Kampaajien ja hierojien "avautuminen" - mitä mieltä olette?
Moi, olen ammatiltani sosiaalityöntekijä ja kun menen esim kampaajalle tai hierojalle yms, menen sinne uuden hiusvärin tms lisäksi myös rentoutumaan. Menin eräälle suositetulle kampaajalle kerran ja kun hän kuuli ammattini, alkoi kertomus hänen omalla perheenjäsenellään olevasta pitkäaikaissairaudesta ja vammaistukihakemuksista sun muista. En mennyt enää toista kertaa ko kampaajalle...
Hierojalta ostin viiden kerran sarjakortin ja jo heti ensimmäisellä kerralla (heti kun olin kertonut ammattini) alkoi tarinointi kehitysvammaisesta sukulaismiehestä, joka asui hierojan isovanhemmilla ja käyttäytyi väkivaltaisesti yms. Tuo asia oli ilmeisesti suuri huoli hierojalle ja hänen perheelleen ja lähisukulaisille, sitä oli äärimmäisen raskasta kuunnella, vaikka työssä toki raskaita asioita kohtaankin. En koskaan enää mennyt sille hierojalle..
Onko muilla kokemusta vastaavanlaisesta? Mitä olette tehneet/sanoneet?
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:28"]
Minä en todellakaan paljasta hyvänpäiväntutuille enkä jollekin kampaajille tai vastaaville ammattiani, olen siis lääkäri. Jos menen kertomaan ammattini, saan kuulla keskustelukumppanin kaikki mahdolliset vaivat, joihin en tosiaankaan halua ottaa kantaa kun en ole hoitovastuussa. Kaiken lisäksi saan kuunnella sekä horiskon itsensä että hänen kaikkien kavereidensa ja sukulaistensa huonot kokemukset terveydenhuollosta, urputusta siitä ja tästä lääkäristä ja avautumista, kun ei saatu hoitoa tai antibioottia tai jotain. Ei tulisi mieleenkään avautua vaikka kampaajalle, että oli silloinkin niin paska kampaaja siinä ja siinä paikassa, ei leikannut yhtään mitä halusin jaadijaadijaa. Haluan puhua vapaa-ajallani muusta kuin työstä, vastaanotolleni voi kyllä tulla jos haluaa lääketieteellisen mielipiteeni.
Oikeassa hädässä olevia tuttuja ja sukulaisia autan ja neuvon toki, mutta mikään 24/7 päivystävä terveydenhuollon palautepalvelu en todellakaan ole. Ihan samalla tavoin toimin itsekin - en urputa huonosta eläinlääkäristä eläinlääkäritutulle, en asiattomasti käyttäytyneestä huoltomiehestä huoltomiestutulle. Jotain hyvin helppoa alaan liittyvää asiaa saatan alalla toimivalta tutulta kysäistä, mutta mikäli on yhtään isompi asia, tarjoudun joko maksamaan palveluista tai hankin palvelut ei-tutulta ammattilaiselta ihan normaalitaksoilla.
[/quote]
Räikeää harvinaista sanastoa, mutta tässä tietysti korostuu se, että kun ollaan vapaalla, ollaan vapaalla. Ymmärtäisin.
Itse en kerro ammattiani. Vastaan vain jotain ympäripyöreää. Fiksu kampaaja osaa tunnistaa tahtooko asiakas jutella. Hierojan toivoisin olevan kokonaan mykkä. En mene toiste lörpöttelevälle.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:22"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 14:56"]Itse olen kuntoutuslaitoksessa töissä. Joudun siellä kuntoutettavien lisäksi hoitamaan esim. Niska -hart. kivuista kärsiviä ihmisiä. Itse olisin mielelläni ihan hiljaa kun hieron, muutta samoissa tiloissa työskentelee 2 muuta fysioterapeuttia. Nämä ovat kovia juttelemaan ja heittävät huulta koko ajan kaikkien kuntoutettavien kanssa. Minusta tuntuu,että he pitävät minua huonona hoitajana kun en puhu asiakkaan kanssa. En jaksaisi millään lätistä kaikkien ihmisten kanssa. Ja jos kyseessä on vaikka mies joka ei pahemmin vastaile jos sanon jotakin, olen sitten kyllä ihan hiljaa. Siitäkin huolimatta,että muut pitävät minua huonona hoitajana. [/quote] Kuulostat unelmahierojalta.
[/quote]
Kannattaisi ihan mainoksiin kirjottaa, että en puhu hoitojen aikana! Kaikki hyötyisivät.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 14:52"]Asiakaas voi sanoa aina, että tahtoisi uppoutua omiin ajatuksiinsa, rentoutua tms. Asiakas maksaa.
[/quote]
En kehtaa julmuroida:/
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 14:56"]Itse olen kuntoutuslaitoksessa töissä. Joudun siellä kuntoutettavien lisäksi hoitamaan esim. Niska -hart. kivuista kärsiviä ihmisiä. Itse olisin mielelläni ihan hiljaa kun hieron, muutta samoissa tiloissa työskentelee 2 muuta fysioterapeuttia. Nämä ovat kovia juttelemaan ja heittävät huulta koko ajan kaikkien kuntoutettavien kanssa. Minusta tuntuu,että he pitävät minua huonona hoitajana kun en puhu asiakkaan kanssa. En jaksaisi millään lätistä kaikkien ihmisten kanssa. Ja jos kyseessä on vaikka mies joka ei pahemmin vastaile jos sanon jotakin, olen sitten kyllä ihan hiljaa. Siitäkin huolimatta,että muut pitävät minua huonona hoitajana.
[/quote]
Kuulostat unelmahierojalta.