Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaveri matkii systemaattisesti - menee hermo

Vierailija
10.04.2022 |

Tilannehan on siis tämä: ollaan oltu käytännössä parhaita ystäviä noin 8 vuotta ja sanoisin että tää systemaattinen "matkiminen" alkoi joskus ehkä 3 vuotta sitten. Mulla oli siis tolloin 3 vuotta sitten elämässä meneillään ns "parempi" ajanjakso (menestyin työelämässä, löysin oman pukeutumistyylin, aloin seurustella yms). Noh, eipä mennyt kauaa kun tää ystävä, jolla oli aiemmin aina ollut hyvin erilainen vaatemaku, alkoi ostamaan tismalleen samoja vaatekappaleita ja muutenkin jäljitellä pukeutumistyyliäni kokonaisuudessaan. Huomasin tän jo silloin ja mua ahdisti/ahdistaa tää jotenkin tosi paljon. Pystyn kuitenkin tietyissä määrin suhtautumaan tähän huumorilla, kun esimerkiksi jotain vaatekappaletta ostaessa tulee oon sanonut kumppanille ihan ääneen, että ostaakohan tää henkilö x samanlaisen, ja ollaan sitten yhessä naurettu kun näin on monesti käynyt.

Tää "matkiminen" siis koskee oikeesti tosi montaa asiaa, esimerkiksi hän henkeen ja vereen kissaihmisenä on nyt yhtäkkiä tavattoman kiinnostunut koirista kun meille tässä alkuvuodesta sellainen hankittiin. Tänä aamuna rupes jälleen kerran keittämään ihan kunnolla, kun avasin instagramin ja näin hänen insta-profiilinsa. Olin itse siis viikko/pari sitten muokannut profiilini yleisilmettä (lähinnä joidenkin kuvien poistelu ja ne "tiedot" siinä kuvien yläpuolella) ja hitto tää oli muokannut omansa lähes identtiseksi.

Toki voisin ottaa tän "matkimisen" ns. imartelevana, ja ajoittain oon ihan otettu tästä, että hän sit vissiin tietyllä tapaa ihailee mua, mutta enemmän tää kyllä ahdistaa. En tiiä, tuntuu vaa jotenkin että mulla ei oo enää kohta mitään identiteettiä tai sellasta"omaa juttua" kun kaikki kopioidaan systemaattisesti. Tän takia ollaan sovittu miehen kanssa, että pidetään tulevaisuudessa sit lasten nimetkin visusti omana tietona ennen ristiäisiä (nimet jo siis päätetty, suht erikoiset nimet kyseessä), kun tiedetään tän kaverin luonne.

Toki ymmärrän myös sen, että matkimisen ja inspiroitumisen raja on tosi häilyvä, ja nykymaailmassa on lähes mahdotonta tehdä mitään matkimatta toista, mutta jotenkin tän matkimisen systemaattisuus häiritsee ja ahdistaa. Onko teillä vastaavia kokemuksia ja miten suhtautuisitte tähän? En ole siis mitään tästä viittinyt hänelle sanoa, kun ollaan kuitenkin muuten todella hyviä ystäviä.

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain naisella voi olla tällainen ongelma

Vierailija
42/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten elämiset on täynnä matkimista ja muilta kopiointia aina sanoista ja käyttäytymisestä lähtien, tuote väärennöksiin asti. Ehkä se on osa joidenkin ihmisten selviytymis strategiaa ja oppimisprosessia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:lla on lumihiutalesyndrooma

Vierailija
44/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoah… En jaksa kiinnostua vaikka toinen tulisi pahvihahmonani minua vastaan. Ei vois vähempää kiinnostaa toisten asiat.

Vierailija
45/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös imitointi ollut imartelun korkein muoto?

Vierailija
46/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kans monta samanlaista matkijaa. Neki esim syö ja kävelee ja nukkuu niinku minäkin. Tosi ärsyttävää, eiks vois olla jotain omaa jo. Aikuiset ihmiset

Vierailija
47/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee jotain sellaista, mitä ei yksinkertaisesti pysty matkimaan. Jotain, mihin kaverilla ei ole varaa, kykyä, suhteita yms. Osta vaatteita, jostain kirpparilta ja tuunaa niin, ettei pysty samanlaiseen. Tai joku harrastus, johon sulla on lahjoja, mutta kaverilla ei.

Vierailija
48/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevien lapsien nimiä ei kannata ikinä paljastaa kenellekään! Tiedän yhden perheen, jonka sukulainen antoi lapselleen saman nimen. Nyt suvussa on serkukset joilla on sama nimi. Joillakin apinoijilla ei ole mitään rajoja.

Jos ei halua samaa nimeä, niin silloin ei pidä antaa sitä nimeä, jonka "varastaja" on jo vienyt. Ei pidä olla niin kiintynyt nimeen, ettei voi sitä muuttaa, vaikka kuinka kokisi tulleensa väärinkohdelluksi. 

Tässä tapauksessa nimi oli jo annettu. Apinoija tuli perässä.

Vierailija
49/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis kiva kuulla mielipiteitä näiltä copycat-ihmisiltä!

Vierailija
50/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja onko näitä myös miehissä? ja tuleeko ne copycatit kehuskelemaan että "kato ostin samanlaisen ku sulla tai matkin sua kun blaablaa" vai onko vaan ku ei oliskaan?

Vierailija
51/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hän kyselee lasten nimiä jos teillä on tulossa erikoiset mutta kerro että mietitte perinteisiä esi, salla, teemu jne

Vierailija
52/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johan niitä on täällä, ne on niitä jotka täällä ap:ta haukkuu.

Vierailija
53/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja onko näitä myös miehissä? ja tuleeko ne copycatit kehuskelemaan että "kato ostin samanlaisen ku sulla tai matkin sua kun blaablaa" vai onko vaan ku ei oliskaan?

Ei. Miehet pyrkivät hankkimaan isompaa ja hienompaa ja parempaa ja tehokkaampaa kuin muut. Jos joku hankkii viimeisen päälle kotiteatterilaitteet niin ei niitä kukaan kopioi vaan etsii paremmat ja isommilla wateilla ja kultakaapeleilla jne.

Vierailija
54/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko varmasti sinullakin on jokin "konservatiivisesti" valittu hääpäivä, useimmilla on. Olen ihan varma, ettet mennyt naimisiin talvisena tiistaina klo 8. 

Mikä on konservatiivisesti valittu päivä? Mä menin ainakin ihan tavallisena syystorstaina klo 14 naimisiin. Siksi koska helppo muistaa 10.10.

Vierailija
55/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvelisin että tuo on jotenkin alitajuista eli matkija ei välttämättä edes ajattele että aikoo nyt matkia. Ne asiat vaan alkaa kiinnostamaan jos joku lähipiirissä jota suuresti ihannoi, tekee samoja asioita.

Meillä oli opiskeluaikoina eräs tosi suosittu tyyppi kaveripiirissä ja huomasin kun toinen kaveri alkoi matkimaan tätä. Suositulla oli järkkäri, matkija osti myös, suosittu leikkasi hiukset lyhyeksi, matkija teki vuoden päästä samoin, suosittu kävi joogassa, matkija aloitti myös joogan hieman myöhemmin. Matkijan puheista huomasi kuinka hän ihannoi tätä suosittua ja halusi suositun aina mukaan.

Muuten matkijalla itselläkin oli paljon kavereita ja oli sosiaalinen, ei ollut mitenkään outo. Siksi arvelen että tuo matkiminen on jotenkin alitajuista että suositun tekemiset alkaa kiinnostamaan myös matkijaa.

Vierailija
56/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti matkii mua. Vaatteet ja harrastukset etenkin ne harrastukset ja mielenkiinnon kohteet. Huoh. Jotenkin säälittävää. Usein pidän suuni supussa elämästäni ja oon nakkonut pihalle somesta. Ei jaksa kun oma äiti elää kautani.

Vierailija
57/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun laittaa mustat pitkät kalsarit (legginsit) jalkaan niin kas kummaa. joka mammalla on samanlaiset

Vierailija
58/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihmisestä ja asiasta. Mulla on kokemusta näistä molemmista tyypeistä, mutta yleisempää on että ovat kuin ei olisikaan. Jos ottavat kopioimisensa itse esille, saattavat sanoa jotain sen suuntaista, että näytti sulla niin hyvältä että päätin itsekin kokeilla.

Vierailija
59/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro että olet hommannut ittellesi onlyfanssin tee vaikka tili jota et oo julkaissut ja esittele se sille... Kato alkaako piiparkaakun myynti.

Vierailija
60/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevien lapsien nimiä ei kannata ikinä paljastaa kenellekään! Tiedän yhden perheen, jonka sukulainen antoi lapselleen saman nimen. Nyt suvussa on serkukset joilla on sama nimi. Joillakin apinoijilla ei ole mitään rajoja.

Jos ei halua samaa nimeä, niin silloin ei pidä antaa sitä nimeä, jonka "varastaja" on jo vienyt. Ei pidä olla niin kiintynyt nimeen, ettei voi sitä muuttaa, vaikka kuinka kokisi tulleensa väärinkohdelluksi. 

Tässä tapauksessa nimi oli jo annettu. Apinoija tuli perässä.

Miten tuo liittyy siihen, ettei pidä paljastaa nimeä etukäteen? Tai mistä voit tietää, ettei "apinoija" ollut päättänyt nimeä jo vuosia etukäteen ja itse harmitteli sitä, että toinen ehti ennen häntä?