Vegaani ja lemmikit
Uskon täällä olevan runsaasti vegaaneja joten tulin kysymään asiaa joka on askarruttanut mieltäni. Kuinka vegaani ruokii esimerkiksi koiransa? Tunnen erään vegaanin, joka omistaa ison koiran. Olen nähnyt hänen ruokkivan koiraansa koiranruoilla jotka sisältävät lihaa, jopa runsaasti. Eikö tämä ole kaksinaismoralismia? Facebookin vegaanit- ryhmässä suurella osalla on koira profiilikuvassaankin... Mielipiteitä kiitos.
Kommentit (47)
Ei ole ristiriitaa?? Miksi ihminen ei voi syödä, mutta sama ihminen voi syöttää lemmikilleen?
Miksi se olisi kaksinaismoraalista? Ei kaikkien ihmisten vegaanisuuden taustalta löydy mitään aatetta.
Itse olen vegaani ja kyllä meidän kissat lihaa syö. Kissa kun on lihansyöjä. Ihminen on sekasyöjä ja pärjää ilman eläinkunnantuotteita. Voin päättää toki omasta syömisestäni, mutta en eläinten tai muiden ihmistenkään, vaikka haluaisin.
Minulla on kani. Syö vain kasvisperäisiä tuotteita.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:57"]
Miksi se olisi kaksinaismoraalista? Ei kaikkien ihmisten vegaanisuuden taustalta löydy mitään aatetta.
[/quote]
Niissä tapauksissa ymmärrän kyllä. Taasen jos on vegaani eettisyyden perusteella...
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:59"]
[/quote]
Kuinka olet niin julma? Eläin olisi luonnossa paljon onnellisempi.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 14:03"]
[/quote]
[/quote]
Eivät kaikki pidä niitä häkissä... Toisekseen se syötäisiin luonnossa tai kuolisi kaniruttoon n. kahden vuoden sisään.. tai sitten esim. hoitamattomaan virtsatietulehdukseen, joka tuhoaisi hitaasti munuaiset.
No minä olen sekasyöjä ja tykkään lihasta. Meillä on hevosia joille en syötä lihaa koska ne ovat kasvissyöjiä. Lemmikille pitää tarjota sellaista ruokaa joka on sen lajille tyypillistä.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 14:02"]
[/quote]
Niissä tapauksissa ymmärrän kyllä. Taasen jos on vegaani eettisyyden perusteella...
[/quote]
Ei kai se eettisyys silti muihin päde, kun ihmiseen itseensä. Koirani ei ole vielä tähän päivään mennessä osannut sanoa haluaako sekin olla vegaani, joten toistaiseksi syötän sille sitä mikä parhaiten maistuu eli lihaa. En voi tehdä päätöstä sen puolesta, vaikka itse en samalla ruokavaliolla olekkaan.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 14:04"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 14:03"]
[/quote]
[/quote]
Eivät kaikki pidä niitä häkissä... Toisekseen se syötäisiin luonnossa tai kuolisi kaniruttoon n. kahden vuoden sisään.. tai sitten esim. hoitamattomaan virtsatietulehdukseen, joka tuhoaisi hitaasti munuaiset.
[/quote]
Täytyy nyt vielä sanoa että meillä on aitaamaton takapiha, jossa se käy viipottamassa ja tulee aina itse ulkoa takaisin sisään. Jos takaovi laitetaan kiinni, niin alkaa hakkaamaan paniikissa ovea kunnes joku avaa. Jos se kärsisi niin hirveästi, niin olisi varmaan jo karannut pysyvästi luonnon helmaan. Tosissaan pakenevaa kania en saisi ainakaan itse kiinni.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 14:05"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 14:02"]
[/quote]
[/quote]
Ei kai se eettisyys silti muihin päde, kun ihmiseen itseensä. Koirani ei ole vielä tähän päivään mennessä osannut sanoa haluaako sekin olla vegaani, joten toistaiseksi syötän sille sitä mikä parhaiten maistuu eli lihaa. En voi tehdä päätöstä sen puolesta, vaikka itse en samalla ruokavaliolla olekkaan.
[/quote]
Miksi vegaanit usein tuputtavat aatettaan muihin. Miksi ei voi vain puputtaa salaattiaan kotonaan ja hymistellä omalle hyvyydelleen?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:58"]
Itse olen vegaani ja kyllä meidän kissat lihaa syö. Kissa kun on lihansyöjä. Ihminen on sekasyöjä ja pärjää ilman eläinkunnantuotteita. Voin päättää toki omasta syömisestäni, mutta en eläinten tai muiden ihmistenkään, vaikka haluaisin.
[/quote]
Eli voit mennä ja kahlita itsesi puuhun, jotta puuta ei kaadeta rakennuksen tieltä. Sitten menet omalle takapihallesi ja kaadat kuusen polttopuuksi, ilman omantunnontuskia?
Näin esimerkkinä.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:34"]Uskon täällä olevan runsaasti vegaaneja joten tulin kysymään asiaa joka on askarruttanut mieltäni. Kuinka vegaani ruokii esimerkiksi koiransa? Tunnen erään vegaanin, joka omistaa ison koiran. Olen nähnyt hänen ruokkivan koiraansa koiranruoilla jotka sisältävät lihaa, jopa runsaasti. Eikö tämä ole kaksinaismoralismia? Facebookin vegaanit- ryhmässä suurella osalla on koira profiilikuvassaankin... Mielipiteitä kiitos.
[/quote]
Koira on lihansyöjä, ihminen sekäsyöjä.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:34"]Uskon täällä olevan runsaasti vegaaneja joten tulin kysymään asiaa joka on askarruttanut mieltäni. Kuinka vegaani ruokii esimerkiksi koiransa? Tunnen erään vegaanin, joka omistaa ison koiran. Olen nähnyt hänen ruokkivan koiraansa koiranruoilla jotka sisältävät lihaa, jopa runsaasti. Eikö tämä ole kaksinaismoralismia? Facebookin vegaanit- ryhmässä suurella osalla on koira profiilikuvassaankin... Mielipiteitä kiitos. [/quote] Koira on lihansyöjä, ihminen sekäsyöjä.
[/quote]
Sekasyöjä voi siis syödä lihaa?
En ole vegaani, mutta kasvissyöjä, joka pyrkii vegaaniuteen.
Ymmärrän ristiriidan lihaa syövän lemmikinruokinnan ja veganismin välillä. Itselläni on kuitenkin kissa, joka on 100% lihansyöjä ja sitä ruokaa hän myös todellakin saa. Yritän ostaa mahdollisimman eettisesti tehtyä kissanruokaa, mutta aika hankalaahan se on. Kissani on eläinsuojeluyhdistykseltä peräisin oleva koditon kissa, joten tässä on se omien periaatteideni ydin: maailmassa on hemmetisti kodittomia lemmikkieläimiä ja meillä on velvollisuus huolehtia niistä. Siispä rescue-eläimen hankkiminen on eläinsuojeluteko ja se tarvitsee tottakai lajityypillistä ravintoa.
En pystyisi perustella itselleni sitä, että jonottaisin vaikka tietynrotuista koiranpentua. Ihan siitä syystä, että en näe hirveästi tarvetta lisätä eläinten määrää, kun kodittomiakin on niin paljon. Mutta onhan tämä hankala ja tunteita herättävä aihe.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 14:25"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:34"]Uskon täällä olevan runsaasti vegaaneja joten tulin kysymään asiaa joka on askarruttanut mieltäni. Kuinka vegaani ruokii esimerkiksi koiransa? Tunnen erään vegaanin, joka omistaa ison koiran. Olen nähnyt hänen ruokkivan koiraansa koiranruoilla jotka sisältävät lihaa, jopa runsaasti. Eikö tämä ole kaksinaismoralismia? Facebookin vegaanit- ryhmässä suurella osalla on koira profiilikuvassaankin... Mielipiteitä kiitos.
[/quote]
Koira on lihansyöjä, ihminen sekäsyöjä.
[/quote] Koirakin on sekasyöjä. Ollut tosin vain hyvin vähän aikaa, sen hampaat, suolisto, entsyymit, eritteiden happamuus yms. ovat vielä suurimmaksi osaksi lihansyöjäsukulaisten kaltaisia.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 18:03"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 17:04"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:57"]Olen vegaani ja en ala muuttaa toisten ruokavaliota sen takia, että mullakin on sama ruokavalio :D mun koirien, lapsen eikä miehen tarvi alkaa syömään vegaanisesti ellei ne niin itse halua :) [/quote] Tuli kirjotusvirheitä. Tarkoitin: siis en ala muuttaa toisten ruokavaliota sen takia, että muillakin olisi sama ruokavalio kun mulla :D Ja itse en syö lihaa tai mitään eläinperäistä, koska yleensä se haju ja maku ällöttää mua. Ja tiedän, että ne on jostain eläimestä tullu, niin se ällöttää mua. Mutta vaikka koen näin, niin ei se tarkota että muitten pitäs ja mulle on ihan sama mitä muut syö :)
[/quote]
Niin, mutta eihän sulla tossa olekaan ideologista ristiriitaa. Entä sellainen vegaani, joka haluaa vähentää lihankulutusta, mutta hankkii lemmkin, joka syö lihaa?
[/quote]
Juuri näin. Pähkinänkuorissa
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 14:18"]Minulla toisinpäin. Omistan kanin ja olisin onnellinen jos kanit söisi lihaa. T. 11-vuotias tyttö, joka ei edes voisi kuvitellakaan olevansa vegaanihörhö
.
[/quote] Hanki isompi lihaa syövä lemmikki ja syötä kani sille, tai jos haluat voit tappaa ja syödä sen itsekin, osa ihmisistä kasvattaa lihakaniineja.
[/quote] Koira on lihansyöjä, ihminen sekäsyöjä. [/quote] Koirakin on sekasyöjä. Ollut tosin vain hyvin vähän aikaa, sen hampaat, suolisto, entsyymit, eritteiden happamuus yms. ovat vielä suurimmaksi osaksi lihansyöjäsukulaisten kaltaisia.
[/quote]
Luin vähän aikaa sitten tekstin jossa joku kertoi syöttäneensä koiralleen vegaaniruokaa. Koiralle oli tullut korvatulehduksia viljasta ja muitakin ongelmia.
Mitä pahaa siinä on jos ihminen syö lihaa?
No eihän se nyt missään ristiriidassa ole?? Tottakai koira tai kissa syö lihaa.