Mikä ammatti/työ on sinusta kaikista alipalkatuin?
Mikä on sinun mielestäsi sellainen ammatti tai työpaikka, mikä on Suomessa kaikkein syvimmässä palkkakuopassa? Tässä tietysti huomioiden koulutus, työolot, työn vativuus, vastuu jne.
Jokainen varmasti ajattelee oman työnsä olevan sellainen, mutta yrittäkää miettiä oman navan ulkopuolelle.
Hienoa olisi, jos osaat sanoa mikä on kyseisen työn palkka.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Kirjastovirkailija. On akateeminen koulutus ja saa ihan surkeaa palkkaa. Miksi ihmeessä tähän on päädytty, että kirjastossa tarvitaan yliopiston käynyt? Merkonomi pärjäisi siinä työssä oikein hyvin.
Eikö tuo ole vähän ristiriitaisesti sanottu? Jos mielestäsi siihen työhön ei tarvitse yliopistokoulutusta vaan merkonomi voi hoitaa ne hommat, niin eikö palkkaus ole ihan oikein työtehtävien vaikeuden/helppouden mukaan?
Sähköinsinööri... Sähköasentaja kiinteistöpuolella tienaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Luokanopettaja ja erityisopettaja. Työ on äärimmäisen kiireistä, kuormittavaa ja vastuullista. Vaativuus lisääntyy koko ajan muuttuvan maailman myötä.
N. 2kk "ylimääräistä" lomaa voidaan myös nähdä palkan osana.
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatuksen opettajat
Sosiaalityöntekijät (etenkin virkavastuulla merkittäviäkin päätöksiä esim. lastensuojelussa tai vammaispalvelussa tekevät)
Sosiaalityöntekijät on ihan hyvin palkattuja, kuntasektorilla palkka lähes 3800 e. Meidän kunnassa maksavat tuon.
Poliisit, hoitajat, opettajat nyt ainakin. Sosiaalityöntekijät lastensuojelussa. Siistijät.
Vierailija kirjoitti:
DI:t. 8-10v koulutus ympäripyöreitä päiviä stressistä itkien ja sitten työelämään tulospaineeseen ympäripyöreitä päiviä ilman korvausta ylitöistä ja palkka sama kuin hoitajilla.
Ovatkos he koskaan lakkoilleet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DI:t. 8-10v koulutus ympäripyöreitä päiviä stressistä itkien ja sitten työelämään tulospaineeseen ympäripyöreitä päiviä ilman korvausta ylitöistä ja palkka sama kuin hoitajilla.
Ovatkos he koskaan lakkoilleet?
Exä-DI oli jokunen vuosi sitten lakossa pari päivää
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti tietosanakirja- ja pölynimurikauppiaat, sellaiset ovelta ovelle kiertävät.
Taisivat kiertää viimeksi -70-80 -luvulla.
Siivousala on aliarvostetuin ja täysin alipalkattu. Meidän työpaikalla taas vaihtui firma. Saivat varmaan taas halvemmalla kun koko ajan vaihtuu. Olen siis itse siivooja ja pysyn kohteessa työnantaja vaihtuu toiseen siirryn uutena työntekijänä uuteen firmaan. Palkka mulla pysyy samana. Pitääkin kysellä mitä muut saavat.
Lääketieteen amanuenssin palkka kokopäivätyöstä 1650 e.
Vierailija kirjoitti:
R-kioskin myyjä. Normien kioskituotteiden lisäksi pitää myydä kaiken maailman matkalippuja ja puhelinliitymiä yms ja lisäksi neuvoa näissä asioissa. Siinä sivussa pitää huolehtia, että on tarjolla tuoretta kahvia ja pullaa sekä olla posteljoonina eli hoitaa pakettirumbaa.
En itse pystyisi. Olen samaa ihmetellyt.
Olen eläkkeellä hoitoalalta
Miksi Siivoojat ei ala lakkoon ja vaadi parempaa palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti tietosanakirja- ja pölynimurikauppiaat, sellaiset ovelta ovelle kiertävät.
Taisivat kiertää viimeksi -70-80 -luvulla.
Sarkasmia
Siivoojan palkka on liian pieni, siis sillä ei ole yksinkertaisesti mahdollista elättää esimerkiksi lasta. Opiskeluaikoina siivosin. Itse työ ei nyt vaadi asiantuntijuutta (ellet ole laitoshuoltaja sairaalassa, toki silloinkin toimitaan valmiiden ohjeiden mukaan).Työssä on paljon painetta,, mutta se on enemmän työnantajan luomaa painetta alaisille kuin tasoa "ihmisten elämä menee pilalle, jos teen virheen". Silti liian pieni palkka, koska sillä ei elä!
Varhaiskasvatuksen opettajan palkka on kyllä vääristymien huipentuma. Vastuu on todella suuri ja virheiden tekeminen on kyllä tasoa, että jonkun elämä voi mennä pilalle. Työn paine on kova, eikä se ole johtajan luomaa, vaan ihan sen, että lapsia ja työtä on liikaa. Mielestäni tämä on tällä hetkellä isoin epäkohta, sillä varhaisen tuen merkitystä korostetaan niin paljon. Olen siis luokanopettaja itse, joten tämä toki vaikuttaa mielipiteisiini. Tuttuina paljon vakaopeja.
Myös psykologin ja sosiaalityöntekijän palkat ovat yllättävän pieniä niiden vastuuseen ja merkitykseen nähden. Samoin sairaanhoitajan ja vanhustenhoitajan. Toki myös nimeän oman ammattikunnan ja varhaiskasvatuksen ja koulun erityisopettajat.
Ja nyt pääsemmekin kysymykseen, mikä näitä aloja yhdistää? Naisvaltaisuus! Jokaisen naisen tulisi herätä tähän.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi munatonta liittoa, PAM ja JHL.
Vierailija kirjoitti:
Siivoojan palkka on liian pieni, siis sillä ei ole yksinkertaisesti mahdollista elättää esimerkiksi lasta. Opiskeluaikoina siivosin. Itse työ ei nyt vaadi asiantuntijuutta (ellet ole laitoshuoltaja sairaalassa, toki silloinkin toimitaan valmiiden ohjeiden mukaan).Työssä on paljon painetta,, mutta se on enemmän työnantajan luomaa painetta alaisille kuin tasoa "ihmisten elämä menee pilalle, jos teen virheen". Silti liian pieni palkka, koska sillä ei elä!
Varhaiskasvatuksen opettajan palkka on kyllä vääristymien huipentuma. Vastuu on todella suuri ja virheiden tekeminen on kyllä tasoa, että jonkun elämä voi mennä pilalle. Työn paine on kova, eikä se ole johtajan luomaa, vaan ihan sen, että lapsia ja työtä on liikaa. Mielestäni tämä on tällä hetkellä isoin epäkohta, sillä varhaisen tuen merkitystä korostetaan niin paljon. Olen siis luokanopettaja itse, joten tämä toki vaikuttaa mielipiteisiini. Tuttuina paljon vakaopeja.
Myös psykologin ja sosiaalityöntekijän palkat ovat yllättävän pieniä niiden vastuuseen ja merkitykseen nähden. Samoin sairaanhoitajan ja vanhustenhoitajan. Toki myös nimeän oman ammattikunnan ja varhaiskasvatuksen ja koulun erityisopettajat.
Ja nyt pääsemmekin kysymykseen, mikä näitä aloja yhdistää? Naisvaltaisuus! Jokaisen naisen tulisi herätä tähän.
siivous monessa kohteessa vaatii tietynlaista asiantuntijuutta ja tietoa sekä taitoa. Sairaalan jo mainitsit, lisäksi esim elintarviketeollisuus tuotantolinjat. Kauppojen liha kala tiskit. Lääketeollisuus ym. Monipuolisesti erilaisia vaativia kohteita. Pitää osata siivota ja osata aseptiikka. Huono siivous ei välttämättä näy silmälle mutta jos mitataan puhtaus tasoa jollain näytteilla tms niin huono siivous paljastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis vika tuskin on yksistään näissä liitoissa vaan siinä, että siivousalan työntekijät ovat keskimäärin huonosti liittoon kuuluvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos Siivoojat jäävät lakkoon niin kaikki tuki heille. Ansaitsevat arvostusta ja palkkaa tekemälleen työlle.
Eläintenhoitaja. Palkka voi olla jopa reilusti alle 2000e ja hoitotyötä sekin on, vaikka asiakaspalvelua paljon sisältääkin. Eläinala on outo muutenkin, ihan aliarvostettu. Itse asiassa myös eläinlääkärin palkka on työn raskauteen ja vaativuuteen ja koulutukseen nähden ihan naurettava!