Muutto Rovaniemelle? Millaista siellä on?
Olisi ehkä edessä muutto Rovaniemelle Helsingistä. Olemme lapsiperhe, nuorin on 3. Millaista siellä on? Onko rauhallinen kaupunki? Onko kesäisin paljon hyttysiä (olen matkustellut pohjoisemmassa Lapissa paljon kesällä ja tiedän minkä verran siellä on hyttysiä mutta entä vähän urbaanimpi Rovaniemi)? Mikä olisi paras asuinalue lapsiperheelle, kun päiväkotipaikka pitäisi saada kodin läheltä?
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
No Oulu on sentään vähän isompi paikka ja jos ostaa okt:t jostain kivasta lähiöstä vähän kauempaa keskustasta niin kai se menee. Oulussa sentään on jo jotain palveluja ja kulttuuria, ainakin takavuosina kaupunginteatteri oli aika laadukas. Ja lennot Helsinki-Vantalla nopeat ja edulliset, vaikkakin kenttä on Oulunsalossa. Mutta ravintolatarjonta on ihan surkea. Ja talvi tietty on pitkä ja kylmä sielläkin ja mereltä käy koko ajan luihin ja ytimiin menevä tuuli.
Oulunsalo on kuulunut Ouluun v. 2013 lähtien by the way. Ja matkaakin kentälle keskustasta on alle 15 km, eli vaikka oli aiemmin eri kunnassa, niin ei se lentokenttä järin kaukana ole.
Itse muutin Oulusta sinne 2 vuodeksi ja se riitti..olin yksinäinen kuin koskaan ennen mutta saattaa se olla ihmisestäkin kiinni miten osaa siellä verkostoitua ja onko menossa opiskelemaan vai ihan töihin mutta tuntui että muhun ei edes haluttu töissä tutustua. Oulua suosittelen siksi koska hieman isompi ja paljon enemmän muualtatulleita. Rollossa oli kaunis luonto ja sai sieltä kaikki tarvittavan keskustasta. Auto ehdottomasti tuolla kannattaa melkein jokaisella asuvalla olla, itse kuljin surkealla paikallisliikenteellä ja ei enää ikinä :'D
Olen kasvanut Rovaniemellä ja voisin muuttaa takaisin. Mutta onhan se erilaista kuin Helsingissä.
Minusta kaikki pienemmät paikkakunnat ovat sellaisia, että vaativat aikaa siihen, että sopeutuu ja löytää ne omat jutut ja omat ihmiset siinä paikassa.
Oikeastaan pätee joka paikkaan, mutta isoissa kaupungeissa on koko ajan enemmän toimintaa, paikkoja johon mennä. Ainakin näennäisesti on helpompaa sopeutua ja täyttää päiväänsä jollain, jos siis on seuraelämää/ihmisiä kaipaavaa tyyppiä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti uskokaa jo, ettei Rollon keskustassa ole sääskiä.
Sääsketkin kaihtavat sitä keskustan ankeutta, joka on paikallisten kauppiaiden ehdoilla suunniteltu.
Kaljabaareja löytyy jossa voi (ja kannattaakin) turruttaa aistinsa.
Rovaniemi on ihana! Muutettiin tänne vajaa neljä vuotta sitten Helsingistä, eikä enää palata takaisin. Täältä ei puutu mitään, luonto on lähellä, revontulia näkee harva se ilta.. Lyhyt matka tuntureille ja tunnin matka koneella Helsinkiin (itse käyn vielä töiden takia Hki pari kertaa kuussa).
Vierailija kirjoitti:
Olen kasvanut Rovaniemellä ja voisin muuttaa takaisin. Mutta onhan se erilaista kuin Helsingissä.
Minusta kaikki pienemmät paikkakunnat ovat sellaisia, että vaativat aikaa siihen, että sopeutuu ja löytää ne omat jutut ja omat ihmiset siinä paikassa.
Oikeastaan pätee joka paikkaan, mutta isoissa kaupungeissa on koko ajan enemmän toimintaa, paikkoja johon mennä. Ainakin näennäisesti on helpompaa sopeutua ja täyttää päiväänsä jollain, jos siis on seuraelämää/ihmisiä kaipaavaa tyyppiä.
no mikset muuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muutatte Roihin?
Miehelle olisi työpaikka tarjolla Roista tai Oulusta. On sellaisella alalla, että uraa joutuu aloittelemaan pienemmällä paikkakunnalla kuin Hki, Tre tai Turku. Ap
Oulu on Turkua isompi kaupunki.
Joo. Oulu on Pohjois-Skandinavian pääkaupunki. Tosin ei maantieteellisesti edes kuulu Skandinaviaan. Ruotsissa ja Norjassa tuskin edes tietävät asiasta.
Roskis kirjoitti:
Itse muutin Oulusta sinne 2 vuodeksi ja se riitti..olin yksinäinen kuin koskaan ennen mutta saattaa se olla ihmisestäkin kiinni miten osaa siellä verkostoitua ja onko menossa opiskelemaan vai ihan töihin mutta tuntui että muhun ei edes haluttu töissä tutustua. Oulua suosittelen siksi koska hieman isompi ja paljon enemmän muualtatulleita. Rollossa oli kaunis luonto ja sai sieltä kaikki tarvittavan keskustasta. Auto ehdottomasti tuolla kannattaa melkein jokaisella asuvalla olla, itse kuljin surkealla paikallisliikenteellä ja ei enää ikinä :'D
Rovaniemelläkin on muualta tulleita todella paljon.
Porot pyörii nurkissa ja kaikkia vituttaa. Porojakin !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no mikset muuta?
Elämäntilanne, perhe, työt. Normaaleja syitä. Ihmisten elämät menevät monella tapaa.
En näe että elämänlaatu täällä etelässä on parempaa tai huonompaa, tai että arki olisi lapsiperheelliselle pohjimmiltaan erilaista (Prisma on Prisma), mutta muutto on aina iso juttu.
Olen Rovaniemeläinen 3 lapsen äiti. Lapset kaikki vielä päiväkoti-ikäisiä.
Ihana kaupunki Roi on, täällä on kaikki tarvittava pienessä paketissa. Kaunis luonto ja loistavat liikuntamahdollisuudet. Ihmiset on helposti lähestyttäviä.
Miinuksena sanon kalliit asumiskulut. Toki Hkin verrattuna ei teille varmaan tunnu pahalta. Roin vesi on vissiin suomen kalleimmasta päästä, sekä kunnallisvero korkea..
Sekä miinusta myös lasten päivähoitopaikkojen huutavasta pulasta. Me muutamme nyt kesällä roin sisällä, eikä ole tietoa saadaanko lapsia uuden kodin lähettyville päivähoitoon siirrettyä ollenkaan.
Siltikään pois en täältä lähtisi.
Asuin ja viihdyin Oulussakin useamman vuoden, mutta tämä on kotini.
Muutin Helsingistä tänne ja pois en enää lähtisi. Kaikkea mitä ihminen tarvitsee ja enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ihana kaupunki Roi on, täällä on kaikki tarvittava pienessä paketissa. Kaunis luonto ja loistavat liikuntamahdollisuudet. Ihmiset on helposti lähestyttäviä.
Miinuksena sanon kalliit asumiskulut. Toki Hkin verrattuna ei teille varmaan tunnu pahalta. Roin vesi on vissiin suomen kalleimmasta päästä, sekä kunnallisvero korkea..
Sekä miinusta myös lasten päivähoitopaikkojen huutavasta pulasta. Me muutamme nyt kesällä roin sisällä, eikä ole tietoa saadaanko lapsia uuden kodin lähettyville päivähoitoon siirrettyä ollenkaan.
Asuin ja viihdyin Oulussakin useamman vuoden, mutta tämä on kotini.
Onko oikeasti päiväkotitilanne siellä noin huono? Kuulostaa pahalta. Minulla ei edes ole ajokorttia, koska ei täällä Helsingissä ole tarvinnut, me saatiin päiväkotipaikat ihan kodin läheltä täällä. Hmm. Enhän minä millään saisi kuskattua lapsia toiselle puolelle kaupunkia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä on toinen vaihtoehto Oulu. Onko se mukavampi paikka?
Ap
Paljon kivempi kuin Rovaniemi, molemmissa asunut.
Vierailija kirjoitti:
Keskustassa ei kyllä sääskiä Rovaniemellä ole. Keskusta suht pieni, mutta kävellen pääsee keskustan sisällä liikkumaan hyvin. On ihan tarpeeksi kauppoja cittaria, prismaa, lidliä, minimania, hm, cubus, bikbok yms. Mukava kaupunki ja kodinomaisempi kuin joku suurkaupunki
Olimme siellä joku vuosi sitten kun rakennettiin uusia teitä mm Korkalovaaraan . Olikohan ne tiet jotka aiheuttivat sääsket.Emme voineet mennä ulos asuntoautosta ,niin paljon oli sääskiä. Ihan hukkareissu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin ja viihdyin Oulussakin useamman vuoden, mutta tämä on kotini.Onko oikeasti päiväkotitilanne siellä noin huono? Kuulostaa pahalta. Minulla ei edes ole ajokorttia, koska ei täällä Helsingissä ole tarvinnut, me saatiin päiväkotipaikat ihan kodin läheltä täällä. Hmm. Enhän minä millään saisi kuskattua lapsia toiselle puolelle kaupunkia.
Ap
Hyvät bussiyhteydet joka paikkaan on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin ja viihdyin Oulussakin useamman vuoden, mutta tämä on kotini.Onko oikeasti päiväkotitilanne siellä noin huono? Kuulostaa pahalta. Minulla ei edes ole ajokorttia, koska ei täällä Helsingissä ole tarvinnut, me saatiin päiväkotipaikat ihan kodin läheltä täällä. Hmm. Enhän minä millään saisi kuskattua lapsia toiselle puolelle kaupunkia.
Ap
Rovaniemellä oli aivan surkea paikallisliikenne jo 80-luvulla ja lähiliikennevuorot siitäkin harventuneet eli käytännössä siellä vaaditaan oma auto. Pyörällä tietty pääsee, mutta pakkastalvina aika rasittavaa jos jotain 30 astetta pakkasta, mikä on pohjoisessa aivan normaali talvisää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Rovaniemellä oli aivan surkea paikallisliikenne jo 80-luvulla ja lähiliikennevuorot siitäkin harventuneet eli käytännössä siellä vaaditaan oma auto. Pyörällä tietty pääsee, mutta pakkastalvina aika rasittavaa jos jotain 30 astetta pakkasta, mikä on pohjoisessa aivan normaali talvisää
Olin ajatellut, että jos asunnon ja päiväkotipaikat saisi melko läheltä keskustaa ja potentiaaliset työpaikat lienee keskustassa, niin pärjäisi ilman autoa. Ap
Onko miehesi ammatti rehtori?