IL: Antelias sosiaaliturva tekee ihmisestä helposti yhteiskunnan elätin
Ihminen on luonteeltaan rationaalinen laskelmoija ja yleensä myös vähän laiska. Raha otetaan sieltä, mistä se helpoiten irtoaa. Eikä se ole yksilön vaan järjestelmän vika.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8338337-cf2c-4780-810e-bd4ec471a…
Olen samaa mieltä jutun kirjoittajan kanssa siitä, että tukia tulisi alentaa jotta ihmiset saataisiin töihin.
Kommentit (234)
Kokoomuslaiset aina leikkaamassa köyhimmiltä jotta voivat sitten kahmia omiin taskuihin enemmän.
Täällä on yleensäkin mitä lukenut niin monta joilla säästötili/tilejä joilla lepää monta tuhatta,eli ei täällä vauva sivuston mukaan kukaan oikein ole köyhä:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta myös sillä palkalla pitäisi elää. Kyllä ihmiset töihin menee kun palkkoja nostetaan. Esim auton pitäminen on kallista, ja usein töihin menoon tarvitaan se auto.
Tällä palstalla on paljon sosiaalilokkeja, jota nokkivat toimeentulonsa meidän työssäkäyvien rahoista. Kelan tuet pitäisi ajaa raa,asti leikkurin läpi ja vähintään puolittaa ja koko laitos pitäisi myllätä lattiasta kattoon ja antaa turhille suojatöissä oleville virkailijoille kenkää.
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia vuodessa, eläkeläisten hoitokoteja 5 miljardia vuodessa, eläkeläisten terveydenhoitoa 6500 euroa vuodessa / yksi eläkeläinen ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta. Lisäksi eläkeläisille maksetaan lääkkeitä, kodinhoitajia, kelatakseja sekä palveluseteleitä ja verovähennystä.
Lisäksi 200 000 eläkeläistä saa asumistukea.
Työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia ja osa työttömistä tekee työmarkkinatuella töitä.
Entä sitten? Eläkeläiset ovat eläkkeensä ansainneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja voiko olla että meille ihan ulkomaita myöten tullaan nauttimaan anteliaasta sosiaaliturvasta?
Suomen sosiaaliturva ei ole antelias. Suomi on saanut jatkuvasti moitteita liian alhaisesta perusturvan tasosta. Jota kokoomus haluaa leikata entisestään...
Älkää jaksako enää jauhaa tätä. Tuossa on otettu huomioon vain yksi tuki. Toki yksi tuki on liian pieni ja osa joutuu sillä sinnittelemään. Kuitenkin osa elää useammalla päällekkäisellä tuella ja tällöin se sosiaaliturva onkin jo antelias. Tämän päälle maksetaan vielä lääkkeet ja sähkö jne.
Puolison kanssa asuva työtön ei saa noita muita tukia. Lisäksi nuo tuet ei ole asuntovelkaiselle eli vuokralla asuessa voi saada muita tukia.
Kyllä minä sen tiedän kun itsekään en muuta saa kuin työmarkkinatuen. Enkö juuri maininnut että yksi tuki on riittämätön ja siitä pitäisikin tulla moitteita? Mutta yleensä täällä sosiaaliturvan pienuudesta valittajilla on kombo työmarkkinatuki+asumistuki+tttuki. EU ei moitteissaan ole ottanut huomioon että näitä voi päällekkäin saada. Tämä kombo onkin jo ihan mukavan suuruinen ja ihan Euroopan huippua josta ei kyllä tulisi mitään moitetta jos otettaisiin huomioon.
Nuo tuet yhteensä on tasan sen verran että esim. yksinelävälle jää 500 e käteen asumiskuujen ja pakollisten terveyskulujen jälkeen, kuten olen täällä jo aiemmin kirjoittanut. Toimeentulotukea saa ainoastaan ja aina vain sen verran, että yltää tuohon minimitoimeentuloon huolimatta mitä muita tukia saa. Toimeentulotukea saa vain myös silloin, jos ei ole myytävää omaisuutta.
Jos siis saa muita tukia niin paljon että se yltää tuohon 500 e (tai jos useampi ihminen taloudessa, niin niille määrätty euroraja) ylijäämään asumisenkulujen sekä terveysmenojen jälkeen, niin ei sitten saa ollenkaan tttukea. Eikö tämä jo oikeasti mene perille? Ei ne tuet ole siinä mitenkään "päällekkäin", vaan kaikki nämä tuet otataan toista tukea myönnettäessä huomioon. Asumistuen suuruus määräytyy kaikkien sun tulojen ja muiden saatujen tukien mukaan. (Esim. jos olet yksinelävä ja saat vaikka hyvää ansiosidonnaista päivärahaa, niin et saa ehkä ollenkaan asumistukea, sillä siihen on tietyt tulorajat, etkä toimeentulotukea, kun tulosi ovat siihen liian hyvät.)
Ärsyttää nämä harhaluulot että kaikkia tukia saa sieltä täältä eivätkä vaikuta mitenkään keskenään ja ettei niitä muka laskettaisi yhteen. Näin kyllä tehdään. Peruselämisen tuilla ei kyllä herroiksi eletä sitten millään ilveellä.
Vierailija kirjoitti:
Kun tätä keskustelua lukee tulee selväksi että tukia myös tarvitaan. Joka toinen kommentoija vastaa johonkin yleiseen ja tietysti yleistävään väittämään, että ehei ei voi pitää paikkaansa koska minä minä minä tai joku minun tuttu tekee eri tavalla. Joku keskustelija kysyy, onko totta että on noin paljon vuokra-asuntoja vapaana, vaikka voisi tarkistaa tämän googlesta kymmenessä sekunnissa. Toinen kysyy miten niin 15 kilometriä pyöräillään alle tuntiin, kun ei osaa laskea ala-asteelta tuttua laskua matka/matka-aika ja arvioida millainen voisi olla normaali keskimääräisen pyöräilijän polkupyörän matkanopeus.
Monesta meistä ei vain ole sellaisiin töihin joista modernissa yhteiskunnassa maksetaan kunnollista palkkaa. Jos kykenee vain yksinkertaiseen työhön, saa yksinkertaisesta työstä maksettavaa palkkaa. Lisäksi jos ei kykene vaikuttamaan omaan kulurakenteeseensa kuten esimerkiksi muuttamaan työn perässä, jää helposti kannustinloukkuun.
...ja osa on ihan oikeasti sitä mieltä, että esim Romaniassa sosiaaliturva on parempi kuin Suomessa. Viitaten noihin Suomen saamiin moitteisiin ja tilastoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja voiko olla että meille ihan ulkomaita myöten tullaan nauttimaan anteliaasta sosiaaliturvasta?
Suomen sosiaaliturva ei ole antelias. Suomi on saanut jatkuvasti moitteita liian alhaisesta perusturvan tasosta. Jota kokoomus haluaa leikata entisestään...
Älkää jaksako enää jauhaa tätä. Tuossa on otettu huomioon vain yksi tuki. Toki yksi tuki on liian pieni ja osa joutuu sillä sinnittelemään. Kuitenkin osa elää useammalla päällekkäisellä tuella ja tällöin se sosiaaliturva onkin jo antelias. Tämän päälle maksetaan vielä lääkkeet ja sähkö jne.
Eikä köyhän, jolle on laskettu kaikki tulot ja tuet yhteen ja todettu ettei tulot riitä toimeentuloon, pitäisi sun mielestä sitten maksaa niitä lääkkeitä ja sähköjä? voi vẗuuuu..?==?(()/&(#¤%
Jotkut on siitä köyhän todellisuudesta niin vieraantuneita, että rautalankakaan ei ilmeisesti auta...
Minun kuukausitulo työttömänä pn 556e. kohta siirryn "nauttimaan" pienemmästä tuesta, mikäli en työllisty. En saa muita tukia mieheni tulojen vuoksi. Mieheni on siis "hyvää hyvyyttään" valjastettu maksamaan, holhoamaan, tekemään päätöksiä puolestani. Kannaltani olisi kannattavampaa, kuin miehenikin että "eroaisimme", muuttaisimme asumaan erilleen. Saisin olla kuitenkin tunnustettu ihminen, kunnes saan työtä, jossa on palkka, jolla elää. Olen väliinputoaja ollut aina, kun päätöksiä tehdään, valitettavasti elän pitkässä, kestävässä suhteessa. Olen burkaa vailla oleva suomalainen, evankelisluterilainen vanhahko nainen, jolla eläkeikään aikaa. Kuka päättäjä pitäisi meidänkin puolta.
Olin reilun vuoden ansiosidonnaisella kun minut irtisanottiin vakiduunista hoitovapaan jälkeen. Sain 1500e/kk, säästin lasten hoitomaksuissa ja työmatkoissa n 400e/kk ja miehellä ok palkka niin pärjättiin oikein hyvin. Kohdallani oli kyse kannustinloukusta eikä vuorotyö oikein muutenkaan kiinnostanut pienten lasten kanssa ruuhkavuosina. Osa-aikatyö meni hankalaksi, hoitomaksut teki sen kannattamattomaksi joten olin suosiolla työtön. Ansiosidonnaisen porrastaminen ois varmaan saanut mut aiemmin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Kun tätä keskustelua lukee tulee selväksi että tukia myös tarvitaan. Joka toinen kommentoija vastaa johonkin yleiseen ja tietysti yleistävään väittämään, että ehei ei voi pitää paikkaansa koska minä minä minä tai joku minun tuttu tekee eri tavalla. Joku keskustelija kysyy, onko totta että on noin paljon vuokra-asuntoja vapaana, vaikka voisi tarkistaa tämän googlesta kymmenessä sekunnissa. Toinen kysyy miten niin 15 kilometriä pyöräillään alle tuntiin, kun ei osaa laskea ala-asteelta tuttua laskua matka/matka-aika ja arvioida millainen voisi olla normaali keskimääräisen pyöräilijän polkupyörän matkanopeus.
Monesta meistä ei vain ole sellaisiin töihin joista modernissa yhteiskunnassa maksetaan kunnollista palkkaa. Jos kykenee vain yksinkertaiseen työhön, saa yksinkertaisesta työstä maksettavaa palkkaa. Lisäksi jos ei kykene vaikuttamaan omaan kulurakenteeseensa kuten esimerkiksi muuttamaan työn perässä, jää helposti kannustinloukkuun.
En kyseenalaistanut tietoa asuntojen määrästä, tiedustelin mitä se tämän tiedon esittäjän mukaan tarkoittaa tai ilmaisee tähän keskusteluun liittyen, kun sitä hän ei kertonut. SITÄ tietoa en valitettavasti voinut kyllä googlettaa. Voitha sitä näitä pieniäkin asioita tässä keskustelussa vääristellä, mutta mitä sinä sillä saavutat, sitä en tiedä. Ja miten se liittyy mielestäsi tukien tarpeellisuuteen, ei käynyt varsinaisesti ilmi... Sen tiedän kyllä, että ylimielisyytesi ja ilmiselvä ikävä luonteesi ei kauheasti viehätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko kertoa esimerkin tällaisesta päällekkäisten tukien tilanteesta? Siis mitä tukia ja miksi on epäoikeudenmukaista? Itselleni ei tule kyllä yhtäkkiä tällaista mieleen.
Esim. jos saa sairauspäivärahaa, ei saa työmarkkinatukea tai peruspäivärahaa. Asumistuki lasketaan aina tulojen mukaan (kaikki tuet tuloihin mukaan laskettuina). Toimeentulotukea saa vain silloin jos kaikki tulot (kaikki tuet mukaan laskettuina) jää alle minitoimeentulorajan jne. Eli mitkä on ne tilanteet, jolloin saa ns. liikaa päällekkäisiä tukia? En keksi yhtäkään. Harkinnanvaraista toimeentulotukea voi saada johonkin tiettyyn tarkoituksen, esim. lapsen harrastukseen, jos henkilölle/perheelle on myönnetty perustoimeentulotuki, mikä tarkoittaa että tulot ja omaisuus ovat ihan minimissään.
Tiedän useita jotka saavat päällekkäisiä tukina työmarkkinatuen, asumistuen ja toimeentulotuen. Siinä on päällekkäin 3 tukea. EU on ottanut huomioon moitteita laatiessaan näistä toimeentulotuen (eli yhden tuen) vaikka usein henkilö voi saada myös työmarkkinatukea ja asumistukea samaan aikaan toimeentulotuen kanssa. Tätä EU ei ole ottanut huomioon.
Liian pienet palkat tekee sen, että kukaan ei tee orjatyötä alhaisen pienellä palkalla. Palkat kohdilleen niin ei jää mieluummin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Olin reilun vuoden ansiosidonnaisella kun minut irtisanottiin vakiduunista hoitovapaan jälkeen. Sain 1500e/kk, säästin lasten hoitomaksuissa ja työmatkoissa n 400e/kk ja miehellä ok palkka niin pärjättiin oikein hyvin. Kohdallani oli kyse kannustinloukusta eikä vuorotyö oikein muutenkaan kiinnostanut pienten lasten kanssa ruuhkavuosina. Osa-aikatyö meni hankalaksi, hoitomaksut teki sen kannattamattomaksi joten olin suosiolla työtön. Ansiosidonnaisen porrastaminen ois varmaan saanut mut aiemmin töihin.
Itse sain ansiosidonnaista 800 ja siinä oli 2 lapsikorotusta.
Jos ansiosidonnaista vielä huononnetaan niin ihmiset eroavat liitosta, jolloin työnantaja saa poistaa vuorolisät vakituisilta.
Vierailija kirjoitti:
Minun kuukausitulo työttömänä pn 556e. kohta siirryn "nauttimaan" pienemmästä tuesta, mikäli en työllisty. En saa muita tukia mieheni tulojen vuoksi. Mieheni on siis "hyvää hyvyyttään" valjastettu maksamaan, holhoamaan, tekemään päätöksiä puolestani. Kannaltani olisi kannattavampaa, kuin miehenikin että "eroaisimme", muuttaisimme asumaan erilleen. Saisin olla kuitenkin tunnustettu ihminen, kunnes saan työtä, jossa on palkka, jolla elää. Olen väliinputoaja ollut aina, kun päätöksiä tehdään, valitettavasti elän pitkässä, kestävässä suhteessa. Olen burkaa vailla oleva suomalainen, evankelisluterilainen vanhahko nainen, jolla eläkeikään aikaa. Kuka päättäjä pitäisi meidänkin puolta.
Täällä toinen joka on kans eräänlainen väliinputoaja olen sinkku, yksinasuva ja pitkäaikaismasennuksen takia työttömänä. Vaikka hakemuksia laitellut tulee automaattisesti vastauksia sinua ei valittu tällä kertaa yms shitti settiä,olen tehnyt 9 e/pvä hommia paljon, en saa asumistuen lisäksi kuin toimeentulotukea minimiosan joka ei riitä kattamaan kaikkia kuluja, paljon unettomia öitä tämän takia kun mietin kumpi on tärkeämpää ruoka joka kallistunut ja kallistuu vieläkin vai laskut että sähkö ja netti toimisi jos maksan jompaakumpaa niin aina on jostakin pois, leipäjonot on tuttuja mutta selvästi ruokakassit pienentyneet ja kulukorvaus kassin sisällöstä 4 e ja joka saattaa sisältää pelkästään 1 pss jauhoja , 1 pss kuivunutta leipää, 1 lakupakutta, 2 hernekeittopurkkia
Olen myös ihan supi suomalainen ja usko mennyt suomen järjestelmään ja hallitukseen, meitä suomalaisia on jo vuosikausia syrjitty ja meitä kohtaan on sitä aitoa rasismia näin koen mitä läheltä seurannut tilanteita.
Vierailija kirjoitti:
Ja lisätään vielä, että nämä yksinkertaiset työt ovat koko ajan vähenemässä ja siksi yksinkertaisille ihmisille on vähemmän työtä. Ennen oli huomattavasti enemmän kaikenlaisia raitiovaunun rahastajia, reikäkortin lävistäjiä, hissityttöjä ja kadunlakaisijoita
Et todella taida tietää, että nykyään työttöminä on paljon koultettua osaavaa väkeä, myös monipuolisella hyvällä työhistorialla vanhempaakin väkeä. On aivan absurdi käsitys, että työttöminä olisi pääasiassa jotenkin yksinkertaisia (negatiivisella tavalla) ihmisiä. hohhoh, tervetuloa todellisuuteen sieltä vääristyneestä kuplastasi. Työttöminä toki on myös sairaitakin, vaikkamuuten kyllä osaavia ihmisiä ja työntekijöitä. Ykinkertainen kuitenkin taitaa olla tässä asiassa nyt kyllä joku ihan muu kuin he.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta myös sillä palkalla pitäisi elää. Kyllä ihmiset töihin menee kun palkkoja nostetaan. Esim auton pitäminen on kallista, ja usein töihin menoon tarvitaan se auto.
Tällä palstalla on paljon sosiaalilokkeja, jota nokkivat toimeentulonsa meidän työssäkäyvien rahoista. Kelan tuet pitäisi ajaa raa,asti leikkurin läpi ja vähintään puolittaa ja koko laitos pitäisi myllätä lattiasta kattoon ja antaa turhille suojatöissä oleville virkailijoille kenkää.
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia vuodessa, eläkeläisten hoitokoteja 5 miljardia vuodessa, eläkeläisten terveydenhoitoa 6500 euroa vuodessa / yksi eläkeläinen ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta. Lisäksi eläkeläisille maksetaan lääkkeitä, kodinhoitajia, kelatakseja sekä palveluseteleitä ja verovähennystä.
Lisäksi 200 000 eläkeläistä saa asumistukea.
Työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia ja osa työttömistä tekee työmarkkinatuella töitä.
Entä sitten? Eläkeläiset ovat eläkkeensä ansainneet.
Ei ole, he maksoivat liian vähän eläkemaksuja vain 5 % ja nyt työssäkäyviltä joudutaan perimään 25 %.
Näkeehän sen jo eduskunnan sopeutumisrahasta. Korkeakoulutetut poliitikot möllöttää 15 vuotta sossun rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lisätään vielä, että nämä yksinkertaiset työt ovat koko ajan vähenemässä ja siksi yksinkertaisille ihmisille on vähemmän työtä. Ennen oli huomattavasti enemmän kaikenlaisia raitiovaunun rahastajia, reikäkortin lävistäjiä, hissityttöjä ja kadunlakaisijoita
Et todella taida tietää, että nykyään työttöminä on paljon koultettua osaavaa väkeä, myös monipuolisella hyvällä työhistorialla vanhempaakin väkeä. On aivan absurdi käsitys, että työttöminä olisi pääasiassa jotenkin yksinkertaisia (negatiivisella tavalla) ihmisiä. hohhoh, tervetuloa todellisuuteen sieltä vääristyneestä kuplastasi. Työttöminä toki on myös sairaitakin, vaikkamuuten kyllä osaavia ihmisiä ja työntekijöitä. Ykinkertainen kuitenkin taitaa olla tässä asiassa nyt kyllä joku ihan muu kuin he.
Moni työtön on käynyt ammattikorkeakoulun. Myös tohtoreita on työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...ja osa on ihan oikeasti sitä mieltä, että esim Romaniassa sosiaaliturva on parempi kuin Suomessa. Viitaten noihin Suomen saamiin moitteisiin ja tilastoihin.
Ei ole, mutta Suomen työttömyyskorvaus on 6 suurin eli Espanjassa, Ruotsissa ja Alankomaissa on parempi työttömyyskorvaus.
Tanskassa toimeentulotuki yhdelle ihmiselle on 1500 ja 4 hengen perheelle 3500.
Scheherazade kirjoitti:
Missä maassa on niin hyvin asiat? Suomen sosiaaliturva on saanut jatkuvasti noottia siitä, että se on liian matala.
 Sosiaaliturvaa on eri maiden välillä erittäin hankala verrata, koska jokainen
 maa on kehitellyt oman järjestelmänsä. Järjestelmät toimivat
 kokonaisuutena. Eri osia nappaamalla ei päästä samoihin lopputuloksiin.
-Valtioneuvoston kanslia