Vegaani ja lemmikit
Uskon täällä olevan runsaasti vegaaneja joten tulin kysymään asiaa joka on askarruttanut mieltäni. Kuinka vegaani ruokii esimerkiksi koiransa? Tunnen erään vegaanin, joka omistaa ison koiran. Olen nähnyt hänen ruokkivan koiraansa koiranruoilla jotka sisältävät lihaa, jopa runsaasti. Eikö tämä ole kaksinaismoralismia? Facebookin vegaanit- ryhmässä suurella osalla on koira profiilikuvassaankin... Mielipiteitä kiitos.
Kommentit (47)
Ai mitä pahaa siinä on, että ihminen syö lihaa? Se on suurin syy ilmastonmuutokseen, nälänhätään, iso ongelma kansanterveydellisesti (liiallinen punaisen lihan kulutus), ja yksinkertaisesti ekologisesti ja eettisesti aivan helvetin ongelmallista.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:13"]
Ai mitä pahaa siinä on, että ihminen syö lihaa? Se on suurin syy ilmastonmuutokseen, nälänhätään, iso ongelma kansanterveydellisesti (liiallinen punaisen lihan kulutus), ja yksinkertaisesti ekologisesti ja eettisesti aivan helvetin ongelmallista.
[/quote]
Ja siinä ei siis ole mitään pahaa, että sun susikoira syo 0,5kg lihaa päivässä. Älyhoi äläjätä
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:16"]
[/quote]
Ja siinä ei siis ole mitään pahaa, että sun susikoira syo 0,5kg lihaa päivässä. Älyhoi äläjätä
[/quote]
Ei mulla ole susikoiraa, enkä ottaisikaan. Urpo.
T: 19
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:23"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sun pitäs varmaa syödä kunnon pihvi. Tuntuu pinna olevan hiukan kireällä. Toivon, että sinäkin vielä joskus tajuat, miten naiivi olit silloin nuorena plikkana.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:34"]
Uskon täällä olevan runsaasti vegaaneja joten tulin kysymään asiaa joka on askarruttanut mieltäni. Kuinka vegaani ruokii esimerkiksi koiransa? Tunnen erään vegaanin, joka omistaa ison koiran. Olen nähnyt hänen ruokkivan koiraansa koiranruoilla jotka sisältävät lihaa, jopa runsaasti. Eikö tämä ole kaksinaismoralismia? Facebookin vegaanit- ryhmässä suurella osalla on koira profiilikuvassaankin... Mielipiteitä kiitos.
[/quote]
Olen tästä täysin samaa mieltä. On mielestäni outoa, jos aatteellinen vegaani ei näe ongelmaa siinä, että hänen lemmikkinsä syövät lihaa. Toki se eläin ei voi tehdä valintaa, mutta tällöin vegaani on tehnyt valinnan siitä, että hankkii eläimen, joka lisää lihatuotantoa.
Kai se monelle on niin vaikea paikka, kun kyseessä perheenjäsen, mutta olisi tervettä edes tunnustaa itselleen tämä aate ristiriita ja miettiä, että voisiko lemminkin poismenon myötä sitten luopua tästä lihankulutuksen muodosta. Tämä siis edelleen aatevegaanin kohdalla. Minun mielestäni tuntuu kohtuuttomalta, että vegaaniystäväni arvostelee metsästetyn lihan syömistäni, kun samalla syöttää kissoilleen tehotuotettua sikaa ja kanaa, joihin en itse koskisi pitkällä tikullakaan. Kevyt aateristiriita.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:35"]No eihän se nyt missään ristiriidassa ole?? Tottakai koira tai kissa syö lihaa.
[/quote]
Tiedän useita vegaanikissoja joten ihan paska puhetta vegaani ystävättärelläni on lähes joka vuosi uusi vegaanikissa.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:37"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:35"]No eihän se nyt missään ristiriidassa ole?? Tottakai koira tai kissa syö lihaa. [/quote] Tiedän useita vegaanikissoja joten ihan paska puhetta vegaani ystävättärelläni on lähes joka vuosi uusi vegaanikissa.
[/quote]
Kertoo varmaan kaiken jos joka vuosi uusi kissa. Eihän bensakonekkaan kestä diesel-polttoaineella ajoa.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:42"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:37"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:35"]No eihän se nyt missään ristiriidassa ole?? Tottakai koira tai kissa syö lihaa. [/quote] Tiedän useita vegaanikissoja joten ihan paska puhetta vegaani ystävättärelläni on lähes joka vuosi uusi vegaanikissa.
[/quote]
Kertoo varmaan kaiken jos joka vuosi uusi kissa. Eihän bensakonekkaan kestä diesel-polttoaineella ajoa.
[/quote]
Ei taida sarkasmi olla sulle tuttu laji ;)
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:28"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:23"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sun pitäs varmaa syödä kunnon pihvi. Tuntuu pinna olevan hiukan kireällä. Toivon, että sinäkin vielä joskus tajuat, miten naiivi olit silloin nuorena plikkana.
[/quote]
Ad hominem. Etkö parempaan pysty?
Sanoisin, että naiivia on ennemminkin sulkea silmänsä omien länsimaalaisten elintapojen vaikutuksesta globaaleihin ongelmiin.
Minä olen pääosin elävää ravintoa syövä vegaani ja ruokin koirani soijaproteiinivalmisteella, sekä linsseistä tehdyllä soseella. En koe suurta ristiriitaa. Minun taloudessani ei käytetä mitään eläinperäisiä tuotteita.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:34"]Uskon täällä olevan runsaasti vegaaneja joten tulin kysymään asiaa joka on askarruttanut mieltäni. Kuinka vegaani ruokii esimerkiksi koiransa? Tunnen erään vegaanin, joka omistaa ison koiran. Olen nähnyt hänen ruokkivan koiraansa koiranruoilla jotka sisältävät lihaa, jopa runsaasti. Eikö tämä ole kaksinaismoralismia? Facebookin vegaanit- ryhmässä suurella osalla on koira profiilikuvassaankin... Mielipiteitä kiitos.
[/quote]
Mitä kaksinaismoralismia on ruokkia sinusta riippuvainen eläin lajityypillisesti? Minusta on suorastaan (moraalisesti) rikollista ruokkia niitä vastoin näiden luonnollista tarvetta, oli kyseessä mikä eläin tahansa, mutta varsinkin kissojen kohdalla.
T. Koiranomistaja, sekaravinnon syöjä
Olen vegaani ja en ala muuttaa toisten ruokavaliota sen takia, että mullakin on sama ruokavalio :D mun koirien, lapsen eikä miehen tarvi alkaa syömään vegaanisesti ellei ne niin itse halua :)
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:57"]Olen vegaani ja en ala muuttaa toisten ruokavaliota sen takia, että mullakin on sama ruokavalio :D mun koirien, lapsen eikä miehen tarvi alkaa syömään vegaanisesti ellei ne niin itse halua :)
[/quote]
Tuli kirjotusvirheitä. Tarkoitin: siis en ala muuttaa toisten ruokavaliota sen takia, että muillakin olisi sama ruokavalio kun mulla :D
Ja itse en syö lihaa tai mitään eläinperäistä, koska yleensä se haju ja maku ällöttää mua. Ja tiedän, että ne on jostain eläimestä tullu, niin se ällöttää mua. Mutta vaikka koen näin, niin ei se tarkota että muitten pitäs ja mulle on ihan sama mitä muut syö :)
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 17:04"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:57"]Olen vegaani ja en ala muuttaa toisten ruokavaliota sen takia, että mullakin on sama ruokavalio :D mun koirien, lapsen eikä miehen tarvi alkaa syömään vegaanisesti ellei ne niin itse halua :) [/quote] Tuli kirjotusvirheitä. Tarkoitin: siis en ala muuttaa toisten ruokavaliota sen takia, että muillakin olisi sama ruokavalio kun mulla :D Ja itse en syö lihaa tai mitään eläinperäistä, koska yleensä se haju ja maku ällöttää mua. Ja tiedän, että ne on jostain eläimestä tullu, niin se ällöttää mua. Mutta vaikka koen näin, niin ei se tarkota että muitten pitäs ja mulle on ihan sama mitä muut syö :)
[/quote]
Niin, mutta eihän sulla tossa olekaan ideologista ristiriitaa. Entä sellainen vegaani, joka haluaa vähentää lihankulutusta, mutta hankkii lemmkin, joka syö lihaa?
Kyllähän lihan syöttäminen eläimelle on erittäin ongelmallista, jos veganismin taustalla on tehotuotannon kritiikki.
Niinhän se on ristiriitaista. Haluaisin koiran, mutta ruokkiminen olisi ongelma. Toki koira voi syödä ruoanjämät, myös kasvisruokaa. Mutta ne tarvitsee myös lihaa. Kissalle voisi syöttää "eettistä" kalaa. Minipossu olisi mukava kasvissyöjälemmikki, yhtä älykäs kuin koira (ellei fiksumpi) mutta tarttis asua maalla, jossa se voi tonkia.
Lasken sekunteja, kun vegaaninvihaaja laskeutuu ketjuun jakamaan ivalliseen tyyliin ikuisia viisauksiaan.
No just joo, että kasvissyönti olisi moraalinen kysymys. Taas siis vihervassarit toitottaa, että kasvissyönti olis joku moraalinen valinta. Ei jumalauta mitä vajakkeja täällä maapallolla on. Ihmiset syö kasviksii koska ne on hyviä PISTE.
Vierailija kirjoitti:
No just joo, että kasvissyönti olisi moraalinen kysymys. Taas siis vihervassarit toitottaa, että kasvissyönti olis joku moraalinen valinta. Ei jumalauta mitä vajakkeja täällä maapallolla on. Ihmiset syö kasviksii koska ne on hyviä PISTE.
Kokeile uudestaan paremmalla onnella.
Pääsääntöisesti koira voi elää myös kasvisvaliolla. Kissa ei, tarvitsee hämäränäköönsä ylläpitoon lihatuotteita.