Vegaani ja lemmikit
Uskon täällä olevan runsaasti vegaaneja joten tulin kysymään asiaa joka on askarruttanut mieltäni. Kuinka vegaani ruokii esimerkiksi koiransa? Tunnen erään vegaanin, joka omistaa ison koiran. Olen nähnyt hänen ruokkivan koiraansa koiranruoilla jotka sisältävät lihaa, jopa runsaasti. Eikö tämä ole kaksinaismoralismia? Facebookin vegaanit- ryhmässä suurella osalla on koira profiilikuvassaankin... Mielipiteitä kiitos.
Kommentit (47)
Eläimet kuitenkin kasvatetaan ihmisiä varten (kesyt lemmikit eivät selviä luonnossa), joten vegaanin oma valinta haluaako tällä sitten samalla tukea lihantuotantoa
Öö oikeestaan koirakin on sekasyöjä
Nämäkin asiat on valintoja, eikä mun mielestä saisi tuomita tiettyä aatetta noudattavaa ihmistä (oli se sitten mikä tahansa), joka ei edes pyri täydellisyyteen.
Vegaaniudessa tärkeintä kuitenkin on se, että ihminen ajattelee valintojensa seurauksia ja vaikutusta ympäristöön, eläimiin, ihmisiin jne. On kohtuutonta vaatia täydellisyyttä, sillä kaikki ei ole niin mustavalkoista.
Itse olen vegaani. Syön vegaanista ruokavaliota noudattaen ja käytän pääosin vegaanista kosmetiikkaa. Haluan ajatella mahdollisimman ekologisesti ja tästä syystä käytän edelleen nahkaa ja villaa vaatteissani, koska tekokuiduista lähtee pesun mukana mikromuovia vesistöihin ja esim. puuvilla vaatii hyvin paljon vettä. Tämä siis esimerkkinä siitä, että en halua olla täydellinen vegaani. Luotan siihen, että vähempikin riittää. Tahto toimia paremman maailman puolesta.
Lemmikkikysymys on jokaisen itse päätettävissä. Joku ei halua lemmikkiä itselleen, sillä omaksi hyödyksi hankittu eläin ei periaatteessa kuulu vegaaniuteen. Toinen haluaa lemmikin, vaikka noudattaakin aatesuuntaa, jossa eläinten hyväksikäyttöä ei hyväksytä. Nämä ovat valintoja, joihin muiden ei tarvitsisi puuttua lainkaan.
Oma mielipiteeni on se, että jos lemmikin hankkii, täytyy sen antaa elää mahdollisimman lajityypillistä elämää. Kissan täytyy saada lihaa, sillä on itsekästä rajoittaa toisen olennon hyvinvointia omien mieltymysten takia. Ihminen pärjää kasvisruualla hyvin, kissa ei.
Se on vähän niin kuin miksi lihansyöjät eivät ruoki lintuja lihalla?
Tottakai kissalle ja koiralle lihaa annetaan. Tottakai on tullut ulos juttua, että koiratkin voisivat elää ilman lihaa, mutta itse olen sitä mieltä, että kummatkin kissat ja koirat tarvitsevat lihaa. Ihmiset taas voivat elää ilman lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ristiriitaa?? Miksi ihminen ei voi syödä, mutta sama ihminen voi syöttää lemmikilleen?
Öö koska ihmisen ei ole pakko syödä lihaa, mut syötäppä vaikka kissalle pelkkää salaattia ja ihmettele miksi se kuoli.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:34"]Uskon täällä olevan runsaasti vegaaneja joten tulin kysymään asiaa joka on askarruttanut mieltäni. Kuinka vegaani ruokii esimerkiksi koiransa? Tunnen erään vegaanin, joka omistaa ison koiran. Olen nähnyt hänen ruokkivan koiraansa koiranruoilla jotka sisältävät lihaa, jopa runsaasti. Eikö tämä ole kaksinaismoralismia? Facebookin vegaanit- ryhmässä suurella osalla on koira profiilikuvassaankin... Mielipiteitä kiitos.
Koira on lihansyöjä, ihminen sekäsyöjä.
Koira pystyy hyödyntämään hiilihydraatteja ihan siinä, missä ihminenkin. Molemmille optimaalisinta ravintoa on kuitenkin liha.
Meillä eläimet syö niinkuin kuuluukin, myös muu perhe syö lihaa. Jos mä olen vegaani ei se tarkoita että muiden tarvitsee olla! En mä mikään hihhuli ole kuitenkaan :D