Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajusin nyt, että valo huhtikuisella kunnon lumella (siis ei sulavalla) on täysin erilaista, kuin valo lumella joulukuussa

Vierailija
06.04.2022 |

Tai edes tammikuussa. Tätä valoa näkee harvoin, koska huhtikuussa on harvoin paljon tuoretta, vastasatanutta pakkaslunta. Ainakaan täällä etelässä.
On todella hienon näköistä! Vaikkakin vähän rasittavaa, ettei kevät etene…

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa mietin tänään puoli seitsemän aikaan, kun oli aivan valoisaa ja maiseman peitti aivan tuore lumi, kuuset oli hienon näköisiä yms, että tälläisessä maisemassa en ole varmasti koskaan aamupalaani arkisin tuohon aikaan nauttinut. Sydäntalvella on vielä pimeää tuohon aikaan ja keväämmällä kun puoli seitsemältä on valoisaa, niin lumikerros ja maisema on aivan eri näköinen.

Niinpä! Hyvät ihmiset näkevät asioissa kaikkea kaunista ja hyvää ja niiden ihanat puolet, pskemmat meistä keskittyvät valittamaan ja kiukuttelemaan 🙂

Pitäisivät ikävän vain itsellään ja antaisivat hyväluonteisten nauttia elämästä.

Ap

Vierailija
22/65 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketuttaa niin vietävästi eilen satanut 20 cm lumikerros etten näe mitään muuta ulkona kun valkoista p@skaa. Vihaan tätä Suomen säätä 🤬

Tää on Talvi da capo al fine 😀

Vaikka ethän sä läskimooses edes tiedä, mitä se on suomeksi.

Ap

Eikö läskit yleensä tykkää viileästä kun ei tuu hiki eli tästä voidaan päätellä se, että AP on läski ihan itse 🤔

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kai se on erilaista kun sen valon spektri on eri kuukausina erilainen...

Niin, kyllä! Sitä ei vain useinkaan näe! Siis kun ei asu lapissa. Ja ei kai se aurinko ihan samassa kulmassa sielläkään paista, kuin täällä nyt, paitsi ehkä keväämmällä.

Ap

Aijaa, ite oon huomannu eron jo lapsesta asti.

Miten, kun etelässä ei ole koskaan tuoretta, vastasatanutta pakkaslunta 20-30cm lunta huhtikuussa? 😀 Valo tuskin on pohjoisessakaan ihan sama kuin etelässä, nyt? Toki eron ja kontrastin on voinut huomata, mutta ei, jos asuu Etelä-Suomessa.

Ap

Vierailija
24/65 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketuttaa niin vietävästi eilen satanut 20 cm lumikerros etten näe mitään muuta ulkona kun valkoista p@skaa. Vihaan tätä Suomen säätä 🤬

Ap

Eikö läskit yleensä tykkää viileästä kun ei tuu hiki eli tästä voidaan päätellä se, että AP on läski ihan itse 🤔

Mikä pakko on tulla paskantamaan ketjuun, jossa aiheen voit lukea otsikosta? Oletko vähän v a m m a i n e n vähä-älyinen, vai mikä piuutos sulla oikein on?

Ap

Vierailija
25/65 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Itse olet paska negatiivinen nuija ja nyt yrität, kun sulle sanottiin siitä!

Ap

Vierailija
26/65 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

no huh huh

Vierailija
27/65 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mikä pakko on tulla paskantamaan ketjuun, jossa aiheen voit lukea otsikosta? Oletko vähän v a m m a i n e n vähä-älyinen, vai mikä piuutos sulla oikein on?

Ap

Kai sitä saa tulla sanomaan, että vihaa Suomen säätä. Ihan itse aloit muita haukkumaan ensiksi🙄

Vierailija
28/65 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olisi pari heppalehteä paikallaan, niitten selailu rauhoittaisi. 

Vierailija
29/65 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummillani oli sellainen Pekka Halosen taulu, pidin aina sen sävyjä todella upeina mutta alitajunnassani tajuan nyt, että mietin, että eihän metsässä (juuri) koskaan näytä tuolta. Mutta nyt tajuan, että taulu on maalattu huhtikuisessa tai ehk maaliskuun lopun valossa, ja lunta on ollut yhtä paljon kuin nyt, ”ennen vanhaanhan” oli myöhempään kylmää, talvi kesti kauemmin. Eli taulun arvoituskin ratkaistu 😊

Ja peippo laulaa 😆 On tämäkin kevättä!

Ap

Vierailija
30/65 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Kai sitä saa tulla sanomaan, että vihaa Suomen säätä. Ihan itse aloit muita haukkumaan ensiksi🙄

En ymmärrä, MIKSI? Mitä hyvää sellaisen sanoja luulee kellekään antavansa? Ei tarvitse tulla sanomaan. Sellainen mörökölli voi hapannella ihan keskenään, jos on niin paha olla.

Ap

Vierailija
31/65 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miksi ihmeessä pilaat itse mukavasti aloittamasi ketjun, aihe olisi ollut hyvä. Taidat olla se palstalla erittäin tuttu, jolta mopo karkaa hetkessä. 

AP ei näköjään kestä sitä, että joku ilmaisee oman mielipiteensä asiasta joka eroaa tyystin AP: n omasta ajatusmaailmasta.

Vierailija
32/65 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen tapa sulla jutella, kertakaikkiaan. :D

Vierailija
33/65 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, miksi ihmeessä pilaat itse mukavasti aloittamasi ketjun, aihe olisi ollut hyvä. Taidat olla se palstalla erittäin tuttu, jolta mopo karkaa hetkessä. 

AP ei näköjään kestä sitä, että joku ilmaisee oman mielipiteensä asiasta joka eroaa tyystin AP: n omasta ajatusmaailmasta.

Kestän, mutta sanoin, mitä ajatuksia sitn käyttäytyvä henkilö herättää. Pidän aivan paskana, nollana.

Ap

Vierailija
34/65 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

En ymmärrä, MIKSI? Mitä hyvää sellaisen sanoja luulee kellekään antavansa? Ei tarvitse tulla sanomaan. Sellainen mörökölli voi hapannella ihan keskenään, jos on niin paha olla.

Ap

Haha, ihan ite sait riidan aikaiseksi toivomalla että joku tappaisi ittensä sen vuoksi ettei ollu sun kanssa samaa mieltä siitä, että lumi on niiiin (not) ihanan kaunista ja ihgua. Olisit jättänyt kommentin omaan arvoon, urpo😆

Vierailija
35/65 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kestän, mutta sanoin, mitä ajatuksia sitn käyttäytyvä henkilö herättää. Pidän aivan paskana, nollana.

Ap

Se on eri asia, jos omaa käytöstapoja ja on tuota mieltä, että tekee aiheesta OMAN ketjun, mutta pidättäytyy tulemasta toiseen, paljon positiivisempaan ketjuun paskantamaan. Sellainen on huonoa käytöstä, eikö kotona ole opetettu muiden huomioon ottamista? Minulle on, mutta se ei ulotu paskiaisiin, jotka eivät huomioi muita.

Ap

Vierailija
36/65 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinainen hyvän mielen ketju, jonka ap ihan itse sai väännettyä sontaläjäksi.

Vierailija
37/65 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Et taida kestää🤔 ja varsinkin kun hyökkäät toista kohtaan noin negatiivisesti haukkumalla. Tää toinen ei kommentoinut mitään henkilökohtaisuuksiin, kunhan sanoi vihaavansa Suomen säätä. Miten meni noin APllä tunteisiin🤦🏻‍♀️

Vierailija
38/65 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Haha, ihan ite sait riidan aikaiseksi toivomalla että joku tappaisi ittensä sen vuoksi ettei ollu sun kanssa samaa mieltä siitä, että lumi on niiiin (not) ihanan kaunista ja ihgua. Olisit jättänyt kommentin omaan arvoon, urpo😆

Minä todella toivon, että hän ennemmin katoaa planeetalta, kuin jatkaa huonokäytöksistä olemistaan täällä. Tuollaisista ihmisistä on muille pelkkää haittaa.

Ap

Vierailija
39/65 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamun hämmentävin "keskustelu".

Vierailija
40/65 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kai se on erilaista kun sen valon spektri on eri kuukausina erilainen...

Niin, kyllä! Sitä ei vain useinkaan näe! Siis kun ei asu lapissa. Ja ei kai se aurinko ihan samassa kulmassa sielläkään paista, kuin täällä nyt, paitsi ehkä keväämmällä.

Ap

Aijaa, ite oon huomannu eron jo lapsesta asti.

Miten, kun etelässä ei ole koskaan tuoretta, vastasatanutta pakkaslunta 20-30cm lunta huhtikuussa? 😀 Valo tuskin on pohjoisessakaan ihan sama kuin etelässä, nyt? Toki eron ja kontrastin on voinut huomata, mutta ei, jos asuu Etelä-Suomessa.

Ap

Voi sen eron täällä etelässäkin ihan mainiosti huomata, ollaan kuitenkin aika kaukana päiväntasaajasta.

Parhaiten eron huomaa tietysti loppukesän ja alkukevään välillä, talvisin ja keväällä valo on sinisempää eli "kylmempää" ja erityisesti loppukesästä kellertävän punaista "lämmintä" valoa, ero pienenee mitä lähempänä on päiväntasaajaa.

Vaihtelu johtuu maapallon akselin kallistumasta, talvisin valo tulee tänne pohjoiseen jyrkemmässä kulmassa kun taasen kesäisin se tulee suoremmin näillekin leveysasteille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi