Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yh-äidit ovat niin eriarvoisessa asemassa joka suhteessa

Vierailija
08.04.2022 |

Kun opiskelet, sinulla on vähemmän aikaa paneutua, koska joudut huolehtimaan lapsista ja kodista yksin. Et pääse tapahtumiin tai edes ryhmätöihin välttämättä mukaan, koska ei ole hoitajaa.

Vapaa-aika ei ole vapaa-aikaa vaan vastuuta toisista ihmisistä, yksin.

Töissä melko samoja ongelmia kuin opinnoissa.

Ja vaikka olet jatkuvasti ylikierroksilla kaikesta, joudut selviämään pienemmällä budjetilla kuin avo- tai avioliitossa olevat.

Ja yh-äitinä sinulla on aina joku leima vaikka lastesi isä olisi kuollut tai päättänyt jättää perheen tai whatever.

No joo, olen väsynyt. 😒 Saa tsempata!

Kommentit (214)

Vierailija
181/214 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni kommentoija täällä ei ilmeisesti ole koskaan virhettä tehnyt. Joillekin siitä virheestä seuraa lapsi.

Pitäisikö näiden äitien nyt loppuelämänsä sirotella tuhkaa päälleen ja joka päivä muistaa miten kamalia ihmisiä ovat.

Vai eikö olisi hyvä jos nämä äidit niissä olosuhteissa missä elävät haluaisivat ja pystyisivät rakentamaan lapsilleen ihan hyvän elämän.

tämä.

Vierailija
182/214 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ja muutkin yksinhuoltajat! Mitkä olisivat ne kolme tärkeintä juttua, jotka pitäisi korjata.

Kiitos kysymästä! Kolme tärkeintä juttua, jotka pitäisi korjata:

1. Enemmän osa-aikaisia päivätöitä.

2. Joka kouluun aamu- ja iltapäiväkerhot ykkös- ja kakkosluokkalaisille.

3. Enemmän ymmärrystä työnhaussa siihen jos olet ollut useita vuosia poissa työelämästä lapsenhoidon vuoksi.

T:Yksinhuoltajaäiti, joka haluaisi enemmän mahdollisuuksia tehdä TÖITÄ.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/214 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan se on, ellei sitten oma suku auta.

Edellisen sodan jälkeen syntyneiden kohdalla vielä oli hyvin tavallista, että oma äiti (lapsen mummo) otti yksihuoltajan lapset hoitaakseen. Itselläkin oma äiti ja yksi täti kasvanut mummon perheen osana. Oma äiti tullut takaisin kuvioihin vasta myöhemmin, kun olosuhteet sallivat.

Vierailija
184/214 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työpaikalla lomat, vuorot ja työt tehdään yhden yh-äidin ehdoilla. Hän saa aina päättää milloin tulee töihin ja milloin pitää lomansa. Ei heru myötätuntoa yh-äideille.

Vierailija
185/214 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yh-äideillä ei ole arvoa parisuhdemarkkinoilla. Kuten tuttavani totesi, yksinhuoltajia ei rakasteta, niitä pannaan.

Yh nainen kelpaa.

Otan mieluummin 9 pärstän yh naisen kui 8 tason lapsettoman.

Kauniilla naisella o aina vientiä.

Vierailija
186/214 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko sanoa vaan tähän, että aivan järkyttäviä kommentteja täällä. Väsynyt yh-äiti pyytää tsemppiä ja kaikki tuo mitä hän kirjoittaa on todellisuutta hyvin monen ihmisen kohdalla. En osaa tsempata. Ihmettelen vaan miten ilkeitä ja sairaita ihmisiä täällä palstalla kirjoittelee.

Totta.

Suomalaiset ovat ilkeitä, koska heidän oma elämä on surullista.

Siksi he kostavat pahan olonsa muille.

Suomalainen on katkera koska,

Huono ilmasto

Korkea verotus

Matalat ansiot

Heikko ostovoima

Ahdistava työ

Huono ilmapiiri

Talousongelmat

Vierailija
187/214 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole yh, vaan vuoroviikkoäiti. Tosin joidenkin mielestä silti yh, etenkin miesten. Mutta tunnistan ongelmat. Etenkin naiselle ne lapset on ongelma työelämässä. Isiä ymmärretään enemmän. Oma ala on vahvasti vuorotyötä ja tässä kolmen vuoden sinkkuaikana olen töissä ollut yhteensä vähän yli vuoden. En vaan kelpaa töihin, vaikka joka toisen viikon voisin tehdä mitä vuoroja vaan. Minulla on siis lapset jo koulussa, mutta alle 10 v. Eli mihinkään hoitoon ei saa enää, mutta yksinkään ei voi etenkään yöksi jättää. No, toivottavasti pääsen syksyllä opiskelemaan toista alaa.

Rahallisesti tulen nyt toimeen paremmin kuin aiemmin. Ei se ex edelleenkään juuri mitään maksa, mutta saan kelalta rahat, myös elatusmaksut. Asuminen on nyt myös halvempaa, kun ostin halvemman asunnon.

Se on vaan kumma, miten tästäkin vain naisia halveksitaan, ei niitä lapsensa hylänneitä miehiä. Varmasti jokainen mies jonkun tällaisen tietää, mutta tuskin silti heitä halveksii. Itse en sellaista miestä koskaan huolisi. En kyllä yh miestäkään, paitsi jos lapsi olisi jo teini. Ihan vaan sen takia, että en halua itselleni ja lapsilleni mitään uusperhe kuviota. Jos ei lapsetonta miestä löydy, olen sitten yksin. Tosin on jo nytkin seuralainen, silloin kun on lapsivapaata. Tuskin esittelen lapsille.

Mutta tsemppiä kaikille yh äideille, minä en koe olevani lähellekään sellainen. Kuitenkin puolet ajasta vapaata, olkoonkin että hoidan silloinkin lasten asioita. Tänään sain taas lapset kotiin ja oli jo ikävä.

Olisiko tässä isoin syy yh-äitien yksinäisyyteen ja onnettomuuteen? Itse asutaan 90% ajasta yksin niiden lasten kanssa, mutta haetaan silti ensisijaisesti lapsetonta kumppania. Koska ei haluta toisen lapsia katsoa silmissä pätkääkään. Yh-äitien tulisi ymmärtää, että heillä on mahdollisuus uuteen ja hyvään parisuhteeseen, mutta tällä miehellä todennäköisesti tulee olemaan lapset myös tehtynä, hieman ylipainoa ja kaljua, ja perus duunari työpaikka. Ja tämä on ihan ok.

Vierailija
188/214 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseaiheutettu ongelma.

Monilla yh-äideillä on rikkinäinen lapsuus taustalla. Ovat päätyneet tilanteeseen, koska eivät ole saaneet kovin hyviä lähtökohtia elämään.

sama se on rikollisillakin.

Hei jotain rajaa nyt. Ei todellakaan tarvi olla mitään rikkinäistä lapsuutta tai rikollisiin verrattavissa. Taustalla voi olla vaikka lasten isän terveydelliset syyt (esim. puhjennut mielenterveysongelma, jota ei ollut lasta tehdessä), mikä ei kyllä mitenkään liity yh-äidin lapsuuteen :D

Tai lasten isä on k- päinen uratykki, joka onnistui esittämään lasta haluavaa, mutta keksikin lapsiarjen alettua, ettei kiinnostakaan muu kuin oma menestys. Ihmiset muuttuu, eikä tuostakaan sitä naista voi syyttää (”kyllä olisi pitänyt lasipallosta nähdä, että tuo mies tulee häipymään”).

Nämä naiset hoitavat lasten isienkin hommat. Ovat kunnollisia, tunnollisia ja asettavat lasten tarpeet omiensa edelle. Heidän asenteellaan kun kaikki toimisivat, niin olisi kyllä hyvin asiat.

Ihan yhtälailla voi väittää, että ydinperheeseen päätyvät rikkinäisen lapsuuden kokeneet läheisriippuvaiset henkilöt, jotka sietävät vaikka mitä, koska eivät kerta kaikkiaan selviä mistään yksin.

Vierailija
189/214 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että mua ärsyttää tää paasaus siitä, kuinka yh saa elarit ja yh-korotukset. Nuo on varsinkin minimitilanteessa jotain pari sataa. Suomessa lapsi tarvii joka keväälle ja syksylle uudet goretexit, talvelle toppakamat ja muutkin vaatteet jää kokoajan pieneksi. Lapsi myös syö ja tarvitsee huoneen (esim. pk-seudulla neliöt hirveen hintasia). Lapsen ois hyvä myös harrastaa jotain. Tollaset sataset kuluu helposti moninkertaisena lapsen kuluihin. Ei se yh itselleen niitä kerää, vaan elättää sitä lasta ja nuo saamansa summat ei siihen kyllä riitä, vaan lisäksi tarvii muitakin tuloja.

Itselläni netto(palkka)tulot n. 4000e/kk, 2 lasta, joiden laskennalliset kulut n. 2000e/kk. Toki iso osa tästä heihin kohdistettua asumiskulua pk-seudulla, päiväkotimaksut (jotka siis korkeimman maksun mukaan mun tuloilla) ja lasten sairaskuluvakuutukset.

Siinä jotkut muutaman kympin yh-korotukset missään tunnu. Silti joka kerta kun joku mies kuulee mun olevan yh, alkaa se ”niin säkin saat kaikenlaisia tukia ja elelet niillä” -jauhanta. Joo, just näin.

Vierailija
190/214 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko yh-isät sitten paremmassa asemassa?

Lapsettomat sinkutkin ovat "huonossa asemassa" jos vertaa pariskuntiin.

Tähän "huonoon asemaan" voi kuitenkin hakea ratkaisun pariutumalla ihan lapsiluvusta huolimatta.

Vierailija
191/214 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko yh-isät sitten paremmassa asemassa?

Lapsettomat sinkutkin ovat "huonossa asemassa" jos vertaa pariskuntiin.

Tähän "huonoon asemaan" voi kuitenkin hakea ratkaisun pariutumalla ihan lapsiluvusta huolimatta.

Yh-isiä on äärimmäisen vähän ja heitä kyllä pidetään sankareina. Tämähän se ihmeellisintä onkin. Jos miehen ex osoittautuu kelvottomaksi äidiksi ja mies hoitaa vastuunsa, hän on sankari. Mutta jos naisen ex osoittautuu kelvottomaksi isäksi, nainen on pohjasakkaa. Mikä logiikka?

Vierailija
192/214 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös 100 prosenttinen yksinhuoltaja. Minua ärsyttää se, että pariskunnat kylpevät rahassa, toisin kuin yksinhuoltajat. Yksi aikuinen ei millään voi tienata sellaisia summia mitä pariskunnat tienaavat.

Ihanko yllätyksenä tuli että 1 vanhempi ei voi tienata samaa, kuin 2 vanhempaa?

Valintoja Valintoja.

Vierailija
193/214 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan siitä, millaiset tukiverkostot on. Mä olen opiskellut kahden lapsen yksinhuoltajana. Päivät olin töissä ja opiskelin monimuotona, Pystyin myös  osallistumaan opiskeluporukan rientoihin, koska lapsillani on myös isä, isovanhemmat, mun siskoni sekä lasteni kummit. Rahatilannekin oli tuolloin ihan ok, koska pystyin opiskeluista huolimatta käymään töissä ja kun pääsin opiskelemalleni alalle töihin, palkka nousi merkittävästi. Toki ne muutamat opiskeluvuodet oli aika väsyttäviä, koska ei kerennyt öisin kovin montaa tuntia nukkumaan, mutta niistäkin selvisi ihan hyvin. 

Onko teillä yhteishuoltajuuus? Se on aivan eri kuin yksinhuoltajuus. Ja jos on noin hyvä tukiverkosto niin helppoahan se on. Mutta kokeile tehdä tuo kaikki ihan yksin ja olla soittamatta kellekkään kun tarvitset apua. Kuvittele jos ainoa tukiverkosto on neuvola ja kaupan kassan työntekijä.

Yksinhuoltajuus ja yhteishuoltajuus eivät käytännön tasolla poikkea toisistaan mitenkään., Molemmissa tapauksissa etävanhemmalla on vain elatusvelvollisuus. Etävänhemman ei ole pakko tavata lapsiaan, jos ei halua. Ei edes yhteishuoltajuudessa. Ja kuten jo edellisessä kommentissani kirjoitin, riippuu ihan tukiverkostoista. Tukiverkoton ydinperhekin voi olla paljon väsyneempi kuin yksinhuoltaja, jolla on hyvä tukiverkosto. Väittäisin jopa, että tukiverkostot merkitsevät paljon enemmän kuin se, onko taloudessa kaksi aikuista vai yksi. 

Vierailija
194/214 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yh-äitien etuna on se, ettei tarvitse hoitaa mieslasta samalla eikä siivota muuta kuin omia ja lasten jälkiä. Saa myös päättää itse kodin säännöt, lasten hoitopaikat, asuinpaikan ja ei ole ristiriitaisia kasvatusmenetelmiä.

Naisen kasvatusmenetelmät ovat aina niitä oikeita ja parempia menetelmiä. Siksi varmaan ongelmaisia lapsia ja aikuisia onkin niin vähän nykyään... eiku. 

Vierailija
195/214 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että mua ärsyttää tää paasaus siitä, kuinka yh saa elarit ja yh-korotukset. Nuo on varsinkin minimitilanteessa jotain pari sataa. Suomessa lapsi tarvii joka keväälle ja syksylle uudet goretexit, talvelle toppakamat ja muutkin vaatteet jää kokoajan pieneksi. Lapsi myös syö ja tarvitsee huoneen (esim. pk-seudulla neliöt hirveen hintasia). Lapsen ois hyvä myös harrastaa jotain. Tollaset sataset kuluu helposti moninkertaisena lapsen kuluihin. Ei se yh itselleen niitä kerää, vaan elättää sitä lasta ja nuo saamansa summat ei siihen kyllä riitä, vaan lisäksi tarvii muitakin tuloja.

Itselläni netto(palkka)tulot n. 4000e/kk, 2 lasta, joiden laskennalliset kulut n. 2000e/kk. Toki iso osa tästä heihin kohdistettua asumiskulua pk-seudulla, päiväkotimaksut (jotka siis korkeimman maksun mukaan mun tuloilla) ja lasten sairaskuluvakuutukset.

Siinä jotkut muutaman kympin yh-korotukset missään tunnu. Silti joka kerta kun joku mies kuulee mun olevan yh, alkaa se ”niin säkin saat kaikenlaisia tukia ja elelet niillä” -jauhanta. Joo, just näin.

Mediahan lietsoo näitä huhuja jättituista. Vasta oli maksumuurin takana oleva klikkiotsikkojuttu yh-äiti Amandasta joka saa tuki 5500 euroa kuukaudessa. No maksumuurin takaa vain näki että Amandalla on kahdeksan lasta, joista osa erityislapsia. Eli siis TAVALLISET yksinhuoltajat eivät todellakaan mitään jättitukia saa, kaikki eivät edes toimeentulotukea.

Vierailija
196/214 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ja muutkin yksinhuoltajat! Mitkä olisivat ne kolme tärkeintä juttua, jotka pitäisi korjata.

3. Enemmän ymmärrystä työnhaussa siihen jos olet ollut useita vuosia poissa työelämästä lapsenhoidon vuoksi.

Okei, laitetaanpa tulemaan. Ja olisko vielä mitään muuta millä voitaisiin silottaa teidän tietänne, että pystyisitte elämään omien valintojenne kanssa tässä käytännössä sen asukkaille maailman helpoimmassa maassa?

Vierailija
197/214 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä niin tiedä tuosta avauksesta, ovat kuitenkin seksiä saaneet, jopa useaan kertaan. Kyllä siitä jotenkin sopii maksaa hintaa.

Vierailija
198/214 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, laitetaanpa tulemaan. Ja olisko vielä mitään muuta millä voitaisiin silottaa teidän tietänne, että pystyisitte elämään omien valintojenne kanssa tässä käytännössä sen asukkaille maailman helpoimmassa maassa?

Yksinhuoltajuus ei ole aina oma valinta eikä aina naisen syytä.

Lasten isä on voinut lähteä eikä ole kiinnostunut paljoa olemaan lasten kanssa tekemisissä.

Näitä isiä ei kuitenkaan haukuta vaan vika on aina äideissä.

Vierailija
199/214 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai poistetaan yksinhuoltajilta kaikki tuet. Voisi se mies kuitenkin sitten ehkä löytyä kun ei muuten pärjäisi.

Yksinhuoltajan kasvattamat lapset ovat _keskimäärin_ (ei aina) jostain syystä huonommin pärjääviä. Onko kyseessä kunnon perhemallin puuttuminen vai jotain muuta? Yhteiskunta nyt näyttää liikaa tukevan kehitystä, koska yksinhuoltajien määrä tuntuu vain kasvavan.

Vierailija
200/214 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että sentään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän