Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ok, ei nosteta hoitajien palkkaa. Miten ratkaisemme hoitajapulan?

Vierailija
09.04.2022 |

Tähän toivoisin asiallista keskustelua! Onko jollakin hyviä, toteuttamiskelpoisia ehdotuksia? Tarvitaan sekä nopeasti vaikuttavia toimenpiteitä ( työvoimapula on tässä ja nyt!) sekä pitkän aikavälin ratkaisuja.

Kommentit (141)

Vierailija
101/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset voisivat alkaa arvostamaan hoitajamiehiä yhtä paljon kuin lääkärimiehiä pariutumismarkkinoilla.

Ei kannusta miehiä hakeutumaan alalle jos nettideiteissä lopetetaan keskustelut heti kun mies kertoo olevansa hoitaja. Pieni palkka ja vielä sen tuoma selibaatti..

Tätä mieslogiikkaa. Seksi ja hinkkaus ja P****n saaminen auttaa joka ongelmaan! Hyi, olette kuvottavia!

Vierailija
102/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parannetaan työolosuhteita nostamalla hoitajakiintiötä.

Mitä ne on?

Työolosuhteetko? Sitä, että kaikkialle on koko ajan kiire, mitään ei ehdi tehdä kunnolla, ja työkaverit v*ttuilevat kun et omaa neljää kättä ja kuutta jalkaa.

"Parannetaan työolosuhteita nostamalla hoitajakiintiötä."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset voisivat alkaa arvostamaan hoitajamiehiä yhtä paljon kuin lääkärimiehiä pariutumismarkkinoilla.

Ei kannusta miehiä hakeutumaan alalle jos nettideiteissä lopetetaan keskustelut heti kun mies kertoo olevansa hoitaja. Pieni palkka ja vielä sen tuoma selibaatti..

Tätä mieslogiikkaa. Seksi ja hinkkaus ja P****n saaminen auttaa joka ongelmaan! Hyi, olette kuvottavia!

Seksuaalisuus on ihmisen perustarve ja osa jokaisen persoonaa. Ei pelkästään mieslääkäreiden, jotka sitä saavat.

Vierailija
104/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoiva-avustajat. 

Miksei voisi palkata aikuista ihmistä, joka haluaa ihmisläheisen työn ilman koulutusta? Joka osaa käyttää maalaisjärkeä. Eihän hoitajan työ joidenkin mielestä ole kuin pyllynpesua. Kuka on syyllistynyt pyllynpesuun ilman koulutusta?? 

Hygienian hoitoon tai ruokailusta huolehtimiseen ei tarvitse koulutusta. Tietysti pyörätuolista siirtymiset, haavanhoidot ja muut vastaavat on asia erikseen. Uskallanpa väittää että "kouluttamaton", empaattinen ihminen tekee hommansa paremmin kuin kylmä ja tunteeton hoitoalan ammattilainen, joka tiuskii ja valittaa työstään. 

Hoiva-avustaja voisi toimia työparina, esimerkiksi osastolla. Lääkeluvallinen hoitaja huolehtisi lääkehoidosta ja hoitotoimenpiteistä. Hoiva-avustajan kanssa hoidettaisi kahden hoidettavat ja vuodepotilaat.

Ajatelkaa mikä voimavara meillä on käyttämättä byrokratian takia. 

~~~~~~~ 

En nyt ihan ymmärrä, miksi lähihoitajan koulutus olisi jotenkin ylivoimaista suorittaa.

Ei kaikkien talous kestä mennä opiskelemaan. Monella aikuisella on perhe huolehdittavana, on asuntolainaa ja vastaavaa. Ja koulutus vie pari vuotta. Joku voi haluta suoraan työelämään, vaikka pienemmällä palkalla. 

Aika moni kouluttautuu työn ohessa paljon vaikeammillekin aloille. (eri)

Mutta useampi jättää kouluttautumatta tytön ohella helpommallekin alalle. 

Vierailija
105/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehy ja Super voisivat myöntää, että ala on sisäisesti mädäntynyt ja alkaa tekemään asialle jotain, sen sijaan että jatkuvasti etsivät syyllisiä muualta. Pelkästään kunnollisella johtamisella, työilmapiiriin panostamisella ja muilla työhyvinvointiin tarkoitetuilla toimenpiteillä alalle saataisiin merkittävää parannusta.

Työntekijöiden asenteella on myös valtava vaikutus työilmapiiriin, menin joitain vuosia sitten uuteen työhön, jossa kaikki oli ulkopuolisen silmin ihan hyvin, mutta varsinkin vanhemmat työntekijät haukkuivat työpaikkaa ja toivat negatiivisia asioita esille jatkuvasti. Pikkuhiljaa aloin itsekin kokea asiat niin. Organisaatiojärjestelyn takia jouduin myöhemmin toiselle osastolle, jossa työntekijät olivat positiivisempia ja työnteko ihan eri tavalla kannustavaa kuin aiemmalla osastolla.

Vierailija
106/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulutetaan lisää. Ja varmistetaan että koulutetaan motivoituneita. Koulutuspaikkoihin on tunkua, mutta mihin ne jää koulutuksen ja työelämän välissä?

Miten koulutetaan, kun hakijoita ei ole.?? 

Kyllä hoitajakoulutuksesta hakijoita on, koska laki velvoittaa jokaisen alle 25v hakemaa, muuten ei saa työttömyysturvaa tai muitakaan tukia.

Ongelmana vain, moni jättää koulutuksen kesken ja siirtyvät opiskelemaan muuta alaa tai jos valmistuu, hakee vaikka kaupan kassalle töihin, eikä koulutukseen vastaavan työhön.

Eli he valitsevat mieluummin raskaan ja huomattavasti huonopalkkaisemman työn? Mitä se kertoo sairaanhoitoalasta? Tämän palstan perusteella alan työpaikat ovat niin hirveitä, että vetovoimaisuuden lisäämiseksi tarvittaisiin vähintään 10 000 euron palkat. Koska siihen ei ole varaa niin muutos pitäisi tehdä alan sisältä. 

Vierailija
107/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus tuo uudet hoitajat jostain taikamaasta.

Vierailija
108/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajapula ratkaistaan viemällä potilaita ruuhka-Suomesta sellaisiin sairaaloihin ja hoitokoteihin joissa on tyhjäkäyntiä. Jos on joku lonkkaleikkaus niin potilaalle on samantekevää tekeekö sen HYKS vai Oulun vai Joensuun keskussairaala. 

Vierailija
109/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te palkankorotusten vastustajat menette itse kouluttautumaan hoitajiksi.  Palkkahan on teille sopiva, ja olette innokkaita, motivoituneita, osaavia hoitsuja, jopa jo ilman koulutustakin kommenteistanne päätellen. Oikein ihannehoitajia. 

Äh... juuri tätä en olisi toivonut tähän ketjuun. Olen itse sh, jatkokouluttautunut ja toiminut yli vuosikymmenen hoitotyön johto- ja asiantuntijatehtävissä. Toivoisin hoitajilta arvokasta keskustelua. Ei kannata provosoitua, vaikka ympärillä huudetaan vaikka ja mitä. Minua todella kiinnostaa mitä asialle voisi tehdä. Olen pohtinut asiaa jo vuosia ja jotain ratkaisuja on onnistuttu tekemään.

Ehdottomasti ne yksiköt, joissa ilmapiiri oli hyvä, opiskelijat olivat tervetulleita jne pärjäsivät työvoimapulassa parhaiten. Sekään ei enää viime vuosille riittänyt. Myös aiemmin suositut/ halutut yksiköt eivät enää saa hakijoita. Mutta työilmapiiri on ehdottomasti yksi tekijä. Esimiehiltä/ johdolta vaaditaan puuttumista, huonoon kohteluun on heti puututtava ja hyvään työilmapiiriin on sitouduttava!

Itsekin tosin tein lopulta sen ratkaisun, että jätin alan ja siirryin HR: n puolelle. Mutta edelleen, aihe kiinnostaa minua.

Yritän vastata asiallisesti. Mulla on sairaanhoitajana kokemusta eri yksiköistä ja parista yliopistosairaalasta. Kokemukset on pääasiassa niiltä kiireisiltä vuodeosastoilla, jonne monikaan ei halua jäädä, vaan vaihtavat pian rauhallisempiin yksiköihin, joissa potilaita vähemmän per hoitaja (sydänvalvonta, dialyysi tms.).

Ensinnäkin pitäisi jo panostaa enemmän perehdytyksen, kuten kaikki tietää. Mut sillä on tosi iso merkitys. Olen nähnyt niin monen nuoren hoitajan ahdistuvan vain muutaman päivän perehdytyksestä ja pian pitäisi vastata 15 leikatun potilaan hoidosta. Jos on vielä potilaalle tullut joku komplikaatio ja nuori hoitaja on kokenut, ettei ole osannut toimia tilanteessa, eikä tilannetta ole mitenkään kunnolla purettu ja keskusteltu (kuten yleensä ei ole aikaa kellään), on heistä osa lähtenyt pois jo ekan kuukauden sisällä. Eli jonkinlaista debriefing-kulttuuria pitäisi hoitotyöhön saada enemmän. Toki moni ahdistava tilanne vältettäisiin perehdytyksellä ja riittävällä hoitajamäärällä.

Lisäksi hoitotyöstä pitäisi mediassa tuoda enemmän esille niitä hienoja hetkiä ja hyviä puolia. Arvostus hoitajia kohtaan pitäisi toki lähteä työpaikalta. Lisäkoulutuksesta ja lisävastuusta pitäisi saada asiallinen korvaus ja arvostus. Esim itse otin opiskelijaohjauksen vastuulleni, kukaan ei ehtinyt perehdyttää siihen, jouduin tekemään kaiken siihen liittyvän hoitotyön ohella ja eihän siitä mitään tullut. Ennen oli sentään kokonaisia päiviä hoitaa vastuualueita. Mun puolesta hoitajien peruspalkka saisi olla vaikka pienempikin, sitä pitäisi vain nostaa enemmän kokemuksen ja osaamisen myötä. Eli osaamisen kehittämistä pitäisi palkita. Työntekijöille voisi myöntää enemmän henkilökohtaisia lisiä, kun hoitavat työnsä esimerkillisesti. Kokemuslisät voisivat olla myös enemmän kuin 200 e "uran huipulla", mikä varmasti lisäisi alan pitovoimaa. Jos parikymppisenä aloitat parin tonnin palkalla ja viisikymppisenä se on vaikka lähempänä neljää tonnia, niin kyllä se motivoisi eri tavalla.

Lisäksi toivoisin enemmän hoitotieteen opiskelijoita sairaaloihin kehittämään toimintaa monipuolisesti. Monessakaan yksikössä eivät asiat muutu parempaan, kun ei meillä kenttätyöntekijöillä ole aikaa mihinkään kuin perustyöhön. Nämä hoitotieteilijät voisivat myös tehostaa toimintaa, esim tarttua älyttömiin uudistuksiin, joita tuli Apotin myötä, jotka hidastavat työtä kamalasti... Työsarkaa ois toiminnan kehittäjille. Ei siihen ole esihenkilöilläkään aikaa, kun etsivät vaan epätoivoisesti uusia työntekijöitä.

Huh, no tuossa muutama ajatus.

Vierailija
110/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli hauska :D

Hoitajapula ratkaistu sillä että naiset alkavat arvostaa miespuoloisia hoitajia nettideiteissä! :D

Ajattteletko siis että sillä konstilla saadaan lisää miehiä alalle?  Voi pyhä yksinkertaisuus kumminkin.

Kuinkahan moni mies alkaa töihin nälkäpalkalla näihin työolosuhteisiin vain jotta saa naisen netistä?

Kyllä se on kuule nähty että miehiä ei alalle saa juuri surkean palkan ja aliarvostetun raskaan työn takia. 

Kyllä tämä on nähty näinä kolmenkymmenenä vuotena jotka itse olen alalla toiminut, tosin Ruotsissa ja täällä Norjassa tilanne on hieman parempi.  Täällä työolosuhteet on paljon paremmat kuin Suomessa ja palkka huomattavasti korkeampi. Täällä tälläkin työllä on mahdollista elää ihmismäistä elämää ja tulla toimeen.

Sen verran valmistumisen jälkeen olen Suomessa aikoinaan työskennellyt etten muista yhtäkään miespuolista kolleegaa olleen. Koulutukseen hakiessa piti olla yksi mieskin hakijana joka ei sitten koskaan ilmaantunut paikalle soveltuvuuskokeisiin. Ja silloin 30 vuotta sitten mistään tindereistä ei mitään tiedetty. Silloin oli vielä sentään työvoimaa siedettävästi, palkka nyt on aina ollut mitä on.

Nythän sitten on todellinen hoitajapula edessä kun hoitajat lähtee pilvin pimein muille aloille ja hyvä niin.  Mitenkähän sitten suu pannaan? On myös huvittavaa miten yht´äkkiä herätään itkemään hoitajien perään. Mitättömät mitään osaamattomat laiskat akat onkin yht´äkkiä kovinkin tärkeitä!

Tuo hoitajien joukkopako on myytti joka on usealtakin taholta kumottu. Työssäkäyntitilaston tiedoissakaan ei hoitajien joukkopako näy. sairaanhoitajan koulutuksen saaneista on kouluttautunut uudelle alalle 2 880 henkilöä 54 758 henkilöstä.

Mietipä kun tuosta määrästä n. 30 000 eläköityy seuraavien vajaan kymmenen vuoden aikana. Pitäisi saada samanverran uusia tilalle, eipä taida onnistua..

Tilastojen mukaan tällä hetkellä hoitoa tarvitsevat ovat sitä ikäluokkaa jolloin syntyvyys oli suurinta.

50- 60 luvusta eteenpäin syntyvyys  laski, joten hoidettaviakin tulee olemaan tilastollisesti vähemmän. 

Vierailija
111/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te palkankorotusten vastustajat menette itse kouluttautumaan hoitajiksi.  Palkkahan on teille sopiva, ja olette innokkaita, motivoituneita, osaavia hoitsuja, jopa jo ilman koulutustakin kommenteistanne päätellen. Oikein ihannehoitajia. 

Äh... juuri tätä en olisi toivonut tähän ketjuun. Olen itse sh, jatkokouluttautunut ja toiminut yli vuosikymmenen hoitotyön johto- ja asiantuntijatehtävissä. Toivoisin hoitajilta arvokasta keskustelua. Ei kannata provosoitua, vaikka ympärillä huudetaan vaikka ja mitä. Minua todella kiinnostaa mitä asialle voisi tehdä. Olen pohtinut asiaa jo vuosia ja jotain ratkaisuja on onnistuttu tekemään.

Ehdottomasti ne yksiköt, joissa ilmapiiri oli hyvä, opiskelijat olivat tervetulleita jne pärjäsivät työvoimapulassa parhaiten. Sekään ei enää viime vuosille riittänyt. Myös aiemmin suositut/ halutut yksiköt eivät enää saa hakijoita. Mutta työilmapiiri on ehdottomasti yksi tekijä. Esimiehiltä/ johdolta vaaditaan puuttumista, huonoon kohteluun on heti puututtava ja hyvään työilmapiiriin on sitouduttava!

Itsekin tosin tein lopulta sen ratkaisun, että jätin alan ja siirryin HR: n puolelle. Mutta edelleen, aihe kiinnostaa minua.

Yritän vastata asiallisesti. Mulla on sairaanhoitajana kokemusta eri yksiköistä ja parista yliopistosairaalasta. Kokemukset on pääasiassa niiltä kiireisiltä vuodeosastoilla, jonne monikaan ei halua jäädä, vaan vaihtavat pian rauhallisempiin yksiköihin, joissa potilaita vähemmän per hoitaja (sydänvalvonta, dialyysi tms.).

Ensinnäkin pitäisi jo panostaa enemmän perehdytyksen, kuten kaikki tietää. Mut sillä on tosi iso merkitys. Olen nähnyt niin monen nuoren hoitajan ahdistuvan vain muutaman päivän perehdytyksestä ja pian pitäisi vastata 15 leikatun potilaan hoidosta. Jos on vielä potilaalle tullut joku komplikaatio ja nuori hoitaja on kokenut, ettei ole osannut toimia tilanteessa, eikä tilannetta ole mitenkään kunnolla purettu ja keskusteltu (kuten yleensä ei ole aikaa kellään), on heistä osa lähtenyt pois jo ekan kuukauden sisällä. Eli jonkinlaista debriefing-kulttuuria pitäisi hoitotyöhön saada enemmän. Toki moni ahdistava tilanne vältettäisiin perehdytyksellä ja riittävällä hoitajamäärällä.

Lisäksi hoitotyöstä pitäisi mediassa tuoda enemmän esille niitä hienoja hetkiä ja hyviä puolia. Arvostus hoitajia kohtaan pitäisi toki lähteä työpaikalta. Lisäkoulutuksesta ja lisävastuusta pitäisi saada asiallinen korvaus ja arvostus. Esim itse otin opiskelijaohjauksen vastuulleni, kukaan ei ehtinyt perehdyttää siihen, jouduin tekemään kaiken siihen liittyvän hoitotyön ohella ja eihän siitä mitään tullut. Ennen oli sentään kokonaisia päiviä hoitaa vastuualueita. Mun puolesta hoitajien peruspalkka saisi olla vaikka pienempikin, sitä pitäisi vain nostaa enemmän kokemuksen ja osaamisen myötä. Eli osaamisen kehittämistä pitäisi palkita. Työntekijöille voisi myöntää enemmän henkilökohtaisia lisiä, kun hoitavat työnsä esimerkillisesti. Kokemuslisät voisivat olla myös enemmän kuin 200 e "uran huipulla", mikä varmasti lisäisi alan pitovoimaa. Jos parikymppisenä aloitat parin tonnin palkalla ja viisikymppisenä se on vaikka lähempänä neljää tonnia, niin kyllä se motivoisi eri tavalla.

Lisäksi toivoisin enemmän hoitotieteen opiskelijoita sairaaloihin kehittämään toimintaa monipuolisesti. Monessakaan yksikössä eivät asiat muutu parempaan, kun ei meillä kenttätyöntekijöillä ole aikaa mihinkään kuin perustyöhön. Nämä hoitotieteilijät voisivat myös tehostaa toimintaa, esim tarttua älyttömiin uudistuksiin, joita tuli Apotin myötä, jotka hidastavat työtä kamalasti... Työsarkaa ois toiminnan kehittäjille. Ei siihen ole esihenkilöilläkään aikaa, kun etsivät vaan epätoivoisesti uusia työntekijöitä.

Huh, no tuossa muutama ajatus.

Tarkoitin siis, että hoitotieteen osaajia sairaaloihin enemmän, ei suinkaan vain opiskelijoita...

Vierailija
112/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkan nostamisellako se kiire helpottaa ja potilasturvallisuus paranee?

Vierailija
113/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoltosuhde ainakin oikenee luonnollisesti. Voidaan syyttää hoitajapulaa.

Kätevästi kaksi menoerää säästää toisensa pois.

Minä veikkaan, että tätä juurikin halutaan tehdä.

Eikös samalla Logiikalla voitaisiim ampua kaikki maailman vetypommit ilmakehään niin että säästetään kaikista menoeristä maksimaalisesti.

Mikä säästö !! Ei ihmisiä, ei huoltosuhdetta.

Mutta jos kaikkien kohtalo on sama, eli kuolema, onko Jumala kommunisti.

Vai saako tekojen perusteella enemmän?

Kuka tietää vastauksen?

Vierailija
114/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä hoitaja pulan? Työssäkäyntitilaston tiedoissa hoitajien ahdinko ei ainakaan näy.

Alalla olevat näkevät viikoittain, että pulaa on.

Sijaisia vaikea saada, kun niitä ei välttämättä ole.

Vierailija
115/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli hauska :D

Hoitajapula ratkaistu sillä että naiset alkavat arvostaa miespuoloisia hoitajia nettideiteissä! :D

Ajattteletko siis että sillä konstilla saadaan lisää miehiä alalle?  Voi pyhä yksinkertaisuus kumminkin.

Kuinkahan moni mies alkaa töihin nälkäpalkalla näihin työolosuhteisiin vain jotta saa naisen netistä?

Kyllä se on kuule nähty että miehiä ei alalle saa juuri surkean palkan ja aliarvostetun raskaan työn takia. 

Kyllä tämä on nähty näinä kolmenkymmenenä vuotena jotka itse olen alalla toiminut, tosin Ruotsissa ja täällä Norjassa tilanne on hieman parempi.  Täällä työolosuhteet on paljon paremmat kuin Suomessa ja palkka huomattavasti korkeampi. Täällä tälläkin työllä on mahdollista elää ihmismäistä elämää ja tulla toimeen.

Sen verran valmistumisen jälkeen olen Suomessa aikoinaan työskennellyt etten muista yhtäkään miespuolista kolleegaa olleen. Koulutukseen hakiessa piti olla yksi mieskin hakijana joka ei sitten koskaan ilmaantunut paikalle soveltuvuuskokeisiin. Ja silloin 30 vuotta sitten mistään tindereistä ei mitään tiedetty. Silloin oli vielä sentään työvoimaa siedettävästi, palkka nyt on aina ollut mitä on.

Nythän sitten on todellinen hoitajapula edessä kun hoitajat lähtee pilvin pimein muille aloille ja hyvä niin.  Mitenkähän sitten suu pannaan? On myös huvittavaa miten yht´äkkiä herätään itkemään hoitajien perään. Mitättömät mitään osaamattomat laiskat akat onkin yht´äkkiä kovinkin tärkeitä!

Palomiesten palkka on kuntasektorilla 2972€ ja he saa tunnetusti naisia. Mutta hehän ovatkin miehiä, eikä neitejä kuten mieshoitajat.

BINGO!!! Perustetaan paloasemille hoivapaikat. Johan alkaa naishoitajia hakeutua töihin. 

Vierailija
116/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pelkästään kunnollisella johtamisella, työilmapiiriin panostamisella ja muilla työhyvinvointiin tarkoitetuilla toimenpiteillä alalle saataisiin merkittävää parannusta."

Juu. Se vaan että nämäkin kaipaa sitä... uskaltaako edes sanoa ääneen...... RAHAA. Jos sulla on töissä vaan minimimäärä hoitajia, nekin niitä vähiten motivoituineita koska parhaat on jo karanneet alalta paremmin palkattuihin ja vähemmän kuormittaviin töihin, niin ei siinä paljon työilmapiirit ja johtajan panostamiset auta.

Kunnollinen johtaminen vaatii että sulla on riittävästi työntekijöitä pelipaikalla, ja että niitä on joka päivä, vakituisesti, ilman että sun työajasta menee 50% niiden metsästämiseen. Työilmapiirin ja työhyvinvoinnin kannalta oleellista on että työpaikalla on riittävästi työntekijöitä. Jotta työnsä ehtii hoitaa hyvin ja niinkuin se kuuluu hoitaa. Ettei ala ohimossa kiristää, kun saat tehdä kaiken juosten kusten. Kun teit eilen tuplavuoroa ja tulit taas aamuun, kävit vaan kotona nukkumassa.

Riittävästi työntekijöitä ei saada, koska suuri osa ihmisistä (niinkuin näissä ketjuissakin näkee) ei hoitoalalle halua. Osa haluaa, mutta ei näillä palkoilla. Ja jäljelle jää lähinnä ne jotka ei ehkä muualle päässeet tai joilla ei ole muita vaihtoehtoja. Koulutuspaikat joo täyttyy vielä, mutta onko ne hakijat sitten sieltä parhaasta ja motivoituneimmasta päästä? Ei. Moni lopettaa kesken tai viimeistään pari vuotta valmistumisen jälkeen.

Ja sit olis ihan kiva, että jos työhyvinvoinnista ym puhutaan, niin varattais joskus jotain rahaa siihen hoitajien virkistäytymiseen. Miten sitä työhyvinvointia parannetaan, kun IKINÄ ei ole aikaa, että saataisiin kaikki saman pöydän ääreen esim. rauhassa syömään tms. Kiitokset jouluna on joku banaani tai tulostettava kiitoskortti. Kyllä työhyvinvoinnin kannalta olisi oleellista, että sitä aikaa vietetään joskus yhdessä myös potilasvessan, leikkurin tai palaverihuoneen ulkopuolellakin. Ja että työnantaja joskus ihan konkreettisesti osoittaisi sen arvostuksensa työntekijöilleen, ei vaan pilipalisanoja lausuttuna tai paperille printattuna.

Vierailija
117/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluista puskee kokoajan uusia hoitajia. Kyllä asiat järjestyy kuin itsestään.

Vierailija
118/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmistetaan että töissä saa ansaitsevaa arvostusta ja että ei ole liian stressaavaa. Turhaa johtamista vähemmäksi ja lisää vastuuta hoitajille siitä miten hommat tehdään. Esimiehen pitäisi aina olla entinen hoitaja eikä joku joka tulee suoraan koulunpenkiltä. Palkkoja voi hyvinkin korottaa mutta tehdä se palveluvuosien mukaan. Moni jäisi alalle kun pitempää palvelusta arvostettaisin myös rahallisesti.

Siellä on pomoina myös niitä ihan lähihoitaja-/sairaanhoitajatasolta osastopomoiksi kiipineitä hoitajia, jotka sitten suosivat kavereitaan ja syrjivät muita, kuten tuo klikeistä kertova postaus toi esiin. Lisäksi nämä kyseiset pomot vievät johtamiseen suoraan ovat arvonsa ja asenteensa, eikä muodoloinen johtamispätevyys millään tavoin näy työn tai työyhteisön kehittämisessä. Sitten vielä, jos sattuu olemaan omasta mielestä jotain henkilökohtaista hampaankolossa, se kostetaan alaisiin nyt kun kerran on vihdoinkin tilaisuus. Mahdetaankohan näitä teemoja laulaa ulos hoitajaleffassa ollenkaan? Tuskin.

Vierailija
119/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä raha auttaa. Minulla on iso henkilökohtainen lisä. Eli lähihoitajana saan paremman palkan, kuin sh. Tämä on syy, miksi pysyn tässä töissä, vaikka paikka on haastava. Vielä ei ole mikään muu firma pystynyt tarjoamaan parempaa. Heti, kun tulee parempi tarjous, häivyn tästä paikasta.

Meiltä on irtisanoutunut 9 ihmistä vuoden aikana

Vierailija
120/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajana sanoisin että me itse olemme se tärkein äänitorvi alan houkuttelevuuden puolesta tällä hetkellä, tuodaan ilmi niitä positiivisia asioita, ei kukaan halua kouluttautua alalle jos saa joka tuutista kuulla millaista paskaa se on. Myös perehdytykseen, niin uuden työntekijän kuin opiskelijankin, pitäisi olla motivoituneita henkilöitä ja ennenkaikkea riittävästi aikaa.