Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoidon "vaatiminen" kun sitä hoitoa ei vaan ole antaa

Vierailija
06.04.2022 |

Aina kuulee, että mielenterveysongelmista tai somaattisista sairauksista kärsivien pitäisi vaatia palveluita, jos eivät meinaa niitä saada. Mietin tässä vaan, että se ei paljon auta kun se potilas tulee minulta eli työntekijältä sitä vaatimaan, kun en voi muuttua vapaiksi ajoiksi tai ylimääräisiksi käsiksi. Miten usein kuuleekaan sättimistä siitä ettei apua ja hoitoa haluta antaa. Kun se ei ole minun tai kenenkään työntekijän halusta kiinni, vaikka puheet osoitetaan meille ihan kuin me kiusallaan myytäisi eioota ja tarjottaisi pitkiä jonoja.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on juuri näin. Työskentelen mielenterveystyössä ja kun kerron, että seuraava aikani on kahden kuukauden kuluttua saan kuulla miten väärin on kun apua ei haluta antaa sitä tarvitseville. Ja nimenomaan siihen tyyliin ihan kun minä työntekijänä en ymmärtäisi henkilön avun tarvetta.

Kyllä teillä aikoja on - takanahan on laki! Haluttomuutta hoitaa ja antaa apua sen sijaan ilmenee.

Olkoon laki mikä hyvänsä ei se hoitaja voi muuttua lisäresurssiksi.

Vierailija
22/50 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä ajanvarauksessa ja koka päivä monta kertaa minulta vaaditaan närkästyneenä, vihaisena, kiukkuisena jne aikoja, mutta minkä sille voin, että seuraava vapaa aika on viikkojen päässä? Joskus masentaa tämä sylkykuppina oleminen. Eikö ihmiset yhtään ajattele, ettei se ajanvarauksen työntekijä voi asialle mitään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa sitä vaatia mutta oikea osoite on johtoporras.

Vierailija
24/50 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin tiedostan, että aikoja ei ole antaa. Mutta mistä muualta minä voin niitä vaatia, kun siltä henkilöltä, jonka saan kiinni? Toivon, että sieltä suunnasta menee oikeansuuntainen viesti ylemmäs. Olen joskus itkenyt tai menettänyt malttini, koska on vain tuntunut niin kauhealta, ettei hoitoa saa.

Antakaa potilaille oikeat yhteystiedot, mihin he voivat soittaa, vaatia aikaa ja/tai reklamoida, jos lakisääteinen oikeus hoitoon ei toteudu.

Vierailija
25/50 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin tiedostan, että aikoja ei ole antaa. Mutta mistä muualta minä voin niitä vaatia, kun siltä henkilöltä, jonka saan kiinni? Toivon, että sieltä suunnasta menee oikeansuuntainen viesti ylemmäs. Olen joskus itkenyt tai menettänyt malttini, koska on vain tuntunut niin kauhealta, ettei hoitoa saa.

Antakaa potilaille oikeat yhteystiedot, mihin he voivat soittaa, vaatia aikaa ja/tai reklamoida, jos lakisääteinen oikeus hoitoon ei toteudu.

https://www.valvira.fi/terveydenhuolto/tyytymattomyys_hoitoon

Ensin valita hoitopaikkaan. Sitten tee sinne kirjallinen muistutus. Sen jälkeen kantelu aluehallintoviranomaiselle.

Valitettavasti ihmiset ei jaksa näitä tehdä, sen sijaan haukutaan vain hoitajaa, lääkäriä tai jotain ajanvarauksen sihteeriä. Jos kaikki tekisi valitukset virallisia teitä pitkin, olisi viranomaisten pakko reagoida.

T. Sh

Vierailija
26/50 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se viesti kulkeudu johtoportaalle välikäden kautta. Kuten on nähty, kuuroille korville menee eikä se todellinen potilaan turhautuminen välity.

Vierailija
27/50 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on juuri näin. Työskentelen mielenterveystyössä ja kun kerron, että seuraava aikani on kahden kuukauden kuluttua saan kuulla miten väärin on kun apua ei haluta antaa sitä tarvitseville. Ja nimenomaan siihen tyyliin ihan kun minä työntekijänä en ymmärtäisi henkilön avun tarvetta.

Miksihän tätä on alapeukutettu? Ei tietenkään tilanne saisi olla tuo, mutta tosiasia on ettei se ole sen työntekijän syy jos avun saaminen pitkittyy resurssien riittämättömyyden takia.

Vierailija
28/50 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en itke/raivoa siellä vastaanotolla, mutta kotona on kyllä tullut pariin kertaan näin tehtyä, kun on tuntunut, että ongelmat on sivuutettu täysin.

Mulla olisikin pieni pyyntö kaikille hoitajille ja lääkäreille: ymmärräkää, ettei se kanssanne asioiva ihminen ymmärrä sitä hallintohimmeliä, eikä tiedä mihin valittaa. Neuvokaa sitä!

On ihan eri juttu yrittää esim. varata lääkäriaikaa tuloksetta, jos hoitaja vaan hymähtelee. Vaikka kuinka yrittää ymmärtää säästöpaineet jajaja, niin silti se turhautuminen tilanteeseen kaatuu sen rivityöntekijän niskaan, jos hän vaan levittelee käsiään ja toteaa että voivoi, nyt on näin. Jos taas hoitaja(/lääkäri) "jakaa" sen turhautumisen tilanteesta ja sanoittaa ääneen "joo eihän tää oikein oo, ymmärrän, niinhän niitä aikoja pitäisi olla varattavissa, mutta valitettavasti meillä ei ole täällä kuin yksi lääkäri, vaikka pitäisi olla 3, halutessasi valita tilanteesta paikkaan x tai y" - aivan varmasti useampi potilas olisi asiallisempi ja ymmärtäväisempi myös teitä kohtaan! Lisäksi kun moni valittaisi, epäkohtiin olisi ylemmillä tasoilla painetta puuttua.

Eli seuraavalla kerralla kun joudut taas tarjoamaan sitä "eioota", ohjaa se turhautunut ja valittava ihminen eteenpäin ja valittamaan oikeaan paikkaan! Kyllä, ne valitustahot löytyy googlailemallakin, mutta harvoin kovin selkeästi.

Vierailija
29/50 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
30/50 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä vaatii. Just nyt heti ei saa Suomessa juuri mitään hoitoa, mutta niin kauan kun kalenterissa riittää päiviä niin jonnekin ne vapaat ajat taas aukeaa. Minusta on oikein vaatia päästä tutkimuksiin, vaikka sitten puolen vuoden päähän. Minusta on oikein, että vaatii toistuvasti apua vaivaansa, jota ei meinata ottaa tosissaan. Vapaiksi ajoiksi ja henkilökunnaksi ei kukaan voi muuttua ja se on valitettava tosiasia, että apu ei ehdi aina ajoissa. Myös lääkäriaikaa voi minusta vaatia, mutta se tulee sitten kun aikoja on. Moni mt-potilas jättää vaatimatta, kun on kerran käynyt vastaanotolla ja on vaan kohautettu olkia tai sanottu että nyt ei ole aikoja mitä antaa. Päättäjille pitäisi osoittaa vaatimukset hoidon paremmasta järjestämisestä, tukitoimista ja niihin annettavista varoista.

Vierailija
31/50 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mitä vaatii. Just nyt heti ei saa Suomessa juuri mitään hoitoa, mutta niin kauan kun kalenterissa riittää päiviä niin jonnekin ne vapaat ajat taas aukeaa. Minusta on oikein vaatia päästä tutkimuksiin, vaikka sitten puolen vuoden päähän. Minusta on oikein, että vaatii toistuvasti apua vaivaansa, jota ei meinata ottaa tosissaan. Vapaiksi ajoiksi ja henkilökunnaksi ei kukaan voi muuttua ja se on valitettava tosiasia, että apu ei ehdi aina ajoissa. Myös lääkäriaikaa voi minusta vaatia, mutta se tulee sitten kun aikoja on. Moni mt-potilas jättää vaatimatta, kun on kerran käynyt vastaanotolla ja on vaan kohautettu olkia tai sanottu että nyt ei ole aikoja mitä antaa. Päättäjille pitäisi osoittaa vaatimukset hoidon paremmasta järjestämisestä, tukitoimista ja niihin annettavista varoista.

Moni mt-potilas, ja kuka tahansa potilas yleensäkin, korjaan.

Vierailija
32/50 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät pitäisi kouluttaa hoitajiksi karenssin uhalla. Sitten riittäisi hoitoa.

Kaikkien persoona ei sovellu hoitotyöhön. Itselläni on esimerkiksi väkivaltaisia ajatuksia vanhuksia kohtaan, johtuen asioista, joita minulle on tehty. En usko että minusta tuntuisi lainkaan pahalta päättää tietynikäisten ihmisten elämä.

Soveltuvuustestit ovat hoitoalalla syystä.

Vierailija
33/50 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä siinä sitten pitäisi sille mt-potilaalle sanoa jos tosiasia on ettei ole sillä hetkellä ole aikoja? Kun niitä aikoja ei voi kaikissa tilanteissa antaa mihinkään puolen vuoden päähän. Se ettei aikoja anneta tulkitaan helposti niin ettei oteta tosissaan, vaikka siitä ei ole kysymys.

Vierailija
34/50 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano vaan. Et sinä enää lääkäriä tarvitse seuraava osoitteesi on hautausmaa ja nopeammin kuin luuletkaan.

Vierailija
35/50 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiveikkaina omaisina odotettiin hoitopaikkaa. Ei ehtinyt apu ajoissa.

Tämä ei kuitenkaan ole työntekijöiden vika ettei sitä paikkaa ollut.

Liian vähän työntekijöitä ja liian vähän hoitopaikkoja.

Tai tekeminen on liian tehotonta puuhastelua. Vaikka me ryhdyttäis kaikki hoitajiks, ei tilanne paranisi ellei työtä aleta järjestää paremmin.

Vierailija
36/50 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän hoitoa voi ja pystyy vaatimaan kun osoite on oikea. Nykyisin sitä vain vaaditaan väärästä paikasta eli hoitajilta. Oikeampi paikka vaatia hoitoa ja sitä että se on asianmukaista on kuntapäättäjät tai kohta hyvinvointialueen päättäjät. Heillä on vastuu siitä että palvelut on kohdillaan.

Itse asiassa paljon parempi ja toimivampi olisi se että työntekijät vaatisivat pomoiltaan, jotka vaatisivat pomoiltaan, jotka vaatisivat pomoiltaan jne. Näin me toimimme omassa työpaikassani, ja tuloksia tulee.

Mikään kuntapäättäjä ei tiedä hevonvittua siitä mitä kentällä tapahtuu, mutta työntekijätpä tietävät. Meidän pitää vaatia, koska meillä on siihen mahdollisuus.

Vierailija
37/50 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä siinä sitten pitäisi sille mt-potilaalle sanoa jos tosiasia on ettei ole sillä hetkellä ole aikoja? Kun niitä aikoja ei voi kaikissa tilanteissa antaa mihinkään puolen vuoden päähän. Se ettei aikoja anneta tulkitaan helposti niin ettei oteta tosissaan, vaikka siitä ei ole kysymys.

Vaikea tilanne ja riippuu vähän asuinpaikasta ja ihmisestä. Jos tilanne on akuutti, pyytäisin menemään psykiatrian päivystykseen/tavalliseen päivystykseen. Siellä tapaa lääkärin kaikista nopeimmin, vaikka hän ei ehkä psykiatri olisikaan. Monissa isommissa sairaaloissa on psykiatrinen hoitaja päivystyksessä tällaisia varten. Jos tämä ei ole tarpeen, tai mahdollista, varmaan joutuisin ohjaamaan kääntymään jonkun yhdistyksen puoleen. Tiedän, että sieltäkin voi olla vaikea saada apua tai se ei ole riittävää. Olisi tosi hyvä, jos hoitajilla olisi tietoa, tai vaikka lista joistain lähialueiden toimijoista, jotka auttaa mielenterveyspotilaita.

Vierailija
38/50 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen terveysasemalla töissä hoitajana.

Sairaan- ja terveydenhoitajien nykyinen työnkuva on vastailla takaisinsoittoihin, maisa-viesteihin ja omaolo-viesteihin.

Tästä kaikkeen vastaamisesta määräajan sisällä on aiheutunut se, ettei hoitajilla ole enää aikoja pitää vastaanottoja me olemme vastailemassa puheluihin ettei aikoja ole hoitajalle eikä niitä ole kyllä lääkäreille.

Monet asiat hoidetaan sähköisesti näkemättä ja kuulematta asiakkaita / potilaita.

Vielä muutama vuosi sitten saatoin ottaa vastaanotolle ahdistuneen tai masentuneen nimikkeellä keskusteluapu tai tehdä matkailurokotusselvityksiä tai asiakkaat kävivät painonhallinta asioissa, terveystarkastuksissa jne.

Tähän on tultu, pyhä asia on saada takaisinsoitot hoidettua vastailemalle sinne 70% puheihin ei oota.

Vierailija
39/50 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka nykyään edes haluaa hoitaa näitä nykyajan ruinaajia. Koko sukupolvi pelkkiä vaatijoita ja valittajia, niin hei! mistäs ne teidän täydelliset hoitajat ja lääkärit tehdään?

Itse jäin hoitotyöstä luojan kiitos eläkkeelle. Ja muksuille valistin että ei ikinä mihinkään hoitohommeleihin, ei lääkikseen, ei hoitajakouluihin eikä mihinkään missä pitää hoitaa ruikuttavia vaatijoita. Kutsumus oli minullakin, ja aikoinaan tykkäsin työstäni, mutta kyllä se näissä nykyihmisten paineissa pikku hiljaa hiipui.

Vierailija
40/50 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistät tietenkin viestiä eteenpäin. Sinä kyllä ammattilaisena ymmärrät ettei ole rahtuakaan järkeä siinä, että

"meillä on varauskirja auki vain 3 viikon päähän, joten soitteleppa meille tänne joka aamu seuraavat 5 viikkoa, niin me ei vastata sulle, ja kun soitetaan takaisin, niin ollaan jo taas annettu ne vapaana olevat ajat muille!"

Anna ylemmän tahon kuulla se myös.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän