Koulu-uinti PAKKO suorittaa
Minulla siis 7. luokalle mennyt tyttö, jonka Wilmaan tuli liikunnanopettajalta viesti. Uintia on ohjelmassa ensi viikolla ja loman jälkeen toinen kerta, jotka ovat kuulemma "kaikille tasapuolisesti pakollisia, sukupuoleen katsomatta". Viestissä opettaja sanoi myös, että kuukautiset eivät ole este uinnille, vaan silloin käytetään kuukautissuojia joita saa opelta lainaan.
Voiko tämä oikeasti mennä näin? :( Kiva jos tytön mensut sattuu uinnin ajalle...
Kommentit (159)
Kyllä meilläkin piti p-koulussa laittaa opelta saatu tamponi jos oli menkat, ei mitään ihmeellistä :D
Ei tietenkään ole PAKKO. Muistan, että itsellenikin sattui usein menkat uintipäiville sekä jopa Serena- luokkaretkellemme 5. luokalla. Olin muuten todella kurjaa :;-( Äiti kirjoitti minulle lapun, että menkkakipujen vuoksi en osallistu uintiin. Sekin oli totta. Kärsin edelleen 26- vuotiaana kivuista. Yläasteella nuoret ovat todella epävarmoja kehostaan, jolloin se on suorastaan kiusaamisa opettajalta, jos puhuu uimisesta pakkona.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:47"]
Kyllä meilläkin piti p-koulussa laittaa opelta saatu tamponi jos oli menkat, ei mitään ihmeellistä :D
[/quote]
Minusta tämä on ihan periaatekysymys; opettajalla ei ole valtaa valita sitä, mitä kuukautissuojaa teini-ikäinen lapseni käyttää! Jos tamponeja ei ole halukas kokeilemeen, ei opetussuunnitelma eikä yksittäinen opettaja siihen voi velvoittaa.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:53"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:47"]
[/quote]
Minusta tämä on ihan periaatekysymys; opettajalla ei ole valtaa valita sitä, mitä kuukautissuojaa teini-ikäinen lapseni käyttää! Jos tamponeja ei ole halukas kokeilemeen, ei opetussuunnitelma eikä yksittäinen opettaja siihen voi velvoittaa.
[/quote]
Pervo ei minun lapseni sukupuoli asioihin ainakaan puutu.
Minä olen laittanut vaan viestiä, että ei osallistu uintiin. En muista, vaikuttiko numeroon, ei varmaankaan, kun ei ole jäänyt mieleen. Ja kyse pojasta. En ikipäivänä pakottaisi lasta uimahalliin, jos tuntuu ylitsepääsemättömältä.
Tyttö ei käyttänyt vielä 7.luokalla tamponeja joten jos oli menkat niin ei mennyt uimaan vaan lenkille. Ja yksikään ope ei voi pakottaa ketään käyttämään väkisin tamponeja. Huonomman liikkanumeron voi toki antaa mutta siitä vaan. Liikkaopet ovat yhä aika natseja...
Pitäkää nyt sen verran nuortenne puolta ettei ope sentään päätä että nyt tungetaan tampooni alapäähän vaikka nuori ei edes tamponeja vielä käytä. Joku raja se on openkin vallalla!
Teidän lapsenne ovat niitä kutosen oppilaita jotka luuseroivat kentän laidalla :) -9
Mitä vitun väliä jollain liikunnan numerolla on? Urheilulukioon pyrittäessä ehkä, mutta muuten se on ihan sama minkä numeron ko. aineesta saa. Jos suorittaa kaiken muun paitsi uinnin, opettajan on pakko päästää läpi.
Tätä mä olen aina ihmetellyt. Miksi sen uinnin pitää olla pakollista? Ihminen on tuossa iässä niin herkillään ja koulukiusaaminen niin yleistä. Muistan itse, kuinka minulle ilkuttiin yläasteella, kun omasin jo vähän naisellisemman vartalon kuin muut ikäiseni. Enpä tuon jälkeen tainnut enää mennä uimaan koulun kanssa vaan keksin milloin mitäkin syitä kuukautisista napakorun ottamiseen.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:55"]Koulussa ei mikään ole pakko.
[/quote]
Tämä kun vaan kerrottaisiin sille epävarmalle nuorelle. Minä oikeasti luulin yläasteella, että moni asia on PAKKO tehdä, kuten mennä uimaan koulun kanssa. Luulin, että minut tyyliin erotetaan koulusta, jos kieltädyn tekemästä jotakin. Niin sitten tein asioita pakolla, josta saattoi seurata elinikäiset traumat tai keksin milloin mitäkin valheita selvitäkseni pälkähästä. Tosi kurjaa ajatella, että minut oikeasti PAKOTETAAN johonkin.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 16:19"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:55"]Koulussa ei mikään ole pakko. [/quote] Tämä kun vaan kerrottaisiin sille epävarmalle nuorelle. Minä oikeasti luulin yläasteella, että moni asia on PAKKO tehdä, kuten mennä uimaan koulun kanssa. Luulin, että minut tyyliin erotetaan koulusta, jos kieltädyn tekemästä jotakin. Niin sitten tein asioita pakolla, josta saattoi seurata elinikäiset traumat tai keksin milloin mitäkin valheita selvitäkseni pälkähästä. Tosi kurjaa ajatella, että minut oikeasti PAKOTETAAN johonkin.
[/quote]Ihmetellään kun lapset eivät menesty... Kun ei ole pakko tehdä mitään niin mammanmussukat istuvat vaan nurkassa, myöhemmin sossun luukulla.
Ei ole kyllä opettajan päätösvallassa, mitä suojaa teini käyttää. Huoltajalla oikeus päättää, osallistuuko lapsi uintiin kuukautisten aikaan. Itse en uintia pidä mitenkään pahempana teinille kuin muutakaan sisäliikuntaa, ainahan suihkussa käydään liiksan jälkeen.
22, niin, siellä suihkussa on pakko olla alasti muiden nälvittävänä kun mennään uimaan, koulussa suihkuttelut voi hoitaa omassa yksityisyydessä.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 16:13"]
Tätä mä olen aina ihmetellyt. Miksi sen uinnin pitää olla pakollista? Ihminen on tuossa iässä niin herkillään ja koulukiusaaminen niin yleistä. Muistan itse, kuinka minulle ilkuttiin yläasteella, kun omasin jo vähän naisellisemman vartalon kuin muut ikäiseni. Enpä tuon jälkeen tainnut enää mennä uimaan koulun kanssa vaan keksin milloin mitäkin syitä kuukautisista napakorun ottamiseen.
[/quote]
Kaunis periaate lienee se, että Suomessa kaikkien on opittava uimaan. Tosin käytännössähän kyseinen taito opitaan jo alakoulussa, joten pakkouinnit voisi lopettaa siihen.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:41"]Aika inhottavaa, kun ei hän tuon ikäiset vielä käytä tamponeja tai kuukuppeja. Ilmoitat sitten lapsen sairaaksi?
[/quote] Älä yleistä. T.7.luokkalainen
Törkeää tuollainen kuukautissuojien pakottaminen, en itsekään tuon ikäisenä tamponeja vielä käyttänyt. Ei ole pakko uida, mä en ole uinut yläasteella enkä lukiossa kertaakaan ja silti numero on aina ollut 8.
En ole tainnut osallistua koulu-uintiin sitten 3. tai 4. luokan jälkeen. Aina sanoivat että pakko uida blaablaablaaaaa mutta enpä uinut ja eivät sille mitään voineet. Rakastin kyllä uimista mutta kiusaaminen ja muu aiheuttivat hirveää häpeää omaa kehoani kohtaan niin en todellakaan suostunut nöyryyttämään itseäni enempää ala- enkä yläasteella, en myöskään lukiossa.Eli EI ole pakko:)
Jotkut opettajat vielä jaksaa taistella tuulimyllyjä vastaan.
Meillä kumpikaan muksuista ei osallistunut uintiin yläasteella. Uintivuoroja oli, mutta aina pääsi lenkille tai vaikka keilaamaan samaan aikaan. Ryhmistä kävi vain muutama uimassa.
Tasan osaa kumpikin uida, mutta koulu-uinti on vaan aina niin pirun nöyryyttävää. Uimalassa on kahvila, jossa on ylänäkymä isoon altaseen ja lukion jätkät siellä sitten irvailemassa ja arvostelemassa.
30 vuotinen perinne, itsekin jätin sen takia uimatta. Silloin sai automaattisesti numeron alennuksen ja kovat puhuttelut ja huudot. Nykyään ymmärretään enemmän.
Hyvinkää