Työhöntulotarkastus, saako terveystietoja katsoa?
Aloitan uudessa työssä ja pitäisi mennä työhöntulotarkastukseen. Tietääkö kukaan, saako terveydenhoitaja katsoa/hyödyntää kannassa olevia diagnoosejani vai pitääkö soveltuvuusarvion perustua pelkästään täytettävään lomakkeeseen ja otettaviin verikokeisiin ym?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole laillista katsoa, jos et anna lupaa. Ei ole laillista vaatia lupaa
Onko tästä jotain lähdettä? Itse kun kävin erään ison firman työhöntulotarkastuksessa, sanoi hoitaja että terveystietojen luovutuslupa on annettava - ilman sitä, että näkevät aiemmat tiedot, eivät voi kirjoittaa soveltuvuuslausuntoa. Ensin hoitaja vetosi, että täytyy käydä erikseen lääkärin tapaamisella, jonka hyväksyin, mutta sitten sanoi että tosiaan lääkärikäynnin ajaksi tiedot on vapautettava tai lausuntoa ei voi tehdä. En tajunnut kyseenalaistaa asiaa, koska oletin heidän tietävän. Ihmettelin toki.
Ei tuolla lailla saa kiristää... Tuo on kiristämistä.
Sinulla on itselläsi oikeus päättää, kenelle annat luvan katsoa tietojasi.
Mikähän am
Tämä tulee vähän myöhään mutta kun itse kävin HUS:in työhöntulotarkastuksessa vuonna 2017, ensin hoitajalla ja sitten lääkärillä niin vaikka jonkun kommentin heittivät tietojen näkymättömyydestä niin sanoivat että minulla on oikeus estää niiden näkyminen. Lausunto oli ok.
Miksi joku hakisi työhön, johon on terveydelisiä esteitä. Toisaalta kannattaa kerto tarkastukessa tautinsa , ne voidaan sitten huomioida töiden järjestelyissä.
Toiset vaivat haittaavat vain ammatissa, esim. värisokea voi lentää omaa pienkonettaan, mutta ammattilentäjäksi ei ole asiaa, eikä muutamaan muuhunkaan ammattiin, joissa värien erottaminen on edellytys.