Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos kouluttautuisit uudelleen, mitä opiskelisit? Jos et missään nimessä vaihtaisi alaa, mitä teet työksesi?

Vierailija
07.04.2022 |

Otsikossa kysymys. Olen etsimässä uusia tuulia ja alanvaihto on edessä. Kaipaisin realistisia kuvauksia ammateista ja siitä mikä ei oikeasti kannata (yksi "turha" tutkinto löytyy jo)

Kiitos paljon!

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tradenomiksi.Tai joku muu nykyistä teknisempi ala. Yläasteella oli haaveena opiskella amiksessa autonasentajaksi, mutta porukat pakottivat lukioon ja sitten elämä lähti viemään erisuuntaan. Tosin nyt olen jo sen ikäinen(55) että en jaksa enkä viitsi lähteä uutta ammattia opiskelemaan. Ainakaan 3-4 vuotta.

Vierailija
2/36 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:

Muita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologiksi.

Vierailija
4/36 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään kokemusta metsätalousinsinöörin työstä?

Vierailija
5/36 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitsaajaksi

Vierailija
6/36 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajaksi. Tykkään liikkua enkä istua paikallani, kuten nyt olen tehnyt työssäni 25 vuotta. Ei tässä iässä enää kannata lähteä opiskelemaan.

Vierailija
7/36 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo yliopiston alusta saakka tiennyt valinneeni väärän alan, mutta hassua kyllä, en lähtisi opiskelemaan mitään muutakaan. Koen että minun paikkani on luovien asioiden äärellä, ja niihin ei niinkään tarvita koulutusta vaan lahjakkuutta.

Vierailija
8/36 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hitsaajaksi

Hitsaajaksi siksi, että tarkkuutta vaativa työ ja itsenäinen sopii minulle, käsittääkseni saa valita työpaikkansa ja palkka omasta mielestäni ihan hyvä (jotain 2500-3000)

T. Keski-ikäistyvä akateeminen nainen

Vierailija
9/36 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ohjelmointia. Aikoinaan harkitsin siirtymistä opintojeni aikana, mutta opintoihin kuului systemointia ja se oli niin tylsää. Kävin muutamalla luennolla, mutta siihen jäi.

Vierailija
10/36 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin alaa ja opiskelen insinööriksi.

Vierailija
11/36 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä opiskele logistiikan tradenomiksi äläkä logistiikan insinööriksi. Tämä on siis neuvo alanvaihtajalle. Aivan käsittämättömän pitkä ja mähmäinen tie hyville paikoille. Nuorella ehkä on aikaa.

Jos sinulla ei ole harrastuneisuutta ja arvostat vapaa-aikaasi niin harkitse IT-alaa hyvin huolellisesti. Liian varauksetta hehkutetaan.

Vierailija
12/36 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsisin ehkä saman, mutten ole vielä kunnolla työelämässä. Parhaat paikat varmasti menevät muille, mutta tällä tutkinnolla pääsee helposti kuuseen Suomesta.

Vierailija
13/36 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin aikoinaan (nelikymppisenä) sairaanhoitajasta it-alalle. Nyt on enää alle 5 vuotta eläkeikään enkä ole aikeissa vaihtaa alaa. Enkä vaihtaisi muutenkaan, tykkään työstäni. Olen tehnyt pian 10 vuotta etätöitä ja tykkään tästä. En ole tarvinnut sairaslomaa kuin polvileikkausteni yhteydessä, koska sängystä työpäydän ääreen on lyhyempi matka kuin sängystä vessaan. Tyykään työstäni, jossa on sopivassa määrin yksin tehtyä hommaa ja tiimityötä. En kaipaa työkavereiden tai asiakkaiden fyysistä läsnäoloa vaan Teams-palaverit riittää mulle oikein hyvin. 

Vierailija
14/36 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella ongelmia löytää töitä ja siksi itsekkin kouluttauduin TUTAan

Vierailija
15/36 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajaksi tai erityisopettajaksi.

Vierailija
16/36 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelisin sähköasentajaksi. Hyvät palkat, eikä tarvitsisi homehtua avokonttorissa.

Vierailija
17/36 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoin aikoinaan (nelikymppisenä) sairaanhoitajasta it-alalle. Nyt on enää alle 5 vuotta eläkeikään enkä ole aikeissa vaihtaa alaa. Enkä vaihtaisi muutenkaan, tykkään työstäni. Olen tehnyt pian 10 vuotta etätöitä ja tykkään tästä. En ole tarvinnut sairaslomaa kuin polvileikkausteni yhteydessä, koska sängystä työpäydän ääreen on lyhyempi matka kuin sängystä vessaan. Tyykään työstäni, jossa on sopivassa määrin yksin tehtyä hommaa ja tiimityötä. En kaipaa työkavereiden tai asiakkaiden fyysistä läsnäoloa vaan Teams-palaverit riittää mulle oikein hyvin. 

Mielenkiinnosta kysyn, että minkälaisista työtehtävistä päiväsi koostuu? Itseäni kiinnostaisi myös uusi ala ja olen miettinyt pääni puhki, kun mikään ala ei tunnu sopivan.

Vierailija
18/36 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen metsätalousinsinööri, valmistuin 2009 jolloin töitä oli vähän tarjolla. Onnekseni sain työpaikan ja siitä lähtien olen toiminut mielenkiintoisissa tehtävissä puun oston, korjuun ja kuljetuksen parissa. En sano, että helppoa olisi, mutta mukavaa ja mielenkiintoista.

Vierailija
19/36 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ns. turhaa alaa lukisin joka tapauksessa, vaikka se ei ole vieläkään työllistänyt minua. Valmistumisestani on kohta kuusi vuotta.

Vierailija
20/36 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppakorkeakouluun täytyisi varmaan pyrkiä, vaikken ymmärrä nytkään mitä ovat esim. johdannaiset...

Juu ja mieluiten ruotsinkieliseen, eli varmaan Åboon, vaikka onhan Helsingissäkin Hanken.

Kauppakorkeakoulun käyneet ovat työelämässä kovassa huudossa, vaikka ei sitten olis kuin kirjanpitäjän työstä kyse, tai palkanlaskijan. Toki korkeammalle näitä pitäisi sitten työllistyä, ollakseen kunniallinen akateeminen henkilö.