Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ok, että sairaanhoitaja oksensi nähtyään äitini kasvaimen?

Vierailija
28.09.2015 |

Tiedetään, se ei ole kaunis. On punakeltainen, röpelöinen ja kasvaa osittain karvaa. Silti mielestäni loukkaavaa kun leikkausta valmistellessa sairaanhoitaja-tyttö juoksi oksentamaan kasvaimen nähtyään. 

Ei tuntunut äidistänikään hyvältä, päinvastoin.

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 17:22"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 17:14"]Minä olen joutunut syöksymään vessaan oksentamaan kesken työn jokaisessa raskaudessa. Kun sitä nyt ei vaan saa raskauspahoinvoinnin takia saikkua. Ei sitä oksennusta saa suussaankaan pidettyä, kun se tulee kurkusta ulos. Ja syyksi riitti joskus pelkkä joku haju tms. Miten leikkaussalissa toimittiin sen jälkeen, kun ap.n äiti kielsi kyseistä hoitajaa tulemasta enää saliin. Oliko jostain irrottaa varalta leikkaussalihoitaja leikkaukseen, vai jäikö ap.n äiti leikkaamatta? Itse olisin ollut onnellinen, että pääsen verorahoilla leikkaukseen, enkä nillittänyt loukkaantuneena, jos hoitajalle olisi tullut huono olo jostain syystä. Kuinkahan moni hoitaja siellä yökkii, kun potilas on nukutettu ja ei näe sitä. Itse olen myös nuorena pyörtynyt ensimäisessä ruumiinavauksessa. [/quote] Mua ei okseta tai ällötä mitkään eritteet, haavat tms. mutta ruumiit (ruumiin avauksesta puhumattakaan) kuumottaa kyllä. Haluaisin opiskelemaan terveydenhoitoalalle (sairaanhoitajaksi, lääkäriksikin jopa), mutta juuri noiden pakollisten ruumiinavausten vuoksi en voi :( Ja työssäkin niitä ruumiita joutuu varmaan kohtaamaan, etten senkään puolesta voisi lähteä alalle... Onko kovin yleistä, että opiskelijat pyörtyilevät tai pakenevat paikalta avauksissa? Tai että töissä joku esim ruumiiden laittamista?

[/quote]

Minä olin ainoa, joka pyörtyi avauksessa :) Se, kun otettiin pora esille ja alettiin leikkaamaan rintalastaa auki, oli kova paikka. Se rutina ja poran surina ja siinä meni jalat alta.

Kuolleet eivät ole koskaan tehneet pahaa. Ihminen kuolee ja se ei tunnu pahalta. Mutta se tuntui, kun kuului se ääni, kun luita leikattiin.

Mutta ei ole tarvinnut ruumiinavauksissa sen jälkeen olla, joten se ei ole ollut este ammatille. Kuolleen laitto ei ole ongelma.

Vierailija
22/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 19:00"]

Vissiin aika tärkeä ja rakas kasvain, jos harmittaa, kun jotain etoo sen ulkonäkö? Voi luoja.

[/quote]

Itse ilmeisesti ilahdut, kun sinut nähdessään oksennetaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siedän todella hyvin hajuja ja en helposti voi pahoin, mutta ensimmäisen kerran avannepussia tyhjentäessä oksennuksen tulo oli lähellä. En vain voinut itselleni mitään, kun se kuvottava löyhkä tulvahti naamalle. Pussista valui iljettävän näköistä ruskea-vihreää sotkua. Sain onneksi pidäteltyä oksennusta, kunnes tilanne oli ohi. Nyt olen oppinut pidättämään hengitystä samassa tilanteessa.

Vierailija
24/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 19:09"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 19:00"]

Vissiin aika tärkeä ja rakas kasvain, jos harmittaa, kun jotain etoo sen ulkonäkö? Voi luoja.

[/quote]

Itse ilmeisesti ilahdut, kun sinut nähdessään oksennetaan?

[/quote]

Kasvain = ihminen? :DD

-ohis

Vierailija
25/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 18:41"]Kun olen nähnyt millaisia tyyppejä lähtee lähihoitajakoulutukseen, en ihmettele ap:n tarinaa yhtään...Eivät ole penaalin terävimpiä kyniä ja päivittelevät varmaan illat facebookissa, kuinka hirveen kammottavaa tänäänki oli hoidossa. Ja rakennekynnet menee pilalle....Toivoisin hoitajakseni yli 50 vuotiasta vähintään 20 vuotta alalla ollutta, jota potilaan ei itse tarvitse neuvoa! Labrassa oli nuori tyttö, joka ei saanut neljällä yrityksellä käsivarresta verinäytettä, onneksi älysi pyytää konkarihoitajan viereisestä kopista ja homma hoitui. No niin, alapeukutus alkakoon!
[/quote]

Niin. Lähihoitajakoulutukseen lähtee monenmoista porukkaa. Niin myös monelle muulle alalle. Osaamattomat yleensä karsiutuvat siinä vaiheessa kun pitäisi pystyä sitä tietoa soveltamaan käytäntöön ja töitä tekemään. Kyllä ne rakennekynsiään kaiket päivät viilaavat karsiutuvat jossain vaiheessa.

Mutta tuosta hoitajasta jolta se näytteenotto ei onnistunut, niin ei kukaan ole seppä syntyessään. Ja kokeneemmallekkin hoitajalle voi tulla tilanne, jossa yksinkertaisesti tarvitsee työkaverin apua. Esim. itse työssäoppimassa ollessani seurasin tilannetta, jossa ihan konkarihoitaja (ohjaajani) oli katetroimassa potilasta, mutta ei se vain millään onnistunut. Pyysi kollegaa avuksi. En itse tuomitsisi vielä tuon perusteella ketään huonoksi hoitajaksi. Ei se hoitajakaan mikään kone ole.

Vierailija
26/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sen verta hankalat suonet ettei edes ne vanhat konkarihoitajatkaan saa otettua verinäytettä, ei ekalla kerralla ei tokalla saatikka sitten neljällelläkään.

Polvileikkauksessani mulle ei saatu kanyylia laitettua kämmenselkään (kokeilijoina oli kandi (??) ja kaksi vanhempaa hoitajaa. Laittoivat sitten kyynärvarteen). Ruuvien poistossa kanyyli saatiin laitettua kämmeneen. Eli ei se ole hoitajasta kiinni vaan ihmisen suonista ja kuinka hyvin ne ovat esillä ym.

Vierailija
27/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 19:30"]Mulla on sen verta hankalat suonet ettei edes ne vanhat konkarihoitajatkaan saa otettua verinäytettä, ei ekalla kerralla ei tokalla saatikka sitten neljällelläkään.

Polvileikkauksessani mulle ei saatu kanyylia laitettua kämmenselkään (kokeilijoina oli kandi (??) ja kaksi vanhempaa hoitajaa. Laittoivat sitten kyynärvarteen). Ruuvien poistossa kanyyli saatiin laitettua kämmeneen. Eli ei se ole hoitajasta kiinni vaan ihmisen suonista ja kuinka hyvin ne ovat esillä ym.
[/quote]

Aivan. Ihmisen anatomia on jokaisella yksilöllinen. Ei se mene ihan niinkuin renkaanvaihto.

Vierailija
28/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minkäs ihminen väärälle uravallinneen voi? Hyvä että meni muualle oksentamaan eikä esim. kasvaimen päälle.

Vierailija
29/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 19:14"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 19:09"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 19:00"] Vissiin aika tärkeä ja rakas kasvain, jos harmittaa, kun jotain etoo sen ulkonäkö? Voi luoja. [/quote] Itse ilmeisesti ilahdut, kun sinut nähdessään oksennetaan?   [/quote] Kasvain = ihminen? :DD -ohis

[/quote]

Hoidettava potilas = ihminen + kasvain, silloin ei oksennella

Vierailija
30/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan ok. Kyllä leikkaussalissa esim. pyörtyillään ja varmasti myös oksennellaankin. Oksennushan on vielä reaktio, jolle ei mitään voi.

Vierailija
31/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä tapahtuma äidillesi ja varmaan myös tälle sairaanhoitajalle. Oksentamista ei oikein voi pidättää, kun se on tullakseen. Tärkeää tässä olisi ollut tuon jutun jälkeinen hyvä ja lempeä käyttäytyminen.

Vierailija
32/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uravalinta voi olla väärä, mutta entäs jos oli vaikka raskauspahoinvointi tai alkava vatsatauti.

Vierailija
33/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai hän mitään oksentamiselleen voi? Mitä ihmettä nyt taas.

Vierailija
34/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiesit, että hän meni oksentamaan?

Vierailija
35/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihmisiä ne sairaanhoitajatkin ovat. Ja mistä tosiaan tietää vaikka olisi raskauspahointia ollut.

Vierailija
36/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäpä sitä oksentamiselleen voi. Nuorella naisella raskauspahoinvointikin voisi selittää, se ei tarvitse kuin pienen laukaisijan tai voi ihan arvaamattakin tulla.

Vierailija
37/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 19:26"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 18:41"]Kun olen nähnyt millaisia tyyppejä lähtee lähihoitajakoulutukseen, en ihmettele ap:n tarinaa yhtään...Eivät ole penaalin terävimpiä kyniä ja päivittelevät varmaan illat facebookissa, kuinka hirveen kammottavaa tänäänki oli hoidossa. Ja rakennekynnet menee pilalle....Toivoisin hoitajakseni yli 50 vuotiasta vähintään 20 vuotta alalla ollutta, jota potilaan ei itse tarvitse neuvoa! Labrassa oli nuori tyttö, joka ei saanut neljällä yrityksellä käsivarresta verinäytettä, onneksi älysi pyytää konkarihoitajan viereisestä kopista ja homma hoitui. No niin, alapeukutus alkakoon! [/quote] Niin. Lähihoitajakoulutukseen lähtee monenmoista porukkaa. Niin myös monelle muulle alalle. Osaamattomat yleensä karsiutuvat siinä vaiheessa kun pitäisi pystyä sitä tietoa soveltamaan käytäntöön ja töitä tekemään. Kyllä ne rakennekynsiään kaiket päivät viilaavat karsiutuvat jossain vaiheessa. Mutta tuosta hoitajasta jolta se näytteenotto ei onnistunut, niin ei kukaan ole seppä syntyessään. Ja kokeneemmallekkin hoitajalle voi tulla tilanne, jossa yksinkertaisesti tarvitsee työkaverin apua. Esim. itse työssäoppimassa ollessani seurasin tilannetta, jossa ihan konkarihoitaja (ohjaajani) oli katetroimassa potilasta, mutta ei se vain millään onnistunut. Pyysi kollegaa avuksi. En itse tuomitsisi vielä tuon perusteella ketään huonoksi hoitajaksi. Ei se hoitajakaan mikään kone ole.

[/quote]

Minut katetroi tumpula kätilö, sillä lopputuloksella että katetri ei vetänyt ollenkaan. Minut tuosta tialsta armahti vasta ilatvuoroon tullut vanhempi kätilö joka huomasi tilanteen.

Katrointikin on kyllä ihan peruskauraa, vaan ei se kaikilta koneilta onnistu. 

Vierailija
38/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä sortin kasvain kyseessä? Joskus näkee naisia, jotka eivät ole välittäneet rinnassa tuntuvasta patista, ja syöpä on kasvanut niin, että ihokin on isolta alueelta rinnasta ihan rupinen ja sanoisinko syöpäinen. Ei ole mukava katsella, mutta oksentanut en ole. 

Vierailija
39/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 15:58"]

Uravalinta voi olla väärä, mutta entäs jos oli vaikka raskauspahoinvointi tai alkava vatsatauti.

[/quote]

Ei kerro mitään uravalinnan onnistuneisuudesta. Lähes kaikki oksentelevat ja pyörtyilevät ajoittain leikkaussalissa ja varsinkin uran alussa. Tai sanotaanko, että ei ole siellä tavatonta.

Vierailija
40/81 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan hoitaja ei halua tuommoista tehdä, mutta oksennusrefleksille ei välttämättä voi mitään. Varsinkaan jos sattuu olemaan raskaana, mutta kaikki ei muutenkaan. Itse kerran oksensin kun minut laitettiin keräämään yskösnäyte osastolla olevalta keuhkopotilaalta. Sitä ysköstä oli pitkin tyynyjä, se haisi hirvittävältä, ja jotenkin vaan tuli ylös vaikka yleensä en ole mikään herkkis minkään eritteiden kanssa. Pyysin anteeksi potilaalta kovasti, kun tiesin että häntä itseäänkin taatusti inhottaa maata niitä ysköksiä vuoteeseen köhien, ja sitten vielä että muut näkevät tämän alennustilan - ja hoitaja sitten oksentaa :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän