Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mirena laitettu, mitä odotettavissa?

Vierailija
02.10.2015 |

Keskiviikkona laitettiin hormonikierukka ja nyt odotan mitä tulee tapahtumaan. Asennus oli helppo juttu. Ei sattunut vaan tuntui ainoastaan hetken epämukavalta, kuin vähän normaalia kovemmalta kuukautiskivulta. En ole synnyttänyt. Asennuspäivänä keskiviikkona alavatsaa vihlaisi kuukautiskivun tyyppisesti välillä, mutta sen jälkeen ei ole tuntunut miltään. Vuotoa on vielä, mutta ei normaalista kk-vuodosta poikkeavaa (kierukka laitettiin kk-vuodon alussa kun siihen löytyi lääkäriaika). Mirenan käyttäjät, kommentteja?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista! Vuoto on oikeastaan loppunut, joten huomenna taidetaan miehen kanssa jättää kumi ekan kerran pois :) ap

Vierailija
2/37 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi laiton jälkeen noin vk päästä kuukautiset jotka kesti 3kk ollen välillä runsaammat ja välillä pärjäsi pikkuhousunsuojalla...olin jo luovuttaa koska laitoin härpäkkeen juuri runsaiden kuukautisten takia. Samalla sain finnejä naamaan jatkuvasti kuin teinit. Sitten alkoi helpottaa niin että menkat tuli vain 2krt/kk, lopulta kerran kuussa ja vuoto pieneni koko ajan. 1v laitosta kuukautiset sitten loppuivat kokonaan ja iho ongelmat myös...Nyt olen ollut vuoden ilman vuotoja ja on kyllä elämäni parasta aikaa...heitin just roskiin vanhat tamponit ja siteet mitä jäi varastoon ja toivon että ei tarvi niihin enää palata. Sitkeyttä siis odottamiseen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormoonikierukka poika syntyi vuonna -2013

Vierailija
4/37 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintasyöpä.

Vierailija
5/37 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut nyt reilu 10 vuotta sama Mirena. Sopinut loistavasti eikä tietoakaan menkoista.
Ekan vuoden aina tuli näppylöitä, mutta sitten vähenivät ja iho on ollut loistavassa kunnossa.
Nyt pähkäilen että pitäiskö tää edelleen hyvin toimiva kapistus vaihtaa vai pidänkö vielä saman.

Vierailija
6/37 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi naisella ei saisi olla kuukautisia? Luonnollinen asia. En koskaan ottaisi minkäänlaista kierukkaa.

Vierailija
7/37 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 17:31"]Minulle olisi tarkoitus laittaa Mirena jälkitarkastuksen yhteydessä ja tämä aihe kiinnostaa itseäkin. Kuulemma usein vuodot vähenevät tai jopa loppuvat 6kk sisään ja tämä kuulostaa mahtavalta; omat kuukautiseni kun kestävät 6-7 päivää, joista 4 päivää on kuin härän kurkusta - eli kuukautiskuppi on pahimmillaan puolen tunnin sisällä täynnä ja vuotaa ja isoin tamponikoko falskaa samassa ajassa. Yöt menee samassa asennossa nukkuen tai muuten on sänky veressä kun mikään side ei riitä. Todella v-maiset menkat ja kierto yleensä vain 25 päivää. Mistä muuten kuukautisia tietää sitten odotella Mirenan kanssa? Pitääkö välttää vaaleita housuja ja kantaa aina sidettä laukussa, vai voiko niiden tulon ennakoida jostain?
[/quote][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 17:31"]Minulle olisi tarkoitus laittaa Mirena jälkitarkastuksen yhteydessä ja tämä aihe kiinnostaa itseäkin. Kuulemma usein vuodot vähenevät tai jopa loppuvat 6kk sisään ja tämä kuulostaa mahtavalta; omat kuukautiseni kun kestävät 6-7 päivää, joista 4 päivää on kuin härän kurkusta - eli kuukautiskuppi on pahimmillaan puolen tunnin sisällä täynnä ja vuotaa ja isoin tamponikoko falskaa samassa ajassa. Yöt menee samassa asennossa nukkuen tai muuten on sänky veressä kun mikään side ei riitä. Todella v-maiset menkat ja kierto yleensä vain 25 päivää. Mistä muuten kuukautisia tietää sitten odotella Mirenan kanssa? Pitääkö välttää vaaleita housuja ja kantaa aina sidettä laukussa, vai voiko niiden tulon ennakoida jostain?
[/quote]

Minulla oli myös kurjat ja runsaat menkat. Nyt ollut Mirena helmikuusta. Vuotoa oli noin 3 kk joka päivä ja sen jälkeen ei mitään. Koko kesän sain olla ihan vapaasti. Olen lakannut pelkäämästä menkkoja.

Vierailija
8/37 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvia verenvuotoja ja kohdunpoisto

Vierailija
9/37 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:09"]

Miksi naisella ei saisi olla kuukautisia? Luonnollinen asia. En koskaan ottaisi minkäänlaista kierukkaa.

[/quote]

Mulla kuukautiskivut oli helvetilliset, pari-kolme päivää kuukaudesta olin täysin vuodepotilas. Kipu oli lamaannutavaa ja sitä alkoi pelätä. Piti yrittää vaan maata tai istua ihan paikallaan ja vetää särkylääkettä maksimiannoksia kolmen-neljän tunnin välein. Vatsa oli hellänä vielä pari päivää kuukautisten jälkeenkin ja lapsille piti sanoa että sylissä ei saa kiemurrella. Kuukautisten aikana niitä ei edes voinut ottaa syliin, se kävi liian kipeää :( Särkylääkkeet ei auttaneet kunnolla eikä mun maha enää lopulta edes kestänyt niitä. Mirena oli pelastus. Kipuja ei enää ole ja saan elää normaalia elämää ilman kipua ja pelkoa. 

