Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttären poikaystävän perhe - teistä outoa?

Vierailija
29.09.2015 |

Tyttärelläni on ensimmäinen poikakaveri, ovat samalla luokalla lukiossa.

Eilen pojan äiti pyysi tyttäreni syömään ravintolaan koulun jälkeen. Mukana siis tyttö, poikakaveri ja pojan äiti.

Kun tuli laskun tilaamisen aika, äiti oli ilmoittanut että laskut erikseen. Poika oli sanonut, että hänellä on vaan kolikoita johon äiti "Voi voi, olisitte miettineet tätäkin ajoissa!"

Tyttäreni sitten maksoi omat ja pojan ruuat Visallaan. Poika lupasi maksaa takaisin ensi palkasta.

Nuoret olivat puhuneet asiasta jälkeenpäin ja kuulemma poika ei saa kotoaan yhtään mitään vaan päinvastoin MAKSAA äidilleen joka kuukausi 400€ vuokraa ja 100€ ruokarahaa. Sähköistä maksaa myös puolet. Poika siis 17 ja käy iltatöissä ja jakaa mainoksia vielä sen lisäksi.

Minun käy niin poikaa sääliksi, oilein kiltti ha ihana mutta kamala mutsi!

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 13:52"]

AI että ku on kauheeta, että oikein jotain maksaa kotiin. Niin mäkin olen maksanut eikä se musta ollu olleskaan kauheeta, vaan oikeudenmukaista.

[/quote]17-vuotiaana 500€/kk plus sähkölaskuista puolet?

Vierailija
2/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 14:51"]Tapauksessa ihmetyttää erityisesti se, ettei kutsuja maksanut. Tuohan on ihan perusetikettiä.

Olisin itse kyllä todella yllättynyt, jos ravintolaan mukaan kutsunut henkilö yhtä äkkiä pyytäisi tarjoilijalta laskut erikseen. Näin voi tehdä ainoastaan silloin, jos aikaisemmin on varta vasten sovittu erikseen maksamisesta.

Tapakasvatusta tarvitsisi kyllä tässä maassa moni.
[/quote]
Eräässä koulutustilaisuudessa missä olin, kerättiin nimilista ketä tulossa illalla ravintolaan syömään ja sitten paikanpäällä ilmoitettiin että jokainen maksaa omat ruokansa, osataan sitä isoissakin firmoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minunkin täytyi maksaa kotiin 1000mk/kk silloin kun kävin töissä.
T.m39v
Faija aina muistaa muistuttaa kuinka on ostanut lapsilleen asunnot ja autot.
Todellisuudessa oli takaamassa mun asuntolainaa 2000luvun alussa ja 2004 lainasin siltä 4000€ auton ostoon muutamaksi päiväksi.

Vierailija
4/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai äiti saa vielä mm. Lapsilisää mutta poika vaan maksaa? Tää on jo niin uskomaton että pakko olla provo. Sano poitsulle että muutappa helvettiin sen hullun ämmän luota. Tuollaiset ihmiset vois vaikka tehä sen abortin jos on katkera jopa omalle lapselleen, varmaan kertynyt velkaa koko lapsuuden ajan ja hyvitykset etenkin siitä että laittoi mamman paikat tohjoksi synnytyksessä...

Vierailija
5/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahinko yläpeukku kommenttiin nro. 63. Lapsi kyllä pitäisi saada pois sairaan äitinsä vaikutuspiiristä, mutta ei tappamalla alkuunsa (=abortti).

Vierailija
6/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloin maksaa äidilleni asumisesta 16-vuotiaana (jolloin sain ensimmäisen osa-aikaisen työn lukion ohelle) 400€/ kuukaudessa. Myöskin puhelinlaskut ja omat vaatekulut maksanut siitä lähtien itse. Kotona asuin 22-vuotiaaksi asti. Helppo on sanoa, että "miksi et vain muuttanut yksin" mutta todellisuus ei ole aina niin mustavalkoinen. Omassa tapauksessa jäin kotiin ja maksoin äidille vain ja ainoastaan nuorempien sisarusten vuoksi. Äidillä ei olisi ollut varaa asua siinä asunnossa ilman tuota 400€/kk osuutta ja halusin että nuoremmat sisarukset saivat asua siinä asunnossa ja että he saivat vain opiskella eivätkä joutuneet tekemään osa-aika töitä. Ja joo myönnän olevani hieman katkera siitä, että en oo saanut olla pelkästään opiskelija vaan joutunut tekemään töitä ja maksaa asumisesta yms. vaikka oon asunnut kotona. Mutta toisaalta oon ylpeä isosisko nuoremmille sisaruksilleni ja siitä että he ovat saaneet vähän helpomman nuoruuden.

N25

Vierailija
7/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

no kyllä minäkin maksoin äidilleni ruokarahaa, silloin josk6s 300 mk/ kk. Olin kuitenkin töissä ja opiskelin lukiossa. Minusta tuo on ihan ok

Vierailija
8/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaikäisen ei kuulu maksaa ruoka- eikä asumiskuluja! Siinä ei ole mitään kohtuullista. Sen toki ymmärrän, että jos alaikäinen käy töissä, hän voi niillä rahoillaan ostaa omat vaatteensa, koulukirjansa ja harrastusmaksunsa yms. mutta asuminen ja ruoka on vanhemman velvollisuus.

Vierailija
9/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 14:20"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 13:54"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 13:51"]On outoa, miksei poika muuten muuta kotoa. Maksaa mammalle 500 e kuussa, maksaisi sillä jo oman kämpän vuokraa iisisti.  [/quote] No poika täytti just 17. Miten sellainen edes voi itse vuokrata asunnon? Ap

[/quote]

No tottakai voi, ei siihen tarvita kuin huoltajan allekirjoitus soppariin. itse muutin kotoa toiselle paikkakunnalle asumaan 16 vuotiaana. 

[/quote]

Kuin. Itse en olisi saanut sitä allekirjoitusta tuon ikäisenä.

Vierailija
10/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 13:55"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 13:52"]AI että ku on kauheeta, että oikein jotain maksaa kotiin. Niin mäkin olen maksanut eikä se musta ollu olleskaan kauheeta, vaan oikeudenmukaista. [/quote] Lain mukaan vanhemmilla elatusvelvollisuus 18v asti. Sori, mut sua on kusetettu :(

[/quote]

Jep. Te, jotka olette joutuneet alaikäisenä maksamaan vanhemmillenne sillä verukkeella, että perheenne on "vähäosainen", olette joutuneet narsistivanhempienne huijaamiksi. Pienituloisten asumislisät, opintorahat, lapsilisät yms. tuet ovat juurikin sitä varten, että kaikilla (erityisesti lapsilla) olisi tasavertainen asema ja lähtökohdat suhteessa muihin suomalaisiin. Asumista, perhe-elämää ja opintoja tuetaan valtion toimesta rahallisesti siksi, että alaikäiset saisivat olla lapsia ja käydä koulunsa rauhassa. Tämä koskee siis myös peruskoulun jälkeistä toisen asteen kouluja ja korkeakouluja. Valtion syytää veronmaksajien rahoja pienituloisille, jotta lasten ei tarvisi käydä duunissa vaan voisivat keskittyä rauhassa opiskeluun ja siten rakentaa pohjaa tulevaisuudelle. Etuudet ja tuet ei ole sen takia, että lapset voisivat maksaa vanhemmilleen vuokraa ja elämisen. Epäilyttävää, että tällaiset aikuiset edes hankkivat lapsia. Jos ei ole varaa tai mielenkiintoa ylläpitää omaa lastaan, miksi sellainen pitää edes hankkia? Kauheaa marttyyrimeininkiä. Todellisuudessa nämä lapsiparat ovat varmaan vaan rahoittaneet vanhempiensa päihteidenkäytön tai työttömänä lorvimisen.

Vierailija
11/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa outoa! Ensinnäkin se, että aikuinen (vielä toisen vanhempi) kutsuu nuoret syömään ja vaatii laskun erittelyn. Minusta ilman muuta tämän vanhemman olisi pitänyt maksaa lasku, kutsujakin kun oli vielä. Ainakin viimeistään olisi kutsua esittäessään pitänyt sanoa, että omilla rahoilla sitte syötte. Ei silloin kun on laskun aika! Varmasti tietää, ettei nuorilla ole rahaa...

Ja ihan hävyttömät noi mitä teinin pitää maksaa kotiin! Käydä töissä opiskelun ohessa maksaakseen asumistaan kotona vanhemman luona ja ikää 17 eli alaikäinen lapsi. Ohhoh!!

Vierailija
12/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vitsi, vastasin jo, mutta oli pakko tulla sanomaan vielä että tulipa paha mieli pojan puolesta jos tämä on oikeasti näin.
Itsellä samanikäinen lukiolainen, ja hän saa keskittyä tärkeään opiskeluunsa ilman ilta- ja vkl-töitä.

Vierailija
13/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojan kannattaisi muuttaa omilleen noilla mammalle maksamillaan vuokrilla. Saisi varmaan opinto- ja asumistukea, eikä tarvitsisi silloin tehdä noin paljon töitä! Aika paljon saa tehdä töitä tienatakseen 600€/kk, miten ehtii koulun ohella? Olisi siinä mammalla ihmettelemistä, kun pojan "avustukset" loppuis hänen muuttaessa muulle :-).

Vierailija
14/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi mikä "äiti" tuolla pojalla:( mä asun vielä kotona, etsin siis omaa asuntoa parhaillaan, maksan 100-200e kuussa vanhemmilleni + laitan ruokaa, siivoan, laitan päivittäin tiskit ja hoidan lemmikit. En ole enää alaikäinen. Itse pidän tällaista järjestelyä ihan kohtuullisena. Tuo ap:n tyttären anoppi sen sijaan taitaa olla itse saatana..

Vierailija
15/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko tätä siksi, että lukiolaispoika ei ihan helposti iltatöillä tienaa 500 euroa + muut menot, esim. lukion koulukirjat. Tarvitsisi siis lähes tonnin kuussa käteen osa-aikaisilla töillä ilman koulutusta ja kummoista työkokemusta...

Vierailija
16/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 13:52"]AI että ku on kauheeta, että oikein jotain maksaa kotiin. Niin mäkin olen maksanut eikä se musta ollu olleskaan kauheeta, vaan oikeudenmukaista.
[/quote]
Pojan äidillä on vielä elatusvastuu, joten mitään ei pitäisi teinin joutua äidilleen maksamaan. Hyi hitto että ällöttää vanhemmat, jotka kuppaavat lapsiltaan rahaa.

Vierailija
17/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 14:36"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 14:29"]No mun kaveri oli aikoinaan tilanteessa, jossa sen äiti ojensi 18-vuotislahjaksi laskun ylläpidosta. Siihen oli siis laskettu 16 vuoden ajalta mun kaverin "osuus" asunnon kuluista ja ruuista ja suhtkoht kaikesta. Vanhemmat eros kun tää mun kaveri oli 2 vee ja isä ei suostunu maksamaan elareita. Niinpä tää rakkaudentäyttämä mutsi päätti laskuttaa elatukseen menneet rahat lapselta. Oli laskenu siihen sitten sopivat kuukausierät, jolla kaverin piti lyhentää "velkaansa", ei sentään tarvinnu kerralla maksaa!!! Näitä siis oikeesti on. [/quote] Ei kai hän ihan oikeasti maksanut äidilleen mitään?

[/quote]

Valitettavasti maksoi ainakin kahden vuoden ajan tuon "lyhennyssuunnitelman" mukaan. Oli sitä mieltä, ettei pysty muuttamaan poiskaan, kun ei ole varaa maksaa vuokraa, kun pitää lyhentää tuota "lainaa". Lopulta saatiin taottua järkeä päähän, kaveri otti ja muutti kotoaan pois ja käski äitinsä pitää tunkkinsa. Eivät oo muuten montaa kertaa sen jälkeen nähneet...
[/quote]
Veisin oikeuteen jos olisin tuo lapsi.

Vierailija
18/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:12"]Itse maksoin vuokraa asumisesta kotona. Ja esim. Kesälomat piti tehdä töitä 8h/pvä että sai ruuan ja katon päänpäälle. Aloitin työnteon 6 vuotiaana. Metsätöillä alkoi.. Halkojen pinoamista, navettahommia esim. Astioiden tiskaamista, Lehmien ruokkimista. Ei ollut tiskikonetta niin astioiden tiskaamista, siivoamista jne. Äiti ei tehnyt yhtään mitään! Ruan yleensä teki isä tai sisarukset. Tarvitseeko edes sanoa että äitini on narsisti.. Jos ei toteltu työnteossa niin käski isän hakata meitä kunnes alkaa työt taas maistumaan.

Että kyllä näitä sairaita äitejä riittää. Ei olla nykyisin tekemisissä äitini kanssa. Jos olet elänyt normaalin lapsuuden niin olet onnekas!

T: M32
[/quote]

Minulla melkein samaa. Työt (kotityöt, pihatyöt, halonhakkuut jne.) teetettiin meillä lapsilla, äidin istuessa perseellään kaljatuoppi kädessä. Huusi ohjeita ja solvauksia, miten paskasti kaikki teen. Nukkumaan ei saanut mennä, ennenkuin kaikki oli tehty. Ei ollut mukavaa kymmenvuotiaana kuoria perunoita kahdelta yöllä niin kovassa väsymyksessä, että silmien sulkeminen olisi nukahduttanut heti... N26

Vierailija
19/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä oli harvinaisen juntti äiti. Ei sitten tullut mieleen kertoa ennen ruan tilaamista että jokainen maksaa omansa, jooko? Mitäs jos nuorilla ei olisikaan ollut rahaa? Tuollaisessa tilanteessa kun äiti haluaa tutustua miniään ja kutsuu ravintolaan, tottakai hän maksaa. Se kuuluu etiketin mukaiseen käyttäytymiseen.

Lisäksi hän rikkoo lakia jos perii alaikäiseltä lapseltaan vuokraa. Hän on yhä elatusvelvollinen ja saa lapsilisiä valtiolta. Hänestä voisi jopa vinkata poliisille joka kertoo asian lasuun.

Pysy ap erossa hänestä. Parempi niin.

Vierailija
20/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ylipäätään kohtuutonta, että vanhemmat rupeavat laskuttamaan lapsiaan missään elämänvaiheessa, ellei ole oikeasti kyseessä tilanne jossa lapsella on varaa maksaa ja vanhemmat eivät pärjää taloudellisesti ilman täysi-ikäisen osallistumista kuluihin. Ei se lapsi ole päättänyt syntyä juuri tietyille vanhemmille, vanhemmat ovat sen lapsen päättäneet hankkia, he siitä huolehtivat. Itse olen jo yli kaksikymppinen, mutta vanhempani tukevat minua aina kun voivat. Isä maksaa osan vuokrastani, että voin keskittyä opiskeluun ja valmistua nopeasti sen sijaan, että teen töitä opiskelun ohessa ja kun menen käymään kotona, vanhemmat usein vievät ostoksille, äiti esimerkiksi osti minulle juuri uuden talvitakin, itsellä ei olisi ollut varaa ja vanha oli rikki. Näitä lukiessa osaa kyllä arvostaa omien vanhempien aitoa välittämistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi