Mihin opettajien etujen leikkaaminen unohtui?
Mitä helvettiä? Eikö siihen opettajien ylipitkään kesälomaan puututakaan? Samoin lyhyet päivät. Olen katsonut kun naapurin opettaja tulee kello 12 himaan ja alkaa juomaan kaljaa terassillaan. Kyllä pitäisi olla 8-16 duuni opeilla niinkuin muillakin.
Kommentit (212)
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:52"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:49"]
Ai opettajien etujen leikkaus unohtui? Ai ettei lomarahojen leikkaus koske opettajia? Kyllä lähtee niinkuin kaikilta muiltakin. Neljän viikon lomarahoista se 30% niinkuin muiltakin. Miksi vuorolisistä leikkaaminen olisi ollut väärin mutta opettajilta olisi ok leikata enemmän kuin muilta? Kateus?
[/quote]
Opettajilla ei ole lomarahaa, koska ei ole vuosilomaakaan.
[/quote]
onhan.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:46"]Mun miehen palkka on pudonnut parin viime vuoden aikana jo yli 800 e / kk. Ryhmäkokoja on suurennettu, valinnaisaineita rajoitettu, kurssitarjontaa supistettu. Kyllä tää mun mielestä jo riittää. Nyt mieheni palkka on samoissa mun kanssa, mä ikuinen yo, ja toinen sentään pätevä aineenopettaja.
[/quote]
Noin on meilläkin käynyt. Missään ei puhuta asiasta. Tiedän että kuuluu opettajan palkkaukseen vuosittaiset vaihtelut mutta se että palkat on pysyvästi laskeneet on siitä vaikenemisen kera outoa. Ei kyllä oltaisi vaikka hoitoalalla hiljaa vaan varmaan hallitusta avuksi huudettaisiin.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:53"]
Ai opettajien etujen leikkaus unohtui? Ai ettei lomarahojen leikkaus koske opettajia? Kyllä lähtee niinkuin kaikilta muiltakin. Neljän viikon lomarahoista se 30% niinkuin muiltakin. Miksi vuorolisistä leikkaaminen olisi ollut väärin mutta opettajilta olisi ok leikata enemmän kuin muilta? Kateus?
[/quote]
[/quote]
onhan.
[/quote]
Eipä vaan ole kuin sote-alan opettajille, joita on ihan murto-osa kaikista opettajista.
Peruskoulussa ainakin yläkoulussa opettajilla on 19-24 tuntia viikottaista opetusvelvollisuutta. Tulee siitä lyhyet päivät.
Naurattaa toi yleinen "tieto" opettajien lyhyistä työpäivistä :D Kuinka idiootteja ihmiset voikaan olla. Mut hei, Suomi on vapaa maa, jos se opettahan työ on täydellistä, ihanaa ja helppoa, niin eikun opiskelemaan.
Lomaraha on, vaikka vuosilomaa ei olekaan. On ns laskennallinen vuosiloma, josta lomaraha lasketaan. Mutta vuosilomaa ei opettaja voi silti pitää.
Ainakin ryhmäkokojen suurentaminen on opettajan etujen leikkaamista. Jos luokassa on 25 oppilasta, tulee yhtä oppituntia kohden enemmän oheistyötä (esim. kokeiden korjaus) kuin jos oppilaita on 15. Kun siihen lisäksi integroidaan erityistä tukea tarvitsevia, jälleen jälleen nousee tehtävän työn määrä. Näin ollen opettajan työmäärä kasvaa, mutta palkka ei.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:57"]
Peruskoulussa ainakin yläkoulussa opettajilla on 19-24 tuntia viikottaista opetusvelvollisuutta. Tulee siitä lyhyet päivät.
[/quote]
Kai tiedät, että opettajan työhön kuuluu muutakin kuin opettamista?
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:47"]
Minä voisin kyllä tehdä töitä kuukauden enemmän vuodessa. Oletan sitten kyllä saavani myös kuukauden palkan verran lisää liksaa.
ope
[/quote]
Kaikkiin muihin ammattiryhmiin kohdistuvan tuottavuusloikan ideanahan on se, että tehdään enemmän tunteja mutta samalla palkalla.
Ai niin, unohdin että nämä suunnitelmat eivät voi mitenkään koskea Opettajia.
[/quote]
Tätäpä meidän ammattiryhmä on tehnyt jo vuosikausia. Vähän väliä tulee lisää tehtäviä, mutta palkassa ne ei näy mitenkään, koska meille maksetaan vain pidettyjen oppituntien perusteella. Viimeisin uudistus oli kolmiportaisen tuen malli joka lisäsi paperinpyörittelyä entisestään. Mulla luokassa neljä oppilasta joille pitää tehdä opsu. Eipä ole näkynyt tilipussissa mitenkään, mutta ajankäytössä kyllä. Ja huom tämä oli vain yksi esimerkki!
ope
Lomaraha on, vaikka vuosilomaa ei olekaan. On ns laskennallinen vuosiloma, josta lomaraha lasketaan. Mutta vuosilomaa ei opettaja voi silti pitää.
[/quote]
Ei todellakaan ole mitään lomarahaa. Ihan samaa laskennallista palkkaa saan ympäri vuoden.
Eduskunnasssa ja varsinkin kunnanvaltuustoissa on todella paljon opettajia, niihin etuihin ei kosketa.
Minä voisin kyllä tehdä töitä kuukauden enemmän vuodessa. Oletan sitten kyllä saavani myös kuukauden palkan verran lisää liksaa.
ope
[/quote]
Kaikkiin muihin ammattiryhmiin kohdistuvan tuottavuusloikan ideanahan on se, että tehdään enemmän tunteja mutta samalla palkalla.
[/quote]
Koululaiset tarvitsevat kyllä kesälomansa, siinä ei ole mitään muuttamista. Jos opettajat eivät todellakaan saa kesäloman ajalta palkkaa, mikä on väärin?
Eikös siitä koulutuksesta myös leikattu. Sehän leikkaus kohdistuu suoraan opettajien lomautuksiin.
[/quote]
Työaika on opettajalla arviolta 1,5 krt tuo tuntimäärä, eli aika normaali työaika. Toki osan työstä saa tehdä missä ja milloin haluaa, vaikka illalla lasten nukahdettua, tai jopa siellä pihansa terassilla. Jos tunteja on vähän, on palkka pienempi,nukuin jos tekee enemmän töitä.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:57"]Peruskoulussa ainakin yläkoulussa opettajilla on 19-24 tuntia viikottaista opetusvelvollisuutta. Tulee siitä lyhyet päivät.
[/quote]
Niiden päivien jälkeenhän ei tarvitse tehdä mitään... Kokeiden laadinta ja korjaus, esseiden tarkastaminen, tuntien suunnittelu, viestintä kotien kanssa, koulutukset, vanhempainillat ja muut tapahtuvat toki ihan itsestään.
Yhtä asiaa en ymmärrä opettajien palkoista. Palkka kai maksetaan opetustuntien mukaan, kaikille 24 tunnin mukaan. Kaikki muu on ekstraa päälle ja korvausta ns. ylimääräisestä työstä. Miksi opettaja, korkeasti koulutettu ihminen ei ole laskenut tulojaan perustulonsa mukaan? Tietäen että se ylimääräinen voidaan ottaa pois. Näinhän tekee kaikki muutkin. Kaikki vuorotyöntekijät tietävät että jos vuorot loppuu niin loppuu lisät. Onko tämä liian vaikeaa matematiikkaa opettajille.
Minun mielestä opettajille 40 tunnin viikkotyöaika joka suoritetaan työpaikalle eli koululla. Näin se on muillakin että se aika on oltava työnantajan käytettävissä ja se on se aika mistä maksetaan palkka. Suunnittelevat sitten vaikka seuraavaa viikkoa opetustuntien jälkeen. Ja tietysti palkka pysyy samana, nythän he sanovat että palkka sisältää myös suunnittelun.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:49"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:47"]
ope
[/quote]
[/quote]
Meillä teetetään jo yhtä suuren oppilasmäärän opetus vähemmillä tunneilla ja siten myös pienemmällä palkalla. Vai mitä luulet sen käytännössä tarkoittavan että luokissa on esim 25-27 oppilasta entisen 20 oppilaan sijaan? Mutta toivo toki opettajille vähemmän oppitunteja niin lapset saavat aina vain vähemmän yksilöllistä jokaisen oppilaan huomioivaa opetusta. Niin ja sosiaali yms puolen kulut vain kasvaa kun oppilaat oireilee ja tarvitaan kouluun yhä useammin tapaamisia koskien oireilevia oppilaita heidän ongelmiaan kun ei edes koulussa kukaan ehdi huomata ja tukea....
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:55"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:53"]
[/quote]
[/quote]
onhan.
[/quote]
Eipä vaan ole kuin sote-alan opettajille, joita on ihan murto-osa kaikista opettajista.
[/quote]
OVTESissä ainakin on lomaraha. Kunnallisilla opettajilla siis.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:58"]
ope
[/quote]
[/quote]
Tätäpä meidän ammattiryhmä on tehnyt jo vuosikausia. Vähän väliä tulee lisää tehtäviä, mutta palkassa ne ei näy mitenkään, koska meille maksetaan vain pidettyjen oppituntien perusteella. Viimeisin uudistus oli kolmiportaisen tuen malli joka lisäsi paperinpyörittelyä entisestään. Mulla luokassa neljä oppilasta joille pitää tehdä opsu. Eipä ole näkynyt tilipussissa mitenkään, mutta ajankäytössä kyllä. Ja huom tämä oli vain yksi esimerkki!
ope
[/quote]
Mikä on opsu? Jos olet mun lapsen oettaja niin eipäs sitä ops:a oltu suunniteltu mitenkään. Piti viimeksi palaverissa kysyä esimieheltään että mitäs siinä opsissa luki. No, rehtorihan sen tiesi paremmin kuin lapseni opettaja... Ei sitten ollut katsonut paperia sen jälkeen kun se laadittiin.
Hei ap! Mitä teet kotona klo 12?