Kaveri matkii systemaattisesti - menee hermo
Tilannehan on siis tämä: ollaan oltu käytännössä parhaita ystäviä noin 8 vuotta ja sanoisin että tää systemaattinen "matkiminen" alkoi joskus ehkä 3 vuotta sitten. Mulla oli siis tolloin 3 vuotta sitten elämässä meneillään ns "parempi" ajanjakso (menestyin työelämässä, löysin oman pukeutumistyylin, aloin seurustella yms). Noh, eipä mennyt kauaa kun tää ystävä, jolla oli aiemmin aina ollut hyvin erilainen vaatemaku, alkoi ostamaan tismalleen samoja vaatekappaleita ja muutenkin jäljitellä pukeutumistyyliäni kokonaisuudessaan. Huomasin tän jo silloin ja mua ahdisti/ahdistaa tää jotenkin tosi paljon. Pystyn kuitenkin tietyissä määrin suhtautumaan tähän huumorilla, kun esimerkiksi jotain vaatekappaletta ostaessa tulee oon sanonut kumppanille ihan ääneen, että ostaakohan tää henkilö x samanlaisen, ja ollaan sitten yhessä naurettu kun näin on monesti käynyt.
Tää "matkiminen" siis koskee oikeesti tosi montaa asiaa, esimerkiksi hän henkeen ja vereen kissaihmisenä on nyt yhtäkkiä tavattoman kiinnostunut koirista kun meille tässä alkuvuodesta sellainen hankittiin. Tänä aamuna rupes jälleen kerran keittämään ihan kunnolla, kun avasin instagramin ja näin hänen insta-profiilinsa. Olin itse siis viikko/pari sitten muokannut profiilini yleisilmettä (lähinnä joidenkin kuvien poistelu ja ne "tiedot" siinä kuvien yläpuolella) ja hitto tää oli muokannut omansa lähes identtiseksi.
Toki voisin ottaa tän "matkimisen" ns. imartelevana, ja ajoittain oon ihan otettu tästä, että hän sit vissiin tietyllä tapaa ihailee mua, mutta enemmän tää kyllä ahdistaa. En tiiä, tuntuu vaa jotenkin että mulla ei oo enää kohta mitään identiteettiä tai sellasta"omaa juttua" kun kaikki kopioidaan systemaattisesti. Tän takia ollaan sovittu miehen kanssa, että pidetään tulevaisuudessa sit lasten nimetkin visusti omana tietona ennen ristiäisiä (nimet jo siis päätetty, suht erikoiset nimet kyseessä), kun tiedetään tän kaverin luonne.
Toki ymmärrän myös sen, että matkimisen ja inspiroitumisen raja on tosi häilyvä, ja nykymaailmassa on lähes mahdotonta tehdä mitään matkimatta toista, mutta jotenkin tän matkimisen systemaattisuus häiritsee ja ahdistaa. Onko teillä vastaavia kokemuksia ja miten suhtautuisitte tähän? En ole siis mitään tästä viittinyt hänelle sanoa, kun ollaan kuitenkin muuten todella hyviä ystäviä.
Kommentit (87)
tuo kuuluu kai teini-ikään tytöillä. Katsoin yhtä youtube-videota missä oli paljon ihmisiä kadulla. Selvästi huomasin miten teini-ikäisissä työtöissä oli näitä "Samis"-parivaljakoita. Tytöt on meneneet johonkin vaatekauppaan kahdestaan ja molemmat ostaneet samanlaiset takit. Useampikin pari näkyi katukuvassa näitä. Aikuisilla tuo ei ole normaalia, tollompikin tajuaa että olisi noloa liikkua kahdestaan kadulla identtisesti pukeutuneina. Identtiset kaksoset joskus kai tekee tätä aikuisina, mut eikö se ole joku häiriö heilläkin?
Et voi olla kovin yksilöllinen ihminen, jos tyylisi ja valintasi voi kopioida käden käänteessä. Olet aikuiseksi kasvanut massateini!
Minulle on käynyt näin aikuisiällä. Kaveri osti samanlaisia vaatteita mitä minulla on (merkiltä joka on harvinaisempi ja erottuva), pyysi meikkausvinkkejä ja leikkasi samanlaiset hiukset.
Kaverin mies oli ilmeisesti ihastunut minuun. Kaveri sitten lievitti ahdistustaan tällä tavalla ja levittämällä perättömiä juoruja minusta. Parasta tässä oli, että se mies oli ihan karsea enkä ollut ollenkaan kiinnostunut.
Harrastusten kopiointi oma oma lajinsa. Yksi entinen tuttu on vuosia jo harrastanut erästä lajia, mikä ei ole ihan niitä tyypillisimpiä. Hänellä on netissä useita kuvia vain tästä harrastuksestaan. No eikö hän saanut peräänsä jo nuorena yhden tällaisen ripustautuja-matkija tyypin, jolla ei ole omaa elämää. KAIKESSA matki tuota toista, epäilen vähän että jopa uravalinnat on tehty tarkkaan apinoiden häntä. Sitten oli someen laittanut kuvia missä hän tekee sitä samaa harvinaisempaa harrastusta kuin tuo eka. Hieman epäilen että se eka on vähentänyt yhteydenpitoa siihen matkijaansa, pääteleen somestaan...
Vanha keskustelu, mutta vastaanpa silti. Mulla on samanlainen tuttu. Hän on systemaattisesti ruvennut käyttäytymään, pukeutumaan ja olemaan samanlainen kuin minä. Hirvittävän kilpailuviettinen ihminen muutenkin ja yrittää pistää "paremmaksi" joka asiassa. Ihmetyttää eikö hänellä ole mitään omaa elämässä. Jos sanon vaikka, että juon aina punaviiniä niin hetken päästä hänkään ei juo muuta kuin punaviiniä, vaikka ennen inhosi viiniä ylipäätänsä. Samanlainen vaatekappale tulee aina jäljessä, mikä minulla on ollut aiemmin. Todella rasittava ihminen.
Mulla eräs ystävä sellainen persoona joka matkii minun fyysisiä liikkeitä tyyliin istumme olohuonessa, nostan jalan toisen päälle, hän peilaa minua ja tekee samoin. Kävellään kesällä jossain pehmeällä hiekalla minä otan kengät pois hän tekee heti samoin. Lounaalla pyyhin suu i servettiin hän tekee perässä samoin. Istutaan parvekkeella, oikasen jalat vastapäiselle rahille, hän tekee heti perässä saman. Joskus aikoinaan maattiin rannalla, mulla oli selkä vähän kipeä joten vaihtelin vähän väliä asentoa, niin hän siirtyi aina samaan asentoon kuin minä (siis vatsalleen, selälleen, istuma-asentoon ). Ärsytti niin paljon että vaihdoin ihan vittuillessani heti uuden asennon kun hän oli päässyt samaan asentoon kun mä äsken.
Olisipa kiva tietää mikä aiheuttaa tällaisen ominaisuuden keski-ikäisessä ihmisessä. Liittynee johonkin miellyttäjäpersionaan, koska hän on hiukan sellanen joka kyselee hirveesti kaikkee muilta ihan kun ei oikein osaisi itse päättää tai mielistelijänä haluaa antaa muiden sanoa kaiken, antaa ohjeita ja päättää.
Jos 13v toistaa ja matkii, sen jotenkin ymmärtää. Mutta jos se on 45v niin hankala juttu.