Ulkomailla asuneet/asuvat, missä olitte ja oliko siellä parempaa kuin suomessa?
Kommentit (53)
Kymmenisen vuotta Ruotsi, Norja, Tanska akselilla, viis vuotta briteissä perheen kanssa. Kaipasin suomen luontoa, mutta kaikki muu oli paremmin, tulotaso rutkasti parempi, yleinen elintaso, terveydenhoito ja koulutus, vaikka oli kallista, mutta parempi palkka riitti kirkkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut asiat parempia, jotkut huonompia. Esim omissa asuinmaassani ihmisiin on helpompi ollut tutustua, vahvempi yhteisöllisyys ja hauskempia ihmisryhmiä joihin pääsi mukaan.
Suomessa taas on rauhallisempi ja vakaampi yhteiskunta, hyvä koulutusjärjestelmä, terveydenhuoltojärjestelmä jne.
Missä päin asustelit ?
Vierailija kirjoitti:
Kymmenisen vuotta Ruotsi, Norja, Tanska akselilla, viis vuotta briteissä perheen kanssa. Kaipasin suomen luontoa, mutta kaikki muu oli paremmin, tulotaso rutkasti parempi, yleinen elintaso, terveydenhoito ja koulutus, vaikka oli kallista, mutta parempi palkka riitti kirkkaasti.
Eikö luonto noissa ole samaa tasoa kuin suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut asiat parempia, jotkut huonompia. Esim omissa asuinmaassani ihmisiin on helpompi ollut tutustua, vahvempi yhteisöllisyys ja hauskempia ihmisryhmiä joihin pääsi mukaan.
Suomessa taas on rauhallisempi ja vakaampi yhteiskunta, hyvä koulutusjärjestelmä, terveydenhuoltojärjestelmä jne.
Missä päin asustelit ?
Muutamassa Länsi-Euroopan maassa olen asunut, ja useamman vuoden Usassa.
Jotkut asiat paremmin, toiset huonommin.
Asun Briteissä, olen asunut aiemmin USA:ssa ja Ranskassa. Kaikissa olen viihtynyt mutta eipä niistä mikään ole täydellinen paratiisi, ei sellaista maata olekaan.
En asunut Azoreilla vaan olin lomalla mutta siellä sais varmaan olla rauhassa. Keskellä Atlantin valtamerta mutta kuuluu kuitenkin Euroopan Unioniin koska osa Portugalia. Ei Madeirakaan huono ole. Pidemmän päälle voi olla tylsää mutta erittäin kauniita paikkoja ovat ja sporttihaastetta löytyy Madeiran levadoilla.
Vierailija kirjoitti:
En asunut Azoreilla vaan olin lomalla mutta siellä sais varmaan olla rauhassa. Keskellä Atlantin valtamerta mutta kuuluu kuitenkin Euroopan Unioniin koska osa Portugalia. Ei Madeirakaan huono ole. Pidemmän päälle voi olla tylsää mutta erittäin kauniita paikkoja ovat ja sporttihaastetta löytyy Madeiran levadoilla.
Saksassa asuin pidempään ja se on kyllä jees paikka insinöörille.
Saksa: ei nyt voi sanoa että parempaa kuin Suomessa mutta oikein hyvää. Tai terveydenhoito ja lapsilisät olivat kyllä selvästi paremmat.
Sää oli parempi ulkomailla. Melkein kaikki muu on Suomessa paremmin.
Mikään paikka ei ole paratiisi, jos siellä on muita ihmisiä.
Autiosaarellakaan ei silti ole kiva pidemmän päälle.
Jotenkin ja jossakin tämä elämä vain on lusittava.
Jos aihe kiinnostaa niin suosittelen Ulkosuomalaisten blogit -ryhmää facebookissa ( Ryhmään voi kuulua siis ilman blogia ja Suomessa asuvana)
Siellä on vilkasta keskustelua, ja väkeä ympäri maailmaa. Henki on hyvä ja ihmiset kertovat kaikenlaisista kokemuksistaan maailmalla. Sitä kautta myös löytyy hyviä blogeja, joissa kertovat elämästään kuka missäkin maassa. Olen päässyt seuraamaan mm. elämää Saksassa, Kirgisiassa, Turkissa, Uudessa-Seelannissa, Australiassa, Havajilla, Virossa, Sudanissa, Uzbekistanissa, Chilessä, Yhdysvalloissa ( mm. Seattlen , Pohjois-Kalifornian piilaakson, Teksaisin kuin New Yorkin alueella), Espanjassa, Italiassa ja Qatarissa ( viimeisimpänä mm . kuulumisia siitä mitä jalkapallon tulevat MM-kisat siellä aiheuttavat
Olen asunut USA:ssa. Elämä siellä on kivaa ja helppoa, jos on rahaa eli varaa asua hyvällä alueella, käydä hyviä kouluja, kulkea hienolla autolla joka paikkaan, syödä kivoissa ravintoloissa, hoidattaa itsensä hyvillä lääkäreillä jne. Sitten taas jos rahaa ei ole, se on surkea kehitysmaa. Tämä kaksijakoisuus mua häiritsi.
Asun vaimoni kanssa Tenerifen Santa Cruzissa kuudetta vuotta. Viihdymme täällä hyvin. Kesäisin käymme Suomessa lasten perheitä tapaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut USA:ssa. Elämä siellä on kivaa ja helppoa, jos on rahaa eli varaa asua hyvällä alueella, käydä hyviä kouluja, kulkea hienolla autolla joka paikkaan, syödä kivoissa ravintoloissa, hoidattaa itsensä hyvillä lääkäreillä jne. Sitten taas jos rahaa ei ole, se on surkea kehitysmaa. Tämä kaksijakoisuus mua häiritsi.
Ja samaa yritetään koko ajan hivuttaa Suomeen. "Ne ja ne ei ansaitse hyvää palkkaa koska..." ja sitten kohta kellään ei ole kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Sää oli parempi ulkomailla. Melkein kaikki muu on Suomessa paremmin.
"Mun" ulkomaassa sää, ilmasto, oli sinänsä parempi kuin Suomessa. Mutta: ilman laatu oli suuren osan vuotta tosi huono. Ilmassa oli hiekkapölyä ja pienhiukkasia puunpoltosta ja saasteista, sekä siitä hiekasta.
Vähän sama kuin asuisi jonkin ison veden lähellä, mutta vesi olisi käyttökelvotonta saasteiden takia. Ihana meri/joki/järvi olisikin haiseva ja vastenmielinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksassa asuin pidempään ja se on kyllä jees paikka insinöörille.
🙈🤭 Niinpä!
Kypros. Kaikki oli paremmin. Koulut, ruoka, ilmasto, ihmiset. Menisin takaisin, jos mieheni vain pystyisi muuttamaan.