Ulkomailla asuneet/asuvat, missä olitte ja oliko siellä parempaa kuin suomessa?
Kommentit (53)
Mä oon asunut kahdessa Etelä-Amerikan maassa ja nyt kohta kymmenen vuotta Yhdysvalloissa. Jokaisessa maassa on jotain hyvää ja jotain huonoa. Suomeen verrattuna kaikissa maissa, joissa olen asunut on parempi ilmasto. Yhdysvalloissa meillä on myös parempi elintaso kuin Suomessa. Suomessa elämä on turvatumpaa kuin missään muussa maassa jossa olen asunut.
Olen asunut Tanskassa ja sieltä muutin Norjaan hyvien ansioitten perään, ja täällä ollut 26 vuotta.
Täällä olen asunut 12 vuotta Finnmarkissa, sieltä muutin tänne Vestlandiin.
En kaipaa Suomesta yhtään mitään. Koen olevani kotona täällä, työni perheeni kotini ystäväni, kaikki - on täällä.
Olen asunut kolmessa eri maassa. Sen olen oppinut, että joka maassa on omat hyvät ja omat huonot puolet. Suomessa asiat toimii harvinaisen hyvin. Ei osata olla kiitollisia siitä.
Asun Saksassa. Muuttaessani olin skeptinen, kun maalla on Suomessa maine, että hirveetä on, mutta yllätyin positiivisesti. Kaunista, siistiä ja ihmiset ystävällisiä.
Asun Yhdysvalloissa. Jotkut asiat ovat paremmin kuin Suomessa, varsinkin jos on varakas, mutta monet asiat ovat huonommin. Suomessa on omat ongelmansa ja parannettavaa on, mutta Suomi on kuitenkin kaiken kaikkiaan erittäin hyvä maa asua. Ja on meidän kaikkien suomalaisten asia pitää se sellaisena.
Miten Saksassa pärjää, jos ei osaa kuin hieman saksaa?
Asuin lukion jälkeen Norjassa, olin kalatehtaalla töissä.
En päässyt opiskelemaan ja menin vuodeksi.
Mun veljen vaimo oli asuntovälittäjä ja vuoden jälkeen ostin asunnon, laitoin vuokralle. Vuokra riitti loistavasti lyhennykseen, kun oli käsiraha iso.
Tein lisävuoden vielä ja ostin toisen asunnon.
Sain ulkomailla asumisen vuoksi paikan lähipankista, äitiysloman. Aloitin iltakoulussa opiskelut ja parin v päästä minut vakinaistettiin.
Ma-pe 9-17 työaika vrt Norjassa urakkapalkka, tienasin Norjassa helposti 5 krt enemmän.
Jämähdin Suomeen.
Appivanhemmat muuttivat Espanjaan anopin jäätyä eläkkeelle.
N 2,5 v sitten minun vanhemmat muuttivat myös sinne.
Appivanhemmilla on pieni omakotitalo, uima-allas. Vanhemmat muuttivat alakertaan.
Appivanhemmat ovat alusta asti tilanneet ruuat kotiin.
Korona-aikana he ovat ns turvassa.
Olen asunut Saksassa, Unkarissa ja USA:ssa. Kaikissa maissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Yleisesti ottaen ihmisten avoimuus, sosiaalisuus ja palvelualttius on muualla parempaa kuin täällä Suomessa. Muutoin moni asia on todella paljon paremmin täällä meillä. Jos nyt jätetään nämä kliseet koulutuksesta ja terveydenhuollosta pois, niin suurin ero on kuitenkin suomalaisten työmoraali ja luotettavuus. Se on oikeasti aivan huikeasti korkeammalla tasolla kuin muualla.
Ulkomailla asuva???
https://www.vauva.fi/keskustelu/4596072/translate-and-send-some-very-cl…
Asun tilapäisesti ulkomailla opiskelemassa. Ei ole missään nimessä parempaa kuin Suomessa. Baltian maa.
Asun Saksassa.
+ Miljoona kertaa parempi terveydenhulto
+ Vuoristomaisema, pääsee Alpeille kesällä vaeltamaan ja talvella laskettelemaan
+ Parempi elintaso
+ Tiet paremmassa kunnossa, autot ei likaannu
+ Todella helppo löytää töitä. Työttömyyttä ei käytännössä ole. Englannilla pärjää mainiosti isoissa kaupungeissa, jos hakee kansainvälistä työtä. Sellaisia paikkoja löytyy myös ihmisille, joilla ei ole koulutusta
+ Tuoretta sämpylää saa joka nurkalta päivittäin, leipomoita on pienissä kylissäkin vähintään 5
+ Helppo matkustella kun asuu aivan Euroopan ytimessä. Autolla pääsee 4 tunnissa vaikka Italiaan
- Kaupat on sunnuntaisin kiinni, ja Baijerissa ruokakaupat menevät kiinni kello 20. Aivan älytöntä
- Surkea karkkivalikoima. Hariboa, Hariboa ja Hariboa. Limaisia liivatemöykkyjä. Suklaakin on huonompaa.
- Kauppojen leipä on pahaa. Yhtäkään pussileipää en ole löytänyt jota viitsisin toisen kerran ostaa. Suomessa on todella hyvät pussileivät
- Ihmisiä on joka paikassa. Mihinkään ei pääse väestä eroon, ja se kyllä ärsyttää paljonkin. Olisi ihana joskus olla vaan rauhassa kävelyllä ilman että koko ajan on joku toinen näköetäisyydellä
- Aivan liikaa autoja, jotka kaahaavat moottoriteillä kuin hullut sekopäät. Suomessa roadrippien teko on rentoa ja mukavaa, täällä saa lähinnä pelätä että pääseekö hengissä perille
- Ei ole helppo löytää asuinpaikkaa, jossa pääsisi nopeasti luontoon rentoutumaan. Asutaan nyt onneksi maalla ja lähin metsä on kolmen kilometrin päässä, mutta ei sekään sankkuudeltaan ja rauhallisuudeltaan voita Suomalaisia metsiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Saksassa, Unkarissa ja USA:ssa. Kaikissa maissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Yleisesti ottaen ihmisten avoimuus, sosiaalisuus ja palvelualttius on muualla parempaa kuin täällä Suomessa. Muutoin moni asia on todella paljon paremmin täällä meillä. Jos nyt jätetään nämä kliseet koulutuksesta ja terveydenhuollosta pois, niin suurin ero on kuitenkin suomalaisten työmoraali ja luotettavuus. Se on oikeasti aivan huikeasti korkeammalla tasolla kuin muualla.
Korkeampi kuin Saksassa?? En kyllä usko.
Asuin Hollannissa useemman vuoden. Kaikki oli parempaa kun suomessa.Esimerkiksi rento ilmapiiri, kaikki halvempaa, palkasta jäi käteen enemmän. Sairaanhoito oli tehokasta ja todella hyvää. Ainut mitä kaipasin oli suomen luonto. Hollannissa asutaan tosi tiiviisti ja vaikea löytää mitään paikkaa missä saisi olla rauhassa. En kertakaikkiaan keksinyt mitään muuta asiaa mikä olisi suomessa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Asun Saksassa.
+ Miljoona kertaa parempi terveydenhulto
+ Vuoristomaisema, pääsee Alpeille kesällä vaeltamaan ja talvella laskettelemaan
+ Parempi elintaso
+ Tiet paremmassa kunnossa, autot ei likaannu
+ Todella helppo löytää töitä. Työttömyyttä ei käytännössä ole. Englannilla pärjää mainiosti isoissa kaupungeissa, jos hakee kansainvälistä työtä. Sellaisia paikkoja löytyy myös ihmisille, joilla ei ole koulutusta
+ Tuoretta sämpylää saa joka nurkalta päivittäin, leipomoita on pienissä kylissäkin vähintään 5
+ Helppo matkustella kun asuu aivan Euroopan ytimessä. Autolla pääsee 4 tunnissa vaikka Italiaan
- Kaupat on sunnuntaisin kiinni, ja Baijerissa ruokakaupat menevät kiinni kello 20. Aivan älytöntä
- Surkea karkkivalikoima. Hariboa, Hariboa ja Hariboa. Limaisia liivatemöykkyjä. Suklaakin on huonompaa.
- Kauppojen leipä on pahaa. Yhtäkään pussileipää en ole löytänyt jota viitsisin toisen kerran ostaa. Suomessa on todella hyvät pussileivät
- Ihmisiä on joka paikassa. Mihinkään ei pääse väestä eroon, ja se kyllä ärsyttää paljonkin. Olisi ihana joskus olla vaan rauhassa kävelyllä ilman että koko ajan on joku toinen näköetäisyydellä
- Aivan liikaa autoja, jotka kaahaavat moottoriteillä kuin hullut sekopäät. Suomessa roadrippien teko on rentoa ja mukavaa, täällä saa lähinnä pelätä että pääseekö hengissä perille
- Ei ole helppo löytää asuinpaikkaa, jossa pääsisi nopeasti luontoon rentoutumaan. Asutaan nyt onneksi maalla ja lähin metsä on kolmen kilometrin päässä, mutta ei sekään sankkuudeltaan ja rauhallisuudeltaan voita Suomalaisia metsiä.
Oon sun kanssa samaa mieltä melkein kaikesta. Nuo haribotkin kyllästyttää. Mutta leipää ostetaan leipomoista ja sen saa valmiiksi leikattuna muovipussissa (=pussileipää?) jos haluaa. Ei niitä kaupoista kannata/tartte etsiä. Minusta Saksassa on maailman parhaat leivät. Valtavat valikoimat täysjyvää; ruista, spelttiä, perunaa-jogurttileipää yms yms. Rakastan näitä leipomoita.
toinen saksalainen
Vierailija kirjoitti:
Miten Saksassa pärjää, jos ei osaa kuin hieman saksaa?
Jos työpaikalla ei tarvitse saksaa niin tottahan sitä sitten pärjää. Kyllä ne ihmiset yleensä puhuu hyvää englantia, ehkä ei kuitenkaan esim. kaupan kassat.
Vierailija kirjoitti:
Asuin Hollannissa useemman vuoden. Kaikki oli parempaa kun suomessa.Esimerkiksi rento ilmapiiri, kaikki halvempaa, palkasta jäi käteen enemmän. Sairaanhoito oli tehokasta ja todella hyvää. Ainut mitä kaipasin oli suomen luonto. Hollannissa asutaan tosi tiiviisti ja vaikea löytää mitään paikkaa missä saisi olla rauhassa. En kertakaikkiaan keksinyt mitään muuta asiaa mikä olisi suomessa paremmin.
Tulit kuitenkin takaisin?
Olen asunut Saksassa, Tsekeissä ja Yhdysvalloissa. Kaikissa näissä työn vuoksi. Koulutukseltani olen laskentatoimen KTM. Yhdysvalloissa asuin Kaliforniassa ollessani 27-29-vuotias, ilmasto oli miellyttävä, työpäivät pitkiä, mutta ei ollut vielä lapsia silloin. Halusin kuitenkin palata Eurooppaan ja siirryin ensin Suomeen muutamaksi vuodeksi ja sitten Saksaan pariksi vuodeksi ja sieltä tsekkeihin auttamaan erään yhtiön kanssa. Suomesta mukaan tarttui nykyinen vaimoni ja kun saimme esikoisen päätimme lähteä takaisin Suomeen sillä terveydenhuolto ja koulutus jne on täällä paljon tsekkejä parempaa.
Venäjällä. Silloin kun asuin, siellä oli vielä ihan hyvä asua. Hienoja museoita, hyviä ravintoloita, oma elintaso korkea. Putin ei ollut vielä kiristänyt otettaan nykyiselle tasolle. Ei ollut hyökännyt Georgiaan, vallannut Krimiä tai hyökännyt Ukrainaan