Muutto Rovaniemelle? Millaista siellä on?
Olisi ehkä edessä muutto Rovaniemelle Helsingistä. Olemme lapsiperhe, nuorin on 3. Millaista siellä on? Onko rauhallinen kaupunki? Onko kesäisin paljon hyttysiä (olen matkustellut pohjoisemmassa Lapissa paljon kesällä ja tiedän minkä verran siellä on hyttysiä mutta entä vähän urbaanimpi Rovaniemi)? Mikä olisi paras asuinalue lapsiperheelle, kun päiväkotipaikka pitäisi saada kodin läheltä?
Kommentit (102)
Ihan oikeasti uskokaa jo, ettei Rollon keskustassa ole sääskiä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on toinen vaihtoehto Oulu. Onko se mukavampi paikka?
Ap
Heti suosittelen ,minä joka olen Rovaniemeltä kotoisin. Veljeni asuu Oulussa ja tuttava , mahtava kaupunki!
Sinne muuttaisin ulkomailta jos muuttaisin Suomeen!
Onko oikeasti keskustassa ja keskustan lähistöllä olevilla asuinalueilla sääskejä kesällä? Ymmärrän, että niitä on metsäisemmillä alueilla paljon, mutta mites tuo keskusta? Ap
Mä kyllä muuttaisin mieluummin Ouluun. Se on isompi kaupunki ja siellä on paljon muualta, työn perässä, muuttaneita. Varmaan helpompi sopeutua ja saada ystäviä.
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti keskustassa ja keskustan lähistöllä olevilla asuinalueilla sääskejä kesällä? Ymmärrän, että niitä on metsäisemmillä alueilla paljon, mutta mites tuo keskusta? Ap
Ei oo keskustassa eikä viirinkankaalla sääskiä. Oon asunut Rovaniemellä, joten tiedän asian.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti uskokaa jo, ettei Rollon keskustassa ole sääskiä.
Mitäs sitten? Tuskin ap kersoineen muuttaa johonkin niistä viidestä keskustan talosta? Ja muuten sinne ei oo mitään asiaa kun ei siellä oo yhtään mitään, se Prisma on siellä teollisuusalueella.
Voithan opiskella vaikka lähihoitajaksi, niille on paljon töitä Rollossa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti Rovaniemelle. Mitä aiot itse tehdä?
En tiedä vielä. Olen tällä hetkellä vailla työtä, sillä määräaikainen pesti päättyi äskettäin. Minulla on yhteiskunta-alan korkeakoulututkinto. Yritän tietenkin etsiä työpaikkaa heti kun muutto vähän varmistuu. Ap
Voisit päästä opettajaksi tai kaupungin virkaan. Ainakin silloin, kun vielä asuin Lapissa oli kova pula pätevistä ihmisistä. Kaikenlaisia epäpäteviä etelästä karanneita haalittiin mm. opetustoimeen.
Meidän kemianopettaja esimerkiksi keksi itse kemian laskukaavoja. Olin myöhemmin yliopistossa pikkusen ihmeissäni, että jaa näinkö nämä oikeasti lasketaan.
Mistä olette kotoisin miehesi ja sinä?
Sanoit että miehesi aloittelee uraa pikkuisemmasta paikasta, siinä tapauksessa ei ole niin väliä vaikkette viihdykään roissa jos aiotte pois kuitenkin muuttaa. Kyllä sen muutaman vuotta asuu missä vain. Lämpimästi suosittelen Rovaniemeä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä olette kotoisin miehesi ja sinä?
Helsingistä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Keskustassa ei ole sääskiä, mutta jos menee sieltä puoli kilometria melkeinpä mihin suuntaan vaan, niin on sääskiä (ellei tuule).
Vierailija kirjoitti:
Siellä menee niitä poroja ihan keskustan tuntumassa. Talvella on tosi kaunis, kesällä on sääskiä. Koko kaupunki on rakennettu (uudelleen) vajaan 80 vuoden aikana, joten arkkitehtuurisesti enimmäkseen aika tylsä kaupunki. Joet on kivoja, ja niissä on kiva käydä uimassa, myös luonto on kaunista ympärillä, ja on kiva retkeillä, paitsi kesällä, kun on sääskiä.
Eipä oo näkynyt poroja keskustassa eikä tuntumassakaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muutatte Roihin?
Miehelle olisi työpaikka tarjolla Roista tai Oulusta. On sellaisella alalla, että uraa joutuu aloittelemaan pienemmällä paikkakunnalla kuin Hki, Tre tai Turku. Ap
Oulu on Turkua isompi kaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muutatte Roihin?
Miehelle olisi työpaikka tarjolla Roista tai Oulusta. On sellaisella alalla, että uraa joutuu aloittelemaan pienemmällä paikkakunnalla kuin Hki, Tre tai Turku. Ap
Oulu on Turkua isompi kaupunki.
Ehkä kooltaan mutta työmarkkinoiden kannalta ei ole, ainakaan mieheni alalla. Ap
Rovaniemen kaupunki on tehnyt hartiavoimin työtä sen eteen että kaupunkikuva olisi mahdollisimman ankea.
Hyvin ovat onnistuneet, ei siinä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä menee niitä poroja ihan keskustan tuntumassa. Talvella on tosi kaunis, kesällä on sääskiä. Koko kaupunki on rakennettu (uudelleen) vajaan 80 vuoden aikana, joten arkkitehtuurisesti enimmäkseen aika tylsä kaupunki. Joet on kivoja, ja niissä on kiva käydä uimassa, myös luonto on kaunista ympärillä, ja on kiva retkeillä, paitsi kesällä, kun on sääskiä.
Eipä oo näkynyt poroja keskustassa eikä tuntumassakaan
Viime vierailulla näin Jätkänkynttilän lähellä muutaman poron. Onko se sitten jo kauempana keskustasta?
Ihan kiva pieni kaupunki. Paljon pieniä kulttuuritapahtumia. Kansainvälistä porukkaa, paljon myös opiskelijoita koska monta koulua siellä.
Helpottaa ehkä jos tykkää ulkoilla, mikään suurkaupunkihan se ei ole.
Mutta jos on perhe ja harrastukset ja prisma niin ihan sopiva:) eikä ole sarkasmia, hyvällä tavalla sopiva siis.
Jos kaipaa suuren maailman menoa niin sitten ei. Mutta ei sitä ole Helsingissäkään.
En tiedä vielä. Olen tällä hetkellä vailla työtä, sillä määräaikainen pesti päättyi äskettäin. Minulla on yhteiskunta-alan korkeakoulututkinto. Yritän tietenkin etsiä työpaikkaa heti kun muutto vähän varmistuu. Ap