunat on isompia muissa maissa koska lämmin ilmasto ja toisaalta kanat on samanlaisia.Herneet myös.Pavuista ei tykätä niin.Mikä Suomessa maistuu hyvälle paistettu ahven siika kuha tai muussi ehkä tuore persilja tilli.Suomessa on parasta niittykukkaset ja tähdet.Lumikinokset.Koivuja on muissakin maissa kuusia palmuja on kiva tutkia.Jauheluha kastike on kaikissa maissa mutta Suomessa se on parasta.

Vierailija
24/44 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pitää paistaa lätyt tietysti ja voissa.Itsetehty omenahillo.Ja pikkupullat.

Vierailija
25/44 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keittokirjasta/netistä ne ohjeet löytyy, mutta en tosiaan kanssa näe syytä miksi pitäisi kokkailla juuri sen maan ruokia, jossa elää tai josta on kotoisin.

Jos muuttaisin vaikka Sloveniaan, niin mistä tietäisin arkiruokaperinteestä? Ravintolaruoka on aina hienompaa kaikkialla, esim. nuo hernekeittoesimerkit Suomesta aiemmin. Osaisinko kaivata jotain slovenislaista ravgizruenaa, josta en tietäisi, miltä maistuu tai näyttää? Keittokirjasta sitten näkisin, että siihen tarvitaan ihan outoja aineksia. Myöhemmin kuulisin paikallisilta, että ei sitä nykyään kukaan enää tee....

Tähän arkiruokamaailmaan sisälle pääsemiseen tarvittais paikallinen anoppi :)

Vierailija
26/44 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rieskoja tulee tehtyä eniten, ehkä kerran viikossa tai parissa. Oikeista suomiruoista teen harvakseltaan vain makaronilaatikkoa, ja tuo on ainoa joka on säännöllisesti ruokalistalla (3-4 krt/v). Pari kertaa vuodessa leivon suomijuttuja, ja vien näitä usein työpaikalle ja kavereille. Olen leiponut mm. pullaa, runebergintorttuja, karjalanpiirakoita, tähtitorttuja ja pipareita. Näistä runebergintortut olivat isoin hitti, ja moni kysyi reseptiä.

Olen asunut 10 vuotta Keski-Euroopassa. Useimmiten ruokana on ihan normaalia kasvispainotteista kotiruokaa, mitä muutkin täällä syö. Tänään esim. pestouunikana, eilen vihanneswokki. Paikallisia leipomuksia en tee ikinä, kun mielestäni ne ovat ylisokerisia ja/tai mauttomia.

Vierailija
27/44 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen ihan samanlaista ruokaa kuin Suomessa asuessani. Mieheni (italialainen) kyllä toteaa, että meillä syödään suomalaista pastaa tai risottoa jne. aina silloin, kun minä olen kokannut. Silloin myös syödään salaatti ihan pääruoan kanssa. Mies meillä tosin useammin kokkaa.

Vierailija
28/44 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rieskoja tulee tehtyä eniten, ehkä kerran viikossa tai parissa. Oikeista suomiruoista teen harvakseltaan vain makaronilaatikkoa, ja tuo on ainoa joka on säännöllisesti ruokalistalla (3-4 krt/v). Pari kertaa vuodessa leivon suomijuttuja, ja vien näitä usein työpaikalle ja kavereille. Olen leiponut mm. pullaa, runebergintorttuja, karjalanpiirakoita, tähtitorttuja ja pipareita. Näistä runebergintortut olivat isoin hitti, ja moni kysyi reseptiä.

Olen asunut 10 vuotta Keski-Euroopassa. Useimmiten ruokana on ihan normaalia kasvispainotteista kotiruokaa, mitä muutkin täällä syö. Tänään esim. pestouunikana, eilen vihanneswokki. Paikallisia leipomuksia en tee ikinä, kun mielestäni ne ovat ylisokerisia ja/tai mauttomia.

Ihan unohtui, tehtyä on tullut myös:

- mämmiä paikallisista aineksista

- joulukinkku minirullasta

- porkkanalaatikko

- lanttukukko

- viipurinrinkeli

- vesirinkeleitä

- mansikkakermakakku

- pyttipannu

- lihapullat

- jogurttikakku

- tillisavukalapeltipiirakka

Nämä kaikki tasan yhden kerran, suomi-inspiraation iskiessä. Usein joku tietty säätila, vuodenaika tai tapahtuma laukaisee muiston että olipa hienoa syödä lanttukukkoa Kuopiossa vuonna 2003, ja sitten kissojen ja koirien kanssa etsin ainekset vääntääkseni oman keskieurooppalaisen version ruoasta. Pari kertaa myös paikallisten kavereiden pyynnöstä :)

Listaa lukiessa kuulostaa kyllä että veisaan päivät pitkät kansanlauluja tuohitöppöset jalassa ja leivinuuni täynnä rönttösiä ja karjalanpiirakoita.

Vierailija
29/44 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos muuttaisin vaikka Sloveniaan, niin mistä tietäisin arkiruokaperinteestä? Ravintolaruoka on aina hienompaa kaikkialla, esim. nuo hernekeittoesimerkit Suomesta aiemmin. Osaisinko kaivata jotain slovenislaista ravgizruenaa, josta en tietäisi, miltä maistuu tai näyttää? Keittokirjasta sitten näkisin, että siihen tarvitaan ihan outoja aineksia. Myöhemmin kuulisin paikallisilta, että ei sitä nykyään kukaan enää tee....

Arkiruoat kehittyvät (kuten sanoitkin) ja myös anoppeja resepteineen on myös monenlaisia. Jollain anopilla onkin ulkomaalaista verta suonissaan ja arkiruokiin on tullut uusia vivahteita.

Arkiruoka on käsitteenä mielestäni aika ympäripyöreä. Arkiruokaa voi olla kaupan eines tai perinneruoka, miksei myös joka viikkoinen sunnuntaipaisti omalla tavallaan. Kaikki yhtä oikea osa maan ruokakulttuuria.

Vierailija
30/44 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa mä jouduin opettelemaan kyseisen maan perinneruokien valmistusta töissä. Kukaan ei osannut oikein neuvoa, joten etsin reseptit netistä ja harjoittelin. Nyt perinneruuan valmistus jo onnistuu. Aika pitkästi reseptit on samantyylisiä, lihaa ja kasviksia eri tavoin valmistettuna. Lähinnä ruuan ulkoasuun piti kiinnittää huomiota. Suomessa syödään vihannekset isompina lohkoina kun täällä, ruoka tehdään kattilassa hauduttamalla jne.

Vierailija
31/44 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä asun Englannissa ja kyllä mulle ainakin tosi pian selvisi (ihan ilman anoppia), että englantilaista arkiruokaa on esim. shepherd's pie, cottage pie, bangers & mash, erilaiset piirakat, sunnuntaisin Sunday roast jne. 

Ihan googlaamallakin vaikka 'popular slovenian dishes' löytyy vaikka kuinka paljon slovenialaisia reseptejä ja mitä väliä vaikka sattuisikin kokkaamaan välillä sellaista mitä kukaan ei enää tee, eiks tärkeintä kuitenkin ole se, että ruoka on maistuvaa?

Vierailija
32/44 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. paikallinen anoppila ja muu perhe. Kulttuurista riippuen miniä tai vävy voidaan raahata jopa kädestä pitäen kokkaamaan keittiöön suvun naisten kanssa. Ainakin omien ulkomaalaisten ex-siippojen (6v saksalainen, 2v portugalinen) ja niiden perheiden kanssa tuli opittua paljon juuri niiden perinneruokakulttuureista. Vaikka siinä tuhatta minisuolakalapiirasta joulupöytään vääntäessä, pelkkää portugalia puhuvan naislauman kanssa. Tai lomalla saksalaisen poikaystävän vanhempien luona, syöden ja kokaten niiden normaalia maaseudun arkiruokaa.

Kotikokkaus ja etenkin vanhemman sukupolven tylsän arkielämän kotikokkaus (=ei juhlakattaukset, vaan ne loput 360 päivää vuodessa) kyllä opettaa maan ruokakulttuuriin hyvin. Myös seuraten miten ja mitä vanhemmat paikalliset perheenjäsenet syöttävät vauvoille ja pienille lapsille.

T.ohis

Vierailija
33/44 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu melkein 100%:sti siitä onko parisuhteessa paikallisen kanssa, vai suomalainen perhe muuttaa ulkomaille.

Vierailija
34/44 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kokataan paljon ja tykätään kokeilla eri maiden keittiöitä. Kirjahyllystä löytyy mm. persialainen, sisilialainen, japanilainen, ghanalainen, vietnamilainen ja kolumbialainen keittokirja.

Vierailija
35/44 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samoja ruokia syödään kuin Suomessakin, enemmän kasviksia ja hedelmiä, koska ne on sata kertaa parempia täällä. Perinteisistä suomalaisiksi mielletyistä ruoista ruisleipää ja karjalanpiirakoita täältä ei saa, teen ne itse. Tarpeet ostan suomikaupasta. Oliko sulla joku tietty ”Suomiruoka” mielessä siis?

Vierailija
36/44 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hollantilaiseen arkiruokamaailmaan auttoi juurikin paikallinen anoppi. Stamppot, gehaktballen, jus, hutspot, brood met hagelslag, jonge kaas met stroop, rookworst, snert, nasi/bami, soep met balletjes, broccoli met kaassaus.... Ei noita voi tilata oikein mistään ravintolasta, vaan vastaavat just makaronilaatikko-ruskeakastike-pinaattiletut -linjaa Suomessa.

Pelkkänä ulkomaalaisena sinkkuexpatina en olisi ikinä edes huomannut noiden arkiruokien aineksia kaupassa. Pitempään asuessa ja kulttuuriin kasvaessa alkaa sitten katsomaan vaikka työkaverien eväitä eri tavalla, ja osaa ennakoida milloin tietyt tuotteet tulee kaupassa sesonkiin/tarjoukseen. Vähän kuin Suomen joku mansikka/hernekausi tai joulukinkkutarjoukset. Hollannissa taasen voi esim. ennustaa että savumakkara ja lehtikaali (=boerenkool) tulee tarjoukseen joskus lokakuussa, ja toukokuussa on uutta silliä (=hollands nieuwe). Pikkuhiljaa tuollaiset kiipeää myös omaan ruokapöytään ihan varkain.

T. Hollanninsuomalainen

Vierailija
37/44 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kai itsestäänselvää, että jos muuttaa ulkomaille, menee naimisiin paikallisen kanssa ja saa koko puolison suvun ruokineen elämäänsä, saa kosketuksen paikalliseen arkuruokakulttuuriin. Kai puoliso niitä kokkaa myös ja voi näyttää ja neuvoa. Se ei kai ole suurikaan uutinen.

Enemmänkin kiinnostaa, miten ilman puolison sukua johonkin "mykykeittoon lichtensteinilaisittain" saa suomalaisena kosketuksen?

Vierailija
38/44 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tee. Olen kasvissyoja enka ole oikeastaan muutenkaan koskaan tykannyt suomalaisesta ruokaperinteesta: karjalanpaisti, mammi, karjalanpiirakat, hernekeitto ja mita naita nyt olikaan

Vinkkinä jos kirjoittelet paljon suomalaiselle palstalle, osta näppäimistö jossa myös ä ja ö jne. Näitä saa myös euroopan ulkopuolella ostettua helposti, itse ostin sellaisen USA:ssa asuessani, kun tiesin kirjoittavani paljon suomea. Tai sitten tablettia käyttäessä ihan vaan asensin sen. 

Eihän sitä tarvitse kuin asetuksista valita näppäimistö suomi.  Mulla on ranskalainen näppäimistö, mutta hyvin löytyy äät ja ööt vaikka itse näppäimistöllä niitä ei näy. 

Vierailija
39/44 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun käsittääkseni suomalaiset perinneruuat mielletään koiran tai sianruuaksi, joten ei kannata ainakaan sikäläisille vieraille tarjota, jos et halua loukata verisesti. Onhan joku sanonut ihan uutisissa, että tätä en antaisi sioillekkaan niin mille se enää kelpaisi. Suomalaiset ovat siis sian alapuolella keskimäärin.

Vierailija
40/44 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tee. Olen kasvissyoja enka ole oikeastaan muutenkaan koskaan tykannyt suomalaisesta ruokaperinteesta: karjalanpaisti, mammi, karjalanpiirakat, hernekeitto ja mita naita nyt olikaan

Vinkkinä jos kirjoittelet paljon suomalaiselle palstalle, osta näppäimistö jossa myös ä ja ö jne. Näitä saa myös euroopan ulkopuolella ostettua helposti, itse ostin sellaisen USA:ssa asuessani, kun tiesin kirjoittavani paljon suomea. Tai sitten tablettia käyttäessä ihan vaan asensin sen. 

Eihän sitä tarvitse kuin asetuksista valita näppäimistö suomi.  Mulla on ranskalainen näppäimistö, mutta hyvin löytyy äät ja ööt vaikka itse näppäimistöllä niitä ei näy. 

Juuri näin. Mulla on paikallinen näppäimistö ja valitsen suomi tai arabia.