Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Outo lapsuusmuisto: kipeänä piti aina syödä antibioottikuuri, mutta koskaan ei saanut särkylääkettä. Muilla sama?

Vierailija
08.04.2022 |

Olen syntynyt -81 ja aina kun oli joku kröhätauti niin piti syödä antibioottikuuri. Ja niitä oli usein. Mutta koskaan lapsena en saanut mitään buranaa tai panadolia vaikka olisi miten ollut kipeä. Tuli mieleen tuosta kasvukipuketjusta: minullakin oli usein iltaisin jaloissa niin kovat kasvukivut, että vain itkin enkä pystynyt nukkumaan. Miksi ei annettu buranaa? Vanhempani kyllä itse käytti särkylääkkeitä.

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä ainakin meidän kunnanlääkäri sanoi aina että antakaa tytölle puoli asperiinia.

En tiedä minkä vahvuisia silloin myytävät asperiinit olivat, mutta puoli tablettia nielin mustaviinimarjamehun kanssa, ja söin se määrätyn kuuriin angiinaan tai johonkin poskiontelotulehdukseen.

Nykyisihän noihin poskiontelotulehduksiin ei enää kuureja ole annettu pitkään aikaan, samoin kuin ei myöskään keuhkoputken tulehduksiin.

Ne kun paranevat kuitenkin lopulta aivan itsestään.  Ja mitä vähemmän antibiootteja joutuu käyttämään, sitä parempihan se on.

Pysyy elimistö paremmassa kunnossa, ja ne sitten harvoin tarvittavat kuurit sitten auttavatkin.

Mä olen kyllä syönyt antibiootteja keuhkoputkentulehdukseen ihan vielä viime vuosinakin. N59

Vierailija
22/74 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen uskottiin että kuume kestää kauemmin jos annetaan kipulääkkeitä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buranaa ei ollut olemassa silloin! Siis 70-luvulla esmes. Mä en saanut myöskään sätkylääkettä koskaan, en lapsena korvatuöehduksiin, murtuneeseen nilkkaan, en menkkoihinkaan teininä. Lapsen kipua vähäteltiin. Kohdeltiin muutenkin paskasti ja väkivaltaisesti. Kamala lapsuus, en ole vanhempiini väleissä.

Ainoa lääke oli ainakin mun tietoon apteekista asperin/disperin. Vasta kasarin puolella taisi tulla ibuprofeenit.

Se antibiootti oli usein nestemäistä vaaleanpunaista paskanmakuista penisilliiniä.

Vierailija
24/74 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreiden mielestä lapset eivät ole tunteneet kipua ennen 2010-lukua. Kun aikuinen sai särkylääkettä ennen kivuliaita tutkimuksia (esimerkiksi rintalastasta porattiin luuydinnäyte), ei lapsille moista tarvinnut antaa: lapsi unohtaa kivun nopeasti! Särkylääkkeiden katsottiin olevan vaarallisia, varoitettiin, että lapsi voi mennä tajuttomaksi jne.

Vierailija
25/74 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Buranaa ei ollut olemassa silloin! Siis 70-luvulla esmes. Mä en saanut myöskään sätkylääkettä koskaan, en lapsena korvatuöehduksiin, murtuneeseen nilkkaan, en menkkoihinkaan teininä. Lapsen kipua vähäteltiin. Kohdeltiin muutenkin paskasti ja väkivaltaisesti. Kamala lapsuus, en ole vanhempiini väleissä.

Ainoa lääke oli ainakin mun tietoon apteekista asperin/disperin. Vasta kasarin puolella taisi tulla ibuprofeenit.

Se antibiootti oli usein nestemäistä vaaleanpunaista paskanmakuista penisilliiniä.

Ap kirjoitti syntyneensä -81 eli on elänyt lapsuutensa burana-aikana.

Vierailija
26/74 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Disperiniä sai joskus kuumeessa. Ja pinkkiä antibioottimönjää. Keltaista jaffaa.  Vm. 75

näipä 

1979

Se punainen Snöre-karkki maistui ihan samalta kuin mukamas vadelman makuinen antibiootti.

Vierailija
27/74 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 70-luvulla, eikä minua viety lääkäriin eikä liipin kipulääkitty. Kaikki taudit ja rokot sairastin vain siten, että sain levätä.

Ensimmäisen antibioottilääkityksen sain 13 - vuotiaana, kun itse tajusin toimia. Kuumetta 39 ja kurkku niin tukossa, että mehu jota yritin niellä tuli nenästä ulos.

liipin=liioin :)

Vierailija
28/74 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tähän vielä lisään, että koululaisesta alkaen ei ollut kyllä ketään kotona hoitamassa, jos olin kipeänä... No, ukki ehkä joskus. Lankapuhelin vieressä ja mutsi soitteli silloin tällöin töistä päivän aikana olinko taju kankaalla or not. Jaa... olisko silloin 80-luvun alussa ollut mahdollista olla töist pois kotona sairaan alakouluikäisen lapsen kanssa?!

Vierailija kirjoitti:

Disperiniä sai joskus kuumeessa. Ja pinkkiä antibioottimönjää. Keltaista jaffaa.  Vm. 75

Vierailija
29/74 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita kipulääkkeitä ei ole ollut joskus niin laajaa valikoimaa lähinnä lapsille suppoja ja aikuisille asperiinia... Lisäksi ne ovat olleet kalliita... Ei ole annettu joka vaivaan.

Vierailija
30/74 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 1988 syntynyt täällä.

Paljon tuli syötyä antibioottikuureja. Olen ymmärtänyt, että ennen vanhaan, potilaat ja vanhemmat olettivat aina saavansa lääkäriltä antibioottikuurin. Jos ei saanut, ei saanut hyvää hoitoa?

Se antibiottikuuri nähtiin parantavana, vaikka se tauti olisikin ollut viruksen aiheuttama?

Vierailija
31/74 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kirjoitti syntyneensä -81 eli on elänyt lapsuutensa burana-aikana.

Buranaa alettiin markkinoida enemmän 90-luvulla. Sitä ennen oli Aspiriini ja Disperin, joka oli mullistava uutuus: ei maistunut niin pahalta ja oli puskuroitu! Se ei siis huumannut ketään, jos otti muita lääkkeitä yhtä aikaa (yleinen pelko).

Oli toki Panadolia mutta se oli kalliimpaa ja harvinaisempaa.

Muutenkin vahvoja, turvallisia särkylääkkeitä on ollut reseptivapaasti saatavilla lyhyen ajan. Ei ole montakaan vuotta siitä kun 800mg lääkkeet haettiin Virosta.

Vierailija
32/74 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäreiden mielestä lapset eivät ole tunteneet kipua ennen 2010-lukua. Kun aikuinen sai särkylääkettä ennen kivuliaita tutkimuksia (esimerkiksi rintalastasta porattiin luuydinnäyte), ei lapsille moista tarvinnut antaa: lapsi unohtaa kivun nopeasti! Särkylääkkeiden katsottiin olevan vaarallisia, varoitettiin, että lapsi voi mennä tajuttomaksi jne.

Kivunlievitys on ollut Suomessa kivikauden tasoa. Synnytyksiä alettiin lievittää 80-luvun alussa ison kansalaiskeskustelun jälkeen, syöpäsairaat saivat kärsiä vielä kauan. Oli vaarana että kuoleva ihminen tulee lääkkeistä riippuvaiseksi..!

Vierailija
33/74 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särkylääkkeiden antaminen loppui käytännössä vatsahaavaan. Oikein mitään muuta syytä kuin särkylääkkeet ei ollut näköpiirissä, joten niiden käyttö lopetettiin minun osalta, ettei sama toistuisi.

Ja ehkä ihan hyvä niin koska nyt aikuisenakin maha ärtyy varsinkin Buranasta siinä määrin, että ennen käyttöä mietin aika tarkkaan, kumpi on pahempi vaiva.

Vierailija
34/74 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivunlievitys on ollut Suomessa kivikauden tasoa. Synnytyksiä alettiin lievittää 80-luvun alussa ison kansalaiskeskustelun jälkeen, syöpäsairaat saivat kärsiä vielä kauan. Oli vaarana että kuoleva ihminen tulee lääkkeistä riippuvaiseksi..!

Joo, ei voi antaa morfiinia kuolevalle, koska riippuvuus!!

Vierailija
35/74 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Hirveä kuume ja äiti vain vieressä myhäili, kuinka kuume tappaa pöpöt. Sitä se oli 90-luvulla :D

Tätä kuulee nykyäänkin vielä . Ja olon helpottamisen sijaan ajatellaan että kuume on hyödyksi.

Vierailija
36/74 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin oli kova luotto antibiootteihin ja niitä määrättiin helposti. Tieto lisääntyy ja huomattiin, että eihän se hyvä asia pitemmän päälle olekaan. Tieto lisääntyy ja toimet sen mukaan.

Vierailija
37/74 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnyin 76 ja äiti sai epiduraalin. Tuo valitettavasti on edelleen voimissaan tuo pelko että kuoleva tulee riippuvaiseksi kipulääkkeistä. Suomessa todellakin kivunhoito on riittämätöntä.

Vierailija
38/74 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1976 enkä ikinä syönyt särkylääkkeitä lapsena/nuorena. Yskää hoidettiin höyryhengityksellä. Yskin monesti kuukausia putkeen flunssan jälkeen. Korvatulehduksissa puhkaistiin, en ole varma, saiko niihin antibioottia siihen aikaan. Aikuisena mulle piti ihan "opettaa", että joskus on pakko lääkitä itseään vaikkei lääkäri, hoitaja tai neuvolantäti sitä erikseen tajua suositella. On tästä ollut se ilo, että jo murto-osan lääkemäärät tepsivät minuun hyvin.

Vierailija
39/74 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...ja kun riippuvuutta aiheuttamattomia lääkkeitä on tarjottu, niin kansakunnan ylimmät lääkärit ovat vastustaneet niitä sillä perusteella, että "ei voi, koska potilas voi tuntea olonsa euforiseksi".

Vierailija
40/74 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Hirveä kuume ja äiti vain vieressä myhäili, kuinka kuume tappaa pöpöt. Sitä se oli 90-luvulla :D

Tätä kuulee nykyäänkin vielä . Ja olon helpottamisen sijaan ajatellaan että kuume on hyödyksi.

Lapsena luuli itseään helposti toipilaana terveeksi, kun kuume oli ohi eikä heikottanut. Lähti sängystä yöpuvussa touhuamaan ja lämpö nousi pian uudelleen. Lääkkeillä se laskee liiankin helposti. Myös jälkitauteja pelättiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi