Haluttomuus parisuhteessa ja siitä riitely
Olen taas odotellut, että mieheni haluaisi seksiä tämän alkuvuoden. Olen yrittänyt vietellä ja järjestää kahdenkeskistä aikaa. Ilman tuloksia. Kun nyt uskalsin kysyä, että mistä tilanne johtuu, niin mieheni pakkasi kamppeensa, sulki puhelimensa ja lähti mökille. Todella suuttui.
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se hankalaa naisellekin. Siis kun haluaisi haluta. Miten sen halun saa heräämään tosi pitkässä parisuhteessa? Itse en ainakaan voi puhua tästä asiasta kenellekään, viimeiseksi alkaisin ystäville avautua parisuhteen seksiongelmista, ei asia kuulu ystäväpiirille.
Mikset voi puhua ystäville. Meillä on ainakin tapana puhua ihan avoimesti myös seksiin liittyvistä ongelmista, aina on puhuttu.
Ystävät on tosiaan sitä varten, että jutellaan hankalista asioista ja saadaan kuulla muiden kokemuksia ja näkökulmia. Osa on vain niin umpimielisiä, ettei osaa jutella.
Mun mielestä pettää puolison henkisesti, jos kertoo seksielämän ongelmista ystäville, väkisinhän siinä alkaa syyttää puolisoa. En itsekään haluaisi, että mieheni kertoisi ystävilleen tai meidän yhteisille ystäville minun intiimielämään liittyviä asioita. Jos se on umpimielisyyttä niin sitten on, itse kutsuisin sitä yksityisyyden varjelemiseksi. Jos jollekin on tarvetta puhua, terapeutti olisi oikea osoite.
Aina kun meillä sitten on seksiä niin se on oikein mieluista. Sitä on vaan kovin harvoin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap vielä tässä. Minä en haluaisi siis olla näin seksuaalinen tässä suhteessa. Koen, että olen väärässä kun minulla on haluja. Kaikki olisi ihan hyvin, jos en kokisi seksuaalista turhautumista.
Ongelma ei ole sinussa, vaan yksiavioisessa parisuhdemallissa, joka pahimmillaan aiheuttaa suurta kärsimystä tämänkaltaisissa tilanteissa - ja vieläpä aivan turhaan. Pihtaaja voi sen sijaan vedota yksiavioisuuteen sädekehä päänsä päällä kieltäessään seksin hakemisen muualta. Surkuhupaisaa kyllä, pihtaaja on tässä romanttisessa narratiivissa moraalinen sankari, seksiä kaipaava on "pahis" ja himojensa orja.
Vierailija kirjoitti:
Seksi ei ole suhteen keskipiste. Välillä sitä on enemmän, välillä vähemmän. Tehkää muitakin asioita yhdessä. Nykyään on lapsellinen tarve painottaa seksiä liikaa.
Seksi ei selvästi sinua niin kauheasti kiinnosta, mutta koita ymmärtää, että jotkut muut oikeasti haluavat sitä, eikä mikään lenkkeily yhdessä tai lautapelien pelaaminen todellakaan voi korvata seksiä. Jos jollakin olisi ongelma, että kumppani ei puhu, niin harva kommentoisi sitä tyyliin "pitääkö aina puhua? Tehkää muita asioita yhdessä." Miksi juuri seksi on sellainen, mihin niin helposti suhtaudutaan tuolla lailla vähätellen?
Vierailija kirjoitti:
Nuo ehdotukset siitä, että halukkaampi voisi hakea seksiä suhteen ulkopuolelta, eivät ole niin helposti aina toteutettavissa. Ei sitä niin vaan löydä sellaista vakikumppania seksiin, jonka kanssa kuitenkin olisi seksuaalista vetovoimaa ja kipinää, ja jolle olisi ok olla pelkästään sivusuhde. Monelle tuo onkin lähinnä vain teoreettinen mahdollisuus, mutta ei käytännössä mahdollista.
Juuri näin. Itse olen sen verran demiseksuaali, etten halua seksiä pelkän seksin vuoksi. Kaikkina näinä vuosina kun olen puolisoni haluttomuudesta kärsinyt, olen törmännyt vain yhteen, jonka kohdalla on tullut sellainen tunnen, että häntä haluaisin. Siinäkään tapauksessa en kuitenkaan tehnyt mitään asian suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erotkaa.
Seksin takia? Ovatko yksiavioiset todella niin seksikeskeisiä? Vai mielikuvituksen puutettako se on, ettei keksitä rakentavampia ratkaisuja? Ei pihtaajalla ole oikeutta riistää seksuaalista nautintoa toiselta, se on niin yksinkertaista. Eroaminen ongelman ratkaisuna on kuin ampuisi kärpästä hypersoonisella ohjuksella.
