Syötkö suositusten mukaan?
Kommentit (29)
Arkisin jotakuinkin.
Viikonloppuisin syön usein herkkuja ja vain yhden lämpimän aterian päivässä jne. Jolloin 500 g kasviksia tai kuitusuositulset eivät tule täyteen.
Suolaa syön luultavasti liikaa kuten suurin osa suomalaisista.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 10:42"]
En suo. Suositukset koskevat laitosruokaa jolla pidetään ihmiset hengissä minimikustannuksilla. Kuka oikeasti on niin sinisilmäinen että ottaa ne tosissaan?
Kannattaa muuten tsekata tilastoista miten 2. tyypin diabeteksen esiintyminen lähti nousuun kun suosituksia muutettiin niin että maitorasvan osuutta vähennettiin nostamalla viljan ja fruktoosipitoisten ruoka-aineiden osuutta. Keliakiasta ja muista suolisto-ongelmista puhumattakaan...
[/quote]
En siis syö suositusten mukaan. Luen myös säännöllisesti ulkomaisia tutkimuksia englanniksi ja olen vakuuttunut että suomalaiset suositukset ovat päin honkkelia.
[/quote]
Luulet, että suomalaiset ravitsemussuositukset perustuvat vain suomalaiseen tieteeseen?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 10:57"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 10:42"] En suo. Suositukset koskevat laitosruokaa jolla pidetään ihmiset hengissä minimikustannuksilla. Kuka oikeasti on niin sinisilmäinen että ottaa ne tosissaan? Kannattaa muuten tsekata tilastoista miten 2. tyypin diabeteksen esiintyminen lähti nousuun kun suosituksia muutettiin niin että maitorasvan osuutta vähennettiin nostamalla viljan ja fruktoosipitoisten ruoka-aineiden osuutta. Keliakiasta ja muista suolisto-ongelmista puhumattakaan... [/quote] En siis syö suositusten mukaan. Luen myös säännöllisesti ulkomaisia tutkimuksia englanniksi ja olen vakuuttunut että suomalaiset suositukset ovat päin honkkelia. [/quote] Luulet, että suomalaiset ravitsemussuositukset perustuvat vain suomalaiseen tieteeseen?
[/quote]
Mihin ne perustuvat?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 10:42"] En suo. Suositukset koskevat laitosruokaa jolla pidetään ihmiset hengissä minimikustannuksilla. Kuka oikeasti on niin sinisilmäinen että ottaa ne tosissaan? Kannattaa muuten tsekata tilastoista miten 2. tyypin diabeteksen esiintyminen lähti nousuun kun suosituksia muutettiin niin että maitorasvan osuutta vähennettiin nostamalla viljan ja fruktoosipitoisten ruoka-aineiden osuutta. Keliakiasta ja muista suolisto-ongelmista puhumattakaan... [/quote] En siis syö suositusten mukaan. Luen myös säännöllisesti ulkomaisia tutkimuksia englanniksi ja olen vakuuttunut että suomalaiset suositukset ovat päin honkkelia. [/quote] Luulet, että suomalaiset ravitsemussuositukset perustuvat vain suomalaiseen tieteeseen?
[/quote]
En ole alkuperäisen viestin kirjoittaja, vastaan silti: Ei pitäisi ketään yllättää että nämä suosituksetkin ovat lobbauksen kohteena. Katso vähän miten eri maiden suositukset eroavat. Suositellaanko missään muualla maailmassa esim. 9 palaa leipää ? Järisyttävää määrää maitoa? Perunaa? Rypsiöljyä?
Voin kertoa, että ei. Leipää suositellaan erilaisista syistä, myös kuidulla, ihan hyvin nuo muut selviävät ilmankin sitä. Rypsiöljyä ei muualla maailmassa syötettäisi edes koirille. Maitoa kalsiumin saannilla ja osteoporoosin ehkäisyllä. Jostain syystä suomessa Osteoporoosia on enemmän kuin missään muualla maailmassa.
Lähinnä nämä suositukset ovat sitä varten että kepulaiset saavat jatkaa loisimistaan.
[/quote]
Ei, ne perustuvat lähinnä maataloustuottajien (MTK, Kepu)ja elintarvikefirmojen intresseseihin, mutta pyritään pukemaan tieteen kaapuun. Toki joukkoon on sotkettu muinaista Pohjois-Karjala-projektia Raisio-yhtymän ja HK:n lobbauksen lisäksi (rypsiöljyn ja kasvistanolin jumalointi, nyt jo kirjolohessakin).
Syön nautinnokseni ja voidakseni hyvin. Suosituksista minulla on aika sumea käsitys. Syön näin:
Syön kolme ateriaa päivässä: aamiainen, lounas ja päivällinen/ illallinen. Näiden lisäksi harvoin ja epäsäännöllisesti iltapäivä- tai iltapalaa. Iltapalat ovat yleisempia talvella, kun on kylmää ja pimeää.
Syön säännöllisesti, kohtuullisia määriä ja vuodenaikojen mukaan. Mielummin kotimaisia kuin tuontiraaka-aineita.
Koska ei maistu, en syö karkkia, kahvileipää, jälkiruokia (poikkeuksia on), lisään sokeria joihinkin ruokiin mutta en esim. kahviin. En syö sipsejä, hamppareita tms. En juo maitoa. Ruuan kanssa juon vettä tai viiniä. Minulla ei ole ruoka-allergioita eikä muita rajotteita.
En syö kevyttuoteita, "energiapatukoita". En juo olutta, limsaa, "limuviinoja". Suoraa viinaa, kuten jallua, viskiä tai vodkaa juon kun on niiden paikka. Sekoitan niihin vähän vettä tai en mitään, laadusta riippuen. En laske senttilitroja.
Tiedän kaksi suositusta, joita noudatan: syön kotimaista villikalaa kerran, kaksi viikossa. Minimisuositus vihannesten ja hedelmien syönnissä taitaa olla, että pitäisi syödä 500 g/ pvä. En mittaa enkä punnitse, mutta luulen että tuo täyttyy ja ohittuukin monta kertaa viikossa. En laske määrään kypsennettyjä, lämpimän ruuan lisukkeena tarjottuja vihanneksia.
Olen normaalipainoinen ja terve, aivoni toimivat. Tuossa on kolme syytä miksi toimin niinkuin toimin. :)
Yritän syödä terveellisesti, mistään suostuksista en oikeastaan välitä.
Leipää syön harvoin ja yleensä tummaa. Perunan, makaronin ja punaisen lihan syömistä yritän vähentää. Itseasiassa nyt on lihaton lokakuu menossa.
Kasviksia ja marjoja yms oon myös alkanut syömään kunnolla.
Herkuttelua oon myös vähentänyt, ennen olin hirveä sokerihiiri, nyt yritän syödä herkkuja korkeintaan kerran viikossa. Ja tarkoitus olisi syödä vain 3 kertaa päivässä.
- Lilith
Yritän syödä ravitsemussuositusten mukaan, koska haluan pysyä terveenä mahdollisimman pitkään. Suomalaisten suurin tappaja on edelleen sydän-ja verisuonitaudit, ja niiden kehittymistä voidaan jarruttaa merkittävästi syömällä järkevästi. Minulla onkin hyvät veriarvot, verenpaine ja painokin on pysynyt sopivissa lukemissa, vaikka suvussa on paljon sydän-ja verisuonisairauksia ("huonoja" geenejä siis varmaan minullakin).
Yritän kovasti. Sudenkuoppia on rasvanlähteet (lihansyöjänä eläinrasvaa tulee tarpeettoman paljon suhteessa kasviöljyihin) ja riittävä proteiinin saanti. Joskus jää myös kalorivajetta.