Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Antelias sosiaaliturva tekee ihmisestä helposti yhteiskunnan elätin

Vierailija
08.04.2022 |

Ihminen on luonteeltaan rationaalinen laskelmoija ja yleensä myös vähän laiska. Raha otetaan sieltä, mistä se helpoiten irtoaa. Eikä se ole yksilön vaan järjestelmän vika.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8338337-cf2c-4780-810e-bd4ec471a…

Olen samaa mieltä jutun kirjoittajan kanssa siitä, että tukia tulisi alentaa jotta ihmiset saataisiin töihin.

Kommentit (234)

Vierailija
161/234 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yritys on ulkomaalainen ja palkkaa ulkomaalaisen työntekijän niin tämän työntekijän ei tarvitse maksaa veroja Suomeen 6 kuukauteen.

Vierailija
162/234 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on yli 4000 vuokra-asuntoa tyhjänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/234 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön ja kauhistuttaa ajatus että saan kutsun työhaastatteluun koska mulla ei ole mitään siistiä vaatetta tai kenkiä.

Onneksi maski peittää huonot hampaat.

Kyllä on todella antelias sosiaaliturva.

Vierailija
164/234 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatuki on 660 netto kuukaudessa, kun on 2 lasta. Jos puoliso tienaa 1600 netto kuukaudessa niin 4 hengen perhe ei saa muita tukia.

Ettekö saa yhtään asumistukea?

Tässä KELAn asumistukilaskuri, jolla asian voi tarkistaa: https://asiointi.kela.fi/aylaskenta_app/AYLaskentaApplication

Vierailija
165/234 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yritys on ulkomaalainen ja palkkaa ulkomaalaisen työntekijän niin tämän työntekijän ei tarvitse maksaa veroja Suomeen 6 kuukauteen.

Voiko nuo työsopimukset tehdä 6 kuukaudeksi ja voiko sitten tulla taas uusi työntekijä 6 kuukaudeksi?

Vierailija
166/234 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs me sairaat? Yritän tässä kuntoutua työhön, mutta eri tahot nyt pompottelevat minua heidän välillä samalla, kun Kela sekoilee kaikkien hakemuksieni kanssa, aiheuttaen ihan järkyttävää stressiä mikä on nyt itseasiassa haitannut kuntoutumistani. 

Tuntuu, että Kela ja terveydenhuolto ihan tahallaan pyrkii pitämään minua sairaana.

Ja lisänä, että silloin kun olin sairaana ja istuin kotona kuntoutustuella sain ENEMMÄN rahaa kuin nyt, kun olen ottanut askeleita kohti sitä, että kuntoutuisin ja pääsisin työelämään täysipäiväisesti.

En ymmärrä miten kuntoutuminen on tehty sairaille näin vaikeaksi. Ei ehkä ihme, että nuoret jää lopulta kokonaan pois työelämästä, kun ei meidän anneta rauhassa kuntoutua

Mulla alkoi juuri ammatillisen kuntoutuksen selvittelyt. Mahdollisuudet ovat todella pahasti rajoittuneet ja voi olla että mulle ei vaan keksitä mitään työtä mitä voisin fyysisesti tehdä. Mutta tämäkin kortti on katsottava.

Vierailija
167/234 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatuki on 660 netto kuukaudessa, kun on 2 lasta. Jos puoliso tienaa 1600 netto kuukaudessa niin 4 hengen perhe ei saa muita tukia.

Tässä KELAn asumistukilaskuri, jolla asian voi tarkistaa: https://asiointi.kela.fi/aylaskenta_app/AYLaskentaApplication

Ei saa, palkka on 2400 brutto ja se katsotaan siitä. Netto on tarkalleen 1700, jos lasketaan myös lomarahat eikä saa ollenkaan veronpalautusta.

Tuolla palkalla ei 4 hengen perhe saa muita tukia.

Vierailija
168/234 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummasti löytyy kuitenkin näitä politikkoja, jotka osaavat vetää ilmaista rahaa valtion kassasta sujuvasti ja luvut ovat aivan jotain muuta kuin esim. työmarkkinatuen vuosikarttuma työttömälle.

Esimerkkinä nyt vaikka Tanja Karpela, ex- sopetujaeläkeläinen (nosti rahaa yhteensä 11 vuotta) sai lisäksi 66 000 euroa koronatukea koirafirmalleen? 

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9d728469-47e3-48c5-b2b7-db4532906…

Vierailija
169/234 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään työ ei saisi olla niin huonosti palkattu, että saman saa työttömänä.

”Kuka muka tienaa alle 2600 €/kk?”

T. Laura Räty ex-kokoomus ministeri

Siinä oli kommentti joka todistaa sen kuinka huonosti kokoomuslainen tietää todellisuuden. Useissa ammateissa on paljon ihmisiä joille 2600 olisi huomattava palkankorotus. Viimeksi olin palkkatuella töissä. Päivässä 7 tuntia ja palkka oli 1430 ennen veroja ja tellejävellejä. Palkkatuen määrä on ihan selkeästi tarkoituksella mitoitettu niin ettei sen lisäksi saa muuta. 

Aikaisemmin oli silloinkin palkkatuella. Oli kuuden tunnin päivät ja siihen sai soviteltua päivärahaa. Käteen jäi enemmän. Jopa huimat 200 e enemmän kuukaudessa. Sain silloin hurjan 1500 käyttöön asti. Siksi varmaan laadittiin nuo 7 tunnin työajat ja palkka sen vähimmän mukaan.

Minäkin olen ollut palkkatuella vuosina 2019-2021 ja ihan normaalit työpäivät olivat, 8 h 15 min ja viikkotyöaika 38,25 tuntia. Kuukausipalkka bruttona 2220 e, nettona n. 1800 e. Olin ihan innosta soikeana, kun sain tuon työpaikan ja menisin heti takaisin, jos vaan otettaisiin. Helppo työ oli, eikä koulutustakaan tarvittu. 

Nyt olen toistaiseksi vielä ansiopäivärahalla ja se on nettona keskimäärin 1150 e/kk. Saan ainoastaan pari kymppiä asumistukea, muita tukia en. Olen miettinyt kouluttautumista johonkin, mutta mietinnässä on se, että millä rahoitustavalla sen toteuttaisi. Oikein mikään ei ole kannattavaa näin keski-ikäisenä, mutta johonkin on pyrittävä.

Vierailija
170/234 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön ja kauhistuttaa ajatus että saan kutsun työhaastatteluun koska mulla ei ole mitään siistiä vaatetta tai kenkiä.

Kengän pohjat pystyy kuumaliimaamaan kun kuluvat puhki. Lidlistä saa onneksi halvalla sukkia.

Collegehousujen reikiä pystyy ompelemaan umpeen neulalla ja langalla.

Harmaa huppari on paras kun ei näytä haalistuneelta vuosienkaan jälkeen kun on väriltään harmaa.

Vierailija
171/234 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen kehveli, joka on yhteiskunnan ikielätti ja jopa rikastuu sillä:

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/a0d5200d-5474-4baf-af72-e74bfcfbb…

Vierailija
172/234 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos omistaa mökin niin perhe ei ole oikeutettu toimeentulotukeen, jos vanhemmat irtisanotaan töistä. Toivotaan ettei kaupan alalla kellään ole mökkiä.

Juu, niinhän se on, että toimeentulotuki on viimeinen toimeentulon turvaava tulo. Se ei ole kansalaispalkka. Jos on omaisuutta, niin tarvii myydä ensin. Jos asuu omistusasunnossa, niin nykyään sitä ei tavi myydä ennen kun on mahdollista saada toimeentulotukea.

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-varat-jotka-vaikuttavat

https://yle.fi/uutiset/3-9596506 (mutaman vuoden vanha juttu)

Vierailija
173/234 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja voiko olla että meille ihan ulkomaita myöten tullaan nauttimaan anteliaasta sosiaaliturvasta?

Suomen sosiaaliturva ei ole antelias. Suomi on saanut jatkuvasti moitteita liian alhaisesta perusturvan tasosta. Jota kokoomus haluaa leikata entisestään...

Vierailija
174/234 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin iso perintö poistaa ihmisen työstä

Vierailija
175/234 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kengän pohjat pystyy kuumaliimaamaan kun kuluvat puhki. Lidlistä saa onneksi halvalla sukkia.

Harmaa huppari on paras kun ei näytä haalistuneelta vuosienkaan jälkeen kun on väriltään harmaa.

On aika noloa kun yli 40v pukeutuu huppariin ja kollareihin.

Vierailija
176/234 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos omistaa mökin niin perhe ei ole oikeutettu toimeentulotukeen, jos vanhemmat irtisanotaan töistä. Toivotaan ettei kaupan alalla kellään ole mökkiä.

Juu, niinhän se on, että toimeentulotuki on viimeinen toimeentulon turvaava tulo. Se ei ole kansalaispalkka. Jos on omaisuutta, niin tarvii myydä ensin. Jos asuu omistusasunnossa, niin nykyään sitä ei tavi myydä ennen kun on mahdollista saada toimeentulotukea.

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-varat-jotka-vaikuttavat

https://yle.fi/uutiset/3-9596506 (mutaman vuoden vanha juttu)

Ei tarvitse realisoida asuntoa, mutta käytännössä et saa juuri lainkaan toimeentulotukea, koska mitään lainoja ei lasketa laskuksi ja asumiskulut on pienet. Kelalla on myös lämmityskuluissa katto.

Vierailija
177/234 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä nettotulot alle 2000e ja ei saada asumistukea.

Vierailija
178/234 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä on yli 4000 vuokra-asuntoa tyhjänä.

?

Näinkö on? Moniko tällä hetkellä hakee Helsingistä vuokra-asuntoa?

Mitä koitat sanoa, ettei Helsingissä ole kohtuuhintaisista vuokra-asunnoista pulaa, vaikka meille uutisoidaan niin?

Vierailija
179/234 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On aika noloa kun yli 40v pukeutuu huppariin ja kollareihin.

Ruoka on tärkeämpää kuin vaatteet.

Vierailija
180/234 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummasti löytyy kuitenkin näitä politikkoja, jotka osaavat vetää ilmaista rahaa valtion kassasta sujuvasti ja luvut ovat aivan jotain muuta kuin esim. työmarkkinatuen vuosikarttuma työttömälle.

Esimerkkinä nyt vaikka Tanja Karpela, ex- sopetujaeläkeläinen (nosti rahaa yhteensä 11 vuotta) sai lisäksi 66 000 euroa koronatukea koirafirmalleen? 

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9d728469-47e3-48c5-b2b7-db4532906…

Niin. Joskus sitä pohtii, kun katsoo tämän maailman menoa ja miten suuryritykset, kuten esim. Amazon, Wolt jne. kohtelevat työntekijöitään, ja millaisissa homeparakeissa Suomessakin on pidetty halpatyöläisiä marjanpoimijoita. Eikös yksi tapaus mennyt tutkintaan ihan ihmiskauppana, että ehkä ne pahimmat muiden ihmisten riistäjät, hyväksikäyttäjät ja ahneet eivät ole tukiverkostojen pariin ajautuneet vähävaraiset, vaan jossain aivan muualla.

Minusta vastuu jakautuu vallan ja varallisuuden mukaan. Silti kovinta kritiikkiä usein saavat osakseen ne, joilla on kaikista vähiten valtaa ja mahdollisuuksia vaikuttaa asioihin yhteiskunnan tasolla. Politiikoillakin on kovat puheet ja arvostellaan muita, mutta sitten nostetaan itselle kaikki mahdolliset tukiaiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi