Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelottaa että vauva oppii seisomaan tukea vasten, ennen kun oppii konttaamaan.

Vierailija
30.09.2015 |

Vauva täytti juuri 7kk ja konttausharjoitukset on jääny taka-alalle, kun polvetkin pitää saada ilmaan aina. Neuvolassa sanottiin, että ottaa kaiken painon seistessä jaloille ja huomasin sen itsekin ettei tarvitse kun pitää suorassa, niin hän pitää kyllä itsensä muuten pystyssä. Paljon olen kuullut, että konttausvaihe ei saisi jäädä pois kehityksestä ja tätä menoo niin käy.

Olen itse kontannut pitkin poikin (:D), että vauva hoksaisi että kädetkin pitää ottaa mukaan liikkeeseen, eikä pelkkiä jalkoja. Itse konttausasento on ollu hänelle tuttu vähän vajaa kk. Ei osaa istua ilman tuetta, mutta sitä harjoittelee ahkerasti.

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 12:56"]Eikö se ole epänormaalia jos jo 7kk ikäinen ei varaa kunnolla jaloilleen. ei se sitä tarkoita että olisi valmis nousemaan itse ylös
[/quote]

Ei ole epänormaali.

Vierailija
22/66 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosta mä olisin huolissani ettei se lapsi vielä istu? Jotain vikaa selän jäntevyydessä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vauva on nyt 8 kk eikä vielä konttaa. Samalla lailla menee konttausasentoon ja siitä nostaa pyllyään ylös niin, että jalat on suorina. Varaa myö tukevasti jaloilleen kun pidän vauvaa seisallaan. Esikoinen oli ihan samanlainen. Esikoinenkin oppi 8kk iässä konttaamaan ja 9 kk iässä seisomaan tukea vasten, vaikka minusta tuntui ettei hän koskaan opi konttaamaa. 11 kk esikoiseni jo käveli menemään.

Kyllä sinunkin vauvasi alkaa konttailemaan. Vielä on monta kuukautta aikaa ensiaskeleisiin ja kyllä vauvasi varmasti haluaa ennen sitä oppia konttaamaan, jotta pääsee ryömimistä tehokkaammin liikkeelle.

Vierailija
24/66 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Itselläni on jo aikuiset parikymppiset lapset.  Heistä ei kumpikaan kontannut missään vaiheessa eikä oikeastaan jokellellutkaan. Siihen aikaan poikien ollessa pieniä ei vielä puhuttu konttauksen yhteydestä dysfasiaan yhtikäs mitään. Nykyisin jo tiedetään, miten tärkeää konttausvaihe on kielenkehityksen kannalta. Omilla lapsillani todettiinkin suhteellisen vaikea dysfasia 5-vuotiaana. Siis dysfasia-diagnoosi tuli 5-vuotiaana, mutta johan sitä alettiin epäillä 2-vuotiaasta alkaen.

Tietääkseni isommatkin lapset opettelevat nykyään joskus konttailemaan, jos se vaihe on jäänyt pienenä kokonaan välistä ja on havaittavissa viivästystä kielenkehityksessä jne. Eli se konttaaminen todellakin tekee hyvää aivojen kehitykselle.

No, omat lapset kylläkin ottivat kiinni tuon viivästyksen kielenkehityksessä niin, että mm. peruskoulu sujui molemmilla oikein hyvin ilman tukiopetuksia tms. Ja  lukio ja ammattikorkeakin ihan mallikkaasti.

Vierailija
25/66 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 12:58"]

Tosta mä olisin huolissani ettei se lapsi vielä istu? Jotain vikaa selän jäntevyydessä?

[/quote]

Meillä meni esikoisella ja kuopuksella molemmilla 8 kk ikään ennen kuin menivät itse istualleen. Ihan normaaleja ovat.

Vierailija
26/66 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän viidestä lapsesta yksi konttasi. Lasten ollessa vauvoja ei konttaamisen tärkeydestä puhuttu, mutta olen myöhemmin lukenut noita samoja juttuja, mitä pt tuossa kertoi konttaamisesta. Omille lapsilleni ei konttaamattomuudeta ole ollut koskaan mitään haittaa. He oppivat puhumaan aikaisin ja lukemaan ja kirjoittamaan monta vuotta ennen kouluikää. Liikunnassa he eivät ole mitään lahjakkuuksia, mutta ei liikunta ole mitään suuria vaikeuksiakaan koskaan tuottanut. Neljä vanhinta on jo aikuisia, nuorinkin teini-ikäinen.

Vierailija
27/66 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 12:44"]Hei c'moon, olenko oikeasti ainoa joka tietää, että vauvan konttausvaihe on tärkeä? Siinä missä vauvalle puhuminen? Oletteko näitä mutseja jotka synnyttää vauvoja toistensa perään, että lapselle saadaan leikkikaveri ja istutatte sitterissä päivät pitkät ja sanotte muutaman kerran moi vauvalle päivän aikana? Jo pieni googletus vois avartaa teidän maailmaa. Ja on eka ja vika, enkä halua hutiloida asioita vaan tehdä asiat huolellisesti. Se on muuten iha hyvä taito, ainakin työelämässä, mut nyt taitaa huudella elämäänsä kyllästyneet työttömät, kun tähän aikaa kirjottelee. Hah! -ap
[/quote]
Hä? Meillä keskospoika, ei kontannut ollenkaan, lähti kävelemään 1v ikäisenä, nyt 3v ajaa sähköautolla, ruohonleikkurilla ja potkupyörällä.
Osaa neuvoa äitiä mihin autossa laitetaan pissapojan nestettä.
Mihin se konttaaminen piti vaikuttaa?

Vierailija
28/66 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon kannetut lapset on vissiin järjestään oppimishäiriöisiä, niillä kun tuppaa konttausvaihe jäämään pois ja kävelemään oppiminen käy karhunkävelyn kautta

Vierailija
29/66 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:04"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 12:44"]Hei c'moon, olenko oikeasti ainoa joka tietää, että vauvan konttausvaihe on tärkeä? Siinä missä vauvalle puhuminen? Oletteko näitä mutseja jotka synnyttää vauvoja toistensa perään, että lapselle saadaan leikkikaveri ja istutatte sitterissä päivät pitkät ja sanotte muutaman kerran moi vauvalle päivän aikana? Jo pieni googletus vois avartaa teidän maailmaa. Ja on eka ja vika, enkä halua hutiloida asioita vaan tehdä asiat huolellisesti. Se on muuten iha hyvä taito, ainakin työelämässä, mut nyt taitaa huudella elämäänsä kyllästyneet työttömät, kun tähän aikaa kirjottelee. Hah! -ap
[/quote]
Hä? Meillä keskospoika, ei kontannut ollenkaan, lähti kävelemään 1v ikäisenä, nyt 3v ajaa sähköautolla, ruohonleikkurilla ja potkupyörällä.
Osaa neuvoa äitiä mihin autossa laitetaan pissapojan nestettä.
Mihin se konttaaminen piti vaikuttaa?
[/quote]
Osaako sun lapsi esim juosta vai ajeleeko vaan?

Vierailija
30/66 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 12:55"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 12:44"]

Hei c'moon, olenko oikeasti ainoa joka tietää, että vauvan konttausvaihe on tärkeä? Siinä missä vauvalle puhuminen? Oletteko näitä mutseja jotka synnyttää vauvoja toistensa perään, että lapselle saadaan leikkikaveri ja istutatte sitterissä päivät pitkät ja sanotte muutaman kerran moi vauvalle päivän aikana? Jo pieni googletus vois avartaa teidän maailmaa. Ja on eka ja vika, enkä halua hutiloida asioita vaan tehdä asiat huolellisesti. Se on muuten iha hyvä taito, ainakin työelämässä, mut nyt taitaa huudella elämäänsä kyllästyneet työttömät, kun tähän aikaa kirjottelee. Hah! -ap

[/quote]

No johan on asenne! Tulet tänne murehtimaan jostain jonninjoutavasta kehitysvaiheesta ja kun saat rauhoittelevia vastauksia heittäydyt vittumaiseksi ja haukut kaikki mammat??? Ikää sulla oli 19? Parempi onkin ettet lisää lapsia tee, koska saat varmaan aivoverenvuodon kun kakara tulee uhmaikään...
[/quote]

Auts, tais kolahtaa nyt jollain. Siis missä sä näät järkeviä vastauksia tossa alussa? Mistä niistä ei paista vittuilu? Tällä hetkellä 11 alapeukutusta, eli keskustelua lukee ne jotka pääosin haluavat tulla vittuilemaan ja naljailemaan, joten kerro sinä elämänkoululainen miksi minun pitäisi käyttäytyä asiallisesti. Minulle asia katsos ei ole jonninjoutava koska olen nähnyt useita "Huom! Konttausvaihe on tärkeä!" lausahduksia niin palstoilla, lehdissä kun iläkehitys sivuilla.

Vierailija
31/66 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:05"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 12:55"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 12:44"]

Hei c'moon, olenko oikeasti ainoa joka tietää, että vauvan konttausvaihe on tärkeä? Siinä missä vauvalle puhuminen? Oletteko näitä mutseja jotka synnyttää vauvoja toistensa perään, että lapselle saadaan leikkikaveri ja istutatte sitterissä päivät pitkät ja sanotte muutaman kerran moi vauvalle päivän aikana? Jo pieni googletus vois avartaa teidän maailmaa. Ja on eka ja vika, enkä halua hutiloida asioita vaan tehdä asiat huolellisesti. Se on muuten iha hyvä taito, ainakin työelämässä, mut nyt taitaa huudella elämäänsä kyllästyneet työttömät, kun tähän aikaa kirjottelee. Hah! -ap

[/quote]

No johan on asenne! Tulet tänne murehtimaan jostain jonninjoutavasta kehitysvaiheesta ja kun saat rauhoittelevia vastauksia heittäydyt vittumaiseksi ja haukut kaikki mammat??? Ikää sulla oli 19? Parempi onkin ettet lisää lapsia tee, koska saat varmaan aivoverenvuodon kun kakara tulee uhmaikään...
[/quote]

Auts, tais kolahtaa nyt jollain. Siis missä sä näät järkeviä vastauksia tossa alussa? Mistä niistä ei paista vittuilu? Tällä hetkellä 11 alapeukutusta, eli keskustelua lukee ne jotka pääosin haluavat tulla vittuilemaan ja naljailemaan, joten kerro sinä elämänkoululainen miksi minun pitäisi käyttäytyä asiallisesti. Minulle asia katsos ei ole jonninjoutava koska olen nähnyt useita "Huom! Konttausvaihe on tärkeä!" lausahduksia niin palstoilla, lehdissä kun iläkehitys sivuilla.
[/quote]
No mutta miten sä saat sen sun lapsen pakotettua konttaamaan jos se vaan päättää nousta suoraan ryömimisestä seisaalleen? Ja sun otsikko oli Pelottaa että... eli tässä nyt yritettiin sanoa että Älä turhaan pelkää sillä konttaamisen välistä jättäneistäkin lapsista voi tulla juoksevia ja puhuvia ihmisiä.

Vierailija
32/66 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sun huoli on ihan aiheellinen. Meillä 6v poika joka jätti konttaamisvaiheen välistä ja sen huomaa nyt kielellisestä kehityksestä. Ei osaa käyttää sivistyssanoja tai menee niissä sekaisin (esim. käyttää usein virheellisesti sanaa ironia sarkasmin sijaan) ja puhuu vasta neljää kieltä kohtalaisesti, vaikka sillä on ollut koko ajan erimaalaisia lastenhoitajia ja ystävyyssuhteet on kielletty, ettei opi sieltä vääränlaista kieltä. Lähetettiin se viikko sitten konttaamalla Venäjälle kielikylpyyn, eilen soitteli että on päässyt vasta rajan yli kun se konttaaminen on edelleen niin h...vetin huonoa. Olisi pitänyt tarttua tähän ongelmaan jo silloin 7 kuukauden iässä!

Vierailija
33/66 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:13"]Ap, sun huoli on ihan aiheellinen. Meillä 6v poika joka jätti konttaamisvaiheen välistä ja sen huomaa nyt kielellisestä kehityksestä. Ei osaa käyttää sivistyssanoja tai menee niissä sekaisin (esim. käyttää usein virheellisesti sanaa ironia sarkasmin sijaan) ja puhuu vasta neljää kieltä kohtalaisesti, vaikka sillä on ollut koko ajan erimaalaisia lastenhoitajia ja ystävyyssuhteet on kielletty, ettei opi sieltä vääränlaista kieltä. Lähetettiin se viikko sitten konttaamalla Venäjälle kielikylpyyn, eilen soitteli että on päässyt vasta rajan yli kun se konttaaminen on edelleen niin h...vetin huonoa. Olisi pitänyt tarttua tähän ongelmaan jo silloin 7 kuukauden iässä!
[/quote]
Repesin.

Vierailija
34/66 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:13"]Ap, sun huoli on ihan aiheellinen. Meillä 6v poika joka jätti konttaamisvaiheen välistä ja sen huomaa nyt kielellisestä kehityksestä. Ei osaa käyttää sivistyssanoja tai menee niissä sekaisin (esim. käyttää usein virheellisesti sanaa ironia sarkasmin sijaan) ja puhuu vasta neljää kieltä kohtalaisesti, vaikka sillä on ollut koko ajan erimaalaisia lastenhoitajia ja ystävyyssuhteet on kielletty, ettei opi sieltä vääränlaista kieltä. Lähetettiin se viikko sitten konttaamalla Venäjälle kielikylpyyn, eilen soitteli että on päässyt vasta rajan yli kun se konttaaminen on edelleen niin h...vetin huonoa. Olisi pitänyt tarttua tähän ongelmaan jo silloin 7 kuukauden iässä!
[/quote]

Parempaa provoo nyt, että saa viel vähä höyryjä pihalle, tekee meinaa gutaa! -ap

Vierailija
35/66 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ihmiset tietämättömiä näistä asioista... Se että yksittäinen lapsi on kehittynyt oikein hyvin koskaan konttaamatta, ei poista konttaamisen tärkeyttä. Ja itse ainakin haluaisin tarjota lapselleni parhaat mahdolliset lähtökohdat elämään.

Meidän esikoinen oppi seisomaan tuetta, ennen kuin oppi konttaamaan. Otin yhteyttä neuvolaan ja saatiin aika fysioterapeutille. Tässä kohtaa jo oikeastaan vaadin aikaa, koska itse olin lähtenyt kävelemään 9kk iässä ja mieskin 11kk, joten oli jo kiire. Perheessä on myös oppimishäiriöitä ja konttaamattomuushan tutkitusti lisää oppimishäiriöiden riskiä! Fyssari myös painotti konttaamisen tärkeyttä ja ihmetteli miksei oltu saatu lähetettä jo aiemmin. Käytiin sielä siihen asti, kunnes tyttö lähti konttaamaan.

Kannattaa rohkeasti pyytää lähetettä, sillä fysioterapeutilla on paremmat valmiudet arvioida näitä asioita, eikä käynnistä ainakaan haittaa ole.

Vierailija
36/66 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole niin, että yksi ennusmerkki kehitysongelmista voi olla konttauksenpuute, mutta ei se aina tarkoita ongelmia. Mun lapseni ei kontanmut, vaan liikkui pyörimällä ja nousi sit juoksemaan 

Vierailija
37/66 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä asiallinen vastaus. Veljeni ei koskaan kontannut, ihan oli kuitenkin erinomaisen fiksu koulussa ja yliopistossa. Kirjoittaa tosin rumalla käsialalla. Luulen kuitenkin että ne on synnynnäisiä asioita, ihminen jolla on vaikeuksia saada päätä, käsiä ja jalkoja toimimaan samanaikaisesti yhdessä, jättää helpommin konttauksen väliin. Ei niin että jos ei konttaa, tulee vaikeuksia. Sitten omasta lapsestani. Hän alkoi seisomaan ensin ja siitä vasta parin kk jälkeen alkoi konttaamaan. En olisi huolissani jos lapsellasi on vain kiire pystyyn.

Vierailija
38/66 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä 5 kk vanha tyttö jo hienosti istuu ilman tukea. Mikähän sinulla on mennyt pieleen? Kuule, lapsen kanssa täytyy viettää aikaa, lasta täytyy kehittää ja harjoittaa. Ei ne jutut aina itsellänsä tule. Nyt pois täältä av-palstalta ja viettämään aikaa lapsen kanssa!

Vierailija
39/66 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konttausvaiheen ohittaminen ennustaa hahmotushäiriötä lapsella. Voi näkyä motoriikassa, tai myöhemmin koulussa matematiikassa, etenkin peilikuvissa, muotojen ymmärryksessä ja geometriassa.

Vierailija
40/66 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

38, tuli mieleen, että jossain vaiheessa se fysio tulee neuvolan kautta kaikille vauvoille, täytyy muistaa kysellä ja kyllä se varmaan itekki huomaa herkästi jos vauva on halukkaampi seisomaan kun harjoitella konttausta. Tusen tack.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi