Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaveri matkii systemaattisesti - menee hermo

Vierailija
10.04.2022 |

Tilannehan on siis tämä: ollaan oltu käytännössä parhaita ystäviä noin 8 vuotta ja sanoisin että tää systemaattinen "matkiminen" alkoi joskus ehkä 3 vuotta sitten. Mulla oli siis tolloin 3 vuotta sitten elämässä meneillään ns "parempi" ajanjakso (menestyin työelämässä, löysin oman pukeutumistyylin, aloin seurustella yms). Noh, eipä mennyt kauaa kun tää ystävä, jolla oli aiemmin aina ollut hyvin erilainen vaatemaku, alkoi ostamaan tismalleen samoja vaatekappaleita ja muutenkin jäljitellä pukeutumistyyliäni kokonaisuudessaan. Huomasin tän jo silloin ja mua ahdisti/ahdistaa tää jotenkin tosi paljon. Pystyn kuitenkin tietyissä määrin suhtautumaan tähän huumorilla, kun esimerkiksi jotain vaatekappaletta ostaessa tulee oon sanonut kumppanille ihan ääneen, että ostaakohan tää henkilö x samanlaisen, ja ollaan sitten yhessä naurettu kun näin on monesti käynyt.

Tää "matkiminen" siis koskee oikeesti tosi montaa asiaa, esimerkiksi hän henkeen ja vereen kissaihmisenä on nyt yhtäkkiä tavattoman kiinnostunut koirista kun meille tässä alkuvuodesta sellainen hankittiin. Tänä aamuna rupes jälleen kerran keittämään ihan kunnolla, kun avasin instagramin ja näin hänen insta-profiilinsa. Olin itse siis viikko/pari sitten muokannut profiilini yleisilmettä (lähinnä joidenkin kuvien poistelu ja ne "tiedot" siinä kuvien yläpuolella) ja hitto tää oli muokannut omansa lähes identtiseksi.

Toki voisin ottaa tän "matkimisen" ns. imartelevana, ja ajoittain oon ihan otettu tästä, että hän sit vissiin tietyllä tapaa ihailee mua, mutta enemmän tää kyllä ahdistaa. En tiiä, tuntuu vaa jotenkin että mulla ei oo enää kohta mitään identiteettiä tai sellasta"omaa juttua" kun kaikki kopioidaan systemaattisesti. Tän takia ollaan sovittu miehen kanssa, että pidetään tulevaisuudessa sit lasten nimetkin visusti omana tietona ennen ristiäisiä (nimet jo siis päätetty, suht erikoiset nimet kyseessä), kun tiedetään tän kaverin luonne.

Toki ymmärrän myös sen, että matkimisen ja inspiroitumisen raja on tosi häilyvä, ja nykymaailmassa on lähes mahdotonta tehdä mitään matkimatta toista, mutta jotenkin tän matkimisen systemaattisuus häiritsee ja ahdistaa. Onko teillä vastaavia kokemuksia ja miten suhtautuisitte tähän? En ole siis mitään tästä viittinyt hänelle sanoa, kun ollaan kuitenkin muuten todella hyviä ystäviä.

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös piirissä matkija. Valikoin mitä itsestäni kerron. Sekö häntä suututtaa.

Vierailija
22/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ja lapsuuden ystävällä on paljon yhteisiä mielenkiinnon kohteita.

Olis aika hullua kummankaan meistä ajatella että toinen matkii.

Ystävää kiehtoo rohkeuteni olla minä ja sama toisin päin. Ei tarvitse kummankaan esittää toisillemme mitään.

Me molemmat myös poiketaan mieltymyksistämme aika oleellisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävää kiehtoo rohkeuteni olla minä ja sama toisin päin. Ei tarvitse kummankaan esittää toisillemme mitään.

Mut täähän onkin täysin eri asia eikä tästä nyt puhutakaan!

Vierailija
24/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän mitä tarkoitat. Mulla myös kokemusta kopioijasta. Todella ärsyttävää.

Sinuna tekisin siten, että puhuisin kuinka aion ostaa sitä tai tätä. Jotain hemmetin kallista. Oikeasti kuitenkin jättäisin ostamatta. Mutta kaveri saisi vähän tuhlattua rahojaan turhaan. Tai keksisin jonkun aivan karsean nimen, jonka aikoisin antaa lapselleni. Jos kaveri lisääntyisi ennemmin, niin antaisi sen muksullensa. :D

Vierailija
25/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erään ystävän lapsi syntyi pari kuukautta ennen meidän lasta. Oli kovin kiinnostunut meidän tulevasta nimivalinnasta. Mies meni paljastamaan nimen alkukirjaimen. Tämän ystävän lapsen kaikki kolme nimeä alkaa kyseisellä kirjaimella mutta ei osunu samaan nimeen. Molemmat lapset poikia.

Eräs ystävä antoi koiralleen sen nimen mitä oltiin ajateltu tytölle.

Nykyinen naapuri on jo 10 vuoden ajan ostanut heti perässä samanlaisen auton kuin meillä. Itseasiassa sama merkki/malli mutta aina piirun verran tyyliin muutaman vuoden uudempi malli. Matki myös terassin laajennuksen, aitaremontin yms..

Ymmärrän ärtymyksesi. Itse ajatellaan, etenkin tosta naapurista että vaikka onkin ärsyttävää niin yritetään olla ärsyyntymättää ja ajatellaan että sen täytyy joten arvostaa meidän valintoja.

Vierailija
26/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekkin ilmaantui elämääni eräs matkija. Olemme tunteneet vuosia, mutta viimeisen vuoden aikana nämä piirteet alkoivat yllättäen näkymään hänessä. Ei sitä voinut olla huomaamatta, sillä olimme siihen asti olleet lähes kuin yö ja päivä.

Se alkoi pienistä jutuista. Olen aina pitänyt tietynlaisesta musiikista, jollaista hän ei ole voinut sieltää. Nyt hän fanittaa kummasti samoja bändejä kuin minäkin.

Värjäilen hiuksiani aika usein, hän ei koskaan aiemmin sitä tehnyt. Nyt  melkein parin kuukauden välein vaihtuu hänellä väri päässä.

Jos joskus lähden viihteelle, juon yleensä skumppaa, mikä hänelle on ollut aina suorastaan kammotus, nyt hän esiintyy jo lähes kuohari asiantuntijana.

Pari kertaa olen vaihtanut profiilikuvani ja kummallakin kerralla hän on vaihtanut omansa pari tuntia sen jälkeen ja aika sattumaa saa ollaa, että päänasento, ilme, jopa vaatetus jäljittelee omaa kuvaani.

On myös alkanut jäljittelemään puhetyyliäni ja eleitäni.

Ja niin.  Mikä onkaan se viimeinen asia, missä haluaa olla minä. Vietteli mieheni.

Vierailija
27/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikki uskovat nämä tarinat…

Vierailija
28/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut täähän onkin täysin eri asia eikä tästä nyt puhutakaan!

Kuinka niin?

Minä puhuin omasta puolestani. Käsityksestä jonka kanssa elän. Ystävälläni voi olla ihan toisenlainen näkemys asioista.

Vierailija
29/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jompikumpi teistä kuuluu mielenterveyspalveluiden piiriin.

Vierailija
30/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevien lapsien nimiä ei kannata ikinä paljastaa kenellekään! Tiedän yhden perheen, jonka sukulainen antoi lapselleen saman nimen. Nyt suvussa on serkukset joilla on sama nimi. Joillakin apinoijilla ei ole mitään rajoja.

Vierailija
31/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on samanlainen tuttu joka nai itsensä sukuuni. Kaiken se kopioi. Mulla on 2 ammattia, hän on mun jälkeen opiskellut samat. Tuli samaan työpaikkaan. Otettiin koira, hän kissaihmisenä otti myös koiran. Minun ja hänen autot on täysin identtiset (ostin omani paljon ennen) hääpäivämme on samat (me mentiin ennen heitä naimisiin, olisi ollut 355 muuta päivää valittavana).

Melko varmasti sinullakin on jokin "konservatiivisesti" valittu hääpäivä, useimmilla on. Olen ihan varma, ettet mennyt naimisiin talvisena tiistaina klo 8. 

Vierailija
32/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun exän uusi puoliso on tällainen copycat. Ihan pervoa kopioida puolison ex-naista ja pelottavaa. Keski-ikäisiä ollaan kaikki. Jopa hääpäivä piti olla mahdollisimman sama, kuka tekee tollasta, paitsi ihan psyko?

Vierailija
33/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun exän uusi puoliso on tällainen copycat. Ihan pervoa kopioida puolison ex-naista ja pelottavaa. Keski-ikäisiä ollaan kaikki. Jopa hääpäivä piti olla mahdollisimman sama, kuka tekee tollasta, paitsi ihan psyko?

Vierailija
34/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat lukea vaikeaa filosofista kirjallisuutta tms. ja puhut jatkuvasti niistä. Katso, jaksaako enää matkia.

Vierailija
35/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulevien lapsien nimiä ei kannata ikinä paljastaa kenellekään! Tiedän yhden perheen, jonka sukulainen antoi lapselleen saman nimen. Nyt suvussa on serkukset joilla on sama nimi. Joillakin apinoijilla ei ole mitään rajoja.

Jos ei halua samaa nimeä, niin silloin ei pidä antaa sitä nimeä, jonka "varastaja" on jo vienyt. Ei pidä olla niin kiintynyt nimeen, ettei voi sitä muuttaa, vaikka kuinka kokisi tulleensa väärinkohdelluksi. 

Vierailija
36/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa ajatus, että ap:lla muka olisi niin omintakeinen pukeutumistyyli, etteikö ainakin pari tuhatta muuta suomalaista pukeutuisi samalla tavalla. Mistä vetoa, että se on joku "beige paita ja siistit mustat farkut" -tyyli, eikä oikeasti persoonallinen. 

Vierailija
37/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä alkaa näillä aina kakkosella. Molemmilla taitaa olla vielä aivojen kehitys kesken.

Vierailija
38/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sulla nyt kovin originelli tyyli voi olla, jos toisella on mahdollisuus ostaa sama vaatekappale. Tarkoitan että jos ostelet nyt myynnissä olevia uusia vaatteita, niin taatusti sadalla muullakin on samoja vaatteita, voiko sellaista sanoa omaksi tyyliksi? Osta kierrätettyä tai vintagea, niin ei voi matkia. Ehkä kaverisi on huono etsimään ja löytämään itseään kiinnostavia juttuja, ja innostuu niistä sinun käyttösi kautta. Tuskin hän haluaa sinuksi muuttua kuitenkaan.

Vierailija
39/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tommonen naapuri. Kopioi meidän pihalta kaiken. Ihan hauskaa ja kiva kun rivitalossa ihan samanlaiset pihat :D Vaimo ei naapurin emännästä vaan tykkää ja haukkui sen pari vuotta sitten oikein kunnolla. Eivät enää puheväleissä :D Rivitaloelämä on ihanaa ;D

Vierailija
40/87 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumihiutaleena olo on vaikeaa