Eli sen takia mä en halua kuukautisia, ei vaikka ne olis kuinka luonnollisia. Helvetillinen kipu ei ole sen luonnollisempaa.

Vierailija
10/37 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäihän siitä vuodot vähemmälle. Runsaan vuoden kuluttua kierukan laitosta olin kuitenkin raskaana. Päätettiin pitää lapsi, hän syntyi kierukka nyrkissään. 

Vierailija
11/37 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan, olisiko lisää kommentteja? Huomenna laitetaan Mirena, kuukautiset alkoi perjantaina. Vähän jännittää, mutta kokeillaan sopiiko mulle. Saahan sen pois.

Vierailija
12/37 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus ja seksihalujen katoaminen

Vierailija
13/37 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautisia edeltävästä muutaman päivän itkuisuudesta ja synkästä mielialasta tuli 24/7-olotila mirenan myötä, siinä määrin, että suhdekin päättyi. Normaalisti minulla on harvoin pääkipua, mutta mirenan aikana se saattoi kestää jopa viikon putkeen kerrallaan. Kuukautiset tuplaantuivat seitsemästä päivästä neljääntoista plus tiputteluvuodot. Tähän lisätään vielä kovat kivut, niin päätös poistaa kierukka oli sillä selvä.

Vierailija
14/37 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tiputteluvuotoa ekat 6kk. Sen jälkeen ei kuukautisia koskaan 5 vuoteen. Lihoin viitisen kiloa, ihan samoilla elintavoilla laihduin nuo kilot pois, kun otatin kierukan pois. Tykkään olla luomuna, nyt ei enää ehkäisytarvetta.

Vierailija
15/37 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistava vaivaton kapistus! Ei menkkoja, vaan ihanan vapaata elämää. Eka Mirena oli mulla 10 vuotta ja nyt vuosi sitten laitatin uuden. Mun kokenut gynekologi sanoo aina, että jollei ole ongelmia, on ihan turha ronklata kierukkaa pois 5 v. välein. Että 10 v. voi olla huoletta, jos ei siis halua lapsia siinä välillä. Vain lääketehdas haluaa vaihdattaa niin usein niitä... Mutta siis todella tyytyväinen olen. Semmoinen juttu on kyllä, että jos on laitettu vuodon alussa sulle se, niin vuotoa saattaa tulla tosi kauan. Mulle on gyne suostunut laittaan vasta vuodon jälkeen, joten eipä ole vuoto-ongelmia ollut. No varmaan se sullakin tasaantuu siitä.

Vierailija
16/37 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas ei ollut menkat edes alkaneet vielä synnytyksen jälkeen (kierukka laitettiin reilu 7kk synnytyksestä) ja vuotoa piisasi kyllä :D

Harmittaa, toivoin siitä helppoa ja vaivatonta ehkäisyä, mutta selvästikään ei vaan mulle sopinut alkuunkaan. Turhautti, kun saattoi vuotaa 3-4 viikkoa, sitten tiputtelun kautta loppua - vain alkaakseen viikon kuluttua uudestaan täydellä teholla...

T. 2

Vierailija
17/37 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiputteluvuotoa monta kuukautta. Seksihalut katoaa, jatkuva hiiva tai muu emätintulehdus. Monta virtsatie infektiota per vuosi. Päänsärkyä. Sellaista mulle, oli melkein 5v. Nyt olen ollut 6kk ilman, halut palasivat, ei hiivaa, ei tulehduksia. Tällä jatketaan.

Vierailija
18/37 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:43"]Vajaa puolitoista vuotta Mirena kokeiltu, en oikein tiedä mitä mieltä olen. Joo, lisää lapsia ei ole tullut, mutta vuodan ihan miten sattuu, ihme välivuotoja. Lisäksi luulen, ettei se ole ihan siellä missä sen kuuluisi olla. Vihlaisee välillä ja pyöräillessä ja moottoripyörän kyydissä istuessa olen huomannut todella epämiellyttävää tunnetta syvällä sisälläni. Siis sellainen tunne, kuin koko kierukka tunkeutuisi ulos kohdunnapukasta. Hyi helkkari. Seksissä tuntuu vähän samalta, että kierukka on melaa vastassa ja se runnoo ja sattuu.
[/quote]

Kannattaa käydä lääkärissä varmistamassa, että kierukka on oikealla paikallaan.

Mulla on nyt kolmas Mirena enkä voisi olla tyytyväisempiä. Ei aiheuta minulle mitään oireita, voin huoletta unohtaa koko asian. Ns. kuukautiset mulla on noi 3 kk välein, viimeksi heinäkuussa. Vuoto on pientä tiputtelua pari päivää. Ihan pikkuhousunsuojilla pärjään.

Vierailija
19/37 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirena on pettymys, kuukautiset joka kuukausi vain entistä runsaampana! ihoni kukkii hormoninäpyistä, mun täydellinen ihoni! on nyt näppyläinen, olkapäistä ja käsivarsista, nyt alkaa olee reisissä... ei sentään naamassa!

Ei muuta valittamista vielä. Paikallaan ollut toukokuusta lähtien. Kuulemma vielä pitäisi odottaa hormoonin tasaantumista. Ei huvittas tää kapistus, sai sentään ilmatteeks synnytyksen jälestä.. Paikalle laitto koski niin etten ole uudestaan koskaan ottamassa, vaikka laitettiin silloin oli paikat auki.

Vierailija
20/37 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen runsaat ja nopeasti ohi olleet kuukautiset. Nyt niukat ja ne jatkuu ja jatkuu. Saattaa kestää 2 vk. Samä määrä kai sitä tavaraa tulee ulos mutta ärsyttävästi pikkuhiljaa.