Jos kouluttautuisit uudelleen, mitä opiskelisit? Jos et missään nimessä vaihtaisi alaa, mitä teet työksesi?
Otsikossa kysymys. Olen etsimässä uusia tuulia ja alanvaihto on edessä. Kaipaisin realistisia kuvauksia ammateista ja siitä mikä ei oikeasti kannata (yksi "turha" tutkinto löytyy jo)
Kiitos paljon!
Kommentit (36)
Teologiseen tiedekuntaan opiskelemaan, ei välttämättä papiksi, mutta esim. uskontotiedettä... no, mihin sillä työllistyy... en minä tiedä...
Tai sitten laitoshuoltajaksi. Ehkä olen "ylikoulutettu" sille alalle, kun olen ylioppilaaksi itseni vaivaisilla aivoillani saanut, siis oppinut lukemaan ja kirjoittamaan, laskutaito ei ole koskaan peruslaskuja paremmaksi päässyt.
Samaa opiskelisin. Tekniikkaa. Hyvä valinta, koska pääsee pois Suomesta ja ala kiinnostava, vaikka tuskin koskaan saan oikeasti kiinnostavia töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitsaajaksi
Hitsaajaksi siksi, että tarkkuutta vaativa työ ja itsenäinen sopii minulle, käsittääkseni saa valita työpaikkansa ja palkka omasta mielestäni ihan hyvä (jotain 2500-3000)
T. Keski-ikäistyvä akateeminen nainen
missä firmassa moiset rahat saa? milläköhän hitsaustyyleillä ja tarvitaanko hitsausluokkia?
onko oikea palla joku 1500e/kk?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin aikoinaan (nelikymppisenä) sairaanhoitajasta it-alalle. Nyt on enää alle 5 vuotta eläkeikään enkä ole aikeissa vaihtaa alaa. Enkä vaihtaisi muutenkaan, tykkään työstäni. Olen tehnyt pian 10 vuotta etätöitä ja tykkään tästä. En ole tarvinnut sairaslomaa kuin polvileikkausteni yhteydessä, koska sängystä työpäydän ääreen on lyhyempi matka kuin sängystä vessaan. Tyykään työstäni, jossa on sopivassa määrin yksin tehtyä hommaa ja tiimityötä. En kaipaa työkavereiden tai asiakkaiden fyysistä läsnäoloa vaan Teams-palaverit riittää mulle oikein hyvin.
Mielenkiinnosta kysyn, että minkälaisista työtehtävistä päiväsi koostuu? Itseäni kiinnostaisi myös uusi ala ja olen miettinyt pääni puhki, kun mikään ala ei tunnu sopivan.
Riippuu ihan päivästä. Olen töissä pienessä, 10-hengen yrityksessä. Mieluisinta hommaa mulle on olla suunnittelemassa ja toteuttamassa ratkaisuja asiakkaiden ongelmiin. Eli suunnittelen ratkaisun ja sitten toteutan koodaamalla sen. Joskus on päiviä, jolloin on erilaisia palavereja niin paljon, että en ehdi tekemään juuri muuta. Sitten taas päiviä, jolloin ei ole palavereja ja ehtii tehdä asiat, joissa on palavereissa tullut esille. Välillä myös testaan muiden tekemiä ohjelmakokonaisuuksia.
Ostin vuosia sitten osakkuuden yrityksestä ja nyt meillä yrityksen sisäisiä töitä jaetaan uudelleen, koska aiemmin niitä hoitanut henkilö on jäämässä eläkkeelle. Yllättäen - tai vähemmän yllättäen - vastuu työterveyshuoltoon liittyvistä asioista napsahti mulle. Lisäksi mulle on ihan luontevasti napsahtanut nakki tietosuojasta. Tein aikoinaan ammattikorkeakoulussa lopputyöni aiheesta ja tietosuoja kiinnostaa mua ihan henkilökohtaisella tasollakin. Seuraan siis ajankohtaisia tietosuojaan liittyviä asioita (EU-direktiivejä, Suomen lainsäädäntöä jne).
Lentoemännäksi ja toivottavasti tämä haave voisi vielä toteutuakin kunhan ala palaa ennalleen.
Mitä vaan alaa, jolla mahdollisuus itse päättää omista työajoistaan ja saada parempaa liksaa. Sairaalassa laboratoriossa ei saa päättää itse mistään ja vastuualueetkin suunnilleen pakotetaan ottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin aikoinaan (nelikymppisenä) sairaanhoitajasta it-alalle. Nyt on enää alle 5 vuotta eläkeikään enkä ole aikeissa vaihtaa alaa. Enkä vaihtaisi muutenkaan, tykkään työstäni. Olen tehnyt pian 10 vuotta etätöitä ja tykkään tästä. En ole tarvinnut sairaslomaa kuin polvileikkausteni yhteydessä, koska sängystä työpäydän ääreen on lyhyempi matka kuin sängystä vessaan. Tyykään työstäni, jossa on sopivassa määrin yksin tehtyä hommaa ja tiimityötä. En kaipaa työkavereiden tai asiakkaiden fyysistä läsnäoloa vaan Teams-palaverit riittää mulle oikein hyvin.
Mielenkiinnosta kysyn, että minkälaisista työtehtävistä päiväsi koostuu? Itseäni kiinnostaisi myös uusi ala ja olen miettinyt pääni puhki, kun mikään ala ei tunnu sopivan.
Riippuu ihan päivästä. Olen töissä pienessä, 10-hengen yrityksessä. Mieluisinta hommaa mulle on olla suunnittelemassa ja toteuttamassa ratkaisuja asiakkaiden ongelmiin. Eli suunnittelen ratkaisun ja sitten toteutan koodaamalla sen. Joskus on päiviä, jolloin on erilaisia palavereja niin paljon, että en ehdi tekemään juuri muuta. Sitten taas päiviä, jolloin ei ole palavereja ja ehtii tehdä asiat, joissa on palavereissa tullut esille. Välillä myös testaan muiden tekemiä ohjelmakokonaisuuksia.
Ostin vuosia sitten osakkuuden yrityksestä ja nyt meillä yrityksen sisäisiä töitä jaetaan uudelleen, koska aiemmin niitä hoitanut henkilö on jäämässä eläkkeelle. Yllättäen - tai vähemmän yllättäen - vastuu työterveyshuoltoon liittyvistä asioista napsahti mulle. Lisäksi mulle on ihan luontevasti napsahtanut nakki tietosuojasta. Tein aikoinaan ammattikorkeakoulussa lopputyöni aiheesta ja tietosuoja kiinnostaa mua ihan henkilökohtaisella tasollakin. Seuraan siis ajankohtaisia tietosuojaan liittyviä asioita (EU-direktiivejä, Suomen lainsäädäntöä jne).
Lisäys vielä tuohon kommenttiini, niin yksi homma, mitä teen nyt lähiviikkoina, on yrityksen rekisteriselosteiden päivittäminen. Muutenkin siis kirjoitan erilaisia dokumentteja, koodaan ja teen vähän sitä sun tätä, mihin mun osaamiseni sopii hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitsaajaksi
Hitsaajaksi siksi, että tarkkuutta vaativa työ ja itsenäinen sopii minulle, käsittääkseni saa valita työpaikkansa ja palkka omasta mielestäni ihan hyvä (jotain 2500-3000)
missä firmassa moiset rahat saa? milläköhän hitsaustyyleillä ja tarvitaanko hitsausluokkia?
Esim. tässä ilmoituksen työpaikassa tuntipalkka on 12-22€/tunti
https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/11335374?&professions=7212&profession…
Ei pidä lähteä töihin paskapalkalla, kun tekijöistä on pulaa...
Sairaanhoitaja tai terveydenhoitaja. Hyvä palkka ja varma työpaikka.
Olen koulutukseltani sairaanhoitaja ja työkokemusta 30v erikoissairaanhoidon päivystyksestä, traumapäivystyksestä ja teholta.
Olen kiitollinen kaikesta kokemastani ja näkemästäni, mutta en enää palaa.
Elän perinnöillä ja niiden sijoituksilla ok mukavasti.
En vain enää halua työskennellä kokoajan veitsenterällä ja mahdollisesti ajautua raastupaan syistä, jotka eivät johdu minusta itsestäni.
Nyt riittää.
Logistiikkaa. Olen siis tradenomi, suuntaus oli silloin 90-luvulla enemmän kirjanpitoon tms. Olen käytännössä koko työurani tehnyt erilaisten logistiikkaan liittyvien töiden kanssa. Toki tradenomistakin on hyötyä, pidän sitä hyvänä perustutkintona. On vaan tosi hankala löytää työnohessa suoritettavaa logistiikan tutkintoa kun en halua käydä mitään tradenomi uudelleen, jossa suuntauduttaisiin logistiikkaan. Logistiikka-alan insinööritutkinnot taas käytännössä ovat kaikki lähikoulutusta tai ainakin lähipäiviä on aivan liikaa monimuotokoulutuksessa. Jotenkin olisi kuvitellut, että etäkoulutus työnohessa olisi lisääntynyt oikein kunnolla, mutta perustutkintoja on hankala löytää. Ylempi AMK tutkintoja kyllä löytyy juuri tuolla hyvin etäpainoisella tyylillä.
Jos olisi mahdollista, niin erityisopettajaksi. Tai lasten ja nuorten mt-hoitajaksi.
Tai hitsariksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitsaajaksi
Esim. tässä ilmoituksen työpaikassa tuntipalkka on 12-22€/tunti
https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/11335374?&professions=7212&profession…
Ei pidä lähteä töihin paskapalkalla, kun tekijöistä on pulaa...
Tuossakin haetaan kokenutta hitsaajaa. Kurssin käynyt ei ole kokenut hitsaaja. Tuon 22€/h saa jollain +30 vuoden kokemuksella. Koulutuksen/kurssin jälkeen suoraan se on 12€/h eli alle 2000€ brutto.
Opiskelisin proviisoriksi ja siitä sitten apteekkariksi.
Vierailija kirjoitti:
Logistiikkaa. Olen siis tradenomi, suuntaus oli silloin 90-luvulla enemmän kirjanpitoon tms. Olen käytännössä koko työurani tehnyt erilaisten logistiikkaan liittyvien töiden kanssa. Toki tradenomistakin on hyötyä, pidän sitä hyvänä perustutkintona. On vaan tosi hankala löytää työnohessa suoritettavaa logistiikan tutkintoa kun en halua käydä mitään tradenomi uudelleen, jossa suuntauduttaisiin logistiikkaan. Logistiikka-alan insinööritutkinnot taas käytännössä ovat kaikki lähikoulutusta tai ainakin lähipäiviä on aivan liikaa monimuotokoulutuksessa. Jotenkin olisi kuvitellut, että etäkoulutus työnohessa olisi lisääntynyt oikein kunnolla, mutta perustutkintoja on hankala löytää. Ylempi AMK tutkintoja kyllä löytyy juuri tuolla hyvin etäpainoisella tyylillä.
Kerrot tehneesi käytännössä koko työurasi alalla. Voin kertoa sinulle: et enää saisi koulutuksesta yhtään mitään lisäarvoa. Sinun ansioluettelosi painaa enemmän, ja tradenomin tutkinto yleisesti ottaenkin on ihan ok pohja kys. alalle, joten sitäkään et joudu hävetä. Usko pois, siellä koulussa et opi yhtään mitään uutta, työelämässä olet oppinut paljon enemmän. Tolla alalla, jos haluaa hyville paikoille, on enempi väliä tuurilla kuin tarkalla koulutuksella. Ja sulla on ollut molempia tarpeeksi. Jos opiskella haluat niin mene edes YAMK.
Pappi minusta olisi pitänyt tulla.