Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini lähti ryyppäämään

Vierailija
03.10.2015 |

Salaa meni ja ilman lupaa. Mitäs nyt?

Kommentit (110)

Vierailija
1/110 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 22:11"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 21:36"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 21:15"]

Ap, jos lapsesi on jo 16-vuotias, eikä 13-vuotias teini, niin hänen kehonsa polttaa jo normaalisti alkoholia kuten aikuisen keho. 16-vuotta on myös monessa eurooppalaisessa maassa ikäraja alkoholin nauttimiselle.

Joten 16-vuotias voi aivan hyvin ja vastuullisesti alkoholia nauttia. Et ole kuvannut tarkemmin, että paljonko ja kuinka usein hän juo ja kuinka humalaan. Mutta jos hän ei mene äärimmäisyyksiin, eikä juo viikottain, niin ei hänelle siitä mitään suurempaa harmia koidu. Paljon suurempaa harmia saat aikaiseksi, jos teet lapsestasi sossun holhottavan. Se voi todella katkeroittaa ja satuttaa. Paljon enemmän kuin ryypiskely. Hyvin mahdollisesti pilaat myös omat välisi häneen loppuiäksi, joten älä todellakaan kuuntele noita neuvoja. Lastenkoti on tuhannesti haitallisempaa lapsen kehitykselle kuin satunnainen viikonloppuryypiskely, mitä harrastaa kymmeniä prosentteja teini-ikäisistä.

Ja lapsesi tosiaan oli jo 16, eli melkein aikuinen. Eli ellei jostain todella pahasta teinialkoholismista ole kyse, niin anna hänen olla.

[/quote]

Laki on aivan yksiselitteinen: alaikäinen EI saa lain mukaan pitää halussaan alkoholia, eikä sitä myöskään käyttää. 

Poliisi kun nappaa tuolta kadulta sinun kännisä hortoilevan teinisi kiinni, niin jossain vaiheessa sitä lastensuojeluilmoitusta menee eteenpäin, vaikka kuinka selittelisit 16-vuotiaan olevan jo käytännössä aikuinen.

[/quote]

Laki ei ole korkein moraali. Lain tarkoitus on suojella teiniä, ei rankaista. Jos 16-vuotiaan antaa juoda kaverinsa luona, kun vanhemmat ovat poissa, niin ehkä hänen on siellä kuitenkin parempi kuin lastenkodissa. Sehän on ihan arkea monessa sivistyneemmässä Euroopan maassa. Kunhan eivät kaatokänniin juo, mikä on osin seurausta juuri estoisesta, vainoharhaisesta kieltokulttuuristamme. Ikärajan voisi hyvin laskea Suomessakin 16-ikävuoteen ja tuoda viinit ruokakauppoihin. Kuten on monessa maassa, joilla on meitä paljon vähemmän alkoholiongelmia.

[/quote]

Vai että normaalia sivistyneissä maissa. Monessa muussa massa enneminkin kauhistellaan suomalaista juomakulttuuria, etenkin nuorilla. Joissain maissa on nuorelle itselleenkin iso häpeä, mikäli tulisi nähdyksi julkisesti humalassa.

Ja meillä se juomiskulttuuri kun nimenomaan EI ole estoista. Päinvastoin kulttuurimme on sellainen, että alkoholia juomaton saa selitellä juomattomuuttaan.

Ja nuo sinun viininmaistelut on erittäin ontuva vertus. Kun annat teinille viinipullon, niin se ei sitä tyylikkäästi simaile ruoan kanssa, vaan vetää sen huiviin mahdollisimman nopeasti humalatilan saamiseksi.

Juhla-aterialla voisinkin antaa 17-vuotiaalle jo hieman viiniä ruoan oheen, mutta vain sen yhden pienen lasin. En todellakaan lahjoittaisi hänelle koko pulloa.

Vierailija
2/110 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs muka itse puuhailit teiniiässä? :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/110 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 22:45"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:17"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:10"]Anna nuoren juosta. Hyviä muistoja vaan tulee. Eipä sitten vanhempana jaksa enää riehua. [/quote] Väärin. Näistä teineistä tulee aikuisena niitä, jotka eivät koskaan saavuta elämässään mitään järkevää. Nussivat päissään menemään ja kohta ollaan teiniäitejä ja -isiä, ei käydä kouluja eikä siis mennä töihinkään. On nämä nähty.

[/quote]

Minä kyllä ryyppäsin 13 vuotiaasta asti rankastikin koko nuoruuteni ja ihan yhteiskuntakelpoinen musta on tullut. Olen valtiolla hyvässä virassa lähes 4 tonnin kuukausipalkalla. Yleisesti ottaen minua piudetään hyvin vastuullisena ja järkevänä ihmisenä. Ei kaikista teinijuopoista tule yhtesikunnan elättejä tai muuten luusereita.

Oikeasti et voi kyllä paljon mitään tehdä. Mun vanhemmat ei välittänyt, joten omaa kokemusta ei ole, mutta silloisella parhaalla kaverilla vanhemmat laittoi arestiin jne. No me ryypättiin sitten päivällä ja joko lintsattiin tai sitten oltiin jopa pariin otteeseen koulussa kännissä. Että ei siinä oikein mikään auta, jos teini haluaa dokata.

Koita kasvattaa muuten järkeväksi ihmiseksi, niin voi tulla ihan kelpo tapaus hänestä.

[/quote]

Huhhuh... Ei voi kuin ihmetellä vanhempiasi. Katsopa seuraavan kerran niitä 13-vuotiaita, mitä näe? Antaisitko heille viinaa? Jos oma sen ikäisesti ryypiskelisi sen ikäisenä, niin tosiaanko katselisit muualle?

Ja jos ongelma on noin paha, että mennään jo humalassa kouluun, niin itse alkaisin harkita jo radikaaleja vaihtoehtoja siitä kaveripiiristä erottamiseksi. Muuttaminen toiseen kaupunkiin olisi yksi mielessä käyvä vaihtoehto.

Ja kurinpito ei ole natsivanhemmuutta, se on sitä välittämistä. Sinun vanhempiesi toiminta ei ollut välittämistä.

Vierailija
4/110 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 23:47"]

Jos itse olen juonut teininä ei tarkoita sitä, että sallin sen lapsilleni. Ei millään tavalla hyväksyttävää. Etenkin kun APn teini tuntuu olevan mierontiellä usein ja hankkineen itselleen alkoholiongelman.. En osaa ratkaista hänen ongelmaansa, vaan lähetän hemmetikseen voimia ja rakkautta!

Mies on parhaillaan viemässä kolmea ysiluokkalaista poikaa kotiinsa, meillä he pelaavat lautapelejä yleensä viikonloppuisin. Tänään kuutisen tuntia vierähti äkkiä. Eilen pelasivat vaan kolme tuntia, että kympiksi kotiin, kun oli aamutreenit.

Neljä seiskaluokkalaista tyttöä pitävät meillä myös pyjamabileitä nyt. Menihän se tytöiltä osittain poikien häirinnäksi, kikatusta riitti ja pojilla silmien pyörittelyä. Mimmit ovat vielä saunassa ja kasasin iltapalaa ja sitten siirtyvät katsomaan Titanicia.

Vantaalta

[/quote]

Meillä hyväksyttiin alaikäisenä juominen ja tupakoiminen. Isäni jopa osti minulla tupakkaa ja alkoholia..

Olihan se silloin teininä tosi "siistiä" ja kaverit oli kateellisia kun oli niin rennot vanhemmat. Vaan sitten myöhemmin sitä vasta pysähtyi miettimään, että oli kyllä kaukana hyvän vanhemman toimista. 

Teininä kun ei vielä ajatella niiden tekojen seurauksia, vaan tehdään mikä on kivaa. Sen sijaan että kotona olisi muistuteltu tupakan vaaroista keuhkoahtautumineen ja syöpineen, niin minulle taas oikein ostettiin tupakkaa. Lopetin tupakoinnin sitten 23-vuotiaana, vaikeaa oli mutta onneksi pääsin siitä myrkystä.

Omalle lapselle ei todellakaan tulla sallimaan tupakointia, eikä alkoholia. Alkoholia voi maistella sitten täysi-ikäisenä, mutta tupakan kohdalla toivon ettei koskaan aloita...

Vierailija
5/110 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 11:26"]

Mitäs muka itse puuhailit teiniiässä? :)

[/quote]

Outo väite tämä, että jos itse olet teininä jotain tehnyt, niin se pitäisi sitten sallia omille teineille.

Jos olet itse teininä näpistänyt kaupasta, niin pitäisikö se sallia omille teineille? "Joo ihan ok, kyl mä iteki tolleen tein saman ikäisenä, ei haittaa!".

Jos joku on teininä kokeillut huumeita, niin sekö pitäisi myös sitten omalle teinille sallia? 

Ei se nyt ihan noin mene. Vanhemman ei ole tarkoitus olla lapselleen kaveri, vaan kasvattaja. Näin liki kolmikymppisenä näkee kyllä niitä tuloksia, mitä yleisemmin syntyy kun lapsi saa olla ihan vapaasti ja läträtä alkoholilla + kusta koulunkäynnin. Ei ole tähän ikään mennessäkään pahemmin kouluja käyty, peruskoulu saatu läpi juuri ja juuri ja toista astetta ei koskaan joko edes aloitettu, tai jätettiin kesken. Tämän jatkoksi sitten työttömyyttä ja elämä on yhteiskunnan tukien varassa. Osa on pyöräyttänyt lapsen, jota sitten yksinhuoltajana kotona hoidellaan.

Kuulostaako mukavalta elämältä?

Vierailija
6/110 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:20"]

Olin itse teininä myös kova juomaan ja kokeilemaan rajoja, mutta kiitollinen olen isälleni jälkeen päin joka parhaansa yritti rajoja asettaa. Kun olin mm kerran arestissa ja ilmoitin että minä nyt lähden kun haluan isä seisoi oven edessä tyynenä kaiken huudon, riehumisen ja raivon ajan, kunnes rauhotuin ja itkin hänen sylissään kuin pieni pahainen kakara. :D (Sain siis tosi pahoja raivokohtauksia) Äitini kuoli kun olin teini, joten isän täytyi yrittää parhaansa kasvattajana. Samoin hän muutamaankin kertaan tiesi mistä minut löytää jos luvatta lähdin juomaan ja ilman sen suurempaa meteliä todellakin tuli ja haki kotiin. Kunnioitan tätä näin jälkeenpäin. :) Selväksi tuli että rajat oli olemassa ja luottamus oli ansaittava. Ja se ettei alkanut kuitenkaan raivota tms kavereiden eessä, kylmästi vaan ilmoitti että asia on nyt näin. Ja kyllä, lopulta minusta kasvoi vastuullinen nuori aikuinen, enkä käytä alkoholia oikeastaan kuin ruuan kanssa. Se juopottelu oli sellainen vaihe, vaikkakin sitä vaihetta kyllä kesti mutta oikeastaan vasta sitten 18v täytettyä kun tiesin että silloin sain tehdä niin. Vanhemman täytyy vain luottaa että on tehnyt tehtävänsä kasvattaessaan lasta.

[/quote]

Isäsi kuulostaa todella hyvältä vanhemmalta. Pisteet hänelle.

Noin käyttäytyy välittävä vanhempi.

Vierailija
7/110 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuttelu ja rankaisu.

Vierailija
8/110 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet kotiin?

Vierailija
9/110 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma että lähti ryyppäämään? En osaa neuvoa. Meillä lupasi olla ryyppäämättä mutta mistä sitä ikinä tietää. Yhden kerran on jo sossun käynti koettu.

Vierailija
10/110 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan teini pyydä lupaa lähteä ryyppäämään?9635

Vierailija
11/110 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryyppääminen on parasta teini-ikäisenä. Anna ryypätä.

Vierailija
12/110 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:00"]Ryyppääminen on parasta teini-ikäisenä. Anna ryypätä.
[/quote]
Ei ole teini-ikäisen asia ryypätä. Sitä tehdään sitten, kun ne viinat voi itse käydä omilla papereilla ostamassa. En todellakaan antaisi teinin ryypätä. Juoppo teini saisi kotiarestia, vanhan Nokian kännykän käyttöönsä, tietokoneaikaa tunnin päivässä ja viikkorahat lähtisivät samantien määrittelemättömäksi ajaksi. Saatana.

Vierailija
13/110 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 19:58"]

Oletko varma että lähti ryyppäämään? En osaa neuvoa. Meillä lupasi olla ryyppäämättä mutta mistä sitä ikinä tietää. Yhden kerran on jo sossun käynti koettu.

[/quote]

Tää on toistunut jo useaan kertaan, eli ei epäilystäkään menoista. Rangaistukset ei auta. Eilen viimeksi raahautui kännipäissään kotiin. Ei tietoa missä on. Toisaalta miten se kotiin haku käytännössä tapahtuu? Väkisin yritettiin kerran raahata, mutta siitä tuli, vain yleinen show. Kaveriporukassa riitti hupia. HELEKUTTI!

Vierailija
14/110 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:03"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 19:58"]

[/quote]

Tää on toistunut jo useaan kertaan, eli ei epäilystäkään menoista. Rangaistukset ei auta. Eilen viimeksi raahautui kännipäissään kotiin. Ei tietoa missä on. Toisaalta miten se kotiin haku käytännössä tapahtuu? Väkisin yritettiin kerran raahata, mutta siitä tuli, vain yleinen show. Kaveriporukassa riitti hupia. HELEKUTTI!
[/quote]
Miksi te päästätte sen hunsvotin ulos?

Vierailija
15/110 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:04"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:03"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 19:58"] Oletko varma että lähti ryyppäämään? En osaa neuvoa. Meillä lupasi olla ryyppäämättä mutta mistä sitä ikinä tietää. Yhden kerran on jo sossun käynti koettu. [/quote] Tää on toistunut jo useaan kertaan, eli ei epäilystäkään menoista. Rangaistukset ei auta. Eilen viimeksi raahautui kännipäissään kotiin. Ei tietoa missä on. Toisaalta miten se kotiin haku käytännössä tapahtuu? Väkisin yritettiin kerran raahata, mutta siitä tuli, vain yleinen show. Kaveriporukassa riitti hupia. HELEKUTTI! [/quote] Miksi te päästätte sen hunsvotin ulos?

[/quote]

Ei päästetä, mutta 24h ja ja joka sekunti ulko-oven vahtiminen on jo liikaa. Menis varmaan ikkunasta, jos huoneeseen lukittais.

Vierailija
16/110 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moneksi päiväksi voi lukita ikkunattomaan huoneeseen ilman kännyköitä ym. ilman, että tulee syyte vapauden riistosta. Olen valmis tähän, mutta seuraamukset?

ap

Vierailija
17/110 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna nuoren juosta. Hyviä muistoja vaan tulee. Eipä sitten vanhempana jaksa enää riehua.

Vierailija
18/110 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on se parempi kuin nämä meidän av-teinit, jotka viettävät iltansa täällä. 

Vierailija
19/110 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:10"]Anna nuoren juosta. Hyviä muistoja vaan tulee. Eipä sitten vanhempana jaksa enää riehua.
[/quote]
Väärin. Näistä teineistä tulee aikuisena niitä, jotka eivät koskaan saavuta elämässään mitään järkevää. Nussivat päissään menemään ja kohta ollaan teiniäitejä ja -isiä, ei käydä kouluja eikä siis mennä töihinkään. On nämä nähty.

Vierailija
20/110 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:07"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:04"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:03"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 19:58"] Oletko varma että lähti ryyppäämään? En osaa neuvoa. Meillä lupasi olla ryyppäämättä mutta mistä sitä ikinä tietää. Yhden kerran on jo sossun käynti koettu. [/quote] Tää on toistunut jo useaan kertaan, eli ei epäilystäkään menoista. Rangaistukset ei auta. Eilen viimeksi raahautui kännipäissään kotiin. Ei tietoa missä on. Toisaalta miten se kotiin haku käytännössä tapahtuu? Väkisin yritettiin kerran raahata, mutta siitä tuli, vain yleinen show. Kaveriporukassa riitti hupia. HELEKUTTI! [/quote] Miksi te päästätte sen hunsvotin ulos?

[/quote]

Ei päästetä, mutta 24h ja ja joka sekunti ulko-oven vahtiminen on jo liikaa. Menis varmaan ikkunasta, jos huoneeseen lukittais.
[/quote]
No sitten on kasvatuksessa joku mennyt pieleen. Ottakaa siltä kännykkä kokonaan pois ja ilmoittakaa ryyppykavereiden vanhemmille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi