Moniko teistä on joutunut aikuisiässä kiusaaminsen kohteeksi?
Syrjinnän tai kiusaamisen kohteeksi? Miten se vaikutti sinuun? Ahdistava on ajatus, että joku puhuu jotain sinusta, mikä ei ole totta, ja näin määrittelee jo jollekkin valmiiksi kuvaa sinusta. Miten toimitte? Lähestyittekö tätä henkilöä, vai päätitkö jatkaa elämää vaan eteenpäin? Vaatii nimittäin voimaa mennä vaan eteenpäin erityisesti jos läheinen mustamaalaa. Vie positiivista energiaa, kellään hyviä neuvoja tai ajatuksia olla välittämättä..Helppo sanoa, anna olla, kun tekisi mieli sanoa jollekkin suorat, miten päästä yli ettei vaivaa päätä asialla enään..
Kommentit (63)
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:20"]
Olen tullut kiusatuksi opiskeluissa ja työpaikoilla. Pahinta on, kun huomaa, että lähipiirin suhtautuminen itseen muuttuu negatiiviseksi, mutta ei tiedä, mistä se johtuu. Olen huomannut opiskelijapiireissä, että joistain muista puhutaan selän takana pahaa ja sitten häntä aletaankin syrjimään yleisesti. Ei enää tiedä, kuka pahan puhumisen aloitti, kun muut lampaat menevät mukaan siihen hienovaraiseen mustamaalaamiseen. Asenteet tarttuvat. Ehkä minustakin on puhuttu pahaa, mutta en voi tietää, mitä on puhuttu, ja kuka. Olen täysin voimaton, enkä tiedä miten puollustautua ja miten saada ystäviä ja töitä, kun sisäpiiri jakaa kaiken keskenään. Olin todella ahkera opiskelija ja sain hyviä arvosanoja. Ehkä joku kateellinen mustamaalasi minua..? Elämäni ei ole kuitenkaan ollut helppoa ja jos tietäisivät kuinka yksinäinen olen (en saa henkistä enkä taloudellista apua sukulaisilta), ehkä eivät olisi niin kateellisia.
[/quote]
Sama kokemus yliopistolla. Aloin ihmetellä, miksi ihmiset, joita en edes tunne, suhtautuvat minuun niin kummallisesti (esim. ihan neutraalit, asialliset kommenttini saivat kummallisia reaktioita).
Muutaman vuoden kuluttua alkoi selvitä, että täysin tuntemattomat ihmiset olivat puhuneet pahaa ja hämmästyttävän moni oli lähtenyt siihen mukaan. Kuten henkiselle väkivallalle on usein tyypillistä, tätä tehtiin vaivihkaa, enkä vieläkään tiedä, ketä olin ärsyttänyt niin paljon ja miksi, että tällaiseen piti ryhtyä.
Kiusaaminen todella yleistä, myös aikuisten keskuudessa.
Ihmiset, jotka eivät ole tulleet kiusatuksi, eivät tajua, kuinka pitkälle kiusaajat ovat valmiita menemään. Keinoja ei todellakaan kaihdeta. Siksi kiusaamisesta kertovaa pidetään usein vainoharhaisena: ollaan sitä mieltä, että eihän tuollaista voi tapahtua, että eihän kukaan toimi tuolla tavalla. No, kyllä voi ja kyllä toimii.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:45"]
Olen tullut kiusatuksi opiskeluissa ja työpaikoilla. Pahinta on, kun huomaa, että lähipiirin suhtautuminen itseen muuttuu negatiiviseksi, mutta ei tiedä, mistä se johtuu. Olen huomannut opiskelijapiireissä, että joistain muista puhutaan selän takana pahaa ja sitten häntä aletaankin syrjimään yleisesti. Ei enää tiedä, kuka pahan puhumisen aloitti, kun muut lampaat menevät mukaan siihen hienovaraiseen mustamaalaamiseen. Asenteet tarttuvat. Ehkä minustakin on puhuttu pahaa, mutta en voi tietää, mitä on puhuttu, ja kuka. Olen täysin voimaton, enkä tiedä miten puollustautua ja miten saada ystäviä ja töitä, kun sisäpiiri jakaa kaiken keskenään. Olin todella ahkera opiskelija ja sain hyviä arvosanoja. Ehkä joku kateellinen mustamaalasi minua..? Elämäni ei ole kuitenkaan ollut helppoa ja jos tietäisivät kuinka yksinäinen olen (en saa henkistä enkä taloudellista apua sukulaisilta), ehkä eivät olisi niin kateellisia.
[/quote]
Sama kokemus yliopistolla. Aloin ihmetellä, miksi ihmiset, joita en edes tunne, suhtautuvat minuun niin kummallisesti (esim. ihan neutraalit, asialliset kommenttini saivat kummallisia reaktioita).
Muutaman vuoden kuluttua alkoi selvitä, että täysin tuntemattomat ihmiset olivat puhuneet pahaa ja hämmästyttävän moni oli lähtenyt siihen mukaan. Kuten henkiselle väkivallalle on usein tyypillistä, tätä tehtiin vaivihkaa, enkä vieläkään tiedä, ketä olin ärsyttänyt niin paljon ja miksi, että tällaiseen piti ryhtyä.
Ihmiset, jotka eivät ole tulleet kiusatuksi, eivät tajua, kuinka pitkälle kiusaajat ovat valmiita menemään. Keinoja ei todellakaan kaihdeta. Siksi kiusaamisesta kertovaa pidetään usein vainoharhaisena: ollaan sitä mieltä, että eihän tuollaista voi tapahtua, että eihän kukaan toimi tuolla tavalla. No, kyllä voi ja kyllä toimii.
[/quote]
Hyvä hyvä amistoverini! Se on hyvä levitellä näitä valheita yliopistosta! Kenties joku vielä jonain päivänä uskoo meitä... Jatka vaan!
Sama kokemus yliopistolla. Aloin ihmetellä, miksi ihmiset, joita en edes tunne, suhtautuvat minuun niin kummallisesti (esim. ihan neutraalit, asialliset kommenttini saivat kummallisia reaktioita).Muutaman vuoden kuluttua alkoi selvitä, että täysin tuntemattomat ihmiset olivat puhuneet pahaa ja hämmästyttävän moni oli lähtenyt siihen mukaan. Kuten henkiselle väkivallalle on usein tyypillistä, tätä tehtiin vaivihkaa, enkä vieläkään tiedä, ketä olin ärsyttänyt niin paljon ja miksi, että tällaiseen piti ryhtyä.[/quote]
Jutun juju on siinä, että ne teemat, joita voidaan käsitellä ovat keskivertoporukassa tosi niukassa, joten siirrytään kaikenlaiseen dramatisointiin ja päivittelyyn. Tähän pätemiseen väistämättä tarvitaan pelinappuloita. Kun yhteisön ydinhahmoilta löytyy samantyyppinen kokematon, ahdas arvomaailma niin iso pyörä lähtee pyörimään ja tuottamaan "tulosta". Ei välttämättä tarvitse olla montaa päivää aikuiskoulutuksessa, kun ensimmäinen ihminen alkaa kokeilla kepillä jäätä ja hankkia sopivaa uhria. Sitten kun uhri on saatu siirrytään selän taakse hieman mietiskelemään kyseisen tyypin elämää vähän tarkemmin. Siitä lähtee rullaamaan keskustelu, jota uhri ei periaatteessa voi pysäyttää muuta kuin nolaamalla juoruilevat tyypit.
Kyllä ihmiset on törkeitä nykypäivänä! Itseä myös kiusattu ja se tapahtunut näin..Minulla on joku uusi tuttu ja tämä kiusaajanainen meneekin tälle uudelle heti, kun tietänyt että haluaisin ehkä solmia jonkun suhteen tai tutustua, niin hän menee kertomaan jotakin yksityisiä asioita, mitkä ei edes ole totta! Todella ahdistavaa käytöstä!
Ei kenenkään tarvitse vakuutella toiselle koko ajan omaa hyvyyttään, kyllä ihmiset osaa olla julmia toisille!
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:55"]
[/quote]
[/quote]
Hyvä hyvä amistoverini! Se on hyvä levitellä näitä valheita yliopistosta! Kenties joku vielä jonain päivänä uskoo meitä... Jatka vaan!
[/quote]
Valitettavasti tämä tapahtui yliopistolla, enkä tiedä, kuinka paljon aikuisempia tai sivistyneempiä siellä todellisuudessa ollaan kuin amiksessa, ehkä ei yhtään. T: 17.45
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:55"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:45"]
[/quote]
[/quote]
[/quote] En tajua tätä tekstiä, onks sua kiusattu myös vai puhutko puolesta vai vastaan sitä?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:01"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:55"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Valitettavasti tämä tapahtui yliopistolla, enkä tiedä, kuinka paljon aikuisempia tai sivistyneempiä siellä todellisuudessa ollaan kuin amiksessa, ehkä ei yhtään. T: 17.45
[/quote]
Jatka vaan amistoverini! Hyvää settiä!
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:56"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:45"]
Sama kokemus yliopistolla. Aloin ihmetellä, miksi ihmiset, joita en edes tunne, suhtautuvat minuun niin kummallisesti (esim. ihan neutraalit, asialliset kommenttini saivat kummallisia reaktioita).Muutaman vuoden kuluttua alkoi selvitä, että täysin tuntemattomat ihmiset olivat puhuneet pahaa ja hämmästyttävän moni oli lähtenyt siihen mukaan. Kuten henkiselle väkivallalle on usein tyypillistä, tätä tehtiin vaivihkaa, enkä vieläkään tiedä, ketä olin ärsyttänyt niin paljon ja miksi, että tällaiseen piti ryhtyä.[/quote]
Jutun juju on siinä, että ne teemat, joita voidaan käsitellä ovat keskivertoporukassa tosi niukassa, joten siirrytään kaikenlaiseen dramatisointiin ja päivittelyyn. Tähän pätemiseen väistämättä tarvitaan pelinappuloita. Kun yhteisön ydinhahmoilta löytyy samantyyppinen kokematon, ahdas arvomaailma niin iso pyörä lähtee pyörimään ja tuottamaan "tulosta". Ei välttämättä tarvitse olla montaa päivää aikuiskoulutuksessa, kun ensimmäinen ihminen alkaa kokeilla kepillä jäätä ja hankkia sopivaa uhria. Sitten kun uhri on saatu siirrytään selän taakse hieman mietiskelemään kyseisen tyypin elämää vähän tarkemmin. Siitä lähtee rullaamaan keskustelu, jota uhri ei periaatteessa voi pysäyttää muuta kuin nolaamalla juoruilevat tyypit.
[/quote] Kamalaa, hassua ettei nämä ihmiset kyseenalaista kuulemaansa mitenkään. Itse kyseenalaistan, saatan kuunnella, mutta en lähde jatkamaan kenenkään kanssa seläntakana puhumista. Kyseenalaista on myös se, haluaako henkilö itse tehdä ratkaisuja => sopia sen kanssa kenestä puhuu. Jos puhuu jatkuvasti kaikille jostakin ja ottaa muut siihen matkaan, eikä tapahtunut ole mitenkään vakavaa,niim todella törkeätä käytöstä! Juttelisisin aina sen henkilön kanssa itse, joka on minulle jotain tehnyt, jos niin on. Seläntakana puhuminen on säälittävää! Kiusaajat on säälittäviä!!
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:57"]
Kyllä ihmiset on törkeitä nykypäivänä! Itseä myös kiusattu ja se tapahtunut näin..Minulla on joku uusi tuttu ja tämä kiusaajanainen meneekin tälle uudelle heti, kun tietänyt että haluaisin ehkä solmia jonkun suhteen tai tutustua, niin hän menee kertomaan jotakin yksityisiä asioita, mitkä ei edes ole totta! Todella ahdistavaa käytöstä!
[/quote]
Minulle yksi suurimmista pettymyksistä aikuiselämässä on ollut se, miten helposti ihmiset uskovat jostakin tuntemattomasta ihmisestä kerrottuja keksittyjä juttuja. Suorastaan ahnaasti.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:19"]
Kyllä kiusaamisen kohteeksi joutuu, jos ei pidä puoliaan tai kaappi on täynnä luurankoja. Ihmiset elävät kilpailussa toisiaan vastaan ja kaikkia ei voi ottaa omalle puolelleen.
[/quote]
Mitähän tämäkin viesti tarkoitti... aika absurdia...
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:15"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:57"]
[/quote]
Minulle yksi suurimmista pettymyksistä aikuiselämässä on ollut se, miten helposti ihmiset uskovat jostakin tuntemattomasta ihmisestä kerrottuja keksittyjä juttuja. Suorastaan ahnaasti.
[/quote] Älä muuta sano.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:55"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:45"] [quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:20"] Olen tullut kiusatuksi opiskeluissa ja työpaikoilla. Pahinta on, kun huomaa, että lähipiirin suhtautuminen itseen muuttuu negatiiviseksi, mutta ei tiedä, mistä se johtuu. Olen huomannut opiskelijapiireissä, että joistain muista puhutaan selän takana pahaa ja sitten häntä aletaankin syrjimään yleisesti. Ei enää tiedä, kuka pahan puhumisen aloitti, kun muut lampaat menevät mukaan siihen hienovaraiseen mustamaalaamiseen. Asenteet tarttuvat. Ehkä minustakin on puhuttu pahaa, mutta en voi tietää, mitä on puhuttu, ja kuka. Olen täysin voimaton, enkä tiedä miten puollustautua ja miten saada ystäviä ja töitä, kun sisäpiiri jakaa kaiken keskenään. Olin todella ahkera opiskelija ja sain hyviä arvosanoja. Ehkä joku kateellinen mustamaalasi minua..? Elämäni ei ole kuitenkaan ollut helppoa ja jos tietäisivät kuinka yksinäinen olen (en saa henkistä enkä taloudellista apua sukulaisilta), ehkä eivät olisi niin kateellisia. [/quote] Sama kokemus yliopistolla. Aloin ihmetellä, miksi ihmiset, joita en edes tunne, suhtautuvat minuun niin kummallisesti (esim. ihan neutraalit, asialliset kommenttini saivat kummallisia reaktioita). Muutaman vuoden kuluttua alkoi selvitä, että täysin tuntemattomat ihmiset olivat puhuneet pahaa ja hämmästyttävän moni oli lähtenyt siihen mukaan. Kuten henkiselle väkivallalle on usein tyypillistä, tätä tehtiin vaivihkaa, enkä vieläkään tiedä, ketä olin ärsyttänyt niin paljon ja miksi, että tällaiseen piti ryhtyä. Kiusaaminen todella yleistä, myös aikuisten keskuudessa. Ihmiset, jotka eivät ole tulleet kiusatuksi, eivät tajua, kuinka pitkälle kiusaajat ovat valmiita menemään. Keinoja ei todellakaan kaihdeta. Siksi kiusaamisesta kertovaa pidetään usein vainoharhaisena: ollaan sitä mieltä, että eihän tuollaista voi tapahtua, että eihän kukaan toimi tuolla tavalla. No, kyllä voi ja kyllä toimii. [/quote] Hyvä hyvä amistoverini! Se on hyvä levitellä näitä valheita yliopistosta! Kenties joku vielä jonain päivänä uskoo meitä... Jatka vaan! [/quote] En tajua tätä tekstiä, onks sua kiusattu myös vai puhutko puolesta vai vastaan sitä?
[/quote]
Minä tajuan. Joku häiriintynyt amiskiusaaja on aiemminkin vääntänyt täällä tällaista juttua, jotenkin ja jostain syystä haluaa esittää että hänen oma käytöksensä on yleistä ja normaalia. En tiedä enkä ymmärrä motiivia. Se on selvää kirjoituksensa perusteella että yliopistolla ei ole käynyt.
Olen joutunut pari kertaa aikuisena perättömien juttujen kohteeksi. Kerran olin töissä paikassa jossa oli hyvä henki ja kaikki viihtyivät. Sitten meille tuli uusi ihminen töihin ja pomo ihastui tähän naiseen välittömästi. Pomo oli kyllä naimisissa, mutta siitä viis. No jostain syystä tämä nainen sai koko työpaikan sekaisin. Hän puhui meistä pahaa pomolle, keksi ihan hulluja juttuja. Sitten aina jostakin kuuli,että oli sanonut niin tai näi, vaikka ei ollutkaan . Tai tehnyt sitä ja tätä tai jättänyt tekemättä.minua hän vainosi erityisesti ja kaikenlaista juttua sai kuulla tehneensä. Vaihdoin sitten työpaikkaa. Toinen kerta oli naapuri. Ostimme pakkohuutokaupasta talon ja talon entisen omistajan sukulaisia asui naapurissa. Jutut jota meistä levitettiin olivat huikeita. niihin auttoi vain aika ja kun oltiin normaali perhe jutut loppuivat pikkuhiljaa. AP:llekin sanoisin,että jätä jutut omaan arvoonsa. Elä omaa elämääsi. kyllä ne sanomiset aikanaan loppuu kun ei niillä ole totuuspohjaa.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:18"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:15"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:57"]
[/quote]
[/quote] Älä muuta sano.
[/quote] Luulisi, että ihminen kyseenalaistaisi jotain tuona hetkenä, kun kuulee jotain toiselta...mitta kyllähän kiusaaja itse voi tekeytyä uhriksi, ja kertoa tarinoita itsestä siten, että saa uhrina sympatiat puolelleen, vaikka tilanne oilisi aivan toisinpäin.
Kellä tullut fyysisiä oireita tuosta kiusauksesta? Miten olette hoitaneet niitä?.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:14"]
Kamalaa, hassua ettei nämä ihmiset kyseenalaista kuulemaansa mitenkään. Itse kyseenalaistan, saatan kuunnella, mutta en lähde jatkamaan kenenkään kanssa seläntakana puhumista. Kyseenalaista on myös se, haluaako henkilö itse tehdä ratkaisuja => sopia sen kanssa kenestä puhuu. Jos puhuu jatkuvasti kaikille jostakin ja ottaa muut siihen matkaan, eikä tapahtunut ole mitenkään vakavaa,niim todella törkeätä käytöstä! Juttelisisin aina sen henkilön kanssa itse, joka on minulle jotain tehnyt, jos niin on. Seläntakana puhuminen on säälittävää! Kiusaajat on säälittäviä!!
[/quote]
Mutta suuri osa ihmisiä on apukoulutasolla ja on enemmän kuin epätodennäköistä, että oma luokka ja työyhteisö muodostuu kokonaan kädettömistä ylidramatisoivista tyypeistä. Jos menee johonkin koulutukseen ja on massasta poikkeava kannattaa heti alkaa seurailemaan milloin ensimmäinen yritys tehdä uhri osuu kohdalle.
Minua on kiusattu työpaikalla 15 vuotta. Tilanne on se että kiusaaja on ystävystynyt meidän firman yhden omistajan kanssa. Jos kerron tilanteesta voi olla että saan itse potkut. Hän on kiusannut minua lukemattomilla tavoilla vuosien aikana. Aina kun tulee uusi työntekijä hän haukkuu minut tälle ja sen jälkeen kaikki mitä sanon uudelle työntekijälle menee tiettyyn lokeroon.
Olen kova ihminen ja hoidan työni esimerkillisesti. En välitä enää kiusaamisesta. Alussa se oli rankkaa kun kaikki juoksuttivat tyylin hae se ja vie tämä, ei kun viekin takaisin ja tuo eri kokoa ja nauroivat päälle kun juoksin.Jos en juossut niin tuli valituksia että olen yhteistyökyvytön. Oen korkeammassa asemassa kuin nämä juoksuttajat mutta varsinainen kiusaajani on minun kanssa samalla tasolla. Kuitenkin kun minulla ei ole tukijoita voivat he näin toimia.Mihinkään firman tilaisuuteen en mennyt eikä minua edes kutsuttu. Kukaan ei keskustellut niissä sanaakaan kanssani jos menin.
Nyt tilanne on sikäli päälaellaan sillä kiusaajan osastolla on yt:t koska toimeksiantojen määrä on romahtanut. Hän on ollut viime aikoina melko säyseä. Oma osastoni voi hyvin ja olemme palkkaamassa lisää työntekijöitä. Johto arvostaa minua mutta tähän kiusaamiseen he eivät ole saaneet otetta.