Taloussanomat: Sairaalainsinöörin (amk) palkka on 4 912 €/kk. Sairaanhoitajalla (amk) vain n. 3 200 €/kk. Onko mielestäsi reilua?
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006373357.html
Hoitsu vääntää raskasta vuorotyötä, mutta saa silti 1 700 €/kk vähemmän kuin mukavaa päivätyötä tekevä insinööri... :O Molemmilla siis amk-koulutus. Niin että onko reilua?
Toki insinööritutkinto on laajempi ja työläämpi.
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Insinööri-aloilla on yleensäkin parempi palkka. Miten sairaalainsinööriksi saataisiin ketään, jos siellä maksettaisiin yhtä huonoa palkkaa kuin sairaanhoitajille? Osaajat hakeutuisivat varmasti muualle. Kylmää mutta totta. Kysynnän ja tarjonnan laki tässä pelaa.
Mistä hoitajapula sitten johtuu? Eikö hoitajiakin saisi paremmalla palkalla? Ja nyt on jo tilanne, ettei kaikkiin lähihoitajaopintoihin ole edes riittävästi hakijoita, jotta koko opetusta voitaisiin edes toteuttaa.
Sairaalainssejä on vähän, hoitajia todella paljon. Onhan se tietysti epäreilua, että palkkaa saa enemmän jos tarvetta tekijöille vähän. Sote-alallakin johtajat ovat antaneet itselleen hulppeita palkankorotuksia, kun korona-aika niin raskasta ollut. Hoitajilla taas ei??
Mikään ei kuitenkaan ole mustavalkoista. Hoitajatkin ovat hyvin erilaisissa työtehtävissä. Outoa, jos joku ottaisi leikkaussaliin "kenet tahansa" tekemään sairaanhoitajan työt. Entäs teho-osastot sitten. Sinne vaan kuka tahansa?? Mistä näitä einsteineja tulee? Entä kuinka moni oikeasti jaksaa päivästä toiseen työskennellä vaikeasti vammaisten tai mielenterveyspotilaiden kanssa. Ne ovat kovia duuneja ja juuri siitä syystä tekijöistä on pulaa.
Jos se hoitajien työ ei minkään arvoista ole eikä kovin tärkeää, miksi pitää lailla pakottaa hoitajia töihin?
Vierailija kirjoitti:
voisiko joku insinööri kuvailla minulle laajat ma fy aineet kirjoittaneelle yo:lle mitä heidän koulutus pitää sisälllään? Olen nimittäin harkinnut alan opsikelua, koska tässä tuppukylässä ei ole sairaanhoitajakoulutusta, on insinöörikoulutus. Mitä aineita pitää opiskella. Esim. joutuuko tosiaan paljon matemaattisia aineita lukemaan, ja fysiikkaa (inhokkini)?
Insinöörikoulutuksessa pitää osata hakea tietoa.
Vinkki: internet.
Mitä sairaalainsinööri tekee? Mitä tuohon hommaan vaaditaan?
Vasta kun tämän tietää niin voi verrata.
No onko reilua, että Millariikka Rytkösen palkka on yli 160 000 euroa vuodessa? Miksei koskaan vertailla noihin ay-pomoihin?
Vierailija kirjoitti:
Insinööri-aloilla on yleensäkin parempi palkka. Miten sairaalainsinööriksi saataisiin ketään, jos siellä maksettaisiin yhtä huonoa palkkaa kuin sairaanhoitajille? Osaajat hakeutuisivat varmasti muualle. Kylmää mutta totta. Kysynnän ja tarjonnan laki tässä pelaa.
Eikö tuon kysynnän ja tarjonnan lain perusteella hoitajillekin pitäisi maksaa enemmän palkkaa, kun nyt avoimia työpaikkoja ei saada täytettyä?
Vierailija kirjoitti:
voisiko joku insinööri kuvailla minulle laajat ma fy aineet kirjoittaneelle yo:lle mitä heidän koulutus pitää sisälllään? Olen nimittäin harkinnut alan opsikelua, koska tässä tuppukylässä ei ole sairaanhoitajakoulutusta, on insinöörikoulutus. Mitä aineita pitää opiskella. Esim. joutuuko tosiaan paljon matemaattisia aineita lukemaan, ja fysiikkaa (inhokkini)?
Ainakin Aallon opinto-oppaat löytyy netistä. Varmaan korkeasaaressa sama juttu?
Sairaalainsinööri on lähempänä sairaalakemistiä tai -fyysikkoa osaamisvaatimusten suhteen kuin hoitsua. Ja näitä ei siis ole ihan jokaisella terveysasemalla laisinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sairaalainsinööri tekee? Mitä tuohon hommaan vaaditaan?
Vasta kun tämän tietää niin voi verrata.
Sairaalainsinööri voi työskennellä useamman aihealueen parissa - ei ole olemassa staattista sairaalainsinöörin toimenkuvaa. Hän voi työskennellä esim. rakennustekniikan ja LVIA-suunnittelun ja -valvonnan parissa. Usein mukana projektityössä.
Ko. henkilö voi työskennellä myös sote-alan ulkopuolella.
Yleisesti ottaen Suomessa tuollaisen perusinsinöörin palkka on liian suuri suhteessa huippuinsinööreihin. Siksi huippuosaajat eivät pysy täällä.
On kyllä myyttisiä nämä insinöörit joihin aina vertaillaan. Olen DI ja insinöörialalla, jossa tuo olisi kova palkka ellet ole sitten selvästi jo vastuullisemmassa roolissa. Rivi-insinöörin peruspalkka alkaa kolmosella, vastavalmistuneena joissakin firmoissa kakkosella. Vinkki: ei ole it-ala eikä teollisuutta. Niissä on selvästi korkeammat palkat.
Tällaisia juttuja saa journalistit aikaan, jotka eivät tiedä edes aiheesta mistä kirjoittavat yhtikäs mitään.
Jokainen saa Suomessa hakea sairaalainsinöörin koulutukseen. Ihan jokainen joka on hakenut hoitsun koulutukseen. Mutta ei hae. Lienee ihan oma valinta? Niinkuin kouluttautumienne alalle, jonka palkkataso on kaikkien tiedossa jo koulutusvaiheessa. Siinä vaiheessa vaan taitaa enemmän painaa se, että kouluttautuu työhön jossa on käytännössä täystyöllisyys ja aina löydät uuden työpaikan. Jostain näissä ihmisten ihan omissa valinnoissa pitää joustaa. Ei voi saada kaikkia rusinoita.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä myyttisiä nämä insinöörit joihin aina vertaillaan. Olen DI ja insinöörialalla, jossa tuo olisi kova palkka ellet ole sitten selvästi jo vastuullisemmassa roolissa. Rivi-insinöörin peruspalkka alkaa kolmosella, vastavalmistuneena joissakin firmoissa kakkosella. Vinkki: ei ole it-ala eikä teollisuutta. Niissä on selvästi korkeammat palkat.
Sairaalainsinööri, -kemisti, -fyysikko, -solubiologi ovat niche ammatteja, jotka ovat vaativat erikoistumista sairaalaympäristöön.
Ihan jokainen sairaalainsinööri ei saa tuollaista palkkaa, vain pieni kovapalkkaisin osa, keskipalkka on huomattavasti pienempi. Ei kaikki hoitajatkaan samaa palkkaa saa , kovimmat palkat ovat erittäin korkeita.
Miksi näin päin on aina ok? On ok, että AMK-insinööri tienaa meidän verorahoilla 5000€/kk? Siinä ei ole mitään ihmeellistä ja erikoista, että palkka on samaa tasoa lääkärin kanssa... Sairaanhoitajat sitten taas ovat ahneita pskiaisia, jotka tienaavat ihan liikaa ja meidän verorahoilla maksetaan, lässynlässyn.
Vierailija kirjoitti:
Miksi näin päin on aina ok? On ok, että AMK-insinööri tienaa meidän verorahoilla 5000€/kk? Siinä ei ole mitään ihmeellistä ja erikoista, että palkka on samaa tasoa lääkärin kanssa... Sairaanhoitajat sitten taas ovat ahneita pskiaisia, jotka tienaavat ihan liikaa ja meidän verorahoilla maksetaan, lässynlässyn.
Yhtä hyvin voisit kysyä miksi lääkäreille maksetaan parempaa palkkaa, myös naislääkäreille. Vaatimukset ovat kovemmat ja palkkaotos paljon pienempi.
3200€ on ihan normipalkka myös insinöörille. Palkka riippuu aina työtehtävästäkin. Meillä palkat neuvotellaan itse, eikä palkoista puhuta. Samaa työtä tekevä voi myös saada parempaa palkkaa.