Tänään tv:ssä: 10-vuotiaana naimisiin – ”Minä olen vain lapsi”
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/1e3fc3e1-f57d-4796-8b9b-c073bdf…
Opettaja oli hereillä, kun yksi hänen oppilaistaan joutui vaaraan. Nyt 11-vuotias nigeriläinen Karima kertoo tänään The Voice of Finland: World Vision -ohjelmassa, mitä hänelle tapahtui vuosi sitten.
– Minä olin 10-vuotias, kun vanhempani naittoivat minut miehelle, josta en pitänyt.
– He eivät kertoneet minulle mitään, juhlivat vain häitä.
Lapselle selvisi pian, mitä varten juhlat oli järjestetty ja mikä hänen kohtalonsa olisi.
– Heti kun näin miehen, karkasin.
Karimaa alkaa itkettää, kun hän käy tapahtumia läpi The Voice of Finlandin hyväntekeväisyyslähetyksessä.
– Rukoilin isää palauttamana myötäjäiset. En halunnut naimisiin. Oli parempi paeta.
Kariman opettaja tajusi tilanteen ja tuli apuun. Hän teki ilmoituksen lastensuojelukomitealle. Kariman elämä on nyt selvästi paremmalla tolalla kuin vuosi sitten, mutta mennyttä ei voi pyyhkiä pois.
– Pelkään vieläkin, että vanhempani naittavat minut. Minä olen vain lapsi.
Toni Wirtanen osallistuu erikoisohjelmaan etänä, muut tähtivalmentajat ovat paikan päällä, samoin Lenni-Kalle Taipale.Toni Wirtanen osallistuu erikoisohjelmaan etänä, muut tähtivalmentajat ovat paikan päällä, samoin Lenni-Kalle Taipale.
Toni Wirtanen osallistuu erikoisohjelmaan etänä, muut tähtivalmentajat ovat paikan päällä, samoin Lenni-Kalle Taipale. Nelonen
Heikki Paasonen muistuttaa ohjelmassa, että nyt ollaan liikkeellä Kariman ja hänen kohtalotovereidensa vuoksi. Heitä on paljon. Vuosittain peräti 12 miljoonaa tyttöä pakotetaan naimisiin alle 18-vuotiaina. Määrä on hurja: se tarkoittaa 23 tyttöä joka minuutti.
Lapsiavioliittoja solmitaan eniten maissa, joissa on paljon muitakin ongelmia erilaisista konflikteista humanitäärisiin kriiseihin. Pahin tilanne on juuri Kariman kotimaassa Nigerissä, mutta naapurimaassa Tšadissakaan ei pyyhi hyvin. Keski-Afrikan tasavalta kuuluu samaan surkeaan joukkoon.
Erikoisohjelmassa on tarkoituksena hankkia kuukausilahjoittajia auttamaan lapsia hädän hetkellä myös esimerkiksi Ukrainassa ja Afganistanissa.
Eikö tätä hulluutta saada milloinkaan loppumaan??
Kommentit (36)
Toisten kulttuuria pitää kunnioittaa
Toni Wirtanen osallistuu erikoisohjelmaan etänä, muut tähtivalmentajat ovat paikan päällä, samoin Lenni-Kalle Taipale
Toni Wirtanen osallistuu erikoisohjelmaan etänä, muut tähtivalmentajat ovat paikan päällä, samoin Lenni-Kalle Taipale
Ihmettelen näiden lasten äitejä. Luulisi olevan enemmän empatiaa.
Järkyttävää. Mutta miten se auttaa että me sinne syydetään rahaa vuodesta toiseen. Heidän pitäisi itse muuttaa kulttuuriaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko äideillä sananvaltaa? Kenties miehet päättää kaikesta.
Miksi sielläpäin on niin paljon pedofiilejä?
Jos vaihtoehtona on koko perheen nääntyminen nälkään, niin voi olla että pää on kääntynyt siihen suuntaan, että. on parempi uhrata yksi?
Aihe on toki vakava, mutta tällaiset hyväntekeväisyyskerjuuohjelmat, joissa yritetään häikäilemättömästi vedota tunteisiin ja syyllisyyteen eivät vain sovi Suomeen. Olen köyhä suomalainen työtön, jolla on pahoja omiakin ongelmia, joihin en saa apua. En pidä siitä, että tässä kamalassa maailmassa, jossa siis on useita vakavia ja kamalia asioita kaikki on yhtä äkkiä köyhän suomalaisen syytä ja vaikka ei pysty huolehtimaan edes itsestään pitäisi ottaa koko maailman taakkana syyllisyys harteilleensa ja auttaa muita, vaikka omat tulot eivät mahdollista kunnollista elämää edes itselleen. Lisäksi maksan jo järkyttävän korkeita veroja, sillä työmarkkinatuesta menee 20 prosentin ennakonpidätys. Se on ihan tarpeeksi hyväntekeväisyyttä omalta kohdaltani. En pysty auttamaan muita kun en pysty auttamaan edes itseäni. Anteeksi, että sanoin, mitä ajattelen.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaihtoehtona on koko perheen nääntyminen nälkään, niin voi olla että pää on kääntynyt siihen suuntaan, että. on parempi uhrata yksi?
Ymmärrystä löytyy lapsensa pedofiileille -myyjille🤔
Vierailija kirjoitti:
Luuletko naisilla olevan minkäänlaista sanavaltaa tuollaisissa kulttuureissa, joissa naitetaan lapsia vanhoille miehille?
Haluaisin aina puhua tälläisistä tapauksista ja ottaa esille näitä asioita, mitkä ovat vielä pilalla maailmassa ja mihin feminismin pitäisi puuttua ihan oikeasti. Maailmalla on yhä todella paljon naisia ja tyttöjä,joilla ei ole mitään oikeuksia. Mutta jostain syystä ihmiset haluavat keskittyä palvelevaan biologisten miesten halua pukeutua naiseksi. En vain ymmärrä tätä prioriteettiä.
Se Ylen järjestämä hyväntekeväisyyskonsertti sodan uhrien auttamiseksi ja tukemiseksikin oli lähinnä vain hyväntekeväisyysjärjestöjen järkyttävää imagonkohotusta ja tuotesijoittelua. Paremmin tuollainen olisi kaupalliselle kanavalle sopinut. Varmasti tarkoitus on ollut hyvä, mutta käytännön toteutus ei tässä ihan onnistunut tai vakuuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein on paljonkin sananvaltaa. Esim. tyttöjen silpominen on hyvin pitkälti naisten ylläpitämä perinne.
Vierailija kirjoitti:
Aihe on toki vakava, mutta tällaiset hyväntekeväisyyskerjuuohjelmat, joissa yritetään häikäilemättömästi vedota tunteisiin ja syyllisyyteen eivät vain sovi Suomeen. Olen köyhä suomalainen työtön, jolla on pahoja omiakin ongelmia, joihin en saa apua. En pidä siitä, että tässä kamalassa maailmassa, jossa siis on useita vakavia ja kamalia asioita kaikki on yhtä äkkiä köyhän suomalaisen syytä ja vaikka ei pysty huolehtimaan edes itsestään pitäisi ottaa koko maailman taakkana syyllisyys harteilleensa ja auttaa muita, vaikka omat tulot eivät mahdollista kunnollista elämää edes itselleen. Lisäksi maksan jo järkyttävän korkeita veroja, sillä työmarkkinatuesta menee 20 prosentin ennakonpidätys. Se on ihan tarpeeksi hyväntekeväisyyttä omalta kohdaltani. En pysty auttamaan muita kun en pysty auttamaan edes itseäni. Anteeksi, että sanoin, mitä ajattelen.
Tässä puhutaan 10-11v olevasta lapsen hirveästä kohtalosta ja sinä haluat tulla puhumaan itsestäsi ja voivoi kun olet köyhä?
Mieti nyt vähän itsekkin mitä oikein kirjoitat.
Vierailija kirjoitti:
Itku tuli ! Kamalaa.Miten feministit ympäri maailmaa hyväksyy tämän.
Mihin aikaan tv ssä?
Feministinä en voisi koskaan arvostella muslimien tapoja.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan, vuosikymmenet on syydetty kehitysapurahoja afrikkaan ja muihin kehitysmaihin, eikä niillä rahoilla ole saatu mitään aikaan. Me emme voi muuttaa toisten maiden kulttuuria jos he eivät itse halua muuttaa sitä, em. toteutuneet kokemukset todistavat sen. Turha siis nyhtää meiltä rahaa hukkaan, tarvitsemme itse nekin rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein on paljonkin sananvaltaa. Esim. tyttöjen silpominen on hyvin pitkälti naisten ylläpitämä perinne.
Eihän ole, kuin miesten. Tuo naisten silppominen on NIMENOMAAN miesten ylläpitämä tuolla kulttuurissa. Sillä kuin "taataan" se naisen neitseellisyys ja ettei pysty nauttimaan muiden miesten kosketuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Jos tilanne on tuo niin olisiko parempi olla lisääntymättä?
Itku tuli ! Kamalaa.Miten feministit ympäri maailmaa hyväksyy tämän.
Mihin aikaan tv ssä?