Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi naisellisuus on niin suuri tabu Suomessa?

Vierailija
09.04.2022 |

Harva suomalainen nainen uskaltaa olla perinteisen naisellinen. Täällä jos joku uskaltaa erottua tästä toppatakki/tuulipukuväestä niin katsotaan pitkään ja vihaisesti. Tukkakin pitää kyniä lyhyeksi heti kun ikää alkaa tulla, ettei vain muut mammat katsele kateellisena.

Kommentit (482)

Vierailija
241/482 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mun sitten pitäisi talvella pukea päälle jos ei toppatakkia? En mä halua palella ja mua ei kyllä kiinnosta veen vertaa häiritseekö mun vaatteet jotakuta. Osaan kyllä pukeutua naisellisesti, mutta olen myös järkevä ja pukeudun sään mukaan enkä painele menemään pihalla -25 asteen pakkasilla kesämekko päällä, korkkarit jalassa ja  kiharat liehuen.

Vierailija
242/482 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset naiset sabotoi. On haukuttu avaria kaula-aukkoja, isoja rintoja (luomut, en voi niille mitään), pientä kokoa, blondia hiustenväriä, miespuolisia kavereita (on myös naispuolisia), sinkkuutta, ja kaikkea mahdollista taivaan ja maan välillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/482 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen naisellinen ja tyylikäs nainen. MInua on aina katsottu, en sitä itse huomannut, mutta mieheni on sanonut että sinua katsotaan. En ole provosoivan naisellinen vaan tyylikkäästi. Minussa on sellaista Italian ja Ranskan tyylikkyyttä. Onhan se vähän outoa, että Suomessa pitäisi pukeutua rumasti ja olla ruman näköinen. Suomalaiset ovat outoa porukkaa, tajusin tämän jo hyvin nuorena. Olen matkustellut paljon ja ulkomailla saa hengittää ja olla juuri sellainen kuin on.

Ja täällä on rikos, jos miehet vislaa perään. Tai avaa oven naiselle. Itse tykkään siitä. Kohottaa mielialaa harmaanakin päivänä. Todellakin haluan olla objekti ja subjekti ja mitä näitä kaikkia onkaan. Enkä huomaamaton varjo hiipimässä seinän vierustaa.

Vierailija
244/482 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten sitä voi olla nainen, joka ei pärjää ukkojoukoissa, vaikka olisikin perinteinen ja feminiininen. Olen pieniääninen, hento, vältän kiroilua (ei sovi vaan omaan luontoon), hiljainen, vetäytyvä. Monet naiskaverit kuvaavat useinkin "naiselliseksi". Kokeilinpa kerran harrastusta ukkojoukossa, ja minut savustettiin sieltä nopeasti  ulos. Paremmin miesten kanssa Suomessa pärjää ihan oikeasti, jos on sellainen rempseä, kovaääninen - "hyvä-jätkä"-nainen. 

Naisjoukoissa saan ihan rauhassa liihottaa mekoissa, puhua surkealla äänellä ja olla ei-jätkämäinen - kukaan ei naura eikä sulje ulos porukoista. 

Sinänsä en enää kaipaa harrastusta ukkoporukassa, päinvastoin kokemus oli niin ikävä että harrastan mieluummin yksin. 

Ihan sama, onko vanhanaikaisessa mielessä naisellinen, käytännöllinen tai mitä lie, ihmiselle on tärkeää tulla edes jossain ryhmässä hyväksytyksi. 

Suomessa vaatetusta säätelee  muutoinkin säätila. Ei täällä oikein mekoissa voi liihottaa kuin pari kuukautta vuodesta.  Helpommalla pääsee muutenkin, jos vaan sopeutuu.

Mä oon aina tykännyt harrastaa miesten kanssa, ovat reiluja eivätkä lusmuile treeneissä, vaan kannustavat muita, pysyy hyvä tahti yllä. Sitten muutin. Yhdellä paikkakunnalla oli niin vihamielistä suhtautumista naiseen, että lopetin siellä harrastamisen pian sen jälkeen, kun olin yksin treenannut vieressä, kun mua ei huolittu joukkoon. Eli ei se välttämättä ole susta kiinni, vaan paikkakunnan ja urheiluseuran sisäänlämpiävyydestä.

Ja olen naisellinen nainen, mutta aivan mahtavalla huumorintajulla ja supliikilla varustettu, millä pärjään yleensä seurassa kuin seurassa.

Vierailija
245/482 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60- ja 70-luvullakin osittain oli vielä naisellisia naisia Suomessakin. Sen aikainen muoti iskee minuun kovasti. 80-luvulla alkoi hirvitykset ja siitä eteenpäin yök yök ja yök. Aasiassa tuntuu olevan sitä Suomen tuon aikuista muotia tänäkin päivänä naisilla ja tietenkin hoikkia plus pidempi parasta ennen päiväys.

Suomi jakaantuu kahtia eli tummia apinoita mammoille ja sieviä aasialaisia naisia miehille.

60-luvun muoti olikin ihanaa. Pitsimekkoja ja hippivaatteita. Kitten heelsejä ja isoiksi meikatut silmät.

Vierailija
246/482 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mun sitten pitäisi talvella pukea päälle jos ei toppatakkia? En mä halua palella ja mua ei kyllä kiinnosta veen vertaa häiritseekö mun vaatteet jotakuta. Osaan kyllä pukeutua naisellisesti, mutta olen myös järkevä ja pukeudun sään mukaan enkä painele menemään pihalla -25 asteen pakkasilla kesämekko päällä, korkkarit jalassa ja  kiharat liehuen.

Kyllä sinä varmaan tiedät, että on olemassa muitakin mekkoja kuin kesämekkoja. :) Ja kaikkia vaatteita ja asusteita on olemassa monenlaisia, on naisellisia ja vähemmän naisellisia vaihtoehtoja niin takeissa kuin pipoissa, käsineissä, kengissä, saappaissa jne.

Minä en tällä hetkellä edes omista kuin yhden parin housuja, mekko- ja hamelinjalla mennään kesät ja talvet. Toppatakkiakaan ei ole, vaan villakangastakilla selviän koko talven. Asun toki Etelä-Suomessa (tuulisella rannikolla kylläkin), mutta jos asuisin vaikka Lapissa, valitsisin vain paksummat sukkahousut ja lämpimämmistä materiaaleista valmistetut mekot, hameet ym.

Vierailija
247/482 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko naisellisuus tabu? Minusta Suomessa on niin ihanaa kun saa olla juuri sellainen kuin haluaa. Ystävissäni on monella tavalla tyylikkäästi tai tyylittömämmin pukeutuvia naisia, jotka ihanan vapautuneesti ovat juuri niin feminiisiä tai maskuliinisia kuin haluavat. Kokemukseni mukaan jossain muissa maissa ulkoapäin tulee paljon enemmän odotuksia ja toiveita ulkonäön suhteen.

Enkä lähtisi kovin suurella varmuudella edes ulkoapäin sanomaan kuka on naisellinen ja kuka ei, jokainen näkee naisellisuuden eri tavalla. Mietitään vaikka drag queeneja ja heidän käsitystään naisellisuudesta, se on aika erilainen kuin vaikkapa minulla. Naisellisuus on mielestäni kuin elämää synnyttävä luonnonvoima. Luovuus, sitkeys, viisaus, elämänilo ja hedelmällisyys muunmuassa.

Vierailija
248/482 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse rakastan syksyä, kun voi laittaa mekon päälle ja lämpimät sukkahousut sekä korkeakorkoiset nilkkurit jalkaan. Ja aina, aina saan kuulla kommenttia, että "Oletpas sinä laittautunut!" tai "Oletpas sinä nättinä tänään, onko joku erikoinen päivä?" Ei. Minä vain tykkään pitää korkokenkiä ja mekkoja syksyn tullen. Pitääkö siihen olla joku erityinen juhla, että voi pukeutua naisellisesti ja kauniisti?

Vierailija
249/482 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva suomalainen mies uskaltaa olla perinteisen miehekäs.

Ei se uskalluksesta ole kiinni. Kaikille vaan ei ole suotu leveitä hartioita, jykevää leukaa ja matalaa ääntä.

Vierailija
250/482 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahtaat, toksiset sukupuoliroolit kuvottavat päästään terveitä.

Ap kannattaa niitä. Hän on todennäköisesti mies.

Toisin kun ap, minä en näe pukeutumisessa muita tabuja kuin sen, että useimmat miehet karttelevat mekkoja ja tunikoja, jotka ovat suuressa osassa maailmaa miestenkin vaatteita. Ne ovat mukavia kesähelteellä ja lämpimiä talvella.

Niissä ei persvako vilku eikä pallit haudu steriileiksi. Suojaavat ihosyövältä ja hyttysiltäkin.

Vierailija
251/482 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinä varmaan tiedät, että on olemassa muitakin mekkoja kuin kesämekkoja. :) Ja kaikkia vaatteita ja asusteita on olemassa monenlaisia, on naisellisia ja vähemmän naisellisia vaihtoehtoja niin takeissa kuin pipoissa, käsineissä, kengissä, saappaissa jne.

Minä en tällä hetkellä edes omista kuin yhden parin housuja, mekko- ja hamelinjalla mennään kesät ja talvet. Toppatakkiakaan ei ole, vaan villakangastakilla selviän koko talven. Asun toki Etelä-Suomessa (tuulisella rannikolla kylläkin), mutta jos asuisin vaikka Lapissa, valitsisin vain paksummat sukkahousut ja lämpimämmistä materiaaleista valmistetut mekot, hameet ym.

Myös housuissa voi olla naisellinen. En ymmärrä miksi mun pitäisi käyttää vain hameita. Sä et varmaan kauheasti ulkoile jos käytät vain villakangastakkia.  Ei myöskään hiihtoladulle mennä villakangastakki ja hame päällä vaan sinne puetaan tuulen ja kosteuden kestävät hiihtoasut tai se kammoksuttu tuulipuku. 

Vierailija
252/482 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän jatkuvasti mekkoja ja mutta en usko että se tekee musta erityisen naisellista. Ehkä jos meikkaisin ja sheivaisin säärikarvat.

Vierailija
253/482 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä retoriikkaa suominaisten huonosta tyylistä viljelevät järjestään tympeät b-luokan miehet, samoin kuin suominaisten painosta jne. Oma peilikuva ei ole kummoinen ja luonnekin nihkeä, joten mitään saumaa ei ole siihen itseä miellyttävään naiseen. Niinpä ajatus raksuttaa: Jos kaikilla naisilla olisi sama look, joku niistä voisi kenties kelpuuttaakin? Mikä ei tietysti myöskään pidä paikkaansa.

Suomessa naisten ei ole pakko laittautua saadakseen elättäjän, joten sitä harrastamme lähinnä me esteetikko-romantikot. Esteetikko-romantikon laittautuminen hyödyttää marisijaa kaikkein vähiten, sillä siinä missä hyvin hyvin käytännöllinen nainen voi pienellä todennäköisyydellä nähdä hänessä jonkun jakamassa edes kotitöitä ja kuluja, tai nauttia suhteessa omasta tilasta, esteetikko-romantikko näkee pelkkää ankeutta. Meidän miehemme ovat samantyylisiä itse, panostavat omaankin ulkomuotoonsa, kehuvat naistaan, järjestävät yllätyksiä. Sen sijaan käytännöllisemmät tahtovat puolin väsyä tällaiseen ja jossain vaiheessa kaipaavat, että päästäisiin jo asiaan.

Kyse ei siis ole siitä että ap:n elämä jotenkin piristyisi kun kaikki korkkareita inhoavatkin alkaisivat niillä kipittää, vaan ap:n haluttomuudesta ja kykenemättömyydestä tehdä itse sellaisia asioita, joilla viehättäisi kaipaamansa tyylistä naista. Meanwhile, niin naiset koroissaan kuin maihareissaan kulkevat koteihinsa omien puolisoidensa ja elämiensä pariin. Ihan tyytyväisinä, millä tyylillä sitten menevätkin.

Vierailija
254/482 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu, mitä naisellisuudella tarkoitetaan. En pidä naisellisena kylmiä naisia, jotka eivät osaa hoitaa lapsiaan lämpimästi ja rakastaen.

Suurin osa miehistä alkaa vinkua siinä kohtaa, kun tämä naisellisuus aiheuttaa kuluja. Esim tyylikkäät ja laadukkaat korkkarit maksaa, samoin kauneushoitolakäynnit, tekokynnet, ripsienpidennykset, vaatteet, korut, meikit, kampaaja, kauneusleikkaukset jne...

Vierailija
255/482 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on länsimaista miehelle kyllä harvinaisen p.ska paikka kun naisetkin on niin hel.etin miehekkäitä.

Naisella pitää olla munaa hoitaa työ ja lapset, ei voi heittäytyä miehen elätettäväksi ja jäädä kotiin viilaamaan kynsiään

Vierailija
256/482 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös housuissa voi olla naisellinen. En ymmärrä miksi mun pitäisi käyttää vain hameita. Sä et varmaan kauheasti ulkoile jos käytät vain villakangastakkia.  Ei myöskään hiihtoladulle mennä villakangastakki ja hame päällä vaan sinne puetaan tuulen ja kosteuden kestävät hiihtoasut tai se kammoksuttu tuulipuku. 

Voi olla housuissakin naisellinen joo, kokonaisuushan se lopulta ratkaisee.

Erilaiset liikunta- ja muut harrastusvaatteet ja -tarvikkeet on ihan oma juttunsa. En laske niitä ns. normaaleihin vaatteisiin kuuluviksi, joten jätin ne automaattisesti tämänkin keskustelun ulkopuolelle.

Vierailija
257/482 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän pari n.45 vee naista. Kyllä he on hirmu naisellisia. Toinen siro luomu isorintainen joka pukeutuu laadukkaasti ja laitattaa kyntensä jne.

Toisella on luonnostaan pitkät paksut hiukset ja on hyvä kroppainen luomu. Pukeutuu laadukkaasti.

Kumpikaan ei meikkaa övereitä. Naisia isolla N:llä.

Vierailija
258/482 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuuri erot

Vierailija
259/482 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en tällä hetkellä edes omista kuin yhden parin housuja, mekko- ja hamelinjalla mennään kesät ja talvet. Toppatakkiakaan ei ole, vaan villakangastakilla selviän koko talven. Asun toki Etelä-Suomessa (tuulisella rannikolla kylläkin), mutta jos

Aivan ohiksena kysyn: miksi ihmeessä?

Vierailija
260/482 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ainoa pitkähiuksinen nainen meidän osastolla. Tosin en pidä hiuksiani pitkänä sen vuoksi, että kokisin ne naiselliseksi. Minulla on tissejä sen verran, että ei voi erehtyä pitämään miehenä. Minulla on korkea puheääni jne., mutta lopultakaan en pidä korkkareita, en hameita, en meikkaa jne. On ikävää, että naiseuteen liitetään tuollaisia kaupasta ostettavia päälle liimattavia juttuja.