Miehen mielialalääkkeiden vaikutus?
Hei! Meillä on ollut yritystä nyt 15 kiertoa, joista tuloksena yksi keskenmeno 7kk sitten. Nyt oli tarkoitus alkaa varailla aikaa tutkimuksiin, kunnes aloin ajatella tätä asiaa... Mieheni on nyt vuoden ajan syönyt erilaisia mielialalääkkeitä masennuksen takia. Tällä hetkellä lääkitystä kevennetään vielä 3kk ajaksi ja sen jälkeen lopetetaan kokonaan, oireet ovat siis jo kadonneet. Minulla säännölliset kierrot ja ovis on bongattu lämpöjen&testien avulla, voisikohan syy tärppäämättömyyteemme olla miehen lääkitys? Lääkityksen tehot siis katoaisivat siittiöistä vasta 6kk kuluttua, odotammeko siihen saakka ja yritämmekö sitten taas jonkin aikaa, vai hakeudummeko nyt jo tutkimuksiin? Kuulisin mielelläni jos jollakulla on kokemusta aiheesta!
HEI!
Meillä miehellä on ollut mielialalääkitys jo reilun 10v (saattaa olla jo kohta 15v, en tiedä tarkkaan), eikä ole sitä nyt tässä missään vaiheessa ole vähennetty.
Lääkärin - siis MTT:n lääkärin - mukaan ko. lääkkeet EIVÄT vaikuta asiaan paitsi siten, että on noita erektiohäiriöitä, jotka haittasivat TODELLA paljon yritystä, koti-inseminaatiokin käytössä oli.
Mieheni myös tupakoi 14-35 vuotiaana, ehkä puoli askia päivässä, nyt reilun vuoden tupakoimattomuus ei ole muuttanut tilannetta.
2,5 vuotta meillä siis yritystä takana, josta 1,5 vuotta ollaan oltu tutkimuksissa/hoidoissa. Miehellä on kyllä siittiöitä määrällisesti suhteellisen paljon, MUTTA laatu on huono; paljon epämuodostuneita ja paikallaan pyöriviä. TAYSin lääkärin mukaan tuo vaikuttaisi juuri siltä, että ne mielialalääkkeet vaikuttaisivat siihen, mutta hänkin myönsi, ettei niiden vaikutusta siittiöihin (ja lapsettomuuteen sitä kautta) ole tutkittu kovastikaan.
Mulle oli iso helpotus, kun menimme tutkimuksiin ja hoitoihin ja miehellekin se sitä oli, koska ne kotihommat oli niin vaivalloisia. Toki nytkään ei varmuutta siitä vielä ole, että ikinä lasta saataisiin (adoptiosta en tiedä, että onnistuuko se sen masiksen takia), eilen olin punktiossa ja nyt odotellaan huomista, että saadaanko alkiota siirrettäväksi.
Kannattaa mennä tutkimuksiin, käsittääkseni noiden lääkkeiden vaikutus voi olla pidempiaikainenkin, ainakin tupakointi näkyy siittiöissä kauan, ja toisaalta kun ei sille ele takeita, että se lapsettomuus johtuisi JUURI siitä lääkityksestä! Me nyt jännäämme juuri sitä, että ovatko minun munasolut olleet kypsiä, jakaantuvatko ne jne. Eli ei se kaikki vika välttämättä ole niissä siittiöissäkään: muuta ei vain tähän mennessä ole löydetty, kun pelkkiä inseminaatioita on meille tehty.
TAYSissa ei ainakaan ole missään vaiheessa kysytty, että mitenkäs te lapsen meinaatte hoitaa, kun toisella on masis. YTHS:n gyne sen asian kyllä kyseenalaisti ja se otti kupoliin, mutta tuolla TAYSissa meidät on otettu vastaan iham meinä itsenämme, toki ne lääkitykset on sinne tulleet...
Kovasti toivotan jaksamista teille, tiedän, että vaikeata on!
Jos haluat, voit laittaa meiliäkin; kuutar_78@luukku.com
Toivotan onnea jatkossa!!