Muutto Rovaniemelle? Millaista siellä on?
Olisi ehkä edessä muutto Rovaniemelle Helsingistä. Olemme lapsiperhe, nuorin on 3. Millaista siellä on? Onko rauhallinen kaupunki? Onko kesäisin paljon hyttysiä (olen matkustellut pohjoisemmassa Lapissa paljon kesällä ja tiedän minkä verran siellä on hyttysiä mutta entä vähän urbaanimpi Rovaniemi)? Mikä olisi paras asuinalue lapsiperheelle, kun päiväkotipaikka pitäisi saada kodin läheltä?
Kommentit (102)
Olen asunut kummassakin, Oulussa viihdyn edelleen. Täytyy sanoa, etten itse pitänyt Rovaniemestä. Luonto oli kyllä kaunis, mutta jotenkin siellä ei ollut oikein mitään, kylmää ja pimeää kyllä riitti.
Rovaniemellä on Suomen epäystävällisimmät ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Miten nii
No kerran kun oli liukasta, niin kaaduin keskusta-alueella oikein näyttävästi ja jäin pitkäksi aikaa maahan makaamaan. Paljon ihmisiä kulki ohi, mutta kukaan ei pysähtynyt auttamaan, edes kysymään, että sattuiko.
Muualla Lapin maakunnassa on ystävällisiä, kiireettömiä ihmisiä, joilla on aikaa jäädä rupattelemaan, mutta ei Rovaniemellä. Kulkevat nokka pystyssä ja olevat olevinaan niin tärkeitä ja kiireisiä.
Keskustassa on kova muslimitiheys. Syrjemmällä niitä ei ole lainkaan.
En suosittele Rovaniemeä normaalille ihmiselle. Psykopaatille sopii.
Vierailija kirjoitti:
Karu ja sääsket syö kesällä. Minun kotikaupunki. Kävin lomilla. En kaipaa takaisin. Vaikka kaupunki ja ihmiset ovat OK samoin hyvät koulut ( oli ennen , tänään en tiedä) on varmaan vaikea muuttaa tuonne tuppukylään. Keskustasta tai kirkon takaa voitte hankkia asunnon, että on läheisyys kaupunkiin .
Näin puhuu ulkomailla asuva rovaniemeläinen. Kuuntele muitakin !
Munkin synnyinkaupunki. Kun käyn siellä , takaisin kotiin lähtiessä huokaisen helpotuksesta että pääsee pois. Se on TUPPUKYLÄ , huumori "mielensäpahoittajan tyyliä". Kaikki tietää sun asiasi paremmin kuin sinä itse. Sinuna en muuttaisi Roihin. Tulet katumaan sitä! Ja asun nyt lesta-aluella (en itse ole) niin tämä on taivaasta : D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nii
En viitsi kertoa omia henkilökohtaisia kokemuksia, mutta sain itse järkyttävää kohtelua opettajilta ja virastoissa. Aika äkkiä muutin takaisin tavallisten ihmisten joukkoon.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Totta. Erittäin sisäsiittoinen kaupunki. Kommunikaatio työtä ja töksäyttelevää. Paikallisilla on joku ihmeellinen kompleksi Etelä-Suomesta tulevia kohtaan. Kyselevät, että eikös täällä pohjoisessa ollakin rennompia ja mukavampia kuin etelässä, ja kun vastaat rehellisesti että ei se nyt ihan niin ole, että kaikkialla on mukavia ja ei niin mukavia, niin loukkaantuvat.
Luonto on kaunis, ja jos olet talvi-ihmisiä, etkä välitä paikallisten tylyydestä, niin sitten suosittelen.
Onpa kovasti negatiivista porukkaa liikkeellä, mitenkäs muutenkaan. Olen muuttanut etelästä perheen kanssa vajaa 10 vuotta sitten ja on koko perhe tykätty kovasti kaupungista.
Keskusta-alueella ei ole hyttysiä, oma-kotialueilla kyllä on kesäiltaisin ja maalla aivan jäätävästi, siellä ei kaupunkilainen keskikesällä olostaan nauti. Täällä on rauhallista, todella kaunis luonto, hyvät ulkoilu- ja urheilumahdollisuudet. Kulttuuriakin on tarjolla. Keskustassa voi iltaisinkin käydä ilman että tarvii pelätä nistejä tai muita hörhöjä. Pari mukavaa ostoskeskusta ja kivoja ruokapaikkoja. Toki nyt korona-aikana keskustakin hiljentynyt, mutta varmasti taas vilkastuu. Lasten päiväkoteihin ja kouluihin olen ollut tyytyväinen (kokemusta kahdesta eri päiväkodista ja kahdesta koulusta).
Paikalliset on mukavia, ehkä vähän pidättyväisiä. Työkaverit on kivoja, vaikka huomaan kyllä että itse olen ekstrovertti moneen verrattuna. On täällä toki paljon muitakin muualta tulleita. Lapsilla on kivoja kavereita. Ehkä jos jotain niin kielenkäyttö ja asenne monissa perheissä vähän karskimpaa kuin etelässä, on pitänyt omille lapsille korostaa ettei lähde mukaan. Se on täällä joku lappilainen perintö kai.
Oulukin on ihan kiva, mutta koen Rovaniemen jotenkin persoonallisempana ja sopivan pienenä mutta virkeänä kaupunkina. Oulussa on mukava käväistä vaikka junalla päiväselti. Hiihtokeskukset ja Ruotsin raja ovat myös sopivan ajomatkan päässä. Etelään en kaipaa, täällä olen kotona.
Kylmä ilma sekä kesällä että talvella.
Kaunista ja puhdasta. Luonto lähellä, iso joki keskellä kaupunkia, vaarat siintävät horisontissa. Pieni suuri kaupunki - opiskelijat ja turistit tekevät tästä kansainvälisen, on paljon yöelämää ja yhtäaikaa pienen kaupungin fiilis tyyliin onneton joukkoliikenne. Kaikki tuntevat toisensa tai ainakin vähintään Lordin ja Tuiskun :D
Eli kadulle.