Kaveri matkii systemaattisesti - menee hermo
Tilannehan on siis tämä: ollaan oltu käytännössä parhaita ystäviä noin 8 vuotta ja sanoisin että tää systemaattinen "matkiminen" alkoi joskus ehkä 3 vuotta sitten. Mulla oli siis tolloin 3 vuotta sitten elämässä meneillään ns "parempi" ajanjakso (menestyin työelämässä, löysin oman pukeutumistyylin, aloin seurustella yms). Noh, eipä mennyt kauaa kun tää ystävä, jolla oli aiemmin aina ollut hyvin erilainen vaatemaku, alkoi ostamaan tismalleen samoja vaatekappaleita ja muutenkin jäljitellä pukeutumistyyliäni kokonaisuudessaan. Huomasin tän jo silloin ja mua ahdisti/ahdistaa tää jotenkin tosi paljon. Pystyn kuitenkin tietyissä määrin suhtautumaan tähän huumorilla, kun esimerkiksi jotain vaatekappaletta ostaessa tulee oon sanonut kumppanille ihan ääneen, että ostaakohan tää henkilö x samanlaisen, ja ollaan sitten yhessä naurettu kun näin on monesti käynyt.
Tää "matkiminen" siis koskee oikeesti tosi montaa asiaa, esimerkiksi hän henkeen ja vereen kissaihmisenä on nyt yhtäkkiä tavattoman kiinnostunut koirista kun meille tässä alkuvuodesta sellainen hankittiin. Tänä aamuna rupes jälleen kerran keittämään ihan kunnolla, kun avasin instagramin ja näin hänen insta-profiilinsa. Olin itse siis viikko/pari sitten muokannut profiilini yleisilmettä (lähinnä joidenkin kuvien poistelu ja ne "tiedot" siinä kuvien yläpuolella) ja hitto tää oli muokannut omansa lähes identtiseksi.
Toki voisin ottaa tän "matkimisen" ns. imartelevana, ja ajoittain oon ihan otettu tästä, että hän sit vissiin tietyllä tapaa ihailee mua, mutta enemmän tää kyllä ahdistaa. En tiiä, tuntuu vaa jotenkin että mulla ei oo enää kohta mitään identiteettiä tai sellasta"omaa juttua" kun kaikki kopioidaan systemaattisesti. Tän takia ollaan sovittu miehen kanssa, että pidetään tulevaisuudessa sit lasten nimetkin visusti omana tietona ennen ristiäisiä (nimet jo siis päätetty, suht erikoiset nimet kyseessä), kun tiedetään tän kaverin luonne.
Toki ymmärrän myös sen, että matkimisen ja inspiroitumisen raja on tosi häilyvä, ja nykymaailmassa on lähes mahdotonta tehdä mitään matkimatta toista, mutta jotenkin tän matkimisen systemaattisuus häiritsee ja ahdistaa. Onko teillä vastaavia kokemuksia ja miten suhtautuisitte tähän? En ole siis mitään tästä viittinyt hänelle sanoa, kun ollaan kuitenkin muuten todella hyviä ystäviä.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kanssa tällainen kaveri. Vaatteet, musiikki, hiustyyli, lasten harrastukset ym. Ja viimeisenä niittinä kesälomatkat. Välillä vähän ärsyttää, ettei kaveri koskaan keksi mitään omaa, mutta muuten tulemme hyvin toimeen ja viihdymme yhdessä.
Minulla on sisar samanlainen, matkii kaikessa. Oikein seuraa mitä uutta olen esim. kotiini ostanut, ja kohta itsellään samanlaista. Ja hänellä on myös erittäin ikävä tapa varastaa vaatteitani, hajuvesiä yms. vieraillessaan kodissani. Nykyään tapaamme harvoin, ja vältän jättää hajuvesia ym. näkyville. Kulkee käsilaukun kanssa huoneissa. Olen todella kyllästynyt tälläiseen, en tiedä onko kateutta vai mitä tuollainen käytös.
Täällä myös, sisar(kateus?). Kävin jalkahoitolassa kun minulla on vaikea kynsi. Hän oli kahden päivän päästä jalkahoitolassa, (ilman mitään varsinaista syytä), ja tilasi samalla hierojan:). Piti toki pistää paremmaksi.
Kumpikin kirjoittelemme tahoillamme runoja jne, Hän kieltäytyy lukemasta runojani.
Näitä olisi paljon vuosien varrelta.
Onko huonon itsetunnon paikkaamista vai? Olemma siis aikuisia yli 30v.
Ala päivittää instaan kuvia Vuittonin laukuista yms muusta kalliista. Ei mene kauhean monta kuukautta, kun matkija on konkurssissa. Tavarathan on toki palautettu takaisin kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tommonen naapuri. Kopioi meidän pihalta kaiken. Ihan hauskaa ja kiva kun rivitalossa ihan samanlaiset pihat :D Vaimo ei naapurin emännästä vaan tykkää ja haukkui sen pari vuotta sitten oikein kunnolla. Eivät enää puheväleissä :D Rivitaloelämä on ihanaa ;D
Kerrostaloissa on usein toiveena samanlaiset esim. parvekkeen kukkalaatikot tai talvella kyntteliköt ikkunoissa, tai edes saman väriset jouluvalot parvekkeilla. Yhteinen sopimus, ehkä naapurisi luulee että teidänkin talossa on samat toiveet.
Anteeksi. Kävin naapurissa ja hänellä oli aivan ihana valopuu 💜💜, voi olla että minulla on tulevaisuudessa samanlainen. Hänellä on myös harrastus jota olen vuosia suunnitellut aloittavani, pitäisi vaan ostaa yksi laite. En minä häntä mitenkään ihannoi muuten.
Mulla oli sellainen matkija, jolla yhtäkkiä oli sama sairaus kuin mulla! Siinä vaiheessa alkoi jo naurattamaan. Tyyppi siis teeskenteli, tai kenties itsekin uskoi että hänellä oli yhtäkkiä sama sairaus, ja haki sitten lääkäristä lääkkeitä sitä varten. Eiks oo sairasta? Ja voin siis vannoa, ettei hänellä sitä ollut, koska tietenkin tiesin oireet- hänellä ei niitä ollut. Keksi vaan että oli.
Sen takia on usein naisten porukoita joissa ollaan toisten kopioita?
Äärimmäisessä tapauksessa kyse on muuten identiteettihäiriöstä. N... Se voi mennä selviytymiskamppailuksi.
Saatan muistaa väärin, koska minulla oli ehkä trauma tai vastaavaa, joihin henkilöt liittyivät ja olin lapsi, mutta yhdet nuoret naiset aloittivat kerran juhlissa riidan aiheesta. Yksi kysyi toiselta yhtäkkiä, miksi hän aina matkii kaikessa. En varmaan kuunnellut enempää. Minä pelkäsin sitä matkijaa ja juoksin sieltä kotiin asti saman tien, kun keskustelu alkoi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli sellainen matkija, jolla yhtäkkiä oli sama sairaus kuin mulla! Siinä vaiheessa alkoi jo naurattamaan. Tyyppi siis teeskenteli, tai kenties itsekin uskoi että hänellä oli yhtäkkiä sama sairaus, ja haki sitten lääkäristä lääkkeitä sitä varten. Eiks oo sairasta? Ja voin siis vannoa, ettei hänellä sitä ollut, koska tietenkin tiesin oireet- hänellä ei niitä ollut. Keksi vaan että oli.
Ihan keksimällä sai lääkärinkin määräämään lääkkeitä sairauteen jota ei ole?
Juu juu
Vierailija kirjoitti:
Ala päivittää instaan kuvia Vuittonin laukuista yms muusta kalliista. Ei mene kauhean monta kuukautta, kun matkija on konkurssissa. Tavarathan on toki palautettu takaisin kauppaan.
Mä tein näin. Tiesin ettei matkija pysty näissä matkimaan. Samalla muutin tyylini aivan täysin ja katkaisin välit häneen. Siinäpähän matkii, minusta hän ei saa enää mitään tietoa.
Nro 20
Kerro että osaat mein kampfin ulkoa ja sinulla on salainen koppalakkikokoelma.
Oikein materialisteja. Ihan vinksahtaneita ihmisiä.
Minulla oli kopioija työkaverina. Jossain vaiheessa alkoi varasteleen työpisteeltä tavaroita. Kun vaihdoin työpaikkaa alkoi hengaileen asunnon lähellä. Veikkaisin että tällaisella tyypillä on jotain pakkomielteenomaista kiinnittymistä kohteeseensa. Ei käy kyllä ihan täysillä.
Näitä on ihan oikeasti, joilla käytös on jo häiriintynyttä, eikä tavallista ihailemansa henkilön vähäistä matkimista. Voi olla vaikea käsittää, jos ei ole omalle kohdalle sattunut.
Mun tuttu on matkija silloin kun ollaan yhdessä fyysisesti.
Kun ollaan samassa huoneessa kahden, istuessani laitan jalan toisen päälle, hän tekee samoin, haron hiuksiani hän tekee samoin, syödessämme pyyhin suutani ennen kuin otan juomaa hän tekee samoin, ollaan ulkona aurinkoisella säällä, nostan lasit otsalle hän tekee saman perässä, jos niistän nemän, hänenkin nokka alkaa vuotaa ja hän niistää. Sanon lihoneeni, hänkin on just lihonu monta kiloa vaikkei oikeasti näy missään, kerron että olen ihan loppu ja uupunut, niin hänkin on ja kertoo seikkaperäisesti samoja oireita kuin minulla, kerron eräästä muusta ongelmasta niin hänellä just samoja haasteita. Monesti ravintolassa tai kahvilassa ei osaa tehdä itse päätöstä vaan ottaa samaa kuin minä.
Tämä on jotain todella outoa ja on alkanut ärsyttämään, olisi hauska tietää tekeekö muillekin tuota vai vain minule.
Ole pohtinut ja yrittänyt selvittää psykologiasta, että mistä tällainen tarve ns peilaamiseen kumpuaa. Ymmärrän että rakastuneet tekee joskus tätä kun halutaan miellyttää ja nuppi on ihan selaisin siitä huumasta, mutta ei aikuisen (siis jo lähes keski-ikäisen) kuuluisi mielestäni tehdä tuollaista.
Lapsuuden kehitys perustuu matkimiselle, tiedot, taidot, tunteet, käyttäytyminen, puhuminen, kieli, murre. Myöhemmin kavereiden matkiminen, muoti, opettajien kunnioittaminen. Voi olla vaikeaa muuttua ainutlaatuiseksi kun alkaa aikuistua. Rahalla saa enemmän valinnanvaraa mutta silloinkin matkii niitä joilla on rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on samanlainen tuttu joka nai itsensä sukuuni. Kaiken se kopioi. Mulla on 2 ammattia, hän on mun jälkeen opiskellut samat. Tuli samaan työpaikkaan. Otettiin koira, hän kissaihmisenä otti myös koiran. Minun ja hänen autot on täysin identtiset (ostin omani paljon ennen) hääpäivämme on samat (me mentiin ennen heitä naimisiin, olisi ollut 355 muuta päivää valittavana).
Yritin ihan tosissani suhtautua tähän jotenkin positiivisesti. Että olis muka imartelevaa kun mun elämää kelpaa kopioida. En pystynyt. Tuntui ettei mulla saa olla mitään omaa. Välit viileni ja lopulta katkes. Välttelen töissä viimeiseen asti.
Ap ymmärrän todella sun ahdistuksen!
Hyi mitä patriarkaalisia sovinisteja olette :D miksei mies nai itseään toiseen sukuun, vaan se on AINA akka? Miksi kitisette matkimisesta, kun jokainen nainen varastaa toisen suvun nimen jolle ei ole mitään biologista sukua? Miehet ei tätä tee.
Mulla on ollu kaksi tämmöstä henkilöä perässäni. Toisella joku mielenterveyshäiriö, lopulta muista syistä panin välit poikki. Mut, joskus on melkein jopa tuntunut että tämä on yrittänyt varastaa jopa koko elämääni (tiedän että kuulostaa oudolta, mutta en osa selittää...ne jotka on kokeneet vastaavaa, tietää mitä tarkotan.)
Toinen taas erittäin häikäilemätön oman edun tavoittelija, joka ei kuitenkaan viitsi nähdä sitä vaivaa että okeesti olisi mistään asiasta (kuten muodista/tyylistä) aidosti kiinnostunt. Juoksee vaan oman uransa ja rahan perässä. Yritti siis vaan hyötyä mun tyyli-ideoistani. Oli tunne että tämä veisi vaikka mieheni jos oisin saanu jonkun mukavan kumppanin sillon. Tähänkään en ole ollut enää tekemisissä muista syistä.
Hohhoijaa taas näitä juttuja. Että ihan vuoden päästä teki samoin? Sulla on varmaan rankkaa, etkä itse kykene tekemään mieluisia asioita, kun mietit, että "hmm, mirkkulissu osti uuden käsilaukun 15 kk sitten, mutta en minä voi vielä ostaa oman rikki menneen tilalle uutta, koska olisin kopioija. Täytyy tässä vielä odottaa toiset 6 kk, mutta vaarana on, että sinä aikana myös kerttukaisa ehtii ostaa käsilaukun ja sitten joutuisin taas odottamaan kauemmin. Mutta ainakin voisin syyttää kerttukaisaa kopioijaksi".