Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanheneeko ammatillinen perustutkinto?

Vierailija
27.09.2015 |

Mulla on 4v sit suoritettu perustutkinto ja en ole tehnyt sen alan töitä kun työllistyin toiselle alalle joka ei liity millään tavoin siihen alaan jolta valmistuin. Nyt on uhkana että saan kengän kuvan takamukseen ja sittenhän mun pitää etsiä uusi työpaikka. Voinko hakea töitä mun "omalta" alalta vaikken ole tehnyt niitä hommia ikinä työssäoppimisjaksoja lukuunottamatta?

Kysyn siksi kun joku väitti että tutkinto vanhenee ajan kuluessa.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuun suoritettu tutkinto ei vanhene, siis tutkintona.

Ammattitaito voi toki vanhentua, esim ne, jotka 1980-luvulla valmistuivat tietojenkäsittelyn maisteriksi, eivätkä ole sen jälkeen tehneet alan töitä, olisivat varmaan aika pihalla nykyään. Sama pätisi esimerkiksi 1980-luvulla valmistuneisiin rakennusmiehiin. Varmaan ihan mihin tahansa. Jos ei ole tehnyt MITÄÄN alan töitä missään vaiheessa, on olemassa myös  tietty huoli siitä, että onko niitä töitä koskaan oppinutkaan - se kun usein vaatii harjoittelua koulun jälkeenkin. Mutta silti voit hakea.

Kesken jääneet tutkinnot ovat sitten ihan toinen ongelma. Ne tosiaan vanhentuvat. vanhenemisaika riippuu tutkinnosta ja opinahjosta. Yleensä voisia sitten kesken jäänyttä tutkintoa ei voi alkaa suorittaa "siitä, mihin on jäänyt" vaan joutuu jotenkin täydentämään vanhoja suorituksia. Eivät ne ihan tyhjiin raukea, koska kaikki oppilaitokset haluavat valmistuvia opiskelijoita, mutta joutuu suorittamaan paikkailukursseja sieltä täältä, kun vaatimukset ovat muuttuneet.

Vierailija
2/5 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 14:32"]

Entäs jos on opiskellut jotakin tutkintoa vuosia sitten, mutta jättänyt kesken. Voiko tutkinnon suorittaa loppuun jatkaen siitä mihin on jäänyt?

[/quote]voisko olla alakohtainen? ellei ole suuria muutoksia tullut opintosuunnitelmiin niin miksipäs ei voisi mennä kouluun ja suorittaa opintoja loppuun

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen suorittanut lähihoitajan tutkinnon -98 mutta en ole tehnyt hoitoalan töitä ollenkaan. Joka tapauksessa tuo titteli edelleen roikkuu Valvirassa ja olen pätevä vaikka hakemaan virkaa. Eri asia on se, kuka minut palkkaisi noin vanhalla tutkinnolla koska opetussuunnitelmakin on muuttunut tässä välissä moneen kertaan ja tutkintokin on nykyisin 3-vuotinen. Saatikka sitten että työkokemusta alalta ei ole päivääkään.

Vierailija
4/5 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään vanhene. 

Vierailija
5/5 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos on opiskellut jotakin tutkintoa vuosia sitten, mutta jättänyt kesken. Voiko tutkinnon suorittaa loppuun jatkaen siitä mihin on jäänyt?