Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Vauvakato vaivaa Suomea

Vierailija
28.09.2015 |

Linkki uutiseen: http://www.hs.fi/tiede/a1443153505337?ref=hs-art-luetuimmat-6

Mitä mieltä olette? Onko taantuma vaikuttanut teidän perhesuunnitteluun? Onko syynä lapsiperheiden palveluihin iskevä leikkauspolitiikka vai pelko omasta työttömyydestä vai asumisen hinta jne.?

Meillä ainakin lykkääntyi ensimmäisen lapsen hankkiminen, koska alkuperäinen ala tarjosi vain työpätkiä. Opiskelin pari vuotta lisää kunnes sain töitä ja esikoinen pistettiin alulle. Nyt organisaatiossa alkaa yt:t ja tässä kuviossa toisen lapsen tekeminen on ihan mahdoton ajatus, kun ei ole mitään takeita että tältä alalta enää löytyy töitä. Ikä tulee jo vastaan vaikka vauvakuume välillä nostaa päätään. Yhden lapsen kanssa voi vielä mennä vaikka toinen olisi työtön. Toinen lapsi tarkoittaisi kolmioon muuttamista ja siihen ei oikein olisi varaa vaikka työt jatkuisi. 

Kivaa oli kuitenkin nähdä, että kerrankin taloudelliset seikat nähdään syntyvyyden vähenemisen taustalla. Yleensä syytetään vain nuorten aikuisten mukavuudenhalua...

Kommentit (192)

Vierailija
81/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 10:33"]

Miksi vanhemmuuden kustannuksia ei voida siirtää kokonaan valtiolle? 

Miksi määräaikaisia työsuhteita saa vieläkin ketjuttaa, vaikka työn tarve on pysyvä?

Miksi opiskelemaan on niin vaikea päästä, että työllistävän alan paikkoja joutuu vuosikaudet yrittämään?

Miksi huijataan ihmisiä semmoisiin ammatteihin, joilla ei ylipäätään voi työllistyä?

Miksi leikataan lasten palveluita kun ne ovat tutkitusti parasta ongelmien ennaltaehkäisyä?

Miksi arki lasten kanssa tehdään niin vaikeaksi (päivähoitopaikkojen etäisyys yms.)

Miksi asuntojen hintoja pidetään keinotekoisesti niin ylhäällä?

Miksi ruoka on niin kallista?

Miksi matalapalkka-ammattien tuloilla ei elä?

Tämä kysymyslitania nyt ihan vain muistutuksena siitä, että tämäkin ongelma on ihan demokraattisesti ratkaistavissa :)

[/quote]

Että kristillisdemonikraatteja äänestämään...

Vierailija
82/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 10:42"]

Tuntuu tietysti ikävältä, kun ei saa töitä. Ehkä se helpottaa oloa, kun inttää tosiasioita vastaan ja keksii tarinoita äitiyslomalla irtisanotuista työntekijöistä. Tämä on monelle katkeralle ihmiselle paikka purkaa pahaa mieltä.

[/quote]

Olen töissä ja siellä näitä on tullut nähtyä. Mutta kuten joku aiemmin kirjoitti, TES-aihe ei liity alkuperäiseen avaukseen eikä tämä näköjään jankkauksesta ja solvaamisesta muuksi muutu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 10:51"]

Kyllä tämä jutun juuri oli täyttä huolenaihetta. Maahanmuuttajat tekevät sen 5 lasta tuosta vain, ja suomalainen kulttuuri hiipuu muutamassa vuosikymmenessä jos suomalaiset eivät "uskalla" tehdä lapsia tähän maailmaan.

[/quote]

Saamelainen kulttuuri vaihtui skandinaaviseen ja siitä edelleen islamistiseen. Ja kaikki vain siksi, että pääomatuloja voitiin kasvattaa työssäkäyvien tukemisen sijaan.

Vierailija
84/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan myös päätetty olla hankkimatta lasta. En halua tuoda lisää ihmisiä tähän tuhoutuvaan maailmaan. Jos joku hankkii lapsen, niin se on hänen henkilökohtainen asia eikä minulla ole siihen mitään kommentoitavaa. Paitsi kaverini tilannetta olen hiljaa mielessäni pohtinut, että aika uhkarohkeaa toimintaa.

Hankkivat ensimmäisen lapsen. Mies työttömänä yli vuoden tässä välissä. Kaverini on määräaikaisena aina 8kk kerrallaan ja 4kk työttömänä. Näin mennyt vuodesta toiseen. Nyt tuon 8kk määräaikaisuuden saaminenkin alkaa olla vaakalaudalla, mutta tekivät kuitenkin toisen lapsen. Miehen yrityksessä YT:t, jossa on lähtenyt jo paljon porukkaa. Itse en uskaltaisi. 

Vierailija
85/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me toivottiin kahta lasta. Ekan hankkimista lykättiin, kunnes mun työtilanne oli varmempi. Ennen kuin tulin toisen kerran raskaaksi ehdinkin saamaan potkut. Ikää oli ehtinyt tulemaan sen verran, ettei uskallettu jäädä odottamaan saanko uuden vakipaikan ja ehdin olemaan siellä kohtuullisen ajan. Otettiin riski ja tulin raskaaksi työttömänä. Hirvitti, mutta sain kuin sainkin pätkätyön.

Pienipalkkaisessa pätkätyössä menee jo nyt melkein kaikki mun tulot lasten hoitopaikkoihin ja muihin työssäkäyntikuluihin. Lasten hoitokuviot aiheuttaa melkoista säätämistä ja ensi vuonna hirvittää entistä enemmän viedä hoitoon kun ryhmät kasvavat, päiväkoteja yhdistellään jne. Jos uskaltaisi, jäisin kotiin. Nyt vielä pärjätään miten kuten, mutta kolmatta ei todellakaan harkita. Päivähoito ja koulu menevät sellaiseen suuntaan, ettei enää uskalla sinne työntää kolmatta lasta, jos pitää samalla tehdä vielä pitkää työpäivää pitkällä työmatkalla. Kolmas lapsi tarkoittaisi tarvetta isommalle asunnolle ja se mihin suuntaan päivähoito on menossa, se voisi tarkoittaa myös kallista yksityistä hoitopaikkaa. Ja ennen kaikkea voi olla, että mun työllistymismahdollisuuteni loppuisivat siihen. Meidän molempien vanhemmat ikääntyvät, ja voi olla, että kohta sielläkin tarvitaan apua.

Ei me, meidän aika ja meidän talous repeä enää yhtään enempää. Ei siis uskalleta edes ajatella kolmatta.

Vierailija
86/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se taloudellinen tilanne vaan vaikuttaa. Vaikka itse olen siitä onnellisessa tilanteessa toistaiseksi että töitä on ja talous kunnossa ja yhden lapsen yh:na kyllä pärjään hyvin, mutta en kyllä silti lähtisi tähän enää toista lasta tekemään. Ei kyllä ole miestäkään, mutta jos joskus sellainen vastaan tulisi niin tarkkaan kyllä harkitsisin että uskaltaisinko toisen lapsen tehdä.
Ymmärrän ihan täysin että pätkätyöt ja työttömyys ei hirveästi kannusta perheen perustamiseen. Ja ihan fiksua onkin miettiä että onko yleensäkin varaa edes hankkia lapsia. Yhden kanssa kyllä pärjää pienemmälläkin rahalla, mutta koska hoitomaksut nousee koko ajan ja lapsilisääkin jo leikattu ja asuminen, ruoka ym.pakollinen on jo niin kallista niin onko tuo nyt ihme että ihmiset miettivät tarkemmin kannattaako tänne enää lisää lapsia tehdä.

Vierailija
87/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässä aika pessimistinen olo on. Yksi lapsi on, vielä 3 vuotta sitten olisin tehnyt heti lisää, mutta mies jarrutteli. Nyt kyllä itsekin miettisin tarkkaan, todennäköisesti emme tee enempää. Töitä on toistaiseksi riittänyt miehellä ja minulla, mutta mikäänhän ei ole varmaa nykyään. Mutta toisaalta, kaipuu saada lapsi on vielä olemassa, joten saa nähdä. 

Vierailija
88/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 09:49"]

Me emme mieheni kanssa ainakaan näillä näkymin aijo lasta edes yrittää. Mieheni on auto-onnettomuudesta johtuen työkyvyttömyyseläkkeellä vasta 28 vuotiaana. Tehokkaasti olemme siitä lähtien tippuneet pois tästä yhteiskunnan hyörinästä. Tuntuu siltä että mieheni pitäisi vain nyt nopeasti kuolla pois tuosta roikkumasta, hänestä kun nyt on vain kuluja. Ei ole mahdollista että elättäisin miestäni (näin se käytännössä menee, hänen tukensa ovat niin pienet ja minun keskituloisuuteni vaikuttaa niihin) ja siinä sivussa lasta/lapsia. Näin tässä kävi, muttei voi mitään. En onneksi ennenkään nähnyt järkevänä tehdä lapsia, nyt se on jo utepinen ajatus

[/quote]

Ehkä joku on jo vastannutkin tähän, mutta olisiko teillä mahdollinen sellainen skenaario että miehesi olisi kotona "kotiäitinä" ja sinä kävisit palkkatöissä? Toisinpäinhän tuo monilta onnistuu vaikka tulot eivät niin suuret olisikaan joten miksi ei teilläkin?

Vierailija
89/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 11:03"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 09:49"]

Me emme mieheni kanssa ainakaan näillä näkymin aijo lasta edes yrittää. Mieheni on auto-onnettomuudesta johtuen työkyvyttömyyseläkkeellä vasta 28 vuotiaana. Tehokkaasti olemme siitä lähtien tippuneet pois tästä yhteiskunnan hyörinästä. Tuntuu siltä että mieheni pitäisi vain nyt nopeasti kuolla pois tuosta roikkumasta, hänestä kun nyt on vain kuluja. Ei ole mahdollista että elättäisin miestäni (näin se käytännössä menee, hänen tukensa ovat niin pienet ja minun keskituloisuuteni vaikuttaa niihin) ja siinä sivussa lasta/lapsia. Näin tässä kävi, muttei voi mitään. En onneksi ennenkään nähnyt järkevänä tehdä lapsia, nyt se on jo utepinen ajatus

[/quote]

Ehkä joku on jo vastannutkin tähän, mutta olisiko teillä mahdollinen sellainen skenaario että miehesi olisi kotona "kotiäitinä" ja sinä kävisit palkkatöissä? Toisinpäinhän tuo monilta onnistuu vaikka tulot eivät niin suuret olisikaan joten miksi ei teilläkin?

[/quote]

teitä neuvon ottamaan "eron".

Vierailija
90/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua, nuorta opiskelevaa ihmistä, ihmetyttää tässäkin ketjussa esiin tuleva ajatus siitä että työttömäksi jääminen on taloudellinen katastrofi. Onko tosiaan niin, että valtaosalla on niin suuret menot, että työttömyystuki ei riittäisi välttämättömiin menoihin? Olen tosissani tämän kysymyksen kanssa. En tarkoita tällä mitään pahaa, vaan kysyn siksi koska en tiedä. Meillä on kaikki menot kuukaudessa reilusti alle 2000 euroa. Eli jos me kaksi yltämme molemmat tuloissamme edes nipin napin köyhyysrajalle, meillä jää rahaa matkusteluun.

Vierailija
91/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 11:10"]

Minua, nuorta opiskelevaa ihmistä, ihmetyttää tässäkin ketjussa esiin tuleva ajatus siitä että työttömäksi jääminen on taloudellinen katastrofi. Onko tosiaan niin, että valtaosalla on niin suuret menot, että työttömyystuki ei riittäisi välttämättömiin menoihin? Olen tosissani tämän kysymyksen kanssa. En tarkoita tällä mitään pahaa, vaan kysyn siksi koska en tiedä. Meillä on kaikki menot kuukaudessa reilusti alle 2000 euroa. Eli jos me kaksi yltämme molemmat tuloissamme edes nipin napin köyhyysrajalle, meillä jää rahaa matkusteluun.

[/quote]

Taloudellisesta näkökulmasta katsottuna itse en hanki lasta, koska vaikka nyt onkin töitä molemmilla, en tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Paljon helpompi se on kahdelleen pärjätä, jos menee vaikka työt ja koti. Ja sitten muuttaa muualle. Mutta jos tilanteeseen lisätään lapsi, ei valintoja voi tehdä vaan sillä perusteella, että okei, eletään seuraava kuukausi kaurapuurolla ja ketsupilla, niin sitten on varaa ostaa tuo ja tuo asia. Itse ainakin haluaisin taata lapselle sellaisen lapsuuden, ettei tarvitse elää missään köyhyydessä tai puutteessa. Että on ruokaa ja vaatteet ja mahdollisuus tehdä muutakin kuin laskea vähiä pennejä. Meillä yhteiset bruttotulot 6100€/kk.

Vierailija
92/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ilmeisesti lapsi maksaa aika paljon ja se asuminenkin vie ainakin pääkaupunkiseudulla toisen työttömyysturvan kokonaan. Ja monilla on se pelko, että se työttömyys jatkuu siihenkin asti kun lapsi menee kouluun jolloin alkaa ennemmin tai myöhemmin ruoka maistua enemmän, halu harrastaa, puhelinkulut, mahdollinen kulkeminen, kaikkien luokkakavereiden synttärilahjat, vaatteeksi ei kelpaa enää mikä vain jne. 

Vierailija
93/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, kesken jäi. Siis yhteiset bruttotulot 6100€/kk ja silti olen sitä mieltä että tähän taloustilanteeseen en lasta hanki.

Vierailija
94/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 10:11"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 10:08"]Odotan kolmatta. Firmassa nimittäin yt:t tulossa eikä huvita saada potkuja. [/quote] Äitiyslomalla ei voi saada potkuja.

[/quote]

Höpö höpö. Aika nopsaan ne äitiyslomalaiset huomataan vähennyksissä, että noitten työtähän ei tarvitse enää edes jakaa muille. Eikä nykypäivänä tarvitse antaapotkuja, painostetaan ja lahjotaan riittävästi, niin kyllä kukin irtisanoutuu ihan itse. 

Vierailija
95/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudelliset seikat eivät sinänsä vaikuta päätökseeni, mutta olen kyllä hyvin helpottunut ja iloinen siitä, etten halua lapsia. Elintaso on valtavasti parempi kuin mitä se olisi vanhempana, ja nyt siitä elintasosta on aikaa nauttakin.

Vierailija
96/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minusta rahan puutetta kauheampaa tai yhtä kauheaa olisi nimenomaan olla työtön. Kuka haluaa olla työttömän lapsi? :(

Vierailija
97/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 11:19"]

[/quote]

Taloudellisesta näkökulmasta katsottuna itse en hanki lasta, koska vaikka nyt onkin töitä molemmilla, en tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Paljon helpompi se on kahdelleen pärjätä, jos menee vaikka työt ja koti. Ja sitten muuttaa muualle. Mutta jos tilanteeseen lisätään lapsi, ei valintoja voi tehdä vaan sillä perusteella, että okei, eletään seuraava kuukausi kaurapuurolla ja ketsupilla, niin sitten on varaa ostaa tuo ja tuo asia. Itse ainakin haluaisin taata lapselle sellaisen lapsuuden, ettei tarvitse elää missään köyhyydessä tai puutteessa. Että on ruokaa ja vaatteet ja mahdollisuus tehdä muutakin kuin laskea vähiä pennejä. Meillä yhteiset bruttotulot 6100€/kk.

[/quote]

Lasten näkökulmasta on muitakin hankaluuksia: Oikeutta hoitopaikkaan rajoitetaan työttömän lapsilta. Se taas voi hankaloittaa entisestään työllistymistä, jos ei pääse lähtemään saman tien työpaikkaan tai haastatteluun, kun työn saaminen tärppää. Nää voi olla pidempiä, tai vaikka vain päivän sijaisuuksia, jotka mahdollistavat tulevan työn saannin. (Kyllä näitä oikeasti tulee.)

Toinen vaihtoehto on jäädä hengaamaan kotiin ja toivoa, ettei työpaikkaa saa. Nyt on vaan innostuttu tuuppaamaan työnhakijoita kaikenmaailman ilmaistöihin ja kursseille, jotta saadaan siivottua tilastoja. Eli lapsi tarvitsee kuitenkin sen hoitopaikan.

Miten lapsen hoidon käy? Joutuuko hän tulevaisuudessa pomppimaan ryhmästä toiseen sen mukaan onko äiti töissä tai kurssilla vai ei? Vai mitä tapahtuu? Nämä ovat vielä kaikki auki.

Mä olen nyt pätkätöissä ja lapsi päiväkodissa. Huolettaa miten käy, kun määräaikainen loppuu. Saako lapsi pitää varmasti tutut hoitajat vai kaverit, jos työt loppuu?  Ja miten helposti mä pääsen taas töihin, kun toivottavasti niitä saan? Ja mitä lapselle silloin tapahtuu? Voiko ryhmä taas vaihtua? Vai mennäänkö ylitäysillä ryhmillä, kun osa-aikaisia muutentaankin täysipäiväisiksi? Teoriassa lupaillaan, että tämä toimisi, mutta kukaan ei oikeasti tiedä miten tämä toteutetaan. Ei pieni lapsi kestä jatkuvaa pompottamista.

Stressaa jo nyt etukäteen, ihan kuin pätkätöissä, uudessa työpaikassa ja jatkuvassa työttömyysuhassa ja arjessa pienten lasten kanssa töissä käyvänä ei olisi muutenkin sovittelemista ja jaksamista. Juuri koulun aloittanut lapsi ja hänen iltapäivähoitonsa vielä erikseen, sitäkin saatetaan karsia ensi vuonna.

Ei tosiaan tee mieli hankkia vielä kolmatta tähän kuvioon, kun ei uskalla enää luottaa, että lapset saavat edes jokseenkin hyvää hoitoa myös tulevina vuosina.

Vierailija
98/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ihan samat asiat nyt mielessä. Kolmas lapsi toivomuksessa mutta mies rakennusalalla ja ei varmuuta työstä. Minä hoitoalalla niin tiedän että töitä minulla on mutta huonolla palkalla. Sitten jos kolmas lapsi ei olekaan terve niin miten sitä sit ollaan? Kaikesta laikataan.... aina vaan.

Vierailija
99/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onkohan kukaan kyseenalaistanut sitä, miksi lapsia pitää hankkia? Sehän on jo laskettu, että pari lasta maksaa pariskunnalle elämänsä aikana noin 180 000 euroa.

Kuinkahan Suomen kävisi, jos tuo kaikki raha menisi kulutukseen ja palveluihin? Jokainen voi itse laskea montako autonvaihtoa, maailmanympärimatkaa, ylimääräistä palkatonta lomaa, kampaajakeikkaa, illanviettoa ja ravintolareissua tuolla rahalla saa. On sekin totta, että lapset lisäävät tuotteiden kysyntää, mutta olisi ihan tervettä että se rahaa menee jollekin muulle kuin Unileverille. Eikä ne neuvola- ja koulutupalvelutkaan ilmaisia ole.

Olisiko jo aika päästä pois kehitysmaiden ajattelusta, jossa nuoret sukupolvet elättävät vanhempansa. Kerätköön jokainen oman eläkkeensä ja nykyisille eläkeläisille palvelua vain jos ei ole itsellä kerättynä varallisuutta. Jos iskee jollekin alalle äkillinen työvoimapula, niin työttömät ja virolaiset paikkaa pienen koulutuksen jälkeen. Ei siis tarvita edes massiivista maahanmuuttoa. 

Summa summarun, pärjäämme vähemmällä lapsimäärällä, ehkä jopa paremmin.

Vierailija
100/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 10:36"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 10:32"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 10:10"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 10:08"]

Odotan kolmatta. Firmassa nimittäin yt:t tulossa eikä huvita saada potkuja.

[/quote]

Eli lapsi voi myös olla palkkatulojen tae :)
[/quote]

Minut irtisanottiin vanhempainvapaalla. Että ei se mikään tae ole
[/quote]

Vuonna?
[/quote]

2015

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi