Miksi naisellisuus on niin suuri tabu Suomessa?
Harva suomalainen nainen uskaltaa olla perinteisen naisellinen. Täällä jos joku uskaltaa erottua tästä toppatakki/tuulipukuväestä niin katsotaan pitkään ja vihaisesti. Tukkakin pitää kyniä lyhyeksi heti kun ikää alkaa tulla, ettei vain muut mammat katsele kateellisena.
Kommentit (482)
Marginaali-ihmisenä en ole kokenut koskaan ongelmaa pukeutumisen suhteen. Olen aina saanut ihan rauhassa liehua värikkäissä mekoissani, joka säällä ja joka vuodenaikana. Eri materiaalit eri tarkoituksiin, tietenkin.
Eivät suomalaiset mitään kommentoi suoraan, ja selän takana mutkutuksestahan minä en mitään tiedä enkä välitä. Miehet ovat päihtyneitä lukuunottamatta (näiden kanssahan ei tarvitse olla edes tekemisissä) siistineet käytöksensä ollessaan jutulla, se riittää. En todellakaan luopuisi helmoistani jonkun toisen mieliksi, enkä näe syytä, miksi tuulipukuistenkaan pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Äitini meikkasi ja valitsi vaatteensa huolella.
Olen miettinyt usein, miksei se periytynyt minulle.
Voisiko yksi syy olla siinä, ettei isä yleensä kuitenkaan kehunut äitiä. Jos isä vaikka olisi sanonut äidille, että oletpa tyylikäs tai näytätpä hyvältä tänään, tuo huulipuna sopii sinulle tms.
Mutta ei.
Ehkäpä isäsi olisi halunnut äitisi olevan luonnollinen.
Vierailija kirjoitti:
Olen tällä hetkellä naisellisuuden perikuva: Menkkaveri vuotaa
Jep. Mielestäni tuo on aitoa naisellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Syyt: perinteet, ilmasto, tasa-arvo. Suomalaisnainen on tasa-arvoinen miehen kanssa, uusi tutkimuskin sen todisti. Nainen käy töissä ja hoitaa kotia ja lapsia , ja on uupuneempi kuin kanssasisarensa muissa maissa. Suomalainen nainen on työjuhta, ollut toisesta maailmansodasta asti... Piti kodin/talon pystyssä miesten ollessa rintamalla. Plus puepa korkokengät jalkaan, kun ulkona räntäsade ja ammattina vaikka varhaiskasvatuksen opettaja. Lisäksi, kauneudenhoitopalvelut maksaa suomessa paljon. Perheellisen rahat menevät asuntolainan lyhennyksiin ja lapsen haalareihin, ei kauneusklinikalle. Kyse on myös kulttuurista, jossa käytännöllisyyttä ja järkevyyttä arvostetaan. Onneksi tämä asenne on muuttunut nuorempien sukupolvien osalta.
Todella hyvä kommentti. Olen itse tällainen työjuhta. Ennen lapsia, minulla oli rahaa huolehtia itsestäni, kävin kampaajalla kerran kuukaudessa, kävin kosmetologilla hoidattamassa ihoani, ostin meikkejä ja ihonhoitotuotteita. Ostin vaatteita ja pukeuduin kauniisti. Lasten jälkeen tuli väsymys, minusta tuli kotiorja joka käy töissä tienaamassa. Suomessa nainen väsyy työtaakan alle, näytä siinä sitten freesiltä. Rahat menevät aivan muuhun osoitteeseen kuin itsensä laittamiseen.
Naiseutta ja naisellisuutta on montaa erilaista lajia. Pitkät hiukset ja kynsilakka ei automaattisesti tee naisesta naisellista. Voi olla vaikka mikä "äijä-nainen", mutta pitkät hiukset ja lakkaa kynsissä. Voi myös olla siilitukka ja silti todella stereotyyppisen naisellinen muuten olemukselta ja käytökseltä.
Naisellisuus tuo keino heittäytyä avuttomaksi eikä suostu enää itse tekemään mitään vaan vaatii muilta palvelua
Olen tainnut ymmärtää sanan tabu väärin kun viime vuosina naisellisuus on ollut ihan koko ajan esillä ja joka paikassa korostetaan naisellisuutta
Vierailija kirjoitti:
Häh? Minä ainakin olen naisellinen, mutta en ilmennä naisellisuutta korkokengillä. Eivät tunnu hyviltä.
Tutkitusti korkokenkien jatkuva käyttäminen on terveysriski.
Kiva keskustelu, jossa 12 sivun kohdalla on määritelty "tabu" muttei " naisellisuutta".
Ja joka muuten noudattaa nätisti av-trollien peruspostausta: Miksi ihmisryhmä X tekee aina niin ja näin? Tai miksi kaikki X :t ovat sellaisia ja tällaisia?
Xn tilalle voit vaihtaa haluamasi ryhmän: miehet, naiset, nuoret, mummot, duunarit, sinkut, älykkäät jne.
Eikä kukaan pysähdy miettimään ettei aloituksessa välttämättä ole päätä tai häntää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syyt: perinteet, ilmasto, tasa-arvo. Suomalaisnainen on tasa-arvoinen miehen kanssa, uusi tutkimuskin sen todisti. Nainen käy töissä ja hoitaa kotia ja lapsia , ja on uupuneempi kuin kanssasisarensa muissa maissa. Suomalainen nainen on työjuhta, ollut toisesta maailmansodasta asti... Piti kodin/talon pystyssä miesten ollessa rintamalla. Plus puepa korkokengät jalkaan, kun ulkona räntäsade ja ammattina vaikka varhaiskasvatuksen opettaja. Lisäksi, kauneudenhoitopalvelut maksaa suomessa paljon. Perheellisen rahat menevät asuntolainan lyhennyksiin ja lapsen haalareihin, ei kauneusklinikalle. Kyse on myös kulttuurista, jossa käytännöllisyyttä ja järkevyyttä arvostetaan. Onneksi tämä asenne on muuttunut nuorempien sukupolvien osalta.
Todella hyvä kommentti. Olen itse tällainen työjuhta. Ennen lapsia, minulla oli rahaa huolehtia itsestäni, kävin kampaajalla kerran kuukaudessa, kävin kosmetologilla hoidattamassa ihoani, ostin meikkejä ja ihonhoitotuotteita. Ostin vaatteita ja pukeuduin kauniisti. Lasten jälkeen tuli väsymys, minusta tuli kotiorja joka käy töissä tienaamassa. Suomessa nainen väsyy työtaakan alle, näytä siinä sitten freesiltä. Rahat menevät aivan muuhun osoitteeseen kuin itsensä laittamiseen.
Itse naiset ovat tasa-arvoa vaatinut. Se ei ole tasa-arvoa että jotkut joutuvat raatamaan ja jotkut ei
Vierailija kirjoitti:
Naisellisuus tuo keino heittäytyä avuttomaksi eikä suostu enää itse tekemään mitään vaan vaatii muilta palvelua
Kyllä sen "naisellisuuden" tekemiseen menee aikaa, vaivaa ja muita resursseja. Jos kumppani siitä tykkää, niin miksi ei sitä osoittaisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen naisellinen ja tyylikäs nainen. MInua on aina katsottu, en sitä itse huomannut, mutta mieheni on sanonut että sinua katsotaan. En ole provosoivan naisellinen vaan tyylikkäästi. Minussa on sellaista Italian ja Ranskan tyylikkyyttä. Onhan se vähän outoa, että Suomessa pitäisi pukeutua rumasti ja olla ruman näköinen. Suomalaiset ovat outoa porukkaa, tajusin tämän jo hyvin nuorena. Olen matkustellut paljon ja ulkomailla saa hengittää ja olla juuri sellainen kuin on.
Ethän sinä nimenomaan kelpaa itsellesi tai ulkomailla omana rumana itsenäsi. Kelpaat siellä vain laittautuneena sellaiseksi mitä et ole.
En ole tuo, kenelle vastasit, mutta entä jos hän nimenomaan tuntee olonsa omaksi itsekseen juurikin laittautuneena?
Oma tyylini on myös melko naisellinen ja siinä tyylissä tunnen oloni parhaimmaksi. Jos pitäisi näyttää ihan toisenlaiselta, olo olisi outo ja vaivautunut. Toki tilanteen mukaan pukeudutaan ja "laittaudutaan".
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomen ilmasto ei anna suuriakaan mahdollisuuksia pukeutua naisellisesti kun talvi n ja tuulet viheltelee .
Muuten tykkään että suomalaiset naiset pukeutuvat henkilökohtaisesti ja jännästi! Uskaltavat käyttää värejä ,hattuja ym
Tämä on kyllä tekosyy, ainakin osittain. Minä pidän hameita ja mekkoja ympäri vuoden. Samaten meikkaan ja käytän koruja. Mikään säätyyppi tai ilmastollinen tekijä ei ole koskaan määrännyt myöskään esim. hiuksieni pituutta.
Suomi on länsimaista miehelle kyllä harvinaisen p.ska paikka kun naisetkin on niin hel.etin miehekkäitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomen ilmasto ei anna suuriakaan mahdollisuuksia pukeutua naisellisesti kun talvi n ja tuulet viheltelee .
Muuten tykkään että suomalaiset naiset pukeutuvat henkilökohtaisesti ja jännästi! Uskaltavat käyttää värejä ,hattuja ym
Tämä on kyllä tekosyy, ainakin osittain. Minä pidän hameita ja mekkoja ympäri vuoden. Samaten meikkaan ja käytän koruja. Mikään säätyyppi tai ilmastollinen tekijä ei ole koskaan määrännyt myöskään esim. hiuksieni pituutta.
Samoin. Minulla on myös lyhyt tukka, joten av-miesten mielestä en voi olla naisellinen.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi sain perääni 'annatko numeron?' ahdistelijan. Vaihdoin takaisin telttaan.
Mikset vaan sanonut, ettet anna?
Vierailija kirjoitti:
Suomi on länsimaista miehelle kyllä harvinaisen p.ska paikka kun naisetkin on niin hel.etin miehekkäitä.
Pakko olla, kun ei teistä miehistä ole mihinkään!
Sanoo joku joka itse kirjoittaa: "Suomalaiset ovat outoa porukkaa" ja hänen mielestään sellainen on hyvien käytöstapojen mukaista. Kuten myös hänen viimeisin kommenttinsa kokonaisuudessaan. Eikä hän edelleenkään ymmärrä mitä hänen kirjoituksessaan ei olisi hyvien käytöstapojen mukaista...