Onko ok, että sairaanhoitaja oksensi nähtyään äitini kasvaimen?
Tiedetään, se ei ole kaunis. On punakeltainen, röpelöinen ja kasvaa osittain karvaa. Silti mielestäni loukkaavaa kun leikkausta valmistellessa sairaanhoitaja-tyttö juoksi oksentamaan kasvaimen nähtyään.
Ei tuntunut äidistänikään hyvältä, päinvastoin.
Kommentit (81)
En tajuu näitä tyyppejä jotka hakeutuu hoitajiksi tai lääkäriksi vaikka kaikki on "iiixx niin ällööh" ja pelottavaa. Muistan itse omilta opiskeluajoilta kun opeteltiin verikokeiden ottoa ym. neulajuttuja niin suurin osa naispuolisista kiljui ihan kauhuissaan. Ja puolella oli emetofobia ja verifobia. Miksi mennä alalle jos ei siihen sovellu?? Jotkut näemmä kuvittelee että hoitajan työ on kahvihuoneessa istumista ja satunnaista potilaiden tapaamista ja heille rauhallista juttelua. Vielä nyt työelämässäkin kohtaa näitä hoitajia jotka eivät siedä nähdä verta, oksennusta, kusta ja paskaa.
Pitäisi jotenkin edes pahoitella mun mielestä, vaikka kukaan ei oksennukselleen mitään voikaan.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 16:32"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 16:29"]
No onpa älytön aloitus . Onko ok ja tuntui loukkaavalta.. Minkä sille voi jos tulee paha olo, todennäköisesti vielä opiskelija kyseessä. Itse en yleensä voi pahoin mutta kyllä Alkuraskaudessa teki tosi tiukkaa kun vastaanottohuoneessa oli alkoholisti joka oli viimeksi pesiytynyt ehkä kuukausi aiemmin, housut vanhassa virtsassa ja ulosteessa . Varmaan huomasi että meinasin oksentaa joka kerta kun aloin puhumaan mutta minkäs teet.
[/quote]
miksi hakeutua työhön jota ei kestä??
[/quote]
Et ole tosissas? Luuletko että hoitsut on jostain teräksestä tehty? Se löyhkä vanhassa denassa on jotain todella kuvottavaa, ei sellaista tarvitse KENENKÄÄN kestää!!!!
Minkä takia pitikin mennä googlettamaan 'untreated breast cancer'... x_x
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 16:02"]
En tajuu näitä tyyppejä jotka hakeutuu hoitajiksi tai lääkäriksi vaikka kaikki on "iiixx niin ällööh" ja pelottavaa. Muistan itse omilta opiskeluajoilta kun opeteltiin verikokeiden ottoa ym. neulajuttuja niin suurin osa naispuolisista kiljui ihan kauhuissaan. Ja puolella oli emetofobia ja verifobia. Miksi mennä alalle jos ei siihen sovellu?? Jotkut näemmä kuvittelee että hoitajan työ on kahvihuoneessa istumista ja satunnaista potilaiden tapaamista ja heille rauhallista juttelua. Vielä nyt työelämässäkin kohtaa näitä hoitajia jotka eivät siedä nähdä verta, oksennusta, kusta ja paskaa.
[/quote]
Verikokeita ja neulajuttuja yms ei tarvii lähihoitaja työssään päiväkodissa, silti ne on opeteltava, monella päiväkotipuolelle menevällä otti tiukalle
[/quote]
Samaa ihmettelin opiskellessani labrahoitajaksi aikoinaan. Osa opiskelijoista oli tosi lapsellisia ja lisäksi herkkiksiä. Lapsellinen joukko oli niitä joista eritteissä oli jotain tosi hienoa, esim. nenä- tai kurkkuerite oli "slimppiä, yäähk", ja ulostenäyte "paskaa, hyi saakeli" ja teatraalista yököttelyä. Sitten oli nämä herkkikset. Nämä eivät voineet olla koehenkilöinä verinäytteen otossa, kun he pyörtyvät. Pahin tapaus ei voinut näytettää ottaessaan katsoa putkiloa koska hän saattaisi pyörtyä jos näkee verta siellä näyteputkessa. Tämä onneksi lopetti opinnot vuoden jälkeen.
No minkäs sille voi?
Ehkä sillä oli darra.
Meinaisi mullakin oksennus lentää odottaessani esikoista. Olin silloin harjoittelussa sairaalassa.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 17:22"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 17:14"]Minä olen joutunut syöksymään vessaan oksentamaan kesken työn jokaisessa raskaudessa. Kun sitä nyt ei vaan saa raskauspahoinvoinnin takia saikkua. Ei sitä oksennusta saa suussaankaan pidettyä, kun se tulee kurkusta ulos. Ja syyksi riitti joskus pelkkä joku haju tms.
Miten leikkaussalissa toimittiin sen jälkeen, kun ap.n äiti kielsi kyseistä hoitajaa tulemasta enää saliin. Oliko jostain irrottaa varalta leikkaussalihoitaja leikkaukseen, vai jäikö ap.n äiti leikkaamatta? Itse olisin ollut onnellinen, että pääsen verorahoilla leikkaukseen, enkä nillittänyt loukkaantuneena, jos hoitajalle olisi tullut huono olo jostain syystä.
Kuinkahan moni hoitaja siellä yökkii, kun potilas on nukutettu ja ei näe sitä. Itse olen myös nuorena pyörtynyt ensimäisessä ruumiinavauksessa.
[/quote]
Mua ei okseta tai ällötä mitkään eritteet, haavat tms. mutta ruumiit (ruumiin avauksesta puhumattakaan) kuumottaa kyllä. Haluaisin opiskelemaan terveydenhoitoalalle (sairaanhoitajaksi, lääkäriksikin jopa), mutta juuri noiden pakollisten ruumiinavausten vuoksi en voi :( Ja työssäkin niitä ruumiita joutuu varmaan kohtaamaan, etten senkään puolesta voisi lähteä alalle...
Onko kovin yleistä, että opiskelijat pyörtyilevät tai pakenevat paikalta avauksissa? Tai että töissä joku esim ruumiiden laittamista?
[/quote]
Älä huoli. Enää ei ole resursseja viedä sh-opiskelijoita ruuminavauksiin. Jos "hyvä" tuuri käy niin voit valmistua näkemättä vanajaa.
T. Katkera
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 16:07"]
[/quote]
Samaa ihmettelin opiskellessani labrahoitajaksi aikoinaan. Osa opiskelijoista oli tosi lapsellisia ja lisäksi herkkiksiä. Lapsellinen joukko oli niitä joista eritteissä oli jotain tosi hienoa, esim. nenä- tai kurkkuerite oli "slimppiä, yäähk", ja ulostenäyte "paskaa, hyi saakeli" ja teatraalista yököttelyä. Sitten oli nämä herkkikset. Nämä eivät voineet olla koehenkilöinä verinäytteen otossa, kun he pyörtyvät. Pahin tapaus ei voinut näytettää ottaessaan katsoa putkiloa koska hän saattaisi pyörtyä jos näkee verta siellä näyteputkessa. Tämä onneksi lopetti opinnot vuoden jälkeen.
[/quote]Meillä oli labrahoitajakoulussa nuori nainen, joka pyörtyi ottaessaan verikoetta, samoin kuin jos hänestä otettiin. Mutta niin vaan valmistui ja pääsi työelämään.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 17:22"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 17:14"]Minä olen joutunut syöksymään vessaan oksentamaan kesken työn jokaisessa raskaudessa. Kun sitä nyt ei vaan saa raskauspahoinvoinnin takia saikkua. Ei sitä oksennusta saa suussaankaan pidettyä, kun se tulee kurkusta ulos. Ja syyksi riitti joskus pelkkä joku haju tms.
Miten leikkaussalissa toimittiin sen jälkeen, kun ap.n äiti kielsi kyseistä hoitajaa tulemasta enää saliin. Oliko jostain irrottaa varalta leikkaussalihoitaja leikkaukseen, vai jäikö ap.n äiti leikkaamatta? Itse olisin ollut onnellinen, että pääsen verorahoilla leikkaukseen, enkä nillittänyt loukkaantuneena, jos hoitajalle olisi tullut huono olo jostain syystä.
Kuinkahan moni hoitaja siellä yökkii, kun potilas on nukutettu ja ei näe sitä. Itse olen myös nuorena pyörtynyt ensimäisessä ruumiinavauksessa.
[/quote]
Mua ei okseta tai ällötä mitkään eritteet, haavat tms. mutta ruumiit (ruumiin avauksesta puhumattakaan) kuumottaa kyllä. Haluaisin opiskelemaan terveydenhoitoalalle (sairaanhoitajaksi, lääkäriksikin jopa), mutta juuri noiden pakollisten ruumiinavausten vuoksi en voi :( Ja työssäkin niitä ruumiita joutuu varmaan kohtaamaan, etten senkään puolesta voisi lähteä alalle...
Onko kovin yleistä, että opiskelijat pyörtyilevät tai pakenevat paikalta avauksissa? Tai että töissä joku esim ruumiiden laittamista?
[/quote]
Mikä sua kalmossa etoo tai inhottaa?
.
Hajut tekevät itsellekin pahaa, vaikka olen maalla tottunut monenmoisiin odööreihin. Uloste ja oksennus eivät tee pahaa, eikä ne olekaan ihmisestä lähteviä pahimpia hajuja. En ois arvannut, kun sh-ammatin valitsin.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 19:50"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 19:26"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 18:41"]Kun olen nähnyt millaisia tyyppejä lähtee lähihoitajakoulutukseen, en ihmettele ap:n tarinaa yhtään...Eivät ole penaalin terävimpiä kyniä ja päivittelevät varmaan illat facebookissa, kuinka hirveen kammottavaa tänäänki oli hoidossa. Ja rakennekynnet menee pilalle....Toivoisin hoitajakseni yli 50 vuotiasta vähintään 20 vuotta alalla ollutta, jota potilaan ei itse tarvitse neuvoa! Labrassa oli nuori tyttö, joka ei saanut neljällä yrityksellä käsivarresta verinäytettä, onneksi älysi pyytää konkarihoitajan viereisestä kopista ja homma hoitui. No niin, alapeukutus alkakoon! [/quote] Niin. Lähihoitajakoulutukseen lähtee monenmoista porukkaa. Niin myös monelle muulle alalle. Osaamattomat yleensä karsiutuvat siinä vaiheessa kun pitäisi pystyä sitä tietoa soveltamaan käytäntöön ja töitä tekemään. Kyllä ne rakennekynsiään kaiket päivät viilaavat karsiutuvat jossain vaiheessa. Mutta tuosta hoitajasta jolta se näytteenotto ei onnistunut, niin ei kukaan ole seppä syntyessään. Ja kokeneemmallekkin hoitajalle voi tulla tilanne, jossa yksinkertaisesti tarvitsee työkaverin apua. Esim. itse työssäoppimassa ollessani seurasin tilannetta, jossa ihan konkarihoitaja (ohjaajani) oli katetroimassa potilasta, mutta ei se vain millään onnistunut. Pyysi kollegaa avuksi. En itse tuomitsisi vielä tuon perusteella ketään huonoksi hoitajaksi. Ei se hoitajakaan mikään kone ole.
[/quote]
Minut katetroi tumpula kätilö, sillä lopputuloksella että katetri ei vetänyt ollenkaan. Minut tuosta tialsta armahti vasta ilatvuoroon tullut vanhempi kätilö joka huomasi tilanteen.
Katrointikin on kyllä ihan peruskauraa, vaan ei se kaikilta koneilta onnistu.
[/quote]Sektion jälkeen minut katetroi osastolla nuorenpuoleinen hoitaja, ja sitten huomattiin, että katetri olikin emättimessä. Mutta tämä hoitaja oli kaikista osastolla tapaamistani hoitajista potilaan kohtelun ja kohtaamisen perusteella paras.
No onpa älytön aloitus . Onko ok ja tuntui loukkaavalta.. Minkä sille voi jos tulee paha olo, todennäköisesti vielä opiskelija kyseessä. Itse en yleensä voi pahoin mutta kyllä Alkuraskaudessa teki tosi tiukkaa kun vastaanottohuoneessa oli alkoholisti joka oli viimeksi pesiytynyt ehkä kuukausi aiemmin, housut vanhassa virtsassa ja ulosteessa . Varmaan huomasi että meinasin oksentaa joka kerta kun aloin puhumaan mutta minkäs teet.
Miksi kaikki olettavat että tämä ihminen olisi raskaana?
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 16:29"]
[/quote]
miksi hakeutua työhön jota ei kestä??
Kai annoit palautetta kun tyttö palasi? Ja myös hänen esimiehelleen?
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 16:32"]
Miksi kaikki olettavat että tämä ihminen olisi raskaana?
[/quote]
koska nainen. Joa nainen oksentaa niin hänen on pakko olla raskaana, aina :D
En sanoisi että asia on ok. Tuskin se sitä on kummallekaan, mutta asia jolle ei mitään mahda, joten en jäisi asiaa enempää pohtimaan.
Mullekin tuli mieleen, että saattoi olla raskauspahoinvointia. Itsellä ollut viikkloen oksennusrumbaa joka raskauden alussa.