Moniko teistä on joutunut aikuisiässä kiusaaminsen kohteeksi?
Syrjinnän tai kiusaamisen kohteeksi? Miten se vaikutti sinuun? Ahdistava on ajatus, että joku puhuu jotain sinusta, mikä ei ole totta, ja näin määrittelee jo jollekkin valmiiksi kuvaa sinusta. Miten toimitte? Lähestyittekö tätä henkilöä, vai päätitkö jatkaa elämää vaan eteenpäin? Vaatii nimittäin voimaa mennä vaan eteenpäin erityisesti jos läheinen mustamaalaa. Vie positiivista energiaa, kellään hyviä neuvoja tai ajatuksia olla välittämättä..Helppo sanoa, anna olla, kun tekisi mieli sanoa jollekkin suorat, miten päästä yli ettei vaivaa päätä asialla enään..
Kommentit (63)
Olen sitä mieltä, että jotku ihmiset haluaa ajaa omaa etua, ja monet ketkä sitä pahan puhumista selän takana harrastaa haluavat saattaa sen kenestä takana puhuu, niin huonoon valoon, hyvä ystävä tainläheinen ei niin toimi, vaan puhuu suoraan ja kertoo mistä kyse...Jotku ajaa vaan puhtaasti omaa etua. :/
Opiskelemassa. Jatkoin eteenpäin henkisenä rampana. Vaikutti myös siten että verkostot jäivät huonoiksi. Sisäpiiri kiusasi ja jakoi (kesä)työt keskenään.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:53"]En usko että on yleistä, kiusaaminen yms jää sinne teiniaikoihin. Sellaista sattuu että joku uhriutuu ja kokee tulevansa kiusatuksi, mutta aikuisuuteen kuuluu vastuunotto itsestä ja kyky toimia kaikenlaisten ihmisten kanssa.
[/quote] No ainakin mä oon huomannu, että joillain jää sellanen lapsen vaihde päälle ja jotenkin se liittyy huomion saamisen...ei osata ajatella miltä toisesta tuntuu..tai ei sit välitetä mitä se voi aiheuttaa. Ja joo kyllä aikuismaisesti toimiva toimii oikein...ei mustamaalaamalla tai kertoilemalla toisen yksityisasioista niin et se aiheuttaa toiselle haittaa....mut hassu homma on se, et monet uskoo tätä tarinoijaa, ja ei viitsi selvittää onko se juoru totta vai ei....kyl se on sillä juorun kuulijallakin vastuu...
Feministit ovat vainonneet minua työpaikallani mielipiteideni takia.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:56"]Opiskelemassa. Jatkoin eteenpäin henkisenä rampana. Vaikutti myös siten että verkostot jäivät huonoiksi. Sisäpiiri kiusasi ja jakoi (kesä)työt keskenään.
[/quote] Jep, sama täällä. Olen tuo ap. No itsellä sama juttu, ei uskallakkaan olla niin sosiaalinen mitä haluaisi, tietää, että toinen on toiminut väärin ja samaan aikaan omassa elämässä ollut rankkaa, tuollainen toiminta vie voimaa ja saa ajattelemaan asioita mitkä ei oo totta...vie hetken aikaa päästä yli...ja ehkä on varovaisempi sosiaalisesti ja kyllähän sellainenkin liikkuu mielessä että jos meet johonkin porukkaan, niin entä jos se ihminen keksii lisää...no siinä vaiheessa ei auta kuin luottaa itseensä ja antaa palaa ja sanoa! Puollustaa!
Onhan tuota tullut vastaan omalla kohdalla. Erinäisistä syistä
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:08"]Onhan tuota tullut vastaan omalla kohdalla. Erinäisistä syistä
[/quote] Kerro?
Sanoin suorat. Käytin voimasanojakin, mutta en haukkuakseni, vaan kertoakseni, että mitä mieltä hänen kiusaamistavoistaan olin. Kannatti.
Voi kyllä. Kyseessä päiväkotiala. Olen ystävällinen ja kiltti ihminen ja sen takia jouduin kiusatuksi.
Oon tätä mieltä, että nekin jotla käyttää hyväksi toisennä menneisyyttä puhumalla siitä muille, syyllistyy ihan samaan kiusantekoon, tulipa tällainen ajatus mieleen. Ja joillain ihmisillä on tarve saada toinen miltei jäämään paikalleen elämässä..itsellä rasittava tuttu, joka aina niin huolissaan minusta, ei ajattele että ehkäpä en halua puhua tietyistä asioista, mutta ylenpalttinen huolehtiminin ei tunnu aiheelliselta jos huolta ei ole ja naiset haluaa joskus harrastaa puhumista ja keksimällä keksitään sanomista.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:11"]Sanoin suorat. Käytin voimasanojakin, mutta en haukkuakseni, vaan kertoakseni, että mitä mieltä hänen kiusaamistavoistaan olin. Kannatti.
[/quote] Sanoitko suoraan, että koet tulleesi kiusatuksi? No mitä tämä tyyppi sinusta sitten levitteli? Hyvä kun sanoit, itsestä tuntuu että en uskalla, kun pelkään että sekin väännetään omaan valoon..Haluaisin kyllä sanoa päin näköä, oon vähän vaan kahden vaiheilla, en tiiä haluaako joku vaan saada reaktiota aikaan...ja ei tunnu kivalta juuttuakkaam tiettyjen asioiden keskelle, positiivisuutta vie kyllä!!
Kertokaa hyvät ihmiset kokemuksia!!! Täällä utelias!! Ja mitä tunteita se herätti...
Kyllä kiusaamisen kohteeksi joutuu, jos ei pidä puoliaan tai kaappi on täynnä luurankoja. Ihmiset elävät kilpailussa toisiaan vastaan ja kaikkia ei voi ottaa omalle puolelleen.
Olen tullut kiusatuksi opiskeluissa ja työpaikoilla. Pahinta on, kun huomaa, että lähipiirin suhtautuminen itseen muuttuu negatiiviseksi, mutta ei tiedä, mistä se johtuu. Olen huomannut opiskelijapiireissä, että joistain muista puhutaan selän takana pahaa ja sitten häntä aletaankin syrjimään yleisesti. Ei enää tiedä, kuka pahan puhumisen aloitti, kun muut lampaat menevät mukaan siihen hienovaraiseen mustamaalaamiseen. Asenteet tarttuvat. Ehkä minustakin on puhuttu pahaa, mutta en voi tietää, mitä on puhuttu, ja kuka. Olen täysin voimaton, enkä tiedä miten puollustautua ja miten saada ystäviä ja töitä, kun sisäpiiri jakaa kaiken keskenään. Olin todella ahkera opiskelija ja sain hyviä arvosanoja. Ehkä joku kateellinen mustamaalasi minua..? Elämäni ei ole kuitenkaan ollut helppoa ja jos tietäisivät kuinka yksinäinen olen (en saa henkistä enkä taloudellista apua sukulaisilta), ehkä eivät olisi niin kateellisia.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:19"]Kyllä kiusaamisen kohteeksi joutuu, jos ei pidä puoliaan tai kaappi on täynnä luurankoja. Ihmiset elävät kilpailussa toisiaan vastaan ja kaikkia ei voi ottaa omalle puolelleen.
[/quote] No mulla itsellä ei oo luurankoja, en vaan keksi miksi joku haluaisi väittää niitä olevan, muutakuin saadakseen aikaan huonon mielen, omasta mielestä se ei oo oikein. Jos jollain menee huonosti, niin ei se läheinen tai tuttu, tai se ystävä, sen pitäisi ajatella hybiä asioita omasta läheisestä..en itse menisi kertomaan toisesta huonoja asioita...ei mulla ole siihen oikeutta...
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:20"]Olen tullut kiusatuksi opiskeluissa ja työpaikoilla. Pahinta on, kun huomaa, että lähipiirin suhtautuminen itseen muuttuu negatiiviseksi, mutta ei tiedä, mistä se johtuu. Olen huomannut opiskelijapiireissä, että joistain muista puhutaan selän takana pahaa ja sitten häntä aletaankin syrjimään yleisesti. Ei enää tiedä, kuka pahan puhumisen aloitti, kun muut lampaat menevät mukaan siihen hienovaraiseen mustamaalaamiseen. Asenteet tarttuvat. Ehkä minustakin on puhuttu pahaa, mutta en voi tietää, mitä on puhuttu, ja kuka. Olen täysin voimaton, enkä tiedä miten puollustautua ja miten saada ystäviä ja töitä, kun sisäpiiri jakaa kaiken keskenään. Olin todella ahkera opiskelija ja sain hyviä arvosanoja. Ehkä joku kateellinen mustamaalasi minua..? Elämäni ei ole kuitenkaan ollut helppoa ja jos tietäisivät kuinka yksinäinen olen (en saa henkistä enkä taloudellista apua sukulaisilta), ehkä eivät olisi niin kateellisia.
[/quote] Todella törkeää! Tuo on toisen mahdollisuuksien tahallista syrjäyttämistä ja syrjintää!
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:20"]Olen tullut kiusatuksi opiskeluissa ja työpaikoilla. Pahinta on, kun huomaa, että lähipiirin suhtautuminen itseen muuttuu negatiiviseksi, mutta ei tiedä, mistä se johtuu. Olen huomannut opiskelijapiireissä, että joistain muista puhutaan selän takana pahaa ja sitten häntä aletaankin syrjimään yleisesti. Ei enää tiedä, kuka pahan puhumisen aloitti, kun muut lampaat menevät mukaan siihen hienovaraiseen mustamaalaamiseen. Asenteet tarttuvat. Ehkä minustakin on puhuttu pahaa, mutta en voi tietää, mitä on puhuttu, ja kuka. Olen täysin voimaton, enkä tiedä miten puollustautua ja miten saada ystäviä ja töitä, kun sisäpiiri jakaa kaiken keskenään. Olin todella ahkera opiskelija ja sain hyviä arvosanoja. Ehkä joku kateellinen mustamaalasi minua..? Elämäni ei ole kuitenkaan ollut helppoa ja jos tietäisivät kuinka yksinäinen olen (en saa henkistä enkä taloudellista apua sukulaisilta), ehkä eivät olisi niin kateellisia.
[/quote] Opiskeletko vielä? Luota vaan omaan itseen, älä anna voimaa tuollaisten ihmisten käytökselle! Kuulostaa erittäin lapsellisilta opiskelutovereilta.
Sanoin suoraan mitä ihmisestä ajattelin. Hän häpesi ja jätti minut sen jälkeen rauhaan, ihan niinkuin olin pyytänytkin.
Tämän ihmisen käytökseltä puuttui rajat. Asetin ne osaltani kohdalleen. Sen jälkeen hän kohtasikin minut aina suoraan, mutta koskaan en luottanut häneen täysin. Lähinnä hän tahtoi välttyä ongelmilta, joita hänelle olisi koitunut kanssani. Hän yritti levitellä valheitakin, mutta kerroin kaikille, että kenelläkään muulla ei taida olla motiivia lavastaa minua kuin hänellä, joten siihen lopetti valheensakin. Kiinnijäämisen riski oli hänelle selvä. Varsinaiset suorat puheet hoidin kahden kesken.
Arvostukseni työyhteisössä nousi, kun uskalsin laittaa kampoihin. Puolustin myös yhtä heikoille jäänyttä, ja muut saivat selvitä omin keinoin.
Varaudu ap juonitteluun. Ole itse edellä ja tiedota avoimesti. Selviä.
10.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:28"]Sanoin suoraan mitä ihmisestä ajattelin. Hän häpesi ja jätti minut sen jälkeen rauhaan, ihan niinkuin olin pyytänytkin.
Tämän ihmisen käytökseltä puuttui rajat. Asetin ne osaltani kohdalleen. Sen jälkeen hän kohtasikin minut aina suoraan, mutta koskaan en luottanut häneen täysin. Lähinnä hän tahtoi välttyä ongelmilta, joita hänelle olisi koitunut kanssani. Hän yritti levitellä valheitakin, mutta kerroin kaikille, että kenelläkään muulla ei taida olla motiivia lavastaa minua kuin hänellä, joten siihen lopetti valheensakin. Kiinnijäämisen riski oli hänelle selvä. Varsinaiset suorat puheet hoidin kahden kesken.
Arvostukseni työyhteisössä nousi, kun uskalsin laittaa kampoihin. Puolustin myös yhtä heikoille jäänyttä, ja muut saivat selvitä omin keinoin.
Varaudu ap juonitteluun. Ole itse edellä ja tiedota avoimesti. Selviä.
10.
[/quote] Hyvä sinä! Joo näin täytyy, pelottaa vaan toimia omaksi eduksi oikein, mutta ei se auta kuin kohdata asia! Ja inhoan sitä että joku tahallisesti yrittää pilata asioita ja erityisesti oman rauhan!
En usko että on yleistä, kiusaaminen yms jää sinne teiniaikoihin. Sellaista sattuu että joku uhriutuu ja kokee tulevansa kiusatuksi, mutta aikuisuuteen kuuluu vastuunotto itsestä ja kyky toimia kaikenlaisten ihmisten kanssa.