Ok, ei nosteta hoitajien palkkaa. Miten ratkaisemme hoitajapulan?
Tähän toivoisin asiallista keskustelua! Onko jollakin hyviä, toteuttamiskelpoisia ehdotuksia? Tarvitaan sekä nopeasti vaikuttavia toimenpiteitä ( työvoimapula on tässä ja nyt!) sekä pitkän aikavälin ratkaisuja.
Kommentit (141)
Työaikajärjestelyt kuntoon: keskeytymätön viisivuorojärjestelmä käyttöön, työtekijät pystyvät laskemaan vapaapäivänsä vaikka kolmen vuoden päähän. Peruspalkka voi pysyä samana kuin nyt, mutta käyttöön teollisuuden vuoro- ja pyhälisät.
(Ei meillä voi sairaalassa olla tuollaista työaikajärjestelmää, kun päivällä pitää olla paikalla enemmän porukkaa - aika jännä juttu, niin tehtaissakin; osa porukasta siis tekee säännöllisesti vain päivävuoroa, osa tekee kahta vuoroa, osa tekee pelkkiä viikonloppuja, mutta varsinaiset työntekijät tekevät kolmea vuoroa säännöllisellä vuorojärjestelmällä)
Toimimaton byrokratia pois. Järjetön kilpailutus hankinnoissa pois. Hoitajilta siivoamiset ja muut varsinaisesta hoitotyöstä pois olevat hommat pois, olkoon niiden tekijä sitten laitoshuoltaja, apuhoitaja, lähihoitaja, laitosapulainen tai siivooja titteliltään.
Toimimattomat tietojärjestelmät pois, tilalle vaikka sitten ihan paperi ja kynä, kunhan yhdestä käynnistä ei tarvitse enää kirjata noin seitsemään eri ruutuun merkintöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te palkankorotusten vastustajat menette itse kouluttautumaan hoitajiksi. Palkkahan on teille sopiva, ja olette innokkaita, motivoituneita, osaavia hoitsuja, jopa jo ilman koulutustakin kommenteistanne päätellen. Oikein ihannehoitajia.
Se palkankorotus kun ei ratkaise yhtäkään hoitoalan ongelmaa. Palkka ei ole syy siihen että porukka ei jaksa.
Mikä siihen mielestäsi on syynä että porukka ei jaksa hoitotyössä?
Kaikki hyvä pitäisi saada ilman mitään todellista vastuuta.
T. hoitaja since -88
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutetaan lisää. Ja varmistetaan että koulutetaan motivoituneita. Koulutuspaikkoihin on tunkua, mutta mihin ne jää koulutuksen ja työelämän välissä?
Miten koulutetaan, kun hakijoita ei ole.??
Hakijoita on joku kymmenkertainen määrä valittuihin verrattuna
Vierailija kirjoitti:
Ajetaan terveydenhuoltoa alas osittain. Ei enää erikoissairaanhoitoa yli 80-vuotiaille. Se on hemmetin kallista hoitoa elinkaarensa viime metreillä olevaan ihmiseen.
Ei taida parantaa kiinnostusta hoitotyötä kohtaan yhtään. Yhteiskunnan kustannuksia se voisi toki ehkä vähentää jolloin teoriassa niitä palkkoja olisi varaa nostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te palkankorotusten vastustajat menette itse kouluttautumaan hoitajiksi. Palkkahan on teille sopiva, ja olette innokkaita, motivoituneita, osaavia hoitsuja, jopa jo ilman koulutustakin kommenteistanne päätellen. Oikein ihannehoitajia.
Se palkankorotus kun ei ratkaise yhtäkään hoitoalan ongelmaa. Palkka ei ole syy siihen että porukka ei jaksa.
Tyhjät tynnyrit kolisee eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama mikä jokaisella naisvaltaisella alalla: kiusaaminen. Jokainen uusi on uhka, jokainen erilainen on uhka ja nämä kiusataan pihalle.
Ja toiseksi se että työpaikka on hierarkinen ja pomot osoittaa alaiselle asemansa aina kun pystyy.
Kumpaakaan ongelmaa ei korjata rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hyvä pitäisi saada ilman mitään todellista vastuuta.
T. hoitaja since -88
Kenen? Hoitajien vai asiakkaiden?
Ei nosteta palkkaa, mutta tarjotaan superhalpa/ilmainen asuminen. Siis samantyyppinen homma kuin oli ainakin armeijalla aikanaan. Ja oliko opeilla myös joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajetaan terveydenhuoltoa alas osittain. Ei enää erikoissairaanhoitoa yli 80-vuotiaille. Se on hemmetin kallista hoitoa elinkaarensa viime metreillä olevaan ihmiseen.
Ei taida parantaa kiinnostusta hoitotyötä kohtaan yhtään. Yhteiskunnan kustannuksia se voisi toki ehkä vähentää jolloin teoriassa niitä palkkoja olisi varaa nostaa.
Vähentää hoitotyön tarvetta, jolloin hoitajien kiire vähenee. Sehän tässä se varsinainen ongelma oli, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Naiset voisivat alkaa arvostamaan hoitajamiehiä yhtä paljon kuin lääkärimiehiä pariutumismarkkinoilla.
Ei kannusta miehiä hakeutumaan alalle jos nettideiteissä lopetetaan keskustelut heti kun mies kertoo olevansa hoitaja. Pieni palkka ja vielä sen tuoma selibaatti..
Tämä oli hauska :D
Hoitajapula ratkaistu sillä että naiset alkavat arvostaa miespuoloisia hoitajia nettideiteissä! :D
Ajattteletko siis että sillä konstilla saadaan lisää miehiä alalle? Voi pyhä yksinkertaisuus kumminkin.
Kuinkahan moni mies alkaa töihin nälkäpalkalla näihin työolosuhteisiin vain jotta saa naisen netistä?
Kyllä se on kuule nähty että miehiä ei alalle saa juuri surkean palkan ja aliarvostetun raskaan työn takia.
Kyllä tämä on nähty näinä kolmenkymmenenä vuotena jotka itse olen alalla toiminut, tosin Ruotsissa ja täällä Norjassa tilanne on hieman parempi. Täällä työolosuhteet on paljon paremmat kuin Suomessa ja palkka huomattavasti korkeampi. Täällä tälläkin työllä on mahdollista elää ihmismäistä elämää ja tulla toimeen.
Sen verran valmistumisen jälkeen olen Suomessa aikoinaan työskennellyt etten muista yhtäkään miespuolista kolleegaa olleen. Koulutukseen hakiessa piti olla yksi mieskin hakijana joka ei sitten koskaan ilmaantunut paikalle soveltuvuuskokeisiin. Ja silloin 30 vuotta sitten mistään tindereistä ei mitään tiedetty. Silloin oli vielä sentään työvoimaa siedettävästi, palkka nyt on aina ollut mitä on.
Nythän sitten on todellinen hoitajapula edessä kun hoitajat lähtee pilvin pimein muille aloille ja hyvä niin. Mitenkähän sitten suu pannaan? On myös huvittavaa miten yht´äkkiä herätään itkemään hoitajien perään. Mitättömät mitään osaamattomat laiskat akat onkin yht´äkkiä kovinkin tärkeitä!
Vierailija kirjoitti:
Äh... juuri tätä en olisi toivonut tähän ketjuun. Olen itse sh, jatkokouluttautunut ja toiminut yli vuosikymmenen hoitotyön johto- ja asiantuntijatehtävissä. Toivoisin hoitajilta arvokasta keskustelua. Ei kannata provosoitua, vaikka ympärillä huudetaan vaikka ja mitä. Minua todella kiinnostaa mitä asialle voisi tehdä. Olen pohtinut asiaa jo vuosia ja jotain ratkaisuja on onnistuttu tekemään.
Ehdottomasti ne yksiköt, joissa ilmapiiri oli hyvä, opiskelijat olivat tervetulleita jne pärjäsivät työvoimapulassa parhaiten. Sekään ei enää viime vuosille riittänyt. Myös aiemmin suositut/ halutut yksiköt eivät enää saa hakijoita. Mutta työilmapiiri on ehdottomasti yksi tekijä. Esimiehiltä/ johdolta vaaditaan puuttumista, huonoon kohteluun on heti puututtava ja hyvään työilmapiiriin on sitouduttava!
Itsekin tosin tein lopulta sen ratkaisun, että jätin alan ja siirryin HR: n puolelle. Mutta edelleen, aihe kiinnostaa minua.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ensialkuun alasta pitäisi etsiä positiivisia asioita. Ei se ole ihme ettei porukka hae, kun koko alasta kuuluu pelkkää valitusta alalla olevilta.
Toinen: ei kiusata uusia ja harjoittelijoita niin että lopettavat ennenkuin oikeastaan ehtivät aloittaa
Kolmas: paneudutaan työkulttuuriin: johtamiseen, työilmapiiriin ym.
Ei se auta vaikka palkka olis 10 000e/kk jos työolot on mitä on. Ei kukaan jaksa millään palkalla umpumyrkyllisessä työympäristössä.
Tehy ja super varmistaneet että alalla on huono maine.
Ei hoitajapula ratkea, ellei palkkoja nosteta. Se on fakta. Ihan sama kuinka monta hoitajaa, kuinka hyvä pomo tai kuinka vähän kiusaamista. Jos työstä ei makseta siitä vastaavaa palkkaa, ei työntekijöitä saada alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähentää hoitotyön tarvetta, jolloin hoitajien kiire vähenee. Sehän tässä se varsinainen ongelma oli, eikö?
Kiire ei mielestäni ole se ongelma pikemminkin se millaista se kiire on ja mistä se johtuu.
Onko jokin neutraali taho ihan oikeasti tutkinut syitä hoitajien lähtöön alalta ja mikä saisi heidät pysymään alalla? Eikö niitä olisi syytä ymmärtää kunnolla ensin. Ja Tehyä en pidä neutraalina tahona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiire ei mielestäni ole se ongelma pikemminkin se millaista se kiire on ja mistä se johtuu.
No jos työt vähenee, niin eikö kiire helpota? Mitä sä nyt oikein väniset siinä.
Palkkaa nostetaan ja rahat siihen otetaan käsienheiluttelijoilta asiantuntija-ammateista.
Asiantuntijat voi toki uhota että sitten putoaa hanskat, mutta 100-varmuudella ei putoa: valtavat asuntolainat ja totuttu elintaso estää työttömyyden tai alan vaihtamisen, ja ulkomaille ei todellakaan lähtisi kuin aniharva koska elämä on kiinni Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset voisivat alkaa arvostamaan hoitajamiehiä yhtä paljon kuin lääkärimiehiä pariutumismarkkinoilla.
Ei kannusta miehiä hakeutumaan alalle jos nettideiteissä lopetetaan keskustelut heti kun mies kertoo olevansa hoitaja. Pieni palkka ja vielä sen tuoma selibaatti..
Tämä oli hauska :D
Hoitajapula ratkaistu sillä että naiset alkavat arvostaa miespuoloisia hoitajia nettideiteissä! :D
Ajattteletko siis että sillä konstilla saadaan lisää miehiä alalle? Voi pyhä yksinkertaisuus kumminkin.
Kuinkahan moni mies alkaa töihin nälkäpalkalla näihin työolosuhteisiin vain jotta saa naisen netistä?
Kyllä se on kuule nähty että miehiä ei alalle saa juuri surkean palkan ja aliarvostetun raskaan työn takia.
Kyllä tämä on nähty näinä kolmenkymmenenä vuotena jotka itse olen alalla toiminut, tosin Ruotsissa ja täällä Norjassa tilanne on hieman parempi. Täällä työolosuhteet on paljon paremmat kuin Suomessa ja palkka huomattavasti korkeampi. Täällä tälläkin työllä on mahdollista elää ihmismäistä elämää ja tulla toimeen.
Sen verran valmistumisen jälkeen olen Suomessa aikoinaan työskennellyt etten muista yhtäkään miespuolista kolleegaa olleen. Koulutukseen hakiessa piti olla yksi mieskin hakijana joka ei sitten koskaan ilmaantunut paikalle soveltuvuuskokeisiin. Ja silloin 30 vuotta sitten mistään tindereistä ei mitään tiedetty. Silloin oli vielä sentään työvoimaa siedettävästi, palkka nyt on aina ollut mitä on.
Nythän sitten on todellinen hoitajapula edessä kun hoitajat lähtee pilvin pimein muille aloille ja hyvä niin. Mitenkähän sitten suu pannaan? On myös huvittavaa miten yht´äkkiä herätään itkemään hoitajien perään. Mitättömät mitään osaamattomat laiskat akat onkin yht´äkkiä kovinkin tärkeitä!
Palomiesten palkka on kuntasektorilla 2972€ ja he saa tunnetusti naisia. Mutta hehän ovatkin miehiä, eikä neitejä kuten mieshoitajat.
Kyllä mä voisin hyvän palkan takia hakeutua alalle!
Olen ihan varma, että paine olisi vähäisempi kuin nykyisessä työssä, johon liittyy myyntiin linkittyvä myyntitavoite, joka pitää ylittää 4 kertaa vuodessa. Paine ja vastuu ovat valtavat, ja palkka samaa luokkaa.
Pidin sitä hyvänä...
Palkkani nousisi, mutta kuulemani perusteella sillä alalla ei osata johtaa ja kollegat kiusaavat ja koettavat savustaa tulokkaat ulos. Korjatkaa nuo seikat niin voin harkita, palkkaa ei tarvitse nostaa.