Sinulle Opettaja-lehden työtön kieltenope!!
Hei.
Et varmaan lue näitä palstoja, mutta mä kerron sulle salaisuuden, jos täällä kuitenki sattuisit olemaan.
Sinä kyselet tän viikon Opettaja-lehden Keskustelua-palstalla, miksi opettajille töitä ei ole.
Vastaus:
Töitä on. Mutta niitä tekevät epäpätevät. Omassa kaupungissani on kieltenopettajissakin tällä hetkellä epäpäteviä ihmisiä. Kas kun virkoja ei panna hakuun. Sit niihin otetaan reksin kaiffareita.
En tajua, miten tällainen sietämätön tilanne on mahdollista. Itse olen myös työtön. Tosin olen luokanope. Sanomattakin on selvää, että omassa kotikunnassani luokanopettajina on useita kouluttamattomia tyttöjä. Heille työt annetaan tiskin alta, ilman hakuja.
Ammattijärjestömme ei tee mitään asialle.
Vituttaa.
Vastaa tähän viestiin
Kommentit (27)
Suomen lainsäädäntö edelleen määrää, että opettajan töihin on otettava päteviä ihmisiä. Jos koulussa on epäpäteviä ja päteviä on kortistossa, kunta on rikkonut lakia.
Tätä ei voi tehdä tyhjäksi vetoamalla monstereihin tai omituisiin hiihtäjiin.
Kunnat eivät voi ohittaa lainsäädäntöä. Rehtorikaan ei saa epäpätevää palkata pätevän ohi, vaikka koko työyhteisö haluaisi sen epäpätevän ottaa.
Kehottaisin laittomuuksia suosivia ihmisiä miettimään, mitkä skenaariot aukeavat, jos jokainen rehtori/kunta/työyhteisö saa itse ruveta tykönään määrittelemään pätevän opettajan mittareita.
Skenaario 1: Pienen koulun pedofiilireksi ottaa töihin piilopedofiilejä, joilla ei tosin ole sitä opettajankoulutusta, mutta he ovat niin kivoja. Kun ne pätevät taas eivät ole kivoja.
Skenaario 2: Koulussa on sisäpiiri, jonka mielestä nuori, nätti, pätevä opettaja on vittumainen (ts. uhka vakiopettajien naiseudelle). Tätä nuorta pätevää ei haluta. Otetaan se apulaisrehtorin tytär töihin. hän ei ole uhka sisäpiirille.
Skenaario 3: Rehtorin tytär ei saanutkaan sitä opiskelupaikkaa. Rehtori haluaa tyttärelleen vain parasta. Niinpä hän palkkaa tämän tosi mukavan ja hauskan tyttärensä hoitamaan englanninopettajan tehtäviä. Mukava ja hauska reksintytär kirjoitti Eximian, eikä ikinä ole monsteri. Tosin tämä reksintytär ei oikein osaa opettaa, mutta opettajainhuoneessa hän on tosi tosi IHANA.
Tässä muutama negatiivissävytteinen skenaario.
" sinulle opettaja-lehden" Tietääkseni opettajan virka on laitettava hakuun kahden vuoden välein, jos opettajana on epäpätevä. Jos työtä hakee muutaman kuukauden kuluttua valmistuva ja jo valmistunut, on valittava pätevä opettaja, vaikka myöhemmin tulisi toinenkin valituksi.
Meidän koulussa on ainakin ussanopena ollut epäpätevä vuodesta 2003. Nyt lähti kolmas vuosi hänellä käyntiin ilman mitään hakuproseduureja.
Meillä pääluottamusmies käy työnantajan kanssa syksyllä jokaisen määräaikaisen palvelussuhteen perusteet läpi, ihan varmuuden vuoksi. Tällöin yleensä kiinnitetään huomio epäpäteviin ja virka laitetaan auki.
Pätevää ei myöskään palkata määräajaksi ilman perustetta. Jos näin tapahtuu pari lukuvuotta peräkkäin, on vähintään puolen vuoden palkka korvauksena oikeudesta varma.
Määräaikaisuuden peruste virkamääräyksessä?
Hekoheko. Rupesin itse kyselemään sitä, niin luottamusmies sanoi, et turpa kii, jos haluut hommaa tehdä.
Epäpätevät kouluissa?
Meillä 25 opettajasta 7 on epäpäteviä. Päteviä olisi tarjolla. Mut minkäs teet?
Ja sitte tarinaa tosielämästä:
Mä aloin puhua lakien noudattamisesta, koska kunnan koulutoimi EI TOD. noudata alkeellisimpiakaan lakeja. Nyt olen työtön, alan hommissa epäpäteviä.
Onkohan kunnissa eroja?
Nythän meillä Suomessa jylläävät todella oikeistolaiset arvot. Kuntatyönantajallakaan (eipä muillakaan ta:illa) ei ole minkäännäköistä moraalista koodistoa touhuissaan. Kuntia -ja samalla kunnan opetustoimea- pyöritellään budjettipohjalta. Lapsia siinä ei mietitä, eikä opettamista/kasvattamista/sosiaalistamista. Mitä mietitään? RAHAA.
Ei ole lainkaan muodikasta tuhlata veroeuroja niin tyhmään asiaan kuin opettaminen (sairaanhoito, sosiaalitoimi). Nyt investoidaan tontteihin, rakennuksiin ja suuryrityksiin.
Siksi opetustoimea pyöritetään vain rahaa miettien. Ja mikäpä näppärämpi konsti säästää rahaa kuin nylppästä sitä opettajien palkkakustannuksista? Kun palkkataan epäpätevä opettamaan, säästetään aivan hillitön summa. (Tietenkin epäpätevä ajattelee, että hän töitä sai, koska on niin mahtava ihQ. Ja viranhaltijankin käsitemaailmassa pyörivät termit " monsterimaisteri" ja " ihmeellinen hiihtäjä" , kuten yllä mainitaan.)
En tiedä. Voi todella olla niin, että opettajiksi tulee palkata ne " hyvät tyypit" , varsinkin kun he ovat halvempia kuin monsterimaisterit. Mutta emmekös voisi näin ollen jo lopettaa koko opettajankoulutuksen, koskapa se ei olekaan tae pätevästä opetuksesta?
Miksi veronmaksajat tukevat rahoillaan opettajankoulutuslaitoksia, jos kerran se tuottaa näin paljon monsterimaistereita, joiden sijasta kannattaakin palkata se yo-misu hommiin? Mikä idea on opettajankoulutuksella, jos pätevyys saadaankin ihan jostain muualta kuin sieltä yliopistosta?
Voisitko esim. numero 15 vastata?