Onko ok, että sairaanhoitaja oksensi nähtyään äitini kasvaimen?
Tiedetään, se ei ole kaunis. On punakeltainen, röpelöinen ja kasvaa osittain karvaa. Silti mielestäni loukkaavaa kun leikkausta valmistellessa sairaanhoitaja-tyttö juoksi oksentamaan kasvaimen nähtyään.
Ei tuntunut äidistänikään hyvältä, päinvastoin.
Kommentit (81)
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 16:32"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 16:29"]
No onpa älytön aloitus . Onko ok ja tuntui loukkaavalta.. Minkä sille voi jos tulee paha olo, todennäköisesti vielä opiskelija kyseessä. Itse en yleensä voi pahoin mutta kyllä Alkuraskaudessa teki tosi tiukkaa kun vastaanottohuoneessa oli alkoholisti joka oli viimeksi pesiytynyt ehkä kuukausi aiemmin, housut vanhassa virtsassa ja ulosteessa . Varmaan huomasi että meinasin oksentaa joka kerta kun aloin puhumaan mutta minkäs teet.
[/quote]
miksi hakeutua työhön jota ei kestä??
[/quote]
Siis jos kerran töissä oksentanut syystä X, niin johtopäätös että ei kykene työhönsä.
kävikö mielessä, että sairaanhoitaja saattaa olla raskaana ja kärsiä pahoinvoinnista? itse olen oksentanut yli neljä viikkoa JOKA päivä, eikä sitä aina voi ennustaa.
Olen 19 vuotta kestäneen sh-urani aikana oksentanut kerran. Kyseessä oli tuolloin keski-ikäinen mieshenkilö, joka haisi suoraan sanottuna hirveälle - kaikelle oksennuksen, ulosteen, virtsan ja viinan väliltä. Olin muutenkin ollut heräämisestäni saakka huonovointinen enkä ehtinyt syödä aamulla, joten huono olo yhdistettynä tuohon hajuun sai laatan lentämään. Häpesin niin paljon ja pyytelin monta kertaa anteeksi, se oli hyvin häpeällistä minulta... Koitin sitten hengittää lopun ajasta suun kautta parhaani mukaan ja yritin olla ajattelematta hajua sen enempää.
Mä oon meinannut oksentaa monet kerrat kun potilas on avannut suunsa. Plakkia hammaskiveä, makkaran paloja verestävän ikenien päällä ja hammasväleissä... höystettynä tupakan lelulla. Joo ja ihan työelämässä, olen suuhygienisti. Maskin takana voi yökkäillä. Ja päällisi puolin siistien ihmisten suita. Vanhukset ja mt potilaat vielä ymmärtää...
Minä olen joutunut syöksymään vessaan oksentamaan kesken työn jokaisessa raskaudessa. Kun sitä nyt ei vaan saa raskauspahoinvoinnin takia saikkua. Ei sitä oksennusta saa suussaankaan pidettyä, kun se tulee kurkusta ulos. Ja syyksi riitti joskus pelkkä joku haju tms.
Miten leikkaussalissa toimittiin sen jälkeen, kun ap.n äiti kielsi kyseistä hoitajaa tulemasta enää saliin. Oliko jostain irrottaa varalta leikkaussalihoitaja leikkaukseen, vai jäikö ap.n äiti leikkaamatta? Itse olisin ollut onnellinen, että pääsen verorahoilla leikkaukseen, enkä nillittänyt loukkaantuneena, jos hoitajalle olisi tullut huono olo jostain syystä.
Kuinkahan moni hoitaja siellä yökkii, kun potilas on nukutettu ja ei näe sitä. Itse olen myös nuorena pyörtynyt ensimäisessä ruumiinavauksessa.
Törkeyden huippu kun oikein tahallaan oksensi!!
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 17:14"]Minä olen joutunut syöksymään vessaan oksentamaan kesken työn jokaisessa raskaudessa. Kun sitä nyt ei vaan saa raskauspahoinvoinnin takia saikkua. Ei sitä oksennusta saa suussaankaan pidettyä, kun se tulee kurkusta ulos. Ja syyksi riitti joskus pelkkä joku haju tms.
Miten leikkaussalissa toimittiin sen jälkeen, kun ap.n äiti kielsi kyseistä hoitajaa tulemasta enää saliin. Oliko jostain irrottaa varalta leikkaussalihoitaja leikkaukseen, vai jäikö ap.n äiti leikkaamatta? Itse olisin ollut onnellinen, että pääsen verorahoilla leikkaukseen, enkä nillittänyt loukkaantuneena, jos hoitajalle olisi tullut huono olo jostain syystä.
Kuinkahan moni hoitaja siellä yökkii, kun potilas on nukutettu ja ei näe sitä. Itse olen myös nuorena pyörtynyt ensimäisessä ruumiinavauksessa.
[/quote]
Mua ei okseta tai ällötä mitkään eritteet, haavat tms. mutta ruumiit (ruumiin avauksesta puhumattakaan) kuumottaa kyllä. Haluaisin opiskelemaan terveydenhoitoalalle (sairaanhoitajaksi, lääkäriksikin jopa), mutta juuri noiden pakollisten ruumiinavausten vuoksi en voi :( Ja työssäkin niitä ruumiita joutuu varmaan kohtaamaan, etten senkään puolesta voisi lähteä alalle...
Onko kovin yleistä, että opiskelijat pyörtyilevät tai pakenevat paikalta avauksissa? Tai että töissä joku esim ruumiiden laittamista?
Ei hän sitä tarkoituksellisesti tehnyt. Muutman kerran olen yökännyt kunnolla js itsellenikin yllätyksenä hoitaessani potilaitani.
Huhhuh mitä jeesustelua ja että miksi hakeutuu edes uralle :D kukaan ei osaa ennustaa kaikkia reaktioitaan. Ja tuokin on voinut olla monen asian summa, ei voi tietää. Eihän tuolla hoitajalla välttämättä ole aiemmin käynyt noin, nyt jostain syystä oksetti. Voivoi. Elämä jatkuu. Kuka draamakuningatar tuosta loukkaantuu..
Tässä tarinassa on vain yksi kohta, jota minä en ymmärrä: miksi se hoitaja ei mennyt oksentamaan vaikka vessaan tai johonkin muualle kauemmas heti, kun tuntui pahalta? Eikö hoitajille opeteta, että parempi on poistua ajoissa paikalta eikä oksentaa potilaan nähden?
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 17:22"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 17:14"]Minä olen joutunut syöksymään vessaan oksentamaan kesken työn jokaisessa raskaudessa. Kun sitä nyt ei vaan saa raskauspahoinvoinnin takia saikkua. Ei sitä oksennusta saa suussaankaan pidettyä, kun se tulee kurkusta ulos. Ja syyksi riitti joskus pelkkä joku haju tms.
[/quote]
Mua ei okseta tai ällötä mitkään eritteet, haavat tms. mutta ruumiit (ruumiin avauksesta puhumattakaan) kuumottaa kyllä. Haluaisin opiskelemaan terveydenhoitoalalle (sairaanhoitajaksi, lääkäriksikin jopa), mutta juuri noiden pakollisten ruumiinavausten vuoksi en voi :( Ja työssäkin niitä ruumiita joutuu varmaan kohtaamaan, etten senkään puolesta voisi lähteä alalle...
Onko kovin yleistä, että opiskelijat pyörtyilevät tai pakenevat paikalta avauksissa? Tai että töissä joku esim ruumiiden laittamista?
[/quote]
Kaverini oli ruumiinavausta katsomassa, sairaanhoitajaopiskelija siis ja ainoastaan pari ihmistä koko ryhmästä pystyi olla loppuun saakka. Pahinta oli kuulemma se haju. Ihan inhimillistä mielestäni.
Hoitajatkin ovat ihmisiä, eivät robotteja. Ainut epäasiallisesti toiminut oli äitisi, koska hoitaja"tytöllä" oli takuulla paha mieli asiasta muutenkin. En ikinä kehtaisi terveydenhuollon asiakkaana alkaa sanelemaan vastaavia vaatimuksia. Ei kukaan tahallaan ja epäkohteliaisuuttaan oksenna, mutta joskus niin käy, vaikka kuinka olisi alalleen sopiva. Toivottavasti ap äiteineen ovat elämässään täydellisiä ja aina valmiita kaikkeen, mitä voivat joutua kohtaamaan.
Mä oksensin kun näin lääkärin ja sairaanhoitajan. Eivät kuitenkaan vaihtaneet mua toiseen potilaaseen. Sen sijaan mut kärrättiin leikkaussaliin.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 17:28"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 17:22"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 17:14"]Minä olen joutunut syöksymään vessaan oksentamaan kesken työn jokaisessa raskaudessa. Kun sitä nyt ei vaan saa raskauspahoinvoinnin takia saikkua. Ei sitä oksennusta saa suussaankaan pidettyä, kun se tulee kurkusta ulos. Ja syyksi riitti joskus pelkkä joku haju tms.
[/quote]
[/quote]
Kaverini oli ruumiinavausta katsomassa, sairaanhoitajaopiskelija siis ja ainoastaan pari ihmistä koko ryhmästä pystyi olla loppuun saakka. Pahinta oli kuulemma se haju. Ihan inhimillistä mielestäni.
[/quote]
Joo, totta kyllä. Musta tuntuu, että pahinta ois nähdä vainajan kasvot. Jalat ja kädet myös... Hajukin on varmaan aika sanoinkuvaamattoman kauhea, mutta sitä en jotenkin osaa kammoksua.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 17:24"]Ei hän sitä tarkoituksellisesti tehnyt. Muutman kerran olen yökännyt kunnolla js itsellenikin yllätyksenä hoitaessani potilaitani.
[/quote]
Niinpä. Ei se oksennus läheskään aina tule silloin kun itse aavistaisi. Monenlaista kusta ja paskaa on elämässä tullut siivottua, mutta silti joku aika tavanomainen märkivä haava voi jonain päivänä tuntua erityisen yököttävältä. Tai vaikka kotona kattila, jossa haiseee eilisen pastan jämät. Ei näitä voi ennakkoon arvata.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 17:26"]Tässä tarinassa on vain yksi kohta, jota minä en ymmärrä: miksi se hoitaja ei mennyt oksentamaan vaikka vessaan tai johonkin muualle kauemmas heti, kun tuntui pahalta? Eikö hoitajille opeteta, että parempi on poistua ajoissa paikalta eikä oksentaa potilaan nähden?
[/quote]
Ap:han kirjoitti että hoitaja poistui paikalta. Sitä paitsi, oksennus saattaa helposti tulla sekunnin varoitusajalla.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 15:58"]
Eikai hän mitään oksentamiselleen voi? Mitä ihmettä nyt taas.
[/quote]
Kyllä voi, kannattaa vaihtaa ammattia jos on kovin oksennus- tai itkuherkkä. Siellä on potilaita ihan riittämiin ilman hoidettavaa sairaanhoitajaakin.
Mikä veikkaat hoitajien, poliisien yms. reaktion olevan kun joku ihminen on esimerkiksi hypännyt junan alle ja siellä sitten siivoilevat paikkoja?
Minä oksensin kätilön päälle synnytyksessä. Se vaan tuli, ihan yllättäen. Vaatiko kätilö minua pois? Ei. Hän sanoi, että ei haittaa, hän käy vaihtamassa uudet vaatteet ja sillä aikaa minua hoitaa kätilö x. Minä myös ripuloin läpi synnytyksen, mutta ehdin onneksi pöntölle joka kerta.
Emme antaneet mitään palautetta mutta äitini halusi ettei tämä ks. hoitaja enää tule saliin. Ei kai sille sitten mitään voi vaikka vähän törkeää kuitenkin. Mieti tilanne jossa menet näyttämään vaikka tulehtunutta finniäsi ja hoitaja kakoo ja ryntää oksentamaan.
Ap