Miksi työttömyyskorvauksista/sosiaalituista ei leikata?
Miksi opiskelijoilta kaikkein köyhimmiltä leikataan mutta sossutuista ja työttömyyskorvauksista ei leikata? Sossupummit saa tonninkuussa tekemättä mitään ja opiskelijoiden pitäisi pärjätä puolet pienemmällä. Pakko kai itsekin lopettaa opiskelut ja rupee sossupummiksi kun ei täällä suomessa kannata opiskella kun loisimisesta maksetaan enemmän.
T.Opiskelija
Kommentit (275)
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 19:08"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:55"]
[/quote]
[/quote]
Täyttä roskaa että joka kahdeksas 15 vuotias poika ei osaa lukea. Lopeta nyt toi paskanjauhantasi
[/quote]
Suosittelen lukemaan joskus muutakin kuin Seiskaa:
http://yle.fi/uutiset/pojat_eivat_opi_kirjoittamaan_peruskoulussa/6281342
http://www.iltalehti.fi/perhe/2015032719432411_pr.shtml
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 19:21"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 19:19"]
[/quote]
Väärää tietoa.
Ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan perusosan maksaa valtio. Ansiosidonnaisen osan rahoittavat työnantajat ja työntekijät Työttömyysvakuutusrahastoihin maksettavien pakollisten työttömyysvakuutusmaksujen kautta. Työttömyyskassat rahoittavat lisäksi 5,5 % ansiopäivärahoista.
Nythän SAK on esittänyt, että palkansaajien maksamaa osuutta korotettaisi.
Mutu- tiedon jakaminen on vaarallista, älä kommentoi ennen kuin tarkistat tietosi.
[/quote]
Mitä luulet mistä ne rahat tuonne työttömyysvakuutusrahastoon tulee? No ne tulee KAIKILTA työttömiltä. Eli kaikki työttömät maksavat lähes saman verran mutta paremman väen työttömät maksavat sen 100e/vuosi, tästä tulee se 5,5%, että saavat paremmat työttömyysrahat(ansiosidonnainen).
Mutu tiedon jakaminen on todellakin vaarallista.
[/quote]
Työttömyysvakuutusmaksuja maksaa jokainen 17-64 -vuotias palkansaaja. Hieman tarkkuutta kirjoitteluun, kiitos.
Kenties sinäkin tiedät, että liittymällä Loimaan kassaan, eli YTK:aan, jokainen on oikeutettu ansiosidonnaiseen päivärahaan työttömyyden kohdatessa. On ollut pelkästään omaa saamattomuutta ja välinpitämättömyyttä, kenties tyhmyyttäkin, jos näin ei ole menetellyt. Ehkäpä onkin ollut halua säästää, väärässä paikassa.
Kansalaisilla on myös itsellään velvollisuus ottaa asioista selvää. Ihan kaikkea ei tuoda nenän alle.
[/quote]
Perusdemarivastaus :) Myönnetään, että ollaan väärässä mutta sitten mennään tähän "oisit itekki tullut tänne parempien puolelle!" retoriikkaan. Tätä se suomalainen solidaarisuus on. Loppuu siihen oman nokan ulkopuolelle.
[/quote]
Kukaan ei ole edes yrittänyt aloittaa keskustelua aiheesta, tulisiko ansiosidonnainen muuttaa koskemaan kaikkia riippumatta siitä kuuluuko liittoon tai Loimaan kassaan.
Täällä vain leviteltiin väärää tietoa, jonka oikaisin. Sinusta siis vain demareilta saa oikeaa tietoa?
Missä kohtaa on kerrottu, että opintotukea leikataan? Nyt on mennyt ihan ohi. Ansiosidonnaista tullaan leikkaamaan mutta opintotuesta en ole kuullut mitään.
Oi, tämän aloituksen olisi voinut kirjoittaa vuonna 1991, kun itse aloitin yliopisto-opinnot.
Ihan sama valitusvirsi on jatkunut varmaan niin kauan kuin opintotuki on ollut olemassa. Silloin sitä opintotukea muuten just leikattiin ihan kunnolla, Suomi sukelsi vissiin nykyinenkin mukaanluettuna historiansa syvimpään lamaan.
Ihan oltiin valmiita barrikaadeille ja just samasta aiheesta: miksi työttömät saa makaamisesta ja me ahkerat ja puhtoiset tulevaisuuden toivot ei saada yhtä paljon.
Ihan yhtälailla torpattiin perustelut siitä, miten yhteiskunta tukee opiskelijoita ilmaisella koulutuksella ja muilla eduilla ja kuinka opiskelu on kuitenkin sellainen vaihe elämässä, jossa työskennellään oman hyvän tulevaisuuden eteen ja sen ilmiasen koulutuksen hedelmiä sitten korjataan tulevaisuudessa. Ei uskottu, ei. Koska työttömät saa ihan perusteetta ja se on niiden oma syy, ettei ne ole töissä. Nolottaa suorastaan jälkikäteen, kun miettii missä jamassa Suomi silloin oli. Ongelmana ei ollut vain työttömyys, vaan se, että romahdus tapahtui niin valtavan nopeasti ja moni juuri asuntokauppoja tehnyt jäi kammottavaan loukkuun, kun uusi oli ostettu ja vanha ei mennyt kaupaksi (tästä kai onneksi opittiin paljonkin).
Jokainen opiskelijasukupolvi valittaa tätä samaa ja kun valmistuu, asia ei enää vähempää voisi kiinnostaa.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 20:03"]
Missä kohtaa on kerrottu, että opintotukea leikataan? Nyt on mennyt ihan ohi. Ansiosidonnaista tullaan leikkaamaan mutta opintotuesta en ole kuullut mitään.
[/quote]
Tämä joka ihmetteli "opiskelu on väliaikaista" -huutelijoita... Etkö kykene menemään oikeasti huono-osaisen nahkoihin? Tuo väliaikaisuus viittaa tavoitteelliseen elämänvaiheeseen, jossa tunnelin päässä kajastaa valoa. Kun jaksan nyt tsempata tonnikala-aterioilla saan mielekkään työn, kunnollisen palkan ja sen myötä hyvän sosiaaliturvan loppuiäkseni. Vertaa tätä ajatukseen: loppuelämä 500 e/kk ja asumistukea. Ei ikinä muuta kuin Lidlin ruokaa ja tv:n töllöttämistä. Ei lomamatkoja, kodinkoneiden hajoaminen on katastrofi, ei omaa asuntoa jne jne.
minä olen opiskellut lukion jälkeen 5 v, ottanut täydet opintolainat jne. Nyt olen 45, hyväpalkkainen, hyvässä työssä, maksanut opintolainat kauan sitten. Ei olisi tullut mieleenkään valittaa osaani kun opiskelin, vaikka päiväbudjettini oli 6 markkaa. Puhumattakaan että olisin kadehtinut syrjäytyneitä : l
Mahdollisuus opiskella on mieletön etuoikeus.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 14:58"]
Heh. Usutetaan kaikki alisteisessa asemassa olevat nokkimaan toisiaan samaan aikaan kun megakorporaatiot valtaa maailman :D
[/quote]
Tämä on niin totta!!! Niiltä, kenelle tulee jättiosinkoja suuryritysten ja muiden jättikorporaatioiden osakkuuksista, ei leikata, heidän palkkioitaan ja palkkojaan vain nostetaan niin paljon kuin suinkin mahdollista. Ne varat revitään sitten pienipalkkaisilta, eläkeläisiltä, opiskelijoilta, lapsiperheiltä, sairailta, vammaisilta ja työttömiltä, eli juuri noilta alisteisessa asemassa oevilta, ja nämä alisteisessa asemassa olevat alkavat nyt sitten nokkia toisiaan sen sijaan, että tajuaisivat, mitä ne rahasyöpöt tahot oikeasti ovat!
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 19:21"]Ei saa leikata varsinkaan yli 50 vuotiailta. Koska jos nuorempienkin on vaikeaa työllistyä niin yli 50 kymppisillä (varsinkin naisilla) työllistyminen jo vielä vaikeampaa. Nuoret voivat vielä vaihtaa alaa mutta 55 v. ei enää voi.
[/quote]
seli seli. Töitä riittää minkä ikäselle tahansa.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 20:23"]
Tämä joka ihmetteli "opiskelu on väliaikaista" -huutelijoita... Etkö kykene menemään oikeasti huono-osaisen nahkoihin? Tuo väliaikaisuus viittaa tavoitteelliseen elämänvaiheeseen, jossa tunnelin päässä kajastaa valoa. Kun jaksan nyt tsempata tonnikala-aterioilla saan mielekkään työn, kunnollisen palkan ja sen myötä hyvän sosiaaliturvan loppuiäkseni. Vertaa tätä ajatukseen: loppuelämä 500 e/kk ja asumistukea. Ei ikinä muuta kuin Lidlin ruokaa ja tv:n töllöttämistä. Ei lomamatkoja, kodinkoneiden hajoaminen on katastrofi, ei omaa asuntoa jne jne.
minä olen opiskellut lukion jälkeen 5 v, ottanut täydet opintolainat jne. Nyt olen 45, hyväpalkkainen, hyvässä työssä, maksanut opintolainat kauan sitten. Ei olisi tullut mieleenkään valittaa osaani kun opiskelin, vaikka päiväbudjettini oli 6 markkaa. Puhumattakaan että olisin kadehtinut syrjäytyneitä : l
[/quote]
"Kun jaksan nyt tsempata tonnikala-aterioilla"
Tonnikala on älyttömän kallista. Ihmettelen miten opiskelijoilla on varaa syödä tonnikalaa.
Mun mielestä ei pitäis leikata, mutta ihmetyttää kyllä ne työttömät jotka vastustivat palkansaajien mielenilmausta. Miksi?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 20:33"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 14:58"]
Heh. Usutetaan kaikki alisteisessa asemassa olevat nokkimaan toisiaan samaan aikaan kun megakorporaatiot valtaa maailman :D
[/quote]
Tämä on niin totta!!! Niiltä, kenelle tulee jättiosinkoja suuryritysten ja muiden jättikorporaatioiden osakkuuksista, ei leikata, heidän palkkioitaan ja palkkojaan vain nostetaan niin paljon kuin suinkin mahdollista. Ne varat revitään sitten pienipalkkaisilta, eläkeläisiltä, opiskelijoilta, lapsiperheiltä, sairailta, vammaisilta ja työttömiltä, eli juuri noilta alisteisessa asemassa oevilta, ja nämä alisteisessa asemassa olevat alkavat nyt sitten nokkia toisiaan sen sijaan, että tajuaisivat, mitä ne rahasyöpöt tahot oikeasti ovat!
[/quote]
Suuryritykset maksaa itsensä kipeiksi veroista. Mene muualle levittää sitä kommunisti propagandaa.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 20:54"]
Mun mielestä ei pitäis leikata, mutta ihmetyttää kyllä ne työttömät jotka vastustivat palkansaajien mielenilmausta. Miksi?
[/quote]
Lähinnä siksi, että mielenilmaus oli lähinnä ammattijärjestöjen masinoima tapahtuma. Suomessa neuvottelee kolmikanta eli ammattijärjestöt-työnantajat-hallitus. Kuka tässä neuvottelee siis työttömien puolesta vaikka heitä on Suomessa puoli miljoonaa. No ei kukaan. SAK ja muut lähinnä edistävät työttömyyttä ja tämän takia työttömiltä ei heille sympatiaa löydy. Ei heitäkään kiinnosta työttömät paskan vertaa.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 20:52"]
[/quote]
Tonnikala on älyttömän kallista. Ihmettelen miten opiskelijoilla on varaa syödä tonnikalaa.
[/quote]
Tässä tuli ikätoverille aikamuotovirhe. Kun me 40 + ikäiset kituutimme opintotuella, tonnikala oli halpaa ja sitä syötiin. Liha on sitemmin halventunut aivan dramaattisesti ja tonnikala taas kallistunut.
Tonnikala ja riisi oli sen ajan opiskelijoiden perusruoka.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:01"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 14:55"]Voit opiskelijana saada toimeentulotukea. Itse sain kun opiskelin kun oli todentaa että töitä ei saanut ja opiskelija asuntoihin ei päässyt. Joten en ihan heti olisi leikkaamassa kaikkein heikommilta. Esim. Työttömyys tukea saa usea yli 50v kun on yt;ssä tullut potkut ja ansiosidonnainen on jo loppunut vaikka mitään työtä ei ole löytynyt. [/quote] Suomi voisikin keksiä tähän jonkun paremman ratkaisun. 50-vuotiaalla ei ole enää samaa oppimiskykyä, voi olla hyvin vanhentuneet tiedot muutenkin, palkkaa pitäisi kuitenkin maksaa ikälisien mukaan, on sairauksia ja vaivoja - he voisivat hyvinkin saada vaikka jotain soviteltua lisäeläkettä eläkkeensä päälle vaikka vapaaehtoistyöllä ja jäädä suosiolla pois työelämästä. Ongelmanahan on nuorten työttömyys ja yksi syy siihen on täysin passivoiva työttömyys ja sosiaaliturva joka kyllä kannattelee. Ja minulle ei opiskelijana herunut sos.toimesta mitään koska minulla oli työn takia auto. Vklp-työ ja opintotuki ei siis riittänyt, auto olisi pitänyt myydä pois ja elää sillä parilla satasella minkä siitä olisin saanut ja sitten olisi työt loppuneet kun ei olisi ollut autoa. Ja sitten luultavasti edelleen sos.toimi olisi keksinyt jonkun verukkeen miksi en saa toimeentulotukea.
[/quote]
Hah! Jaa, että 50-vuotiaana eläkkeelle, kun ei pää enää toimi. Miten se sopii yhteen eläkeiän noston kanssa?
Minä olen yli 50 ja aloitin opiskelun, koska ilman en työllisty ja töihin minut on Te-toimiston mukaan saatava. Parin vuoden päästä olen sitten viemässä työpaikkaa joltain nuoremmalta, jos suinkin mahdollista ja pää kestää.
T:vanhus
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:01"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 14:57"]Opiskelu on hetkellistä..johtuisiko siitä. [/quote] Tavallaan samaa mieltä muuten. Ongelma vaan on siinä, että useat työttömät, joilla joko ei ole koulutusta tai se ei työllistä, eivät halua opiskella, koska tulot tippuisivat.
[/quote]
Ei ole kyse haluista. Työtön saa opiskella vain sitä minkä te-toimisto hyväksyy. Silloin saa opiskella työttömyyskorvauksella. Muuten maksat elämisesi ja opiskelusi itse.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:10"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:02"]Se on hevonkukkua että työttön saa tonnin. Alle neljä sataa on ns. käteen jäävä osuus ja siitä pitää maksaa ruuat, vaatteet, netti, puhelin jne. Pienikin ylimääräinen meno sanotaan pyykinkoneen kosahtaminen on tiukka paikka. Tiukentaa ei voi, oikeasti pitäisi saada enemmän. Tästä asiasta on euroopan neuvostolta tullut jo huomautus mutta paskat se mitään vaikuta. Mä en kertakaikkiaan tajua miten joku voi kadehtia työtöntä? Kokeilkaa itse tätä muutama vuosi ja tulkaa sitten kertomaan onko ihanaa. [/quote] Ei tarvitse kokeilla koska en usko hetkeäkään, että kukaan ei ole vuosikausia työtön muuta kuin omasta halustaan. Ihan varmasti löytää jotakin työtä jos haluaa, mutta kun pitäis saada just se tietty työ. Vastikkeelliseksi vaan työttömyyskorvaus 2-3 vuoden jälkeen. Jo löytyis äkkiä töitä aika monelle kun vaihtoehtona olisi roskien kerääminen.
[/quote]
Roskien kerääminen? Selvennä.
Minusta on väärin että ansiosidonnaisessa lääkäri tai joku muu saa enemmän kuin siivooja. Miksi lääkäri vetää tekemättä mitään enemmän kuin siivooja töissä? Ei paljoa houkuta siivoojaa työskentelemään kun joku muu vetää korkeampia anskoja eli ansiosidonnaisia kuin siivooja saa palkkaa kuussa.
Tässä mennään jo pahasti metsään. Aiheuttaa vitutusta ja epäoikeudenmukaista tunnetta kansalaisissa.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:25"]
Miksei työttömiä voisi majoittaa jonnei tyhjiin rakenuksiin kuten vaikka vanhoihin kouluihin. Miksi kaikille työttömille pitää olla oma mukava yksiö. Työttömät vievät opiskelijoiden asunnot ja yhteiskunta tukee heidän makoilua ja ryyppäilyä.
[/quote]
Jännä ehdotus :) Kerätään kaikki Suomen työttömät tyhjiin kouluihin. Siellä ne keittelevät ja pesevät pyykkiä ja siivoilevat omia kolojaan. Ja tietysti kaikki tekevät koko ajan tietokoneilla hakemuksia, että joskus saisivat töitä. Hyvin riittäisivät pistorasiat. Ja tietysti muuttaisivat pätkätöiden perässä toisiin työttömien kouluihin.
Kuinkahan paljon sinä olet opiskellut? Älä vaan vielä lopeta, ei riitä.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 20:52"]
[/quote]
[/quote]
Tonnikala kuten makaroonikaan ei ole enää halpaa. Se 15 vuotta sitten ollut 15 centin makaroonipussi on nykyään 70 centtiä. Joku vuosi sitten se oli 30 centtiä. Se 30 centtiä menetteli, mutta ei makarooniinkaan ole nykyään enää varaa.
Pelkällä makaroonilla eläminenkään ei ole terveellistä. Menee nopeasti nivelet ja luusto sekä lihakset huonoon kuntoon.
Päihdeongelmaisten etuuksista leikattava väh.70%. Rangaistuslainsäädännön sekä vankilajärjestelmän uudistus samaan syssyyn. Näin syntyvistä säästöistä voisi ohjata varoja vanhustenhoitoon sekä opiskelijoille.