Jos seksi tai sen puute on niin iso ongelma, että sitä pitää pohtia keskustelupalstalla tuntemattomien kanssa niin kyllä siinä vaiheessa kannattaa suosiolla erota
Vierailija kirjoitti:
Nuo ehdotukset siitä, että halukkaampi voisi hakea seksiä suhteen ulkopuolelta, eivät ole niin helposti aina toteutettavissa. Ei sitä niin vaan löydä sellaista vakikumppania seksiin, jonka kanssa kuitenkin olisi seksuaalista vetovoimaa ja kipinää, ja jolle olisi ok olla pelkästään sivusuhde. Monelle tuo onkin lähinnä vain teoreettinen mahdollisuus, mutta ei käytännössä mahdollista.
Eihän seksin saaminen ole sinkullekaan mikään selviö. On kuitenkin eri asia, jos seksi on käytännössä kokonaan pois kuvioista yksiavioisuuden vaatimuksen vuoksi, eli että jo seksin saamisen yrittäminenkin suhteen ulkopuolelta on kategorisesti kielletty. En ymmärrä, millä mandaatilla haluton osapuoli voi tällaisia ehtoja sanella toiselle aikuiselle ihmiselle?
Sitä pohditaan tuntemattomien kanssa koska siitä on vaikea puhua avoimesti,
Miksi sinä roikut keskustelupalstalla, jos ajatuksesi on sellainen ettei täällä voi puhua vaikeista asioista?
Vierailija kirjoitti:
Ex-mieheni oli juuri tuollainen. Ongelma alkoi kun lapsemme syntyi. Ja kyllä, laihduin normimittoihini (hoikahko) joten turha syyllistää ulkonäöstä. Ongelmana oli ehkä se että olin äiti tms., psykologiaa lukeneet tietänevät tarkemmin. En pettänyt vaikka tilaisuuksia oli. Kun seksiä ei ollut pariin vuoteen niin totesin että tämä oli tässä. Muita ongelmia oli mm että jouduin tekemään kotona kaiken, mies ei halunnut osallistua (vaikka toisin sanoi ennen lasta) ja oli jotenkin pettynyt minuun koko ajan.. En tajua koskaan mikä miehelle tuli. Mies ei suostunut parisuhdeterapiaan. Etävanhempana on ihan luotettava ja hänellä on uusi puoliso. Itse olen sinkku enkä halua sitoutua enää (seksiä saan halutessani). Ap, pariterapia voisi auttaa jos mies suostuu sinne lähtemään.
Tulee kyllä mieleen, että olisko kummasakin tapauksessa ollut jo toinen kumppani kiikarissa. Vaikka tosiaan siis potenssiongelmaakin aika usein on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erotkaa.
Seksin takia? Ovatko yksiavioiset todella niin seksikeskeisiä? Vai mielikuvituksen puutettako se on, ettei keksitä rakentavampia ratkaisuja? Ei pihtaajalla ole oikeutta riistää seksuaalista nautintoa toiselta, se on niin yksinkertaista. Eroaminen ongelman ratkaisuna on kuin ampuisi kärpästä hypersoonisella ohjuksella.
Jos seksi tai sen puute on niin iso ongelma, että sitä pitää pohtia keskustelupalstalla tuntemattomien kanssa niin kyllä siinä vaiheessa kannattaa suosiolla erota
Ehkä sinulle seksi on syy erota, mutta monella pariskunnalla on paljon muuta yhteistä, jonka vuoksi eroaminen vain seksin vuoksi tuntuisi väärältä ratkaisulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap vielä tässä. Minä en haluaisi siis olla näin seksuaalinen tässä suhteessa. Koen, että olen väärässä kun minulla on haluja. Kaikki olisi ihan hyvin, jos en kokisi seksuaalista turhautumista.
Ongelma ei ole sinussa, vaan yksiavioisessa parisuhdemallissa, joka pahimmillaan aiheuttaa suurta kärsimystä tämänkaltaisissa tilanteissa - ja vieläpä aivan turhaan. Pihtaaja voi sen sijaan vedota yksiavioisuuteen sädekehä päänsä päällä kieltäessään seksin hakemisen muualta. Surkuhupaisaa kyllä, pihtaaja on tässä romanttisessa narratiivissa moraalinen sankari, seksiä kaipaava on "pahis" ja himojensa orja.
Se polyamorinen tai avoimessa suhteessa olevakaan ei välttämättä löydä toista kumppania. Eiväthän kaikki löydä helposti edes yhtä kumppania, niin miten voisi olla, että suhteen avaamalla yhtäkkiä niitä kumppaneita tulisi ovista ja ikkunoista? Esim. itse olen nyt sinkku, ei ole mitään moraalista estettä harrastaa seksiä, mutta eipä vain tule vastaan ketään, kenen kanssa asiat menisivät siihen asti, tai kenen kanssa olisi molemminpuolista kemiaa. Sama tilanne voisi olla sillä suhteessa olevalla, ja lisäksi hänen mahdollisuuksiaan kaventaa se, että kaikki eivät halua pelkkää seksiä, vaan joku esim. etsii kumppania perheen perustamiseen - he eivät silloin kiinnostu ihmisestä, joka hakee sivusuhdetta seksuaalisten halujen tyydyttämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seksi ei ole suhteen keskipiste. Välillä sitä on enemmän, välillä vähemmän. Tehkää muitakin asioita yhdessä. Nykyään on lapsellinen tarve painottaa seksiä liikaa.
Miksi haluttoman osapuolen pitäisi saada sanella seksuaalisesti aktiivisemman seksin määrä? Jos seksi ei kiinnosta, mutta rakastaa kumppaniaan, silloin on asiallista tarjota mahdollisuus seksuaalisen nautinnon hakemiseen parisuhteen ulkopuolelta.
Ja paremmin tienaava voi käyttää osan rahoistaan mihin haluaa?
Parisuhde on mun käsittääkseni ikäänkuin kahden kauppa. Siinä kumpikin joutuu tinkimään jostain. Aina.
Tää on kummallista, että kuvitellaan itselle olevan se täydellinen kumppani jossain, mutta ei huomata, että itsekään ei olla täydellisiä vaan vaaditaan toisen olevan minulle sopiva.
Tuo kommentti, että yksi on hyvä isä, yksi on hyvä rakastaja kertoo juuri siitä, että ei anneta mahdollisuutta olla jossain osa-alueella epätäydellinen. Elämä ja ihmiset vaan on sellaisia.
Tuon em.kommentin kirjoittajan mielestä hän ilmeisesti on itse joka osa-alueella paras mahdollinen. Kysytäänkö kumppanilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Itse olen sen verran demiseksuaali, etten halua seksiä pelkän seksin vuoksi. Kaikkina näinä vuosina kun olen puolisoni haluttomuudesta kärsinyt, olen törmännyt vain yhteen, jonka kohdalla on tullut sellainen tunnen, että häntä haluaisin. Siinäkään tapauksessa en kuitenkaan tehnyt mitään asian suhteen.
Miksis et tehnyt mitään asian suhteen? Toisin sanoen tietoisesti valitsit kärsimyksen, josta kuitenkin tunnut toisaalta syyttävän halutonta kumppaniasi. Ei päätä eikä häntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erotkaa.
Ehkä sinulle seksi on syy erota, mutta monella pariskunnalla on paljon muuta yhteistä, jonka vuoksi eroaminen vain seksin vuoksi tuntuisi väärältä ratkaisulta.
No kyllä se nyt vaan aikamoinen parisuhteen liima on. Kaverina voi sitten asustaa muutenkin. Nämä kommentoijat taitavat ummistaa silmäsnä sille, että seksittömässä suhteessa elävät saattavat etsiä seksiä muualta
Ap ei missään olotilassa kuvittele olevansa täydellinen. Ap miettii että onko toisen haluttomuus asia, josta pitäisi saada puhua parisuhteessa? Miksi toinen loukkaantuu niin kovasti, jos sen asian sanoo ääneen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erotkaa.
Seksi on parisuhteen liima. Jos se toimii, kaikki muukin toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluttoman osapuolen pitäisi saada sanella seksuaalisesti aktiivisemman seksin määrä? Jos seksi ei kiinnosta, mutta rakastaa kumppaniaan, silloin on asiallista tarjota mahdollisuus seksuaalisen nautinnon hakemiseen parisuhteen ulkopuolelta.
Ja paremmin tienaava voi käyttää osan rahoistaan mihin haluaa?
Parisuhde on mun käsittääkseni ikäänkuin kahden kauppa. Siinä kumpikin joutuu tinkimään jostain. Aina.
Tää on kummallista, että kuvitellaan itselle olevan se täydellinen kumppani jossain, mutta ei huomata, että itsekään ei olla täydellisiä vaan vaaditaan toisen olevan minulle sopiva.
Tuo kommentti, että yksi on hyvä isä, yksi on hyvä rakastaja kertoo juuri siitä, että ei anneta mahdollisuutta olla jossain osa-alueella epätäydellinen. Elämä ja ihmiset vaan on sellaisia.
Tuon em.kommentin kirjoittajan mielestä hän ilmeisesti on itse joka osa-alueella paras mahdollinen. Kysytäänkö kumppanilta?
Jos joku ei kerran halua seksiä tai haluaa sitä huomattavasti harvemmin kuin kumppaninsa, millä tavalla kumppanin harrastama seksi parisuhteen ulkopuolella on silloin itseltä pois? Eihän kieltämisen motiivina ole silloin kuin itsekäs omistamisen- ja vallanhalu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erotkaa.
Seksi on parisuhteen liima. Jos se toimii, kaikki muukin toimii.
Ei pidä paikkaansa.