Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ok, ei nosteta hoitajien palkkaa. Miten ratkaisemme hoitajapulan?

Vierailija
09.04.2022 |

Tähän toivoisin asiallista keskustelua! Onko jollakin hyviä, toteuttamiskelpoisia ehdotuksia? Tarvitaan sekä nopeasti vaikuttavia toimenpiteitä ( työvoimapula on tässä ja nyt!) sekä pitkän aikavälin ratkaisuja.

Kommentit (141)

Vierailija
41/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Parannetaan johtamiskulttuuria ja työnohjausta. Missään, ei missään yrityksessä tai missään tahansa työpaikkolla ole enää samanlaiseen 1800-luvun hierarkiaan perustuvaa johtamiskulttuuria kuin terveydenhuollossa ja sairaaloissa.

2. Lopetetaan turhat hankkeet, fokusoidaan ja otetaan käyttöön muualla kehitettyja, hyväksi havaittuja toimintamalleja. Kaikkea ei tarvitse keksiä itse eikä oman sairaalan toiminta ole niin uniikkia, etteikö siellä voisi hyödyntää toisen sairaalan toimintamalleja.

3. Palkataan lisää henkilöitä tukitoimintoihin eikä kaadeta sairaanhoitajien syliin kaikkea mahdollista siivouksista alkaen.

4. Kuunnellaan paremmin henkilökunnan palautetta ja jopa otetaan sieltä vinkkejä toimintakulttuurin parantamiseksi.

Nämä tuli mieleen.

Vierailija
42/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parannetaan työolosuhteita nostamalla hoitajakiintiötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajetaan terveydenhuoltoa alas osittain. Ei enää erikoissairaanhoitoa yli 80-vuotiaille. Se on hemmetin kallista hoitoa elinkaarensa viime metreillä olevaan ihmiseen. 

Ei taida parantaa kiinnostusta hoitotyötä kohtaan yhtään. Yhteiskunnan kustannuksia se voisi toki ehkä vähentää jolloin teoriassa niitä palkkoja olisi varaa nostaa.

Vähentää hoitotyön tarvetta, jolloin hoitajien kiire vähenee. Sehän tässä se varsinainen ongelma oli, eikö?

Kiire ei mielestäni ole se ongelma pikemminkin se millaista se kiire on ja mistä se johtuu.

No jos työt vähenee, niin eikö kiire helpota? Mitä sä nyt oikein väniset siinä. 

Ei välttämättä. Hoitaja pula on sen verran suurta etenkin sen suhteen että alalle saataisiin nuoria työntekijöitä.

Vierailija
44/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset voisivat alkaa arvostamaan hoitajamiehiä yhtä paljon kuin lääkärimiehiä pariutumismarkkinoilla.

Ei kannusta miehiä hakeutumaan alalle jos nettideiteissä lopetetaan keskustelut heti kun mies kertoo olevansa hoitaja. Pieni palkka ja vielä sen tuoma selibaatti..

Tämä oli hauska :D

Hoitajapula ratkaistu sillä että naiset alkavat arvostaa miespuoloisia hoitajia nettideiteissä! :D

Ajattteletko siis että sillä konstilla saadaan lisää miehiä alalle?  Voi pyhä yksinkertaisuus kumminkin.

Kuinkahan moni mies alkaa töihin nälkäpalkalla näihin työolosuhteisiin vain jotta saa naisen netistä?

Kyllä se on kuule nähty että miehiä ei alalle saa juuri surkean palkan ja aliarvostetun raskaan työn takia. 

Kyllä tämä on nähty näinä kolmenkymmenenä vuotena jotka itse olen alalla toiminut, tosin Ruotsissa ja täällä Norjassa tilanne on hieman parempi.  Täällä työolosuhteet on paljon paremmat kuin Suomessa ja palkka huomattavasti korkeampi. Täällä tälläkin työllä on mahdollista elää ihmismäistä elämää ja tulla toimeen.

Sen verran valmistumisen jälkeen olen Suomessa aikoinaan työskennellyt etten muista yhtäkään miespuolista kolleegaa olleen. Koulutukseen hakiessa piti olla yksi mieskin hakijana joka ei sitten koskaan ilmaantunut paikalle soveltuvuuskokeisiin. Ja silloin 30 vuotta sitten mistään tindereistä ei mitään tiedetty. Silloin oli vielä sentään työvoimaa siedettävästi, palkka nyt on aina ollut mitä on.

Nythän sitten on todellinen hoitajapula edessä kun hoitajat lähtee pilvin pimein muille aloille ja hyvä niin.  Mitenkähän sitten suu pannaan? On myös huvittavaa miten yht´äkkiä herätään itkemään hoitajien perään. Mitättömät mitään osaamattomat laiskat akat onkin yht´äkkiä kovinkin tärkeitä!

Tuo hoitajien joukkopako on myytti joka on usealtakin taholta kumottu. Työssäkäyntitilaston tiedoissakaan ei hoitajien joukkopako näy. sairaanhoitajan koulutuksen saaneista on kouluttautunut uudelle alalle 2 880 henkilöä 54 758 henkilöstä.

Vierailija
45/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko oikeasti 2300e peruspalkka plus lisät eli 2600-2800e…? Teistä NÄLKÄPALKKA? Mitenköhän minä olen hengissä 2200e bruttopalkallani säilynyt kaikki nämä vuodet..

Vierailija
46/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parannetaan työolosuhteita nostamalla hoitajakiintiötä.

Mitä ne on?

Vierailija
47/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te palkankorotusten vastustajat menette itse kouluttautumaan hoitajiksi.  Palkkahan on teille sopiva, ja olette innokkaita, motivoituneita, osaavia hoitsuja, jopa jo ilman koulutustakin kommenteistanne päätellen. Oikein ihannehoitajia. 

Äh... juuri tätä en olisi toivonut tähän ketjuun. Olen itse sh, jatkokouluttautunut ja toiminut yli vuosikymmenen hoitotyön johto- ja asiantuntijatehtävissä. Toivoisin hoitajilta arvokasta keskustelua. Ei kannata provosoitua, vaikka ympärillä huudetaan vaikka ja mitä. Minua todella kiinnostaa mitä asialle voisi tehdä. Olen pohtinut asiaa jo vuosia ja jotain ratkaisuja on onnistuttu tekemään.

Ehdottomasti ne yksiköt, joissa ilmapiiri oli hyvä, opiskelijat olivat tervetulleita jne pärjäsivät työvoimapulassa parhaiten. Sekään ei enää viime vuosille riittänyt. Myös aiemmin suositut/ halutut yksiköt eivät enää saa hakijoita. Mutta työilmapiiri on ehdottomasti yksi tekijä. Esimiehiltä/ johdolta vaaditaan puuttumista, huonoon kohteluun on heti puututtava ja hyvään työilmapiiriin on sitouduttava!

Itsekin tosin tein lopulta sen ratkaisun, että jätin alan ja siirryin HR: n puolelle. Mutta edelleen, aihe kiinnostaa minua.

Itse olen toiminut sairaanhoitajana kohta 20 vuotta, useissa työyhteisöissä olen ollut, ja viihtynyt kaikissa. Toki ilmapiiri ollut parempi joissakin. Naisvaltaiset työyhteisöt eivät ole sen ihmeellisempiä työilmapiirin suhteen, olen alalla, jossa osastolla vuorossa on yhtä paljon miehiä kuin naisia, eivätkä miehet todellakaan ole sen jalompia juoruilun, kateellisuuden, selkäänpuukottamisen yms. suhteen.

Vierailija
48/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jokin neutraali taho ihan oikeasti tutkinut syitä hoitajien lähtöön alalta ja mikä saisi heidät pysymään alalla? Eikö niitä olisi syytä ymmärtää kunnolla ensin. Ja Tehyä en pidä neutraalina tahona.

Ei ne osaa kyseenalaistaa mitään, tuntuu täysin amatöörimäiseltä 80-luvun akkakööriltä koko Tehy ja super.

Vierailija
49/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomat max 5 viikkoa kuten yksityisellä. Lisäkäsiä ja -resursseja tulee saman tien +30-50%.

Vierailija
50/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoiva-avustajat. 

Miksei voisi palkata aikuista ihmistä, joka haluaa ihmisläheisen työn ilman koulutusta? Joka osaa käyttää maalaisjärkeä. Eihän hoitajan työ joidenkin mielestä ole kuin pyllynpesua. Kuka on syyllistynyt pyllynpesuun ilman koulutusta?? 

Hygienian hoitoon tai ruokailusta huolehtimiseen ei tarvitse koulutusta. Tietysti pyörätuolista siirtymiset, haavanhoidot ja muut vastaavat on asia erikseen. Uskallanpa väittää että "kouluttamaton", empaattinen ihminen tekee hommansa paremmin kuin kylmä ja tunteeton hoitoalan ammattilainen, joka tiuskii ja valittaa työstään. 

Hoiva-avustaja voisi toimia työparina, esimerkiksi osastolla. Lääkeluvallinen hoitaja huolehtisi lääkehoidosta ja hoitotoimenpiteistä. Hoiva-avustajan kanssa hoidettaisi kahden hoidettavat ja vuodepotilaat.

Ajatelkaa mikä voimavara meillä on käyttämättä byrokratian takia. 

~~~~~~~ 

Vierailija
51/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jokin neutraali taho ihan oikeasti tutkinut syitä hoitajien lähtöön alalta ja mikä saisi heidät pysymään alalla? Eikö niitä olisi syytä ymmärtää kunnolla ensin. Ja Tehyä en pidä neutraalina tahona.

On sitä tutkittu.

Vierailija
52/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä mielenkiintoista mihin ne hoitajat katoavat, kun opiskelupaikkoihin on hakijoita paljon aloituspaikkoja enemmän ja vuosittain valmistuu useita satoja hoitajia. Kyllähän he tietävät palkan jo etukäteen tai eivät alalle hakisi. 

Siihen siis ainakin pitäisi kiinnittää huomiota, että uudet tulokkaat otetaan hyvin vastaan ja heitä kohdellaan tasavertaisina kollegoina. 

Vierailija
53/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajetaan terveydenhuoltoa alas osittain. Ei enää erikoissairaanhoitoa yli 80-vuotiaille. Se on hemmetin kallista hoitoa elinkaarensa viime metreillä olevaan ihmiseen. 

No niinhän on tehtykin. Ihan agendan mukaan. Siellä 10 tytöt jakaa eu tan aasia piikkejä noille.

Klopalismi, antiristus ja tsaarinpommit.

4 maailmansotaa ei enää käydä.

Vierailija
54/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta iltavuoroon lähtevä sairaanhoitaja.

Kerroksessani on kaksi osastoa, hoidamme saattohoitoa, aivoninfarktin jälkitiloja/kuntoutusta, infektiopotilaita, jne. Paikkoja 14+10.

Koska avoinna oleviin sairaanhoitajan toimiin ei ole päteviä hakijoita paikat on täytetty lähihoitajilla, sairaanhoitajaopiskelijoilla tai lähihoitajaopiskelijoilla. Viimeinen näistä ei voi suorittaa lupia viedä edes suun kautta tablettia potilaalle.

Olen ainut sairaanhoitaja iltavuorossa. Hoidan kaikki suonensisäiset lääkitykset ja nestehoidot sekä lääkepumput. Kaikki injektoitavat lääkitykset, poislukien insuliinit. Minut kutsutaan potilaan voinnin muuttuessa/romahtaessa arvioimaan tilanne, tekemään päätöksiä. Lääkäriä osastolla ei ole, puhelimitse konsultoidaan päivystyksen lääkäriä. Lisäksi minullekin on nimetty omia potilaita joiden koko hoidosta vastaan: tablettilääkitys, vien wc:n/vaipat, ruokailu jossa syötän tarvittaessa, vastaan omaisten kysymyksiin, jne.

Tähän minä väsyn, ettei vuorossa ole toista saman koulutuksen saanutta. Jos minä en saa potilaalle suoniyhteyttä, ei ole toista keltä pyytää spua. Vastuu on suuri. Tämä ajanut siihen, että osastolla vielä olevista sairaanhoitajista puolet tekee 80% työaikaa jaksaakseen. Tähän ei hyvä esihenkilö auta, vaikka sekin on puutteellista. Lisänä on täytettävänä joka vuorossa kuormitusmittaria ja muita seurantakaavakkeita.

Vierailija
55/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoiva-avustajat. 

Miksei voisi palkata aikuista ihmistä, joka haluaa ihmisläheisen työn ilman koulutusta? Joka osaa käyttää maalaisjärkeä. Eihän hoitajan työ joidenkin mielestä ole kuin pyllynpesua. Kuka on syyllistynyt pyllynpesuun ilman koulutusta?? 

Hygienian hoitoon tai ruokailusta huolehtimiseen ei tarvitse koulutusta. Tietysti pyörätuolista siirtymiset, haavanhoidot ja muut vastaavat on asia erikseen. Uskallanpa väittää että "kouluttamaton", empaattinen ihminen tekee hommansa paremmin kuin kylmä ja tunteeton hoitoalan ammattilainen, joka tiuskii ja valittaa työstään. 

Hoiva-avustaja voisi toimia työparina, esimerkiksi osastolla. Lääkeluvallinen hoitaja huolehtisi lääkehoidosta ja hoitotoimenpiteistä. Hoiva-avustajan kanssa hoidettaisi kahden hoidettavat ja vuodepotilaat.

~~~~~~~ 

En nyt ihan ymmärrä, miksi lähihoitajan koulutus olisi jotenkin ylivoimaista suorittaa.

Vierailija
56/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset voisivat alkaa arvostamaan hoitajamiehiä yhtä paljon kuin lääkärimiehiä pariutumismarkkinoilla.

Ei kannusta miehiä hakeutumaan alalle jos nettideiteissä lopetetaan keskustelut heti kun mies kertoo olevansa hoitaja. Pieni palkka ja vielä sen tuoma selibaatti..

Hoitajapula ratkaistu sillä että naiset alkavat arvostaa miespuoloisia hoitajia nettideiteissä! :D

Ajattteletko siis että sillä konstilla saadaan lisää miehiä alalle?  Voi pyhä yksinkertaisuus kumminkin.

Kuinkahan moni mies alkaa töihin nälkäpalkalla näihin työolosuhteisiin vain jotta saa naisen netistä?

Kyllä se on kuule nähty että miehiä ei alalle saa juuri surkean palkan ja aliarvostetun raskaan työn takia. 

Kyllä tämä on nähty näinä kolmenkymmenenä vuotena jotka itse olen alalla toiminut, tosin Ruotsissa ja täällä Norjassa tilanne on hieman parempi.  Täällä työolosuhteet on paljon paremmat kuin Suomessa ja palkka huomattavasti korkeampi. Täällä tälläkin työllä on mahdollista elää ihmismäistä elämää ja tulla toimeen.

Sen verran valmistumisen jälkeen olen Suomessa aikoinaan työskennellyt etten muista yhtäkään miespuolista kolleegaa olleen. Koulutukseen hakiessa piti olla yksi mieskin hakijana joka ei sitten koskaan ilmaantunut paikalle soveltuvuuskokeisiin. Ja silloin 30 vuotta sitten mistään tindereistä ei mitään tiedetty. Silloin oli vielä sentään työvoimaa siedettävästi, palkka nyt on aina ollut mitä on.

Nythän sitten on todellinen hoitajapula edessä kun hoitajat lähtee pilvin pimein muille aloille ja hyvä niin.  Mitenkähän sitten suu pannaan? On myös huvittavaa miten yht´äkkiä herätään itkemään hoitajien perään. Mitättömät mitään osaamattomat laiskat akat onkin yht´äkkiä kovinkin tärkeitä!

Tuo hoitajien joukkopako on myytti joka on usealtakin taholta kumottu. Työssäkäyntitilaston tiedoissakaan ei hoitajien joukkopako näy. sairaanhoitajan koulutuksen saaneista on kouluttautunut uudelle alalle 2 880 henkilöä 54 758 henkilöstä.

Ja esim sosionomeja on kouluttautunut hoitajaksi enemmän mitä alalta on ollut lähtijöitä, jne. Hoitajapula ei koske kaikkia alan sektoreita. Itselläni on virka kahdessa kunnassa ja kummassakin tilanne on hyvä ja kaikkiin tehtäviin on saatu tekijät. Katse pitäisi kääntää ongelma kohtiin, eikä huutaa pelkästä huutamisen ilosta kuten nyt tehdään.

Vierailija
57/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietipä kun tuosta määrästä n. 30 000 eläköityy seuraavien vajaan kymmenen vuoden aikana. Pitäisi saada samanverran uusia tilalle, eipä taida onnistua..

Vierailija
58/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te palkankorotusten vastustajat menette itse kouluttautumaan hoitajiksi.  Palkkahan on teille sopiva, ja olette innokkaita, motivoituneita, osaavia hoitsuja, jopa jo ilman koulutustakin kommenteistanne päätellen. Oikein ihannehoitajia. 

Se palkankorotus kun ei ratkaise yhtäkään hoitoalan ongelmaa. Palkka ei ole syy siihen että porukka ei jaksa.

Mikä siihen mielestäsi on syynä että porukka ei jaksa hoitotyössä?

Sama mikä jokaisella naisvaltaisella alalla: kiusaaminen. Jokainen uusi on uhka, jokainen erilainen on uhka ja nämä kiusataan pihalle.

Ja toiseksi se että työpaikka on hierarkinen ja pomot osoittaa alaiselle asemansa aina kun pystyy.

Kumpaakaan ongelmaa ei korjata rahalla.

Esimiestöissäkin olleena voin kertoa, että alaiselle osoitetaan silloin paikka joka käänteessä kun esimiehellä on paha luonnehäiriö.

Kuulostaa hirveältä ja aikaisemminkin mainitsin, että Tehyllä ei ole munaa koskea oikeaan ongelmaan, joka on huonosta johtamisesta johtuva saikuttelu ja toksisuus.

Ovatko itsekin yhtä toisistaan etteivät edes huomaa?

Vierailija
59/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalle neljän päivän työviikko. Maksaa varmasti rahana saman kuin palkankorotukset, mutta tukee samalla henkilöstön jaksamista, tät kautta saataisiin myös säästöjä henkilöstön sairaslomien vähenemisen ja hyvinvoinnin lisääntymisen myötä. Pienempi työaika voisi olla huikea vetovoima-/pitotekijä alalle. Luulen et monia houkuttelisi hakeutua alalle jossa viikossa on kolme vapaata päivää.

Vierailija
60/141 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoiva-avustajat. 

~~~~~~~ 

Perusteletko, miksi alapeukku.