Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ymmärrättekö te kaiken ulkomailta ostajat, että tuhoatte Suomen taloutta?

Vierailija
02.10.2015 |

Ärsyttää, kun erityisesti nuorehkot naiset tilaavat ihan periaatteesta kaikki meikit ja vaatteet ulkomailta kun niin "säästää" (ja silti tilataan satasilla kuussa). Ilmiö on todella yleinen jo, vaikka kuulostaisi ihan marginaaliselta. Parempi olisi ostaa vähemmän ja se Suomesta. Wishistä ym nettikaupoista tilataan kaiken maailman turhaa tilpehööriä. Ei ihme jos kaupoilla menee huonosti ja palveluntarjoajat sulkee oviaan, kun kukaan ei kuluta Suomessa mihinkään vaan tilaa kaiken Kiinasta.

Kommentit (183)

Vierailija
1/183 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihetta on käsitelty tällä palstalla aikaisemminkin.

Oleellista olisi katsoa myös mitä yritykset tekevät tällä hetkellä. Isoilla yrityksillä on lakimiesarmeijat sitä varten, että velvollisuudet yhteiskunnalle saadaan minimoitua etsimällä sopivat porsaanreiät verolaeista. Samaan aikaan kun valtion talous on heikkenemässä, hallitus päättää leikata yritysten kuluja pienentämällä yhteisöveron määrää roimasti. Sipilän idea tässä varmaan on, että luodaan halpatyöluokka Suomeen ja sitä kautta työpaikkoja. Paha vaan, että savupiipputeollisuus ja yksinkertainen liukuhihnatyö on kadonnut jo enimmäkseen maasta. Suomalaisten ainoa kilpailuvaltti on tehdä korkean koulutuksen vaativaa suunnittelutyötä, jota on vaikea siirtää ja kopioida halpamaissa. Ja halllituksen näkemys taloustilanteessa on tehdä täysin päin vastoin; leikata koulutuksesta ja pakottaa yliopistot yt-neuvotteluihin.

Sipilä iskee verokiilaa kurittamalla keskiluokkaista työväestöä ankarammin. Keinojen käyttäminen on vasta alussa - katsotaan vain, menee reilu vuosi ja lisärahoitusta valtiolle haetaan nostamalla ALV:ia prosenttiyksiköllä. Sen jälkeen *kaikki* on hieman kalliimpaa, lähtien esim. kuljetuskustannuksista, joka vaikuttaa esim. ruoan hintaan.

Samaan aikaan maan huoltosuhde on räjähtämässä käsiin, kun väestö ikääntyy ja yhden työläisen verotuloja tarvitaan useamman työelämän ulkopuolella olevan elättämiseen. Viimeisen 10 elinvuoden aikana vanhukset aiheuttavat noin 60 prosenttia terveydenhuollon kuluista, ja suuren ikäluokan edustajia tässä maassa riittää. Eläkejärjestelmää rukataan suvereenisti siihen suuntaan, että valtio pystyy maksamaan vanhusten eläkkeet, mutta nuorten eläkekertymää höylätään pienemmäksi. Nuorisotyöttömyys kasvaa vuosi vuodelta.

Omalla kohdalla ostovoima on niin heikko, että tilaan melkein kaiken mahdollisen ulkomailta. Näinä aikoina kaikki ajattelevat tasan omaa napaansa. Yrityksillä on hyvät resurssit kiertää vastuitaan, ja näen kuluttajana ihan oikeutetuksi tehdä samoin, vaikkapa sitten tilaamalla tavarani ulkomailta. Verokiila on kasvamaan päin ja se vain kiihdyttää ostovoiman laskua ja nettikaupoista tilaamista. 

Vierailija
2/183 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 17:08"]

Jos tuoteen hintaa ei voi nostaa sellaiseksi että katteella elää niin ainoa keino on saada valtava volyymi. Esim Zalandolla on tämä volyymi, se tosin tekee muutaman sata miljoonaa tappiooo joka vuosi. 
Kerrohan miten tuollaista toimijaa vastaan pitäisi esim vaatteiden/kenkien jälleenmyyjän toimia? 
Sama ongelmahan löytyy kaikkien kulutustavaroiden kohdalla. 

[/quote]

Hinnalla ja volyymilla ei voi kilpailla, mutta eihän se nyt tokikaan ole ainoa keino myydä. Jos ei voi houkutella massoja (jotka seuraavat halvinta hintaa ja suurinta alennusprosenttia), täytyy valita jokin muu kohderyhmä ja brändätä oma liike niin, että se on valitulle kohderyhmälle houkutteleva. Esimerkiksi tiettyä luomushampoota saa marketista huomattavasti halvemmalla kuin ekokaupasta, mutta silti jälkimmäinenkin saa tuotetta myytyä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/183 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten kauppojen yksi ongelma on jämähtäminen Kekkosen -aikaan. Ennen Internetiä kaupan sisäänostaja päätti, että nyt tilataan mustia, ruskeita ja harmaita talvitakkeja. Ja koska muita vaihtoehtoja ei ollut, suomalainen kuluttaja osti mustan, ruskean tai harmaan talvitakin.

Maailma on kuitenkin muuttunut. Tein äsken kokeilun ja laitoin Googleen hakusanaksi "villakangastakki vaalean vihreä". Sain sivullisen kuvia, joista vain seitsemässä oli vaaleanvihreä takki. Näistä yksi oli lasten takki eikä se ollut edes villakangasta. Kolme kuvaa oli samasta takista (takki edestä, takki sivusta ja takki takaa) ja tämäkin takki oli fleeceä. Yksi vihreä villakangastakin kuva johti blogiin ja takin värikin oli likaisen vihreä. Ainoa todellakin vaaleanvihreä villakangastakki johti Facebook-sivulle, jonka kautta takin olisi voinut ostaa. Takki kuitenkin oli jakku eikä talvikäyttöön sopiva päällystakki.  Loput kuvat olivat aivan eri värisiä takkeja tai ei edes takkeja vaan kenkiä, t-paitoja, kynsilakkoja, kasvokuvia jne. Laitoin sen jälkeen hakuehdoksi "wool coat light green" ja sain käytännöllisesti katsoen koko sivullisen erilaisia vaaleanvihreitä villakangastakkeja.  Käytännöllisesti katsoen jokainen kuva johti ulkomaalaiseen verkkokauppaan, josta kyseisen takin voisi ostaa. 

Vierailija
4/183 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi ei tuo suomalaisia, enkä minä enää suosi Suomea, enkä suomalaisia yrittäjiä. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Euroakaan en kuluta, jollei ole pakko. Katse suunnattuna muille maille.

Vierailija
5/183 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan KAIKEN ulkomailta. Näin boikotoin tätä maata ja hallitusta.

Vierailija
6/183 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama. Mull ei oo varaa.

Vierailija
7/183 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan Suomesta vain ruoan ja lastenkirjat, kun niitä ei ulkomailta saa. Näin olen toiminut jo vuosia.

En ostakiinalaisista kaupoista vaan EU:sta, useimmiten Saksasta tai Ruotsista. Viime joulunakin säästin lahjoissa n. 400 euroa ostamalla esim. isot Lego Tecnic paketit Ruotsista ja Saksasta. Tuo paketti maksoin Ruotsissa Webhallenissa 89 euroa, Suomessa 129, postarit Ruotsista oli 4 e, nyt ovat nostaneet 9 euroon, mutta kannattaa kuitenkin.

Verhot, lakanat, peitteet, vaatteet, kaikki yleensä Saksasta ja laatu parempi, hinnat halvemmat. Myös autotarvikkeet - matot, turvaistuimet yms. Saksasta.

Vierailija
8/183 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 20:51"]

Ostan Suomesta vain ruoan ja lastenkirjat, kun niitä ei ulkomailta saa. Näin olen toiminut jo vuosia.

En ostakiinalaisista kaupoista vaan EU:sta, useimmiten Saksasta tai Ruotsista. Viime joulunakin säästin lahjoissa n. 400 euroa ostamalla esim. isot Lego Tecnic paketit Ruotsista ja Saksasta. Tuo paketti maksoin Ruotsissa Webhallenissa 89 euroa, Suomessa 129, postarit Ruotsista oli 4 e, nyt ovat nostaneet 9 euroon, mutta kannattaa kuitenkin.

Verhot, lakanat, peitteet, vaatteet, kaikki yleensä Saksasta ja laatu parempi, hinnat halvemmat. Myös autotarvikkeet - matot, turvaistuimet yms. Saksasta.

[/quote]

Tuolla aiemmin mainittu saksalainen ruokaverkkokauppa, toiminnasta en tiedä, ikävä kyllä. Ja jos asuu PK-seudulla niin suosittelen ehdottomasti kauppareissuja Viroon, tulee halvemmaksi ja ei tartte tosiaankaan kepuleita tukea.

Vierailija
9/183 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrätkö että Suomessa verotus pilaa minun talouden . jos otaisin täältä kaikki,en voisi ostaa järin mitään. Täällä pitäisi saada alv alas eikä yritän pitää vanhoillista ajatusta 'punainen tupa ja perunaa kaikillle'

Vierailija
10/183 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 20:59"]Ymmärrätkö että Suomessa verotus pilaa minun talouden . jos otaisin täältä kaikki,en voisi ostaa järin mitään. Täällä pitäisi saada alv alas eikä yritän pitää vanhoillista ajatusta 'punainen tupa ja perunaa kaikillle'
[/quote]
Mitä veroa valtio saa korottaa, jotta alv: n alennus kurotaan kiinni? Työ, sähkö, bensa vai mikä?

Vierailija
11/183 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on muutamia syitä joiden vuoksi ostan lähes kaiken ulkomailta:

vaattet ja kengät ostan siksi että en löydä kokoja Suomesta

kirjat siksi että suomalainen e-kirjatarjonta on minimaalista ja formaatit minulle vääriä

elektroniikan ja laitteet siksi, että en saa palvelua suomalaisissa kaupoissa, myyjät eivät noteeraa keski-ikäistä yksin ostoksilla käyvää naista. Verkkokauppa.comista ostan jonkun verran. Viimeksi liikkeessä käydessäni sain todella töykeää ja ylimielistä palvelua.

viimeksi ostin pari slow cookeria ulkomailta koska Suomessa myydään vai isoja malleja. Usein käykin juuri niinettä haluamaani tuotetta ei yksinkertaisesti myydä Suomessa.

Omatunto soimaa mutta jos en ostaisi ulkomailta, en ostaisi mistään. Summat joilla ostan ovat kyllä melko suuria. 

Vierailija
12/183 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:34"]

Suomalainen yrittäjä ei välitä palvella asiakasta. Sain juuri yhdeltä suomalaiselta yrittäjältä ikävän vastauksen ihan asialliseen kysymykseen. Niille ei nähtävästi tule vieläkään mieleen, että asiakas voi ihan oikeasti ostaa haluamansa muualtakin. Suomessa ei ole minkäänlaista asiakaspalvelua. Siksikään en erityisesti varta vasten suosi suomalaista.

[/quote]

Voin kertoa ettei se asiakaskaan aina osaa käyttäytyä. Saan haistattelu viestejä sähköpostiin ja jopa laittomia uhkauksia + erittäin törkeää kielenkäyttöä. 
Syitä voi olla kadonnut sähköposti, toimitus viivästynyt (asiakkaan mielestä) vuorokauden, väärä tuotevalikoima, liian kallista, ei osata käyttää verkkosivuja.
Eräs uhkaili somekampanjalla jossa hän mustamaalaa yritykseni, kun asiasta saatiin keskusteltua kävi ilmi ettei hän edes ollut asiakkaani ja sekoitti yritykseni johonkin muuhun firmaan. anteeksipyyntöä oli turha odottaa. Asiakkaat jopa valehtelelevat yrityksestäni netissä... on muka oltu puhelinyhteydessä ja me on sanottu sitä ja tätä... kumma juttu kun meillä ei edes ole mitään puhelinnumeroo mihin kukaan voi soittaa. 
Voin vaan kuvitella mitä esim myyjät joutuvat kasvotusten kuulemaan. 

Vierailija
13/183 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 14:32"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 14:12"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 14:07"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 14:03"]

Mitä väärää minä teen? Hoidan asiani niinkuin markkinataloudessa asiat hoidetaan. Laajennan ostopaikkani globaaliksi ja ostan sieltä mistä halvimman hankintahinnan saan. Niinhän isot yrityksetkin tekee. Markkinat kannattaa siellä missä tarjonta vastaa kysyntään.

Pikkulapsikin tuon tietää. Miksi suomalainen yrittäjä ei ymmärrä tätä?

[/quote]
Kyllä ISOT kotimaiset yritykset laajeneekin.
Pienet eivät siihen oikein kykene eivätkä edes pysty hinnalla kilpailemaan. 
Miksi rankaisette pienyrittäjiä. 

[/quote]

Miksi pitää tukea pienyrittäjää jos sillä ei ole mitään muuta lisättävää tuotteen arvoon kuin oma kate. Ihan itsekin osaan tilata tavaraa aliexpressistä, en tarvitse siihen yrittäjää väliin. Eri asia sitten jos yrittäjä myy mulle itse kasvattamansa salaatin, sen ostan ihan mielelläni ja jos palvelu pelaa ostan ensi viikolla toisen. Mutta sillä samalla kiinaromun myynnillä ei taatusti pääse tienisteille.

[/quote]
Mietippä miksi SINULLE pitäisi maksaa palkkaa työstäsi, kiinalainen tekee aivan varmasti duunisi alle puoleen hintaan.  
Miksi yrittäjän pitäisi työskennellä ILMAN palkkaa? 

[/quote]

Ajattelet täysin päättömästi.

Yrittäjän palkka tulee siitä mikä jää yli asiakkailta tulevasta rahasta kun kaikki kulut on vähennetty. Ei kukaan maksa yrittäjälle palkkaa, jos hänen liiketoimintansa ei tuota sitä. Joten yrittäjän täytyy työskennellä ilman palkkaa SIKSI, ettei hän pysty myymään sellaiseen hintaan jolla saa kulunsa katettua ja itselleenkin tuloa.

Enkä minä vaihda työntekijöitäni kiinalaisiin. Ei sellaista kiinalaista olekaan joka osaisi ilman koulutusta heidän hommansa. Ja siinä vaiheessa kun kiinalaiselle ne hommat opettaisin, hän voisi aivan hyvin lähteä kilpailijalleni töihin. Tai vaatia samaa palkkaa kuin suomalaiset työntekijäni.

Siis niin kauan kuin osaamisemme riittää kilpailussa, viivan alle jää jotain. Jos ei osata, sitten tulee konkurssi. Ja minä rikastun jos menestymme oikein hyvin. Näin se yrittäjällä menee. En minä voi vaatia keneltäkään palkkaa, jos eivät firmani tuotteet mene kaupaksi.

Siis yrittäjä on ilman palkkaa siksi, että hänen firmansa ei ole kilpailukykyinen.

Vierailija
14/183 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:59"]

Mitä väärää minä teen? Hoidan asiani niinkuin markkinataloudessa asiat hoidetaan. Laajennan ostopaikkani globaaliksi ja ostan sieltä mistä halvimman hankintahinnan saan. Niinhän isot yrityksetkin tekee. Markkinat kannattaa siellä missä tarjonta vastaa kysyntään.

[/quote]

[/quote]

Miksi pitää tukea pienyrittäjää jos sillä ei ole mitään muuta lisättävää tuotteen arvoon kuin oma kate. Ihan itsekin osaan tilata tavaraa aliexpressistä, en tarvitse siihen yrittäjää väliin. Eri asia sitten jos yrittäjä myy mulle itse kasvattamansa salaatin, sen ostan ihan mielelläni ja jos palvelu pelaa ostan ensi viikolla toisen. Mutta sillä samalla kiinaromun myynnillä ei taatusti pääse tienisteille.

[/quote]
Mietippä miksi SINULLE pitäisi maksaa palkkaa työstäsi, kiinalainen tekee aivan varmasti duunisi alle puoleen hintaan.  

[/quote]

Yrittäjän palkka tulee siitä mikä jää yli asiakkailta tulevasta rahasta kun kaikki kulut on vähennetty. Ei kukaan maksa yrittäjälle palkkaa, jos hänen liiketoimintansa ei tuota sitä. Joten yrittäjän täytyy työskennellä ilman palkkaa SIKSI, ettei hän pysty myymään sellaiseen hintaan jolla saa kulunsa katettua ja itselleenkin tuloa.

Enkä minä vaihda työntekijöitäni kiinalaisiin. Ei sellaista kiinalaista olekaan joka osaisi ilman koulutusta heidän hommansa. Ja siinä vaiheessa kun kiinalaiselle ne hommat opettaisin, hän voisi aivan hyvin lähteä kilpailijalleni töihin. Tai vaatia samaa palkkaa kuin suomalaiset työntekijäni.

Siis niin kauan kuin osaamisemme riittää kilpailussa, viivan alle jää jotain. Jos ei osata, sitten tulee konkurssi. Ja minä rikastun jos menestymme oikein hyvin. Näin se yrittäjällä menee. En minä voi vaatia keneltäkään palkkaa, jos eivät firmani tuotteet mene kaupaksi.

Siis yrittäjä on ilman palkkaa siksi, että hänen firmansa ei ole kilpailukykyinen.

[/quote]
Minulla on yrittäjän ammattitutkinto joten luulen tietäväni mistä puhun.
Jos tuoteen hintaa ei voi nostaa sellaiseksi että katteella elää niin ainoa keino on saada valtava volyymi. Esim Zalandolla on tämä volyymi, se tosin tekee muutaman sata miljoonaa tappiooo joka vuosi. 
Kerrohan miten tuollaista toimijaa vastaan pitäisi esim vaatteiden/kenkien jälleenmyyjän toimia? 

Vierailija
15/183 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun suomalainen "laatu" on mielikuvituksettomuutta, laaduttomuutta, muualta kopioitua- ja vielä huonosti. Samoin kuin kotimainen ruoka on mielikuvituksetonta, kasvistanolilla pilattua, mautonta ja täynnä lisäaineita. Ei vaan jaksa.

Vierailija
16/183 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Minulla ei ole mitään "yrittäjän ammattitutkintoa", mutta 15 vuoden kokemus yrittäjänä, ja sitä ennen kymmenen vuoden aikana hankittu koulutus ja ammattitaito. 

Enkä kilpaile minkään zalandon kanssa, koska kilpailukeinoni ovat aivan muualla. Omassa ja henkilökuntani osaamisessa ensisijaisesti. Ja siinä, että kehitämme koko ajan uutta, meidän markkinoilla olevat tuotteemme ja niiden suunnitelmat voisin aivan hyvin vaikka antaa kilpailijoille, ensi vuonna teemme jo ihan muuta.

Puhumme vähän eri asioista, koska kilpailemme eri kentillä. Menestystä sinne!

Vierailija
17/183 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:10"]Ostakaa vaan ulkomailta, kohta saatte maksaa tk:ssa käynnistäkin täyden hinnan. Nämä köyhät luuserit jotka ulkomailta ostaa ei tajua et heihin itseensähän se vaikuttaa.
[/quote]

Aivan. Tietullit ja siltamaksut odottavat aivan nurkan takana ja vesi/jätevesimaksut on helppo nostaa tappiin asti. Näitä ei ebaysta kovin äkkiä ostetakkaan. :D

Vierailija
18/183 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ainoalla ostolla Suomesta tuet täällä vallitsevaa kommunismia ja mielisairasta politiikkaa.

Näin annat tukesi maanpettureille ja osallistut siihen myös itse.

Vierailija
19/183 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen useasti yrittänyt ostaa Suomesta, mutta yrittäjien/myyjien/asiakaspalvelijoiden asenne on yksinkertaisesti vienyt rahani ulkomaille. Mua ei haittaa, että joudun odottamaan tuotetta jonkin aikaa (kunhan ei liian kauaa), ja vaikka maksaakin siitä muutama euro enemmän, mutta sitten odotan palvelua vastineeksi. Ja sitä en vaan Suomesta saa. Tympeää vastaanottoa, sellaista "aijjaa, no emmä tiiä sitte" -asennetta ja eioota saa joka hemmetin liikkeessä. Hyvää palvelua kun saan, se jää muistiin ja menen liikkeeseen useamminkin. Sama koskee nettikauppoja, olen saanut niin surkeaa palvelua suomalaisilta nettikaupoilta ja pienyrittäjiltä, että ei kiitos. Toisaalta olen myös antanut palautetta, saanut hyvää palvelua ja jopa kiitosta palautteestani (lahjakortteja). Mutta näissä liikkeissä asioinkin uudelleen.

Vierailija
20/183 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 17:16"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Minulla ei ole mitään "yrittäjän ammattitutkintoa", mutta 15 vuoden kokemus yrittäjänä, ja sitä ennen kymmenen vuoden aikana hankittu koulutus ja ammattitaito. 

Enkä kilpaile minkään zalandon kanssa, koska kilpailukeinoni ovat aivan muualla. Omassa ja henkilökuntani osaamisessa ensisijaisesti. Ja siinä, että kehitämme koko ajan uutta, meidän markkinoilla olevat tuotteemme ja niiden suunnitelmat voisin aivan hyvin vaikka antaa kilpailijoille, ensi vuonna teemme jo ihan muuta.

Puhumme vähän eri asioista, koska kilpailemme eri kentillä. Menestystä sinne!

[/quote]

Miksi sitten puhut kentästä josta sinulla ei ole kokemusta, tietoa eikä ymmärrystